طالبی بمب ویتامین آ؛ شیرین و اشتهاآور

محبوبه حسنی | شنبه, ۱۵ خرداد ۹۵ ساعت ۲۳:۳۰

طالبی از محبوب‌ترین میوه‌های مختص فصل تابستان است که به دلیل طبع گرم و تر، وجود ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز بدن بهعنوان یکی از ارزشمندترین خوراکی‌های طبیعی در جهان شناخته می‌شود. با کجارو همراه باشید تا علاوه بر آشنایی با خواص اعجاب‌انگیز این میوه‌ی لذیذ و دوست‌داشتنی، با طرز تهیه‌ی چندین دسر و نوشیدنی خوشمزه نیز آشنا شوید.

آشنایی اجمالی با طالبی

طالبی یکی از میوه‌هایی است که معمولا در فصل گرم سال، به‌ویژه تابستان روانه‌ی بازار می‌شود. در طب سنتی، این میوه را در زمره‌ی خوراکی‌هایی با طبع گرم و تر می‌شناسند که علاوه بر طعم شیرین، عطر دلچسب و آب فراوان، از خواص و فواید دارویی و درمانی بسیاری نیز برخوردار است. در واقع بسیاری از متخصصان تغذیه و سلامتی طالبی را در گروه خانواده‌ی کدوئیان دسته‌بندی کرده‌اند. به نظر می‌رسد محل اصلی رویش و پرورش این میوه‌ی حیرت‌انگیز و محبوب، کشور ایتالیا و یکی از دهکده‌های این کشور است که نخستین بار در سال ۱۷۰۰ میلادی پرورش یافته است.

طالبی منبع غنی از ویتامین آ

نوشیدن یک لیوان آب‌ طالبی در هوای گرم تابستان، لذتی دلچسب و فراموش‌نشدنی به همراه خواهد داشت. قطعا آگاهی از میزان بسیار زیاد ویتامین آ در این میوه‌ی دوست‌داشتنی، لذت میل کردن آن را دو چندان خواهد کرد. پزشکان و متخصصان تغذیه و سلامتی معتقدند طالبی یکی از عالی‌ترین منابع ویتامین آ است. طبق اظهارات ایشان، طالبی سرشار از بتاکاروتن است که با مصرف آن، در بدن انسان به ویتامیل آ تبدیل می‌شود. بتاکاروتن نوعی آنتی اکسیدان فوق‌العاده و ارزشمند است که مانع بروز بیماری خطرناکی همچون سرطان شده و باعث کاهش بیماری‌های قلبی، عروقی و کم شدن کلسترول خون خواهد شد. به گونه‌ای که ویتامین ث موجود در طالبی با همکاری بتاکاروتن، با فعالیت آنتی اکسیدانی خود، مانع حرکت مخرب رادیکال‌های آزاد شده و از به وجود آمدن غده‌های سرطانی پیشگیری می‌کند. بروز بیماری‌های خطرناکی از جمله سرطان ریه، سرطان مثانه، روده‌ی بزرگ، معده و لوزالعمده با مصرف متعادل طالبی کاهش خواهد یافت. جالب است بدانید این ویتامین در محافظت از شادابی و سلامتی پوست بدن نقش بسزایی را ایفا کرده و همچنین عامل مؤثری در بهبود بینایی مصرف‌‌کنندگان است. همچنین بتاکاروتن موجود در طالبی، از مبتلا شدن سالمندان به بیماری آب مروارید جلوگیری خواهد کرد.

طالبی سرشار از انواع ویتامین و مواد مغذی

در طالبی علاوه بر ویتامین آ، انواع دیگری از ویتامین وجود دارد که حضور هر کدام برای سلامت جسم انسان‌ها لازم و ضروری بوده و آن را به میوه‌ای عالی و حیرت‌انگیز برای تنظیم متابولسیم بدن تبدیل کرده است. پس از ویتامین آ، گروه ویتامین‌ ب (ب۱، ب۳، ب۵، ب۶)، به‌ویژه ویتامین ب۶ و ویتامین ث (حدود ۱/۴ ویتامین ث مورد نیاز روزانه‌ی بدن در طالبی یافت می‌شود)، طالبی را به خوراکی بسیار مفید برای رشد کودکان و نوجوانان تبدیل کرده است. همچنین این میوه‌ی لذیذ و پرطرفدار، تأثیر بسزایی در افزایش وزن افراد لاغر خواهد داشت.

در کنار تنوع جالبی از ویتامین‌ها در طالبی، مواد مغذی دیگری مانند پتاسیم، ید، فولات، فیبر و منیزیم در این میوه‌ی دوست‌داشتنی یافت می‌شود که نظر کارشناسان تغذیه و سلامتی را به خود جلب ساخته است.

خواص درمانی طالبی

۱. عاملی مؤثر در کاهش حملات تنفسی آسم و برونشیت

طبق تحقیق و بررسی کارشناسان تغذیه و سلامتی، مشخص شده است با مصرف طالبی و به دلیل حضور ویتامین ث موجود در این میوه‌ی خوشمزه، کودکان مبتلا به بیماری آسم و برونشیت، با تعداد حملات تنفسی کم‌تری روبرو می‌شوند؛ بنابراین متخصصان، مصرف این خوراکی شیرین و پرخاصیت را به این افراد توصیه می‌کنند.

۲. جلوگیری از مشکل یبوست و مناسب برای درمان سوختگی‌‌های سطحی

یکی دیگر از بیماری‌هایی که به علت عملکرد نادرست دستگاه گوارش که با توجه به شرایط جسمی و گاهی محیطی، ایجاد می‌شود، بیماری یبوست است که متأسفانه گریبانگیر جمع قابل توجهی از انسان‌ها است. به‌ویژه در دوران بارداری که این عمل با توجه به تغییر هورمون‌های بدن زنان باردار، آنان را با مشکلاتی جدی روبرو می‌‌کند. خوشبختانه طالبی به دلیل داشتن فیبرهایی مانند پکتین که به‌عنوان حلالی مؤثر عمل می‌کنند، در هضم غذا کمک شایانی کرده و با جذب آب، باعث افزایش حجم مدفوع می‌شود. در این صورت، حرکت آن در روده تسهیل شده و باعث درمان یبوست خواهد شد. به همین دلیل پزشکان مصرف متعادل طالبی را به افرادی با این گونه مسائل، بویژه بانوان باردار پیشنهاد می‌کنند. البته قابل ذکر است که برای برطرف شدن این بیماری، کافی است این میوه را پیش از سرو غذا میل کرد. علاوه بر این، گوشت طالبی آرام‌بخشی طبیعی برای سوختگی‌های سطحی است. همچنین عاملی مناسب جهت درمان ورم پوست به شمار می‌رود.

۳. میوه‌‌ای ادرار آور

همانگونه که پیش‌تر بیان شد، طالبی منبع خوبی از مواد مغذی مورد نیاز بدن از جمله پتاسیم است. این ماده‌ی ارزشمند در دفع آبِ زیادی بدن، تأثیر شگرفی خواهد داشت. بدین صورت که با ایجاد تعادل بین نمک (سدیم) و پتاسیم موجود در بدن، مانع تجمع و حبس شدن آب بدن و در نهایت متورم شدن بافت‌های بدن می‌شود.

۴. میوه‌‌‌ای مناسب برای جلوگیری از بیماری‌‌های قلبی و عروقی

بر اساس اقدام صورت گرفته در بررسی متابولسیم بدن، پزشکان و کارشناسان تغذیه به نتایج جالب و قابل توجهی در خواص درمانی طالبی دست یافته‌اند. ایشان معتقدند حضور پتاسیم از جمله عوامل مؤثر و شگفت‌انگیز برای جلوگیری از مشکلات قلبی و عروقی است. حتی پس از مبتلا شدن به این مشکلات، با مصرف این ماده‌ی ارزشمند، می‌توان از شدت آن کاست. طالبی، پرتقال و موز از جمله میوه‌هایی هستند که سرشار از پتاسیم بوده و با میل کردن آن‌ها می‌توان ایمنی بدن را در ایجاد چنین مشکلاتی افزایش داد.

۵. طالبی روان‌کننده‌ی خون

محققان بر اساس مطالعات و پژوهش‌های علمی و پزشکی در مورد میوه‌ی طالبی، به این نتیجه دست یافتند که طالبی میوه‌ای مناسب برای جلوگیری از انعقاد خون خواهد بود. آن‌ها با انجام آزمایشات تخصصی دریافتند که در عصاره‌ی طالبی ماده‌ای وجود دارد که از تجمع غیر معمول پلاکت‌های خون جلوگیری کرده و از انعقاد و لخته شدن خون در رگ‌ها ممانعت می‌کند. همانگونه که می‌دانید این دو عامل خطرناک، از جمله دلایل بروز حمله‌های قلبی است و جان انسان‌های بی‌شماری را خواهد گرفت. همچنین آن‌ها معتقدند مصرف همزمان طالبی و آسپرین خاصیت ضد انعقاد خون را افزایش می‌دهد. از دیگر اکتشافات متخصصان تغذیه و سلامتی، پی بردن به اثر شگفت‌انگیز این میوه‌ی ارزشمند در جلوگیری از ایجاد فشار خون یا کاهش آن است. طی تحقیقات صورت گرفته توسط ایشان، میل کردن یک لیوان آب طالبی در روز، ۲۵درصد از مبتلا شدن به مشکل فشار خون را کاهش خواهد داد. از این رو پزشکان مصرف این خوراکی دلچسب و مطبوع را به افرادی که سابقه‌ی فشار خون داشته یا در اقوام نزدیک خود با چنین مشکلی مواجه هستند، توصیه می‌کنند.

در مصرف طالبی زیاده‌روی نکنید

هر چند طالبی از خواص درمانی و فواید بسیار زیادی برای سلامتی بدن برخوردار است، ولی با این حال نباید در مصرف آن اعتدال را فراموش کرد. در برخی از موارد در مورد استفاده از این میوه هشدارهایی اعلام شده است. از جمله افرادی که از مرض قند رنج می‌برند و همچنین کسانی که مبتلا به ورم معده هستند، باید در مصرف طالبی دقت لازم را به کار ببرند تا دچار مشکلات جبران‌ناپذیر نشوند. افراد سالم نیز طالبی را بی‌رویه مصرف نکنند، چرا که باعث ایجاد اسهال و نفخ خواهد شد.

نحوه‌‌ی انتخاب یک طالبی شیرین

برای انتخاب کردن یک طالبی شیرین و آبدار، کافی است به نکات ریزی توجه کنید. به عنوان مثال، ۱. وزن طالبی انتخابی نسبت به اندازه‌ی آن بیشتر باشد. ۲. از قسمت انتهای طالبی عطر شیرین و دوست‌داشتنی به مشام برسد. ۳. در پوست آن، اثراتی از له‌شدگی یا لکه‌های قهوه‌ای وجود نداشته باشد.

خواص درمانی تخمه‌ طالبی

طبق پژوهش‌های انجام شده در علم پزشکی، تخمه‌ی طالبی سرشار از مواد مغذی و معدنی مفیدی برای سلامت بدن است. بر اساس این اظهارات، به نظر می‌رسد عصاره‌ی تخمه‌ی طالبی از ۳/۶درصد پروتئین، ۲/۵درصد کربوهیدرات و ۴ درصد چربی برخوردار است که از لحاظ ارزش تغذیه‌ا‌ی شباهت بسیاری با شیر‌ه‌ی سویا دارد. در واقع این ماده می‌تواند برای نوزادان بسیار مفید و ارزشمند باشد.

همچنین با ترکیب تخمه‌ی طالبی، تخمه‌ی کدو و تخم خیار، مسکنی مطلوب و نرم‌کننده‌ای اعجاب‌انگیز برای سینه‌ خواهید داشت. جالب است بدانید که در برخی از کشورهای آسیای شرقی، از تخمه‌ی این میوه‌ی خوشمزه برای کاهش تب و آرام ساختن دستگاه گوارش بهره می‌برند.

دسرهای خوشمزه با طالبی

سالاد طالبی

مواد لازم

دو پیمانه طالبی خرد شده، نصف فنجان توت‌فرنگی، نصف فنجان انگور، ۴ قاشق غذاخوری خامه، ۲ قاشق غذاخوری سس مایونز، ۳ قاشق غذاخوری شکر

طرز تهیه

ابتدا درون ظرفی مناسب، طالبی، انگور و توت‌فرنگی را با یکدیگر مخلوط کنید. درون ظرف دیگری، خامه، سس مایونز و شکر را با یکدیگر به خوبی ترکیب کره و آن‌ها را روی میوه‌های مخلوط شده بریزید. سپس آن را درون یخچال به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید و پس از گذشت این مدت زمان، آن را میل کنید.

بستنی طالبی

مواد لازم

طالبی خرد شده ۲۰۰ گرم، شکر ۱ پیمانه، تخم‌مرغ ۱ عدد، نمک ۱/۴ قاشق چای‌خوری، وانیل شکری ۱/۴ قاشق چای‌خوری، دلستر (ترجیحا بدون طعم) ۱ پیمانه، خامه‌ی شیرین ۲ پیمانه

طرز تهیه

طالبی و نصف پیمانه شکر را درون دستگاه مخلوط‌کن ریخته و آن‌ها را به صورت پوره دربیاورید. سپس پوره‌ی طالبی را درون ظرفی مناسب (ترجیحا از ظروف نچسب یا لعابی استفاده شود)، ریخته و روی حرارت متوسط قرار دهید تا به صورت مایع غلیظی تبدیل شود. در این مرحله، ظرف را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید تا حرارت خود را از دست داده و خنک شود. درون ظرفی دیگر، تخم‌مرغ‌ها را شکسته و با همزن تا مدت‌زمانی که کف کرده و با سروته کردن ظرف بیرون نریزد، به مخلوط کردن آن‌ها ادامه دهید. مابقی شکر، نمک و وانیل را به تخم‌مرغ‌ها اضافه کرده و دوباره به هم‌زدن مشغول شوید. تا جایی به مخلوط کردن آن‌ها بپردازید که مایعی کشدار، کرم‌رنگ و با حجمی تقریبا دو برابر حجم اولیه به دست آورید.

اکنون درون ظرفی دیگر، خامه را با همزن بزنید تا بافت یکدستی را به خود بگیرد. پس از فرم گرفتن خامه، آن را به آرامی و با دقت به مخلوط تخم‌مرغ و شکر اضافه کنید. سپس طالبی (مایع غلیظی که با حرارت به دست آمد) را با مواد فوق ترکیب کرده و به آرامی آن‌ها را با یکدیگر مخلوط کنید. اکنون قالب مناسبی را انتخاب کرده و مواد را درون آن بریزید. درب قالب را بسته و آن را درون فریزر قرار داده و به مدت دو الی سه ساعت اجازه دهید آنجا بماند. پس از گذشت زمان ذکر شده، قالب را از فریزر بیرون آورده و با همزن برقی بزنید تا بافت نرمی را به خود بگیرد. آن را دوباره درون فریزر قرار دهید. این عمل را سه مرتبه انجام دهید. پس از طی این مراحل، آن را درون فریزر قرار داده و به مدت زمان ۲۴ ساعت اجازه دهید تا بستنی آماده شود.

سوپ طالبی و لیمو

مواد لازم

طالبی ۱ کیلوگرم، سس فلفل تند ۳/۴ قاشق چای‌خوری، آبلیموی تازه ۳ قاشق غذاخوری، نمک ۱/۴ قاشق چای‌خوری

طرز تهیه

ابتدا طالبی را به قسمت‌های بزرگ تقسیم کنید. آن‌ را درون مخلوط‌کن ریخته و سس، آبلیمو و نمک را به آن اضافه کنید. مواد را با یکدیگر ترکیب کنید تا مایع نرمی به دست آید. سپس ماده‌ی به دست آمده را درون یخچال به مدت زمان یک ساعت قرار دهید تا سرمای لازم را به دست آورد. پس از گذشت مدت زمان ذکر شده، مخلوط طالبی، سس، آبلیمو و نمک را از یخچال خارج کرده و مقداری سس را روی آن بریزید. سوپ طالبی و لیمو آماده‌ی سرو است.

اسموتی طالبی

مواد لازم

شیر سرد ۱ پیمانه، طالبی کوچک ۱ عدد، یخ خرد شده ۱/۲ پیمانه، بستنی ۵ قاشق غذاخوری

طرز تهیه

شیر، طالبی‌های خرد شده و تکه‌های یخ را درون مخلوط‌کن ریخته و با یکدیگر ترکیب کنید. مخلوط‌کن را روشن کرده و اجازه دهید تا ماده‌ای یکدست به دست آید. اکنون مواد تهیه شده را با بستنی مخلوط کرده و دو مرتبه آن‌ها را هم بزنید. سپس مخلوط به دست آمده را درون لیوان مورد نظر ریخته و روی آن را با برش‌هایی از طالبی خرد شده تزئین کنید. اسموتی طالبی آماده‌ی سرو کردن است.

سوربات طالبی

مواد لازم

آب ۲ پیمانه، شکر ۱ پیمانه، آب لیمو ۱ قاشق غذاخوری، طالبی ۱ کیلو، پوست پرتقال رنده شده ۱ قاشق چای‌خوری، زنجبیل تازه رنده شده ۱ قاشق چای‌خوری، سفیده‌ی تخم‌مرغ ۲ عدد، رنگ خوراکی ۲ الی ۳ قطره

طرز تهیه

شکر، آبلیمو و آب را درون ظرف ریخته و آن را روی حرارت متوسط قرار دهید. زمانی که شکر حل شد، شعله‌ی گاز را زیاد کرده تا شربتی غلیظ به دست آید. برای این کار، ۵ دقیقه زمان لازم است. پوست پرتقال و زنجبیل را با شربت تهیه شده مخلوط کره و اجازه دهید تا از حرارت آن کاسته شده و خنک شود. اکنون طالبی را به صورت قطعه‌های کوچک تقسیم کنید و درون مخلوط‌‌کن بریزید. دستگاه را روشن کرده و تا زمانی که پوره‌ی طالبی به دست آید به هم زدن ادامه دهید. حال شربتی را که از قبل تهیه کرده‌اید به پوره‌ی طالبی اضافه کنید. درون ظرف دیگری سفیده‌های تخم‌مرغ را با همزن برقی هم زده تا کف کرده و از ظرف بیرون نریزد. رنگ خوراکی را به پوره‌ی طالبی اضافه کرده و سفیده‌های تخم‌مرغ را نیز به آن‌ بیافزایید. ترکیب به دست آمده را درون ظرفی فلزی ریخته و آن را درون فریزر قرار دهید تا زمانی که یخ بزند. سپس ظرف را از فریزر خارج کرده و با کمک همزن آن را هم بزنید تا ترکیب نیمه‌ جامدی به دست آید. دوباره آن را درون فریزر قرار دهید تا مجددا یخ ببندد. این عمل را تا سه مرتبه تکرار کنید. ماده‌ی به دست آمده را پس از انجام مراحل فوق به مدت زمان هشت ساعت درون فریزر بگذارید. سوربات طالبی آماده‌ی میل کردن است.

ژله طالبی

مواد لازم

طالبی پوره شده ۲ پیمانه، شکر ۱۰۰ گرم، خامه ۲۵۰ گرم، وانیل ۱/۴ قاشق چای‌خوری، ژلاتین ۱۵ گرم، آب ۸۰ میلی‌لیتر، پودر ژله‌ی طالبی ۱ بسته

طرز تهیه

در مرحله‌ی اول ژلاتین و آب سرد را درون ظرف جداگانه‌ای بریزید و روی بخار آب قرار دهید تا حل شود. سپس درون ظرف دیگری پوره‌ی طالبی و شکر را با یکدیگر مخلوط کنید. خامه، وانیل و ژلاتین‌ حل شده را به مخلوط طالبی و شکر اضافه کرده و مواد را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید. اکنون ژله‌ی طالبی را درون ۱ پیمانه آب جوش ریخته و حل کنید. سپس آن را درون قالب مورد نظر بریزید و درون یخچال قرار دهید تا خود را بگیرد. برای این کار مدت زمان نیم ساعت کافی خواهد بود. در این مرحله ژله‌ی بسته شده را از یخچال خارج کرده و ترکیبی را که از قبل آماده کرده‌اید روی آن بریزید و مجددا آن را درون یخچال قرار دهید. اجازه دهید مواد خود را بگیرد یا به اصطلاح بسته شود (می‌توان ابتدا مواد را درون قالب ریخت و پس از بسته شدن، ژله را روی آن ریخته و دسر را تهیه کنید). دسر ژله‌ی طالبی آماده‌ی سرو کردن است.

در این مقاله به ارائه‌ی نکاتی ارزشمند در مورد خواص درمانی طالبی در کنار دسرهایی لذیذ که می‌توان با این میوه‌ی خوشمزه تهیه کرد، پرداخته شد. منتظر نظرات سازنده‌ی شما عزیزان در بهبود مقالات آتی کجارو هستیم.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه