مسجد جامع بیداخوید در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۰
مسجد جامع بیداخوید در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد

مسجد جامع بیداخوید واقع روستای بیداخوید دهستان بنادکوک در شهرستان تفت در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

«محسن‌ ذاکری‌نیا» معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌‌ی کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد درباره مسجد جامع بیداخوید، گفت:

به تقریب و با قید احتمال هم‌چنین با توجه به ابعاد و تناسبات موجود به این نتیجه می‌توان رسید که مسجد بیداخوید در ابتدا به‌صورت چارطاقی بوده که بعدها به مسجد تبدیل شده و با توجه به تاریخ سنگ محراب آن، این بنا متعلق به قرن هشتم هجری است که همزمان با حکومت آل مظفر است.

وی با بیان این‌که نام مسجد بیداخوید از نام روستا بیداخوید تاثیر گرفته است است، گفت که ورودی این مسجد در جبهه‌ی غربی است و در کنار در ورودی مسجد پلکانی مشاهده می‌شود که این پله‌ها به سمت پشت‌بام می‌رود.

این مقام مسئول بیان کرد که پس از عبور از ورودی وارد فضای گنبدخانه می‌شویم، گنبدخانه به‌صورت مربع است که در فضای گنبدخانه سه طاق در شرق، شمال و غرب دیده می‌شود. طاق غرب و شمال با کاشی خشت‌های شش ضلعی تزئین شده و در طاق شرقی با نقش مایه به‌صورت گره‌های چوبی دیده می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد بیان کرد که برای دسترسی به طاق‌ها دو ورودی موجود بوده است که یکی در فضای زیر گنبدخانه کنار ورودی است که هم‌اکنون آن را پوشانده‌اند و فقط درب چوبی آن موجود است و دیگری در خارج از بنا در جبهه شمالی که با پله‌های چوبی به طبقه بالا هدایت می‌شویم. طاق سمت شرقی باز است و یکی از ورودی‌های شبستان به شکل مستطیل است.

نوع، شکل و ساختار پلان بنا، قدمت آن هم‌چنین تزئینات آجرکاری موجود جز ویژگی‌های بارز این بنا محسوب می‌شود.

به گفته‌ی ذاکری‌نیا، با توجه به ساختار بنا در همان ابتدا به وجود آمدن این بنا، مکانی برای عبادت بوده است که کاربری مذهبی داشته و اکنون نیز کاربری خویش را حفظ کرده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه