یورو 2016 و شهرهای میزبان آن: مارسی و ورزشگاه ولودروم

عماد جعفری | سه شنبه, ۱۱ خرداد ۹۵ ساعت ۲۳:۳۰

یورو 2016 یا رقابت‌های جام ملت‌های اروپا در سال ۲۰۱۶ با شرکت ۲۴ تیم، طی روزهای آتی در فرانسه برگزار می‌شود. ده شهر و ورزشگاه دیدنی فرانسه پذیرای تماشاگران و میزبان مسابقات فوتبال میان این تیم‌ها خواهند بود. در این بخش با شهر زیبای مارسی و ورزشگاه ولودروم یکی از ده میزبان این رقابت‌ها آشنا می‌شویم. با کجارو همراه باشید.

نیویورک تایمز مارسی را به عنوان دومین مقصد برتر دنیا معرفی کرده و نشنال جئوگرافیک آن را پنجمین شهر ساحلی زیبای دنیا می‌داند. مارسی در سال بیش از ۵ میلیون گردشگر دارد. مارسی، قدیمی‌ترین شهر فرانسه در سال ۲۰۱۶ از طرف رسانه‌ها لقب باحال ترین شهر دنیا را از آن خود کرده و خودش را به عنوان شهری پویا و پیشرو مطرح کرده است.

مقاله‌های مرتبط:

شهر شور و فوتبال در سال ۲۰۱۳ به عنوان پایتخت فرهنگی دنیا برگزیده شد. این شهر هر سال در طول تابستان هزاران رویداد فرهنگی و ورزشی را در خود جای می‌دهد. هیچ سفری به مارسی بدون سر زدن به سواحل و شاخابه‌های شگفت‌انگیزی که ۵۷ کیلومتر ساحل شهر را علامت‌گذاری کرده‌اند کامل نخواهد بود.

مارسی

تاریخ شهر مارسی

تاریخ شهر به شکلی پیچیده به دریای مدیترانه گره خورده است، کاشفین یونانی از شهر پوکائآ مارسی را ۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح برپا کردند. بزرگ‌ترین بندر مدیترانه شهری پیشروست که سنت و مدرنتیه را با هم در آمیخته است. شهر که در فرآیند بازسازی قرار دارد تمرکزش را روی گردشگری گذاشته و جایگاه خودش را به عنوان مقصد اصلی کشتی‌های تفریحی مدیترانه به تثبیت رسانده است.

پنج میلیون نفر در سال ۲۰۱۳ یعنی زمانی که مارسی پایتخت فرهنگی دنیا بود از شهر دیدن کردند و انتظار می‌رود بسیاری امسال و سال ۲۰۱۷، یعنی زمانی که مارسی پایتخت ورزشی دنیا خواهد بود، دنباله روی آنها شوند.

ساحل ۵۷ کیلومتری (که ۲۰ کیلومتر آن در پارک ملی Calanques قرار گرفته است)، ۳۰۰ روز آفتابی، فضاهای سبز و زیبای طبیعی، مردمان صمیمی و خونگرم و دسترسی آسان به شهر ویژگی‌هایی هستند که با شنیدن نام مارسی در ذهن گردشگران تداعی می‌شود. مارسی به تازگی به علت سطح بالای تحصیلات، تحقیقات علمی و نوآوری‌های تکنولوژیکی‌اش به عنوان منطقه‌ای سرآمد طبقه‌بندی شده است. مارسی در پی آن است تا رقابت خود را به سطحی بین‌المللی ببرد تا در دنیا به عنوان هات اسپاتِ اقتصادِ دانش‌بنیان شناخته شود. شمار کمپانی‌های نوپای (استارتاپ) محلی تکنولوژی فرانسوی،' در حوزه‌های دیجیتال، سمعی‌بصری و داستان‌سرایی چندرسانه‌ای، شهر را طلایه‌دار پیشرفت در این صنایع کرده است.

افراد مشهور شهر مارسی

  • ادموند روستان، نمایشنامه‌نویس و عضو آکادمی علوم فرانسه (۱۹۱۸-۱۸۶۸): نویسنده اثر سیرانو دو برژراک
  • مارسل پانو، نوسینده و فیلمساز (۱۹۷۴-۱۸۹۵): احتمالا معروف‌ترین نویسنده پروانسی، هم به خاطر فیلم‌ها و هم به خاطر رمان‌هایش
  • ژان-کلود ایزو (۲۰۰۰-۱۹۴۵): ایزو که با رمان‌های جنایی‌اش که داستان آنها در مارسی رخ می‌داد ژانر نوآر فرانسه را دوباره احیا کرد.
  • IAM، گروه رپ (شکل گرفته در سال ۱۹۸۹): پیشگامان رپ فرانسه تصویری از مارسی شکل دادند که امروز هم تازگی خاص خود را دارد.
  • سزار بالداچینی، مجسمه‌ساز (۱۹۹۸-۱۹۲۱): هنرمند شناخته شده در سطح جهانی، سازنده بسیاری از مجسمه‌های مارسی است، که احتمالا معروف‌ترین آنها 'شصت' بزرگ است. وی سازنده جایزه سزار فرانسه نیز هست.

گشت و گذار در مارسی

مارسی

کلیسای نوتردام لاگارد: این کلیسا بر فراز مارسی قرار دارد و چشم‌اندازی وسیعی از شهر و بندرگاهش به دست می‌دهد. این کلیسا بین سال‌های ۱۸۵۳ تا ۱۸۹۹ بر روی یک کمپ نظامی سابق ساخته شد و مجسمه‌ای با بچه که بر فراز آن قرار گرفته است با نام مادر خوب (La Bonne Mère) شناخته می‌شود و به نگهبان نمادین شهر بدل شده است.

Château d'If: در سال ۱۵۲۷ به دستور شاه فرانسیس روی یکی از جزایر Frioul در خلیج مارسی بنا شد. این ساختمان در ابتدا به عنوان قلعه شناخته می‌شد اما خیلی زود به یک زندان بدل شد. ماسک آهنین معروف، ادموند دانته و کنت مونت کریستو همگی در این زندان قرار داشتند (اگرچه کنت الکساندر دوما شخصیتی کاملاً تخیلی است.)

موزه تمدن اروپا و مدیترانه: این موزه که به دست رودی ریچوتی طراحی شده است، در ورودی بند قدیم شهر قرار گرفته و به نماد نوسازی شهر بدل شده است. معماری جسورانه مکعبی شکل موزه که توسط یک گذرگاه خارق‌العاده به قلعه سنت-ژان متصل شده است، در سال اول بعد از تاسیس در ژوئن ۲۰۱۳، ۲.۶ میلیون نفر بازدیدکننده داشت.

Le Panier: قدیمی‌ترین ناحیه شهری در تمام فرانسه که به بندرگاه قدیم مشرف است. این محله در منطقه اولین کلنی یونانی‌ها قرار گرفته است. خیابان‌ها و کوچه‌های پله شده حال و هوای تیپیکال مدیترانه‌ای را القا می‌کنند. این محله همچنین La Vieille Charité را هم در خود جای داده است، نوانخانه‌ای که پیر پوگه در سال ۱۹۷۰ ساخت و حالا خانه موزه‌ها و یک مرکز فرهنگی شده است.

پارک ملی Calanques: این پارک که در ۱۸ آوریل ۲۰۱۲ تأسیس شد، اولین پارک کنارشهری اروپا و اولین پارک در فرانسه است که هم محیط دریایی و هم شهری را در خود جای داده است. این پارک که بهشتی برای شیرجه رو ها و صخره نوردان است، ۸۵ کیلومتر از زمین‌های جنوب مارسی و همچنین ۴۳۵ کیلومتر از دریای مدیترانه را شامل می‌شود و خانه گونه‌های حفاظت شده‌ای از جانوران و گیاهان است.

حمل و نقل مارسی

مارسی

مارسی دارای یک فرودگاهی بین‌المللی است و خطوط TGV و آزادراه‌های متعددی را در حود جای داده است. دسترسی به شهر بسیار آسان است و شبکه‌ای با بیش از ۱۱۰۰ جاده در آن گسترده شده است. شهر مارسی توسط بزرگراه‌های متعددی به اسپانیا و ایتالیا متصل می‌شود.

فرودگاه Marseille-Provence بیش از ۱۳۲ پرواز برنامه‌ریزی شده به سرتاسر دنیا دارد، که از این حیث بعد از پاریس دومین در فرانسه است. در سال ۲۰۱۲ بیش از ۸ میلیون مسافر از این فرودگاه استفاده کردند. سفر به پاریس از طریق خطوط TGV سه ساعت به طول می‌انجامد و ایستگاه بین المللی اتوبوس مارسی که در مجاورت خطوط قطار قرار دارد، به تمام شهرهای بزرگ اروپایی سفر می‌کند. خطوط کشتی‌رانی نیز شهر را به تونس، الجزایر وصل می‌کنند.

فاصله تا شهرهای دیگر میزبان یورو 2016

  • فاصله مارسی تا نیس: ۲۱۵ کیلومتر
  • فاصله مارسی تا لیون: ۳۱۵ کیلومتر
  • فاصله مارسی تا سن اتین: ۳۳۵ کیلومتر
  • فاصله مارسی تا تولوز: ۴۰۵ کیلومتر
  • فاصله مارسی تا بوردو: ۶۵۰ کیلومتر
  • فاصله مارسی تا پاریس: ۷۸۰ کیلومتر
  • فاصله مارسی تا سنت-دنیس: ۷۹۰ کیلومتر
  • فاصله مارسی تا لان: ۹۸۵ کیلومتر
  • فاصله مارسی تا لیل: ۱۰۰ کیلومتر

فوتبال در مارسی

مارسی میزبان یورو

فوتبال عشق مردم مارسی است. المپیک مارسی، هسته مرکزی بافت اجتماعی شهر است و استادیوم ولودروم خانه این تیم تلقی می‌شود. این استادیوم در سال ۱۹۳۷ در پی آماده سازی برای جام جهانی که سال بعد در فرانسه برگزار می‌شد افتتاح شد و از آن سال تا به حال چندین بار نوسازی شده است (از جمله پیش از جام جهانی ۹۸). در آستانه مسابقات یورو ۲۰۱۶ ظرفیت ورزشگاه به ۶۷ هزار نفر افزایش یافته است و یک سقف هم به آن اضافه شده است. این استادیوم یکی از محبوب‌ترین مکان‌های گردشگری در شهر است.

مارسی پرافتخارترین تیم فرانسه است، آنها ۹ بار قهرمان لیگ شده‌اند، ۱۰ بار جام حذفی را بالای سر بردند و سه بار هم قهرمان لیگ‌کاپ شده‌اند. اما برجسته‌ترین افتخار آنها پیروزی در فینال رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا در برابر میلان در سال ۱۹۹۳ است که این اجازه را به آنها می‌دهد تا ستاره‌ای روی پیراهن خود داشته باشند. این عنوان اروپایی، (نخستین و تنها دفعه‌ای که یک باشگاه فرانسوی به این افتخار رسیده است) نقطه اوج ریاست برنارد تپیه در مارسی بود که از سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۴ ادامه داشت.

در سال‌های اخیر مارسی چند تورنمنت اروپایی شرکت کرده است و در سال ۲۰۰۵ جام اینترتوتو را از آن خود کرد. آنها زیر نظر دیدیه دشام (که در قهرمانی اروپایی‌شان کاپیتان تیم بود) در سال ۲۰۱۰ به قهرمانی لیگ فرانسه رسیدند، سه بار لیگ کاپ را بردند و دو بار قهرمان سوپرکاپ فرانسه شدند.

بازیکنان مشهور مارسی

مارسی میزبان یورو

  • ژان-پیر پاپن (-۱۹۶۳): یک گلزن برجسته، پاپن در سال ۱۹۹۱ برنده توپ طلا شد و در نظرگاه هواداران مارسی جاودانه شد.
  • ماریوس ترسور (-۱۹۵۰): دفاع فرانسه در جام جهانی ۱۹۸۲، او بین سال‌های ۷۲ تا ۸۰ برای مارسی به میدان رفت.
  • دیدیه دشام (-۱۹۶۸): سرمربی فعلی تیم ملی فرانسه که در قهرمانی سال ۹۳ مارسی در لیگ قهرمانان اروپا کاپیتان این تیم بود و بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ رهبری این تیم را به عهده داشت.
  • راجر مانیوسون (-۱۹۴۵): این بازیکن سوئدی با مهارت‌های خارق‌العاده‌اش در دربیل زنی سوپراستار المپیک مارسی در دهه ۷۰ بود.
  • باسیل بولی (-۱۹۶۷): قهرمان قهرمانان لیگ اروپا در فصل ۹۳، از گل با ضربه سر او در برابر میلان به عنوان گلی تاریخی یاد می‌شود.

جالب است بدانید احمد بن بِلا، که بعدها رئیس جمهور الجزایر شد، در فصل ۴۰-۱۹۳۹ در یک بازی جام حذفی برای مارسی گلزنی کرد.

ورزش‌های محبوب دیگر شهر مارسی

مارسی میزبان یورو

مارسی که یکی از نامزدهای پایتخت ورزشی اروپا در سال ۲۰۱۷ است، ورزش‌های مهم دیگری را نیز ترویج می‌کند. باشگاه واترپولوی شهر قهرمانی‌هایی به دست آورده است و قهرمانان شنای متعددی (کامیل لاکورت، فردریک بوسکه، فابین ژیلو) در این باشگاه تربیت شده‌اند.

ورزشگاه ولودروم بازی‌های راگبی تیم RC Toulonnais را میزبانی می‌کند. این باشگاه در سال ۲۰۱۴ به یک دبل تاریخی دست یافت و قهرمان لیگ Top ۱۴ و هاینیکن کاپ شد. کاخ ورزش مارسی (Palais des Sports) هم میزبان بازی‌های اوپن ۱۳ خواهد بود.

آشنایی با ورزشگاه ولودروم میزبان یورو ۲۰۱۶ در مارسی

مارسی میزبان یورو

ورزشگاه ولودروم که میزبان جام جهانی فوتبال ۱۹۳۸، جام جهانی فوتبال ۱۹۹۸ و جام ملت‌های اروپا ۱۹۶۰ بوده است، این بار از رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ میزبانی خواهد کرد. این ورزشگاه که در سال ۱۹۳۷ میلادی تأسیس شد، پذیرای چهار رقابت مرحله گروهی بازی‌های جام ملت‌های اروپا خواهد بود:

  • ۱۳۹۵/۰۳/۲۲، ۰۰.۳۰: انگلستان - روسیه
  • ۱۳۹۵/۰۳/۲۵، ۰۰.۳۰: فرانسه - آلبانی
  • ۱۳۹۵/۰۳/۲۷، ۲۱.۳۰: ایسلند - مجارستان
  • ۱۳۹۵/۰۴/۰۱، ۲۱.۳۰: اوکراین - لهستان

یک بازی از دور یک‌چهارم نهایی و یک بازی نیمه نهایی هم در این ورزشگاه برگزار خواهد شد.

مارسی میزبان یورو

  • موقعیت: مارسی، فرانسه
  • تاریخ تأسیس: ۱۹۳۷
  • تاریخ بازسازی: ۱۹۸۴, ۱۹۹۸, ۲۰۱۴
  • مالک: شهرداری مارسی
  • گرداننده: AREMA
  • نوع زمین: چمن
  • طراح هنری: پلوکویین
  • ظرفیت: ۴۲٬۰۰۰
  • خانه: باشگاه فوتبال المپیک مارسی

مطالب مرتبط:

دیدگاه