حقایقی درباره بزرگ ترین کشتی کانتینری جهان

حمیده کریمی | پنجشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۹۵ ساعت ۱۶:۳۰

شرکت کشتی سازی دانمارکی مرسک لاین (Maersk) بزرگ‌ترین سازنده‌ی کشتی کانتینتری و بزرگ‌ترین شرکت حمل و نقل دریایی در دنیا است. با توجه به بیشتر شدن تجارت بین‌المللی بین اروپا و آسیا، نیاز به ساخت کشتی‌های قول‌پیکر  نیز افزایش یافته است. کشتی Triple E  یکی از بزرگ‌ترین کشتی‌های کانتینری در دنیا است. برای شناخت بهتر ویژگی‌های آن با کجارو همراه باشید.

کشتی کانتینری کلاس Triple E ساخت شرکت مرسک، بزرگ‌ترین کشتی کانتینری دنیا است. این کشتی ۴۰۰ متر طول دارد. در ادامه با حقایقی درباره‌ی این کشتی که یکی از بزرگ‌ترین پل‌های اقتصادی بین قاره‌ها است، آشنا می‌شویم.

ساخت کشور کره‌ی جنوبی

شرکت مرسک برای ساخت این کشتی قراردادهایی به ارزش ۳.۸ میلیارد دلار با کمپانی کره‌ای دوو (Daewoo) در ازای دریافت بیست کشتی امضا کرده است.

بزرگ ترین کشتی دنیا

زمان ساخت سریع

شرکت کشتی‌سازی «دوو» در «اوکپوی» کره‌ی جنوبی، هم‌زمان سه کشتی می‌سازد که ساخت هر کدام نزدیک به یک سال طول می‌کشد.

بزرگ ترین کشتی دنیا

ایجاد اشتغال

در شرکت دوو، همزمان  بر روی ساخت حدود ۱۰۰ کشتی مختلف کار می‌کند و نزدیک به ۴۶ هزار نفر مشغول به کار هستند.

بزرگ ترین کشتی دنیا

موتورهای کارآمدتر

یکی از درخواست‌های شرکت مرسک در طراحی کشتی‌ها، موتورهای سوخت قدرتمندتر بوده. بیشتر کشتی‌های نفت‌کش و کشتی‌های کانتینری به شدت موجب آلودگی دریا هستند. موتورهای دیزلی دوقلوی Triple-E به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نسبت به مدل‌های قبلی، فشار را بهتر توزیع کرده و از این طریق در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌کنند. گرچه نسبت به سایر کشتی‌های این مسیر کندتر هستند، اما تا ۳۷ درصد میزان مصرف سوخت موثرتری دارند و از میزان انتشار کربن نیز در آنها ۵۰ درصد کمتر است.

بزرگ ترین کشتی دنیا

فعالیت در بنادر بزرگ

این کشتی‌ها پس از ساخت، در بزرگ‌ترین بنادر آسیا و اروپا فعالیت می‌کنند که چین یکی از رایج ترین مقاصد آنها است.

بزرگ ترین کشتی دنیا

ظرفیت بیشتر

این کشتی با قابلیت حمل ۱۸ هزار کانتینر، نسبت به کشتی قبلی شرکت مرسک ظرفیت بیشتری دارد. این کشتی می‌تواند ۲۵۰۰ کانتینر بیشتر را نسبت به مدل قبلی حمل کند.

بزرگ ترین کشتی دنیا

حفظ میدان دید

 طراحی کشتی به‌گونه‌ای است که نسبت به کشتی‌های کانتینری دیگر قابلیت حمل کانتیتنرها با ارتفاع بیشتری را دارد بدون اینکه میدان دید عرشه را کاهش دهد.

بزرگ ترین کشتی دنیا

کشتی‌های بزرگ دیگر

قبل از ساخت Triple-E، کشتی‌های دیگری نیز وجود داشتند که طول آنها از این مدل بیشتر بود. Seawise Giant یکی از این کشتی‌ها است که ۴۵۸ متر طول دارد.

بزرگ ترین کشتی دنیا

کشتی عریض

عرض این کشتی ۵۹ متر است که با این عرض نمی‌تواند از کانال پاناما عبور کند. اما از کانال سوئز عبور می‌کند. البته این مسئله نقطه ضعفی برای این کشتی محسوب نمی‌شود چرا که مسیر اصلی این کشتی بین اروپا و آسیا است.

بزرگ ترین کشتی دنیا

یک کشتی بزرگ برای بنادر آمریکا

هیچ یک از بنادر ایالات متحده نمی‌توانند کشتی‌ای با این اندازه را عبور دهند. در عوض، این کشتی بین بنادری چون شانگهای، هنگ کنگ، سنگاپور در آسیا و روتردام، سوتهمپتون و آنتورپ در اروپا سفر می‌کند. بندر گیت‌وی در لندن یکی از بنادری است که در حال توسعه به منظور پشتیبانی از کشتی‌های جدیدتر و بزرگ‌تر است.

بزرگ ترین کشتی دنیا

Prelude رقیب Triple-E

کشتی Prelude یک نفتکش ال ان جی یا گاز طبیعی مایع است که ۴۸۸ متر طول دارد و توسط صنایع سنگین سامسونگ برای شرکت نفت و گاز «رویال داچ شل» (Royal Dutch Shell) ساخته شده است.

مطالب مرتبط:

منبع allday

دیدگاه