روزشمار: ۱۶ اردیبهشت؛ اولين مسافرت فضایی امريكا توسط «آلن بارتلت شپرد»

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی پنجشنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۱۵
روزشمار: ۱۶ اردیبهشت؛ اولين مسافرت فضایی امريكا توسط «آلن بارتلت شپرد»

«آلن بارتلت شپرد» در پنجم ماه می سال ۱۹۶۱ میلادی عنوان اولین آمریکایی در فضا را به نام خود ثبت کرد. او نخستین فضانورد آمریکایی طی ماموریت عطارد ۳ و پنجمین انسان روی ماه طی ماموریت آپولو ۱۴ است.

آلن بارتلت شپرد

در ۵ می سال ۱۹۶۱ میلادی اولين مسافرت فضایی امريكا توسط «آلن بارتلت شپرد» انجام شد. پرواز او تنها ۲۳ روز بعد از سفر «یوری گاگارین» اولین فضانورد روسی در فضا، انجام شد. او ۱۵ دقیقه و ۲۲ ثانیه با کپسول فضایی زنگوله‌ مانند یک نفره و به نام «فریدم ۷» در فضا ماند. شپرد همچنین عضو تیم عملیات آپولو ۱۴ بود. این سفینه روز سیزدهم ژانویه، زمین را به قصد کره ماه ترک کرد. در جریان عملیات، او پنجمین نفری بود که بر روی کره ماه قدم گذاشت و اولین کسی بود که روی سطح ماه گلف بازی کرد.

«آلن بارتلت شپرد» در ۱۸ نوامبر سال ۱۹۲۳ در «لیست دری» از ایالت نیوهمپشایر آمریکا متولد شد. او در سال ۱۹۴۴ موفق به دریافت مدرک هوانوردی از آکادمی دریایی آمریکا واقع در آناپولیش، ایالت مریلند آمریکا شد و در سال ۱۹۴۷ میلادی به پرواز با هواپیمای جت در مأموریت‌های آزمایشی و آموزشی مشغول شد. وی عضو اولین گروهی بود که در ۲۷ آوریل ۱۹۵۹ میلادی، جهت دیدن تعلیمات فضانوردی رفته بودند.

در ۵ می ۱۹۶۱، عنوان اولین آمریکایی در فضا را به نام خودش ثبت کرد. او در دومین تلاشش با سری سفینه‌های مرکوری به نام فریدم ۷ رهسپار فضا شد. او به ارتفاع ۱۸۵ کیلومتری (۱۱۵ مایلی) رسید و به مدت ۵ دقیقه در حالت بی‌وزنی ماند و سپس به جو زمین پایین آمده و در اقیانوس اطلس فرود آمد.

آلن بارتلت شپرد

بعدها، او مدال خدمت ممتاز ناسا را از دست رئیس جمهور وقت آمریکا، جان کندی (۱۹۶۳ - ۱۹۱۷) دریافت کرد. در ۱۵ می ۱۹۶۳ شپرد کمک‌خلبان آخرین پرواز فضاپیمای مرکوری بود. 

مدال آلن بارتلت شپرد

شپرد در سال ۱۹۶۸ برای درمان یک نارسایی شنوایی که مانع پرواز او می‌شد، تحت عمل جراحی موفقیت‌آمیزی قرار گرفت و در نهایت در ۷ می ۱۹۶۹ صلاحیت شپرد برای مسافرت فضایی تأیید شد.

آلن بارتلت شپرد

آپولو ۱۴ به سرپرستی شپرد در ۳۱ ژانویه ۱۹۷۱، به کره ماه رهسپار شد. او همراه یکی از اعضای گروه به نام «ادگار میشل» بر روی سطح ماه پیاده شدند. آن‌ها دو بار بر روی ماه راهپیمایی کردند که جمعا ۹ ساعت و ۲۴ دقیقه طول کشید و در جریان این راهپیمایی‌ها توانستند ۴۲ کیلوگرم نمونه سنگ و خاک از کره ماه جمع کنند.

آپولو ۱۴

شپرد با اتصال یک میله فلزی ۱۵ سانتیمتری به یک وسیله حفاری، چوب گلفی ساخت و با یک توپ به بازی گلف پرداخت. در نهم ژوئن، فضانوردان به کره زمین بازگشتند. در ژوئن، شپرد وظایفش را به عنوان رئیس اداره فضانوردی از سر گرفت و به درجه دریادار نیروی دریایی آمریکا ارتقا یافت.

گلف شپرد

در یکم اوت ۱۹۷۴، از کار در ناسا و نیروی دریایی آمریکا برای پیوستن به شرکت ساختمانی ماراتن در هوستون، از ایالت تگزاس آمریکا، کنار کشید و در شرکت جدیدی به عنوان شریک و مدیر مشغول کار شد.

آلن بارتلت شپرد

شپرد در کار تجارت به موفقیت‌هایی دست یافت. علاوه بر این او رئیس «بنیاد مرکوری ۷» می‌باشد. این بنیاد به نیت جمع‌آوری پول برای اعطای بورسیه در رشته‌های علوم پایه و فنی به وجود آمده است.

سرانجام شپرد در ۲۱ ژوئیه ۱۹۹۸ میلادی در ۷۴ سالگی درگذشت.

آلن بارتلت شپرد

در همین روز:

۱. سیل در حومه کبوترآهنگ ۱۸۰ خانه را ویران کرد. (۱۳۵۰ شمسی)

۲. لایحه تأسیس «مترو» برای تهران و حومه از تصویب نهایی پارلمان گذشت. (۱۳۵۴ شمسی)

۳. سیل در کرمانشاه جان هفت نفر را گرفت و ۱۵۱ خانه را به زمین تبدیل نمود. (۱۳۵۴ شمسی)

۴. آغاز اولين نمايشگاه مطبوعات ايران (۱۳۷۱ شمسی)

۵. زادروز «هوبرت هو بانكرافت» تاريخ‌دان و مولف آمريكايی (۱۸۳۲ میلادی)

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه