هفته نامه؛ از نهایی شدن طرح توسعه‌ بندر چابهار تا گزارش اختصاصی کجارو از برگزاری رویداد نگارخانه‌ ی به وسعت یک شهر در تهران

عماد جعفری | یکشنبه, ۹ خرداد ۹۵ ساعت ۱۴:۱۵

این شماره از هفته‌نامه گردشگری کجارو را با خبرهایی از نهایی شدن قرارداد توسعه‌ی بندر چابهار، برگزاری مسابقه هاکاتریپ در شیراز، گزارش اختصاصی کجارو از رویداد تهران، نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر و مرور برخی از مهم‌ترین اخبار گردشگری در هفته‌ای که گذشت، پی می‌گیریم. با کجارو همراه باشید.

در هفته‌ای که گذشت، سرانجام پس از ماه‌ها بحث و بررسی طرح توسعه‌ی بندر چابهار به‌عنوان کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب آسیای میانه، با سفر نخست وزیر هند و ریاست جمهوری افغانستان به ایران نهایی شد. چنان که از مفاد قرارداد بر می‌آید، دولت هند که سال‌ها است پاکستان همسایه پر تنش خود را به‌عنوان سدی در برابر خط ترانزیت خود به آسیای میانه می‌بیند، با سرمایه‌گذاری کلان روی طرح توسعه بندر چابهار، در آینده‌ای نه چندان دور از موقعیت استراتژیک این بندر برای صادرات کالاهای خود به آسیای میانه بهره می‌برد. توسعه بندر چابهار با توجه به جاذبه‌های بی‌نظیر گردشگری سواحل مکران در این منطقه، افق روشنی را، پیش روی توسعه صنعت گردشگری در یکی از محروم‌ترین استان‌های کشورمان قرار می‌دهد. رویدادی با عنوان تهران، نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر این روزها حال و هوای تهران را رنگ و بوی هنر بخشیده است. کجارو با گزارش تصویری از این رویداد، تلاش کرده سایر هم‌وطنانمان را در این رویداد سهیم کند. حاکم نشین ارگ بم، این هفته سرانجام پس از ۱۳ سال از زلزله این شهر، از آوار برخاست. شب هنر اسپانیا، روز ششم خردادماه هفته‌ای که گذشت در مجموعه کاخ موزه نیاوران برگزار شد. در حالی که روسیه، صدها آژانس این کشور را برای ارسال تور به ترکیه به نقض مقررات متهم کرده، مصر دیگر کشور پرگردشگر منطقه نیز با بحران نا امنی و افول صنعت گردشگری دست‌وپنجه نرم می‌کند. رویدادهای اخیر، تغییر معادلات شمار گردشگران در کشورهای منطقه را در ذهن متبادر می‌سازد، چنان‌که با برنامه‌ریزی صحیح، کشور چهارفصل و کهن‌مان می‌تواند در آینده گوی سبقت را از این دو کشور پرآشوب به‌رباید. رویدادی با عنوان هاکاتریپ، هفته آینده با هدف آشنا کردن برنامه‌نویسان و فعالان حوزه مجازی از ظرفیت‌های گردشگری در شیراز برگزار می‌شود. کجارو با گزارشی اختصاصی شما را با جزئیات این رویداد بیشتر آشنا کرده است. با این شماره از هفته‌نامه کجارو همراه باشید، تا علاوه بر مشروح اخبار و گزارش‌های ذکر شده، به مرور برخی از مهم‌ترین اخبار گردشگری ایران و جهان در هفته‌ای که گذشت بپردازیم.

راه‌اندازی دالان چابهار نهایی شد

دالان چابهار

در هفته‌ای که گذشت، قرارداد راه‌اندازی دالان چابهار، پس از ماه‌ها بحث و گمانه‌زنی درباره‌ی طرح توسعه‌ی بندر چابهار و نقش این بندر در آینده ترانزیتی منطقه، سرانجام با در کنار هم ایستادن روئسای جمهور ایران و افغانستان و نخست‌وزیر هند در تهران، نهایی شد.

چند روز قبل هیئت دولت به وزارت راه و شهرسازی رسماً مجوز داد آنچه دالان چابهار خوانده می‌شود را با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی به بهره‌برداری برساند تا به این ترتیب یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های بالقوه کشور به امری بالفعل بدل شود.

چابهار که در منتهی الیه جنوب شرقی آب‌های ایران قرار دارد، دروازه‌ی ورودی خلیج فارس به‌حساب آمده و کوتاه‌ترین مسیر اتصال کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد به‌حساب می‌آید.

اضافه کردن این امر به اهمیت چابهار برای کشور هند در دور زدن خاک پاکستان و عقد قراردادهای مشترک با افغانستان نیز می‌تواند به‌خوبی علت حضور پر قدرت این کشورها را توضیح دهد. حضوری که سرانجام به جلسه‌ای سه جانبه منجر شد تا دالان چابهار رسمیت یابد.

عصر امروز دوشنبه و در کاخ سعدآباد، رئیس‌جمهوری افغانستان و نخست وزیر هند پس از انجام دیدارهای دو جانبه جداگانه با رئیس‌جمهوری کشورمان در دیداری سه‌جانبه پیرامون امضای توافقنامه ترانزیتی چابهار تصمیم‌گیری کردند. این تصمیم از چند طرح دو جانبه به وجود می‌آید.

ایران و هند صبح امروز ۱۲ محور همکاری‌های جدید را به‌طور رسمی کلید زدند و در این بین دو بند به‌طور خاص به بندر چابهار اختصاص پیدا کرد. قرارداد توسعه بندر چابهار بین سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت ایندیا پورچس گلوبال پرایوت لیمیتد و تفاهم همکاری بین سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و اگزیم بانک هند در خصوص تعیین شرایط کنونی خط اعتباری بندر چابهار دو موضوع اصلی توافق دو طرف است.

برای مطالعه بیشتر در این زمینه به این صفحه از کجارو مراجعه کنید.

تهران ؛ نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر

tehran-one-big-art-gallery

تهران برای دومین سال پیاپی میزبان رویداد نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر است. این رویداد در سال گذشته با استقبال بسیار زیادی از سوی مردم، هنرمندان و همچنین رسانه‌ها مواجه شد. امسال هم شهرداری تهران از بیست و پنجم اردیبهشت به‌تدریج شروع به نصب تصاویر آثار هنری در سطح شهر کرد. نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر تا دهم خرداد ماه، تهرانی‌ها و گردشگران را به گالری گردی در خیابان‌های شهر فرا می‌خواند. کجارو با گزارش تصویری اختصاصی، تلاش کرده سایر هموطنان کشورمان را در این رویداد سهیم کند. اگر علاقه‌مندید این رویداد را در قاب نمایشگر خود تماشا کنید، به گزارش تصویری اختصاصی کجارو از حال و هوای این روزهای تهران مراجعه کنید.

ثبت پرونده میراث ناملموس چوگان و کمانچه در سایت یونسکو

چوگان

پرونده‌ی نامزدی ثبت جهانی چوگان با حمایت مسئولان مرتبط با این ورزش و پس از بررسی و تکمیل نهایی از سوی مسئول تهیه‌ی پرونده‌ی این بازی، روز پنجشنبه ۱۱ فروردین‌ماه به دبیرخانه کمیته میراث ناملموس یونسکو ارسال شد تا پس از بررسی و ارزیابی در سال ۲۰۱۷ در کمیته‌ی میراث جهانی یونسکو مطرح شود.

این پرونده به‌همراه پرونده‌ نامزدی ثبت جهانی کمانچه ایرانی نیز در سال ۲۰۱۷ بررسی خواهد شد به همین منظور این پرونده‌ها اکنون به نام ایران وارد سایت یونسکو شده‌اند تا در زمان برگزاری جلسه کمیته ارزیابی شوند.

در حوزه‌ی ثبت جهانی آثار تاریخی نیز، یونسکو در جلسه‌ای که دهم تیرماه در شهر استانبول ترکیه برگزار خواهد کرد، پرونده قنات‌های ایرانی و بیابان لوت را مورد بررسی قرار می‌دهد.

نا امنی بلای جان صنعت گردشگری در مصر

هرم مصر

سانحه‌ی سقوط هواپیمای مصری که تنها شش ماه پس از فاجعه‌ی هواپیمای روسی بر فراز صحرای سینا رخ داد، فعالیت گاه و بیگاه گروه‌های تکفیری و تروریستی، در کنار سرکوب‌های سیاسی پس از کودتا در این کشور، صنعت گردشگری مصر را در هفته‌های اخیر در بدترین شرایط ممکن قرار داده است. گردشگری در چند دهه اخیر، یکی از گردانندگان اصلی چرخ اقتصاد مصر به شمار می‌رفت و افول آن این روزها مصر را در خطر سقوط اقتصادی قرار داده است.

هرم بزرگ جیزه در مصر تنها بازمانده‌ی عجایب هفت‌گانه جهان به‌ شمار می‌آید. این هرم در شهر قاهره مصر واقع شده ‌است و قدمت آن به حدود ۲۶۰۰ قبل از میلاد مسیح می‌رسد و ساخت آن توسط ۱۰۰ هزار کارگر در مدت ۲۰ سال به اتمام رسیده ‌است. این منطقه یکی از جاذبه‌های گردشگری اصلی مصر به‌ شمار می‌رود که ۴۵۰۰ سال قدمت دارد. اما شمار گردشگران اروپایی، آمریکایی،روسیه و گردشگرانی از خاورمیانه به آنجا به‌شدت کاهش یافته است.

فجایعی که اخیراً برای دو هواپیما در مصر رخ داده و تهدید تروریسم افراطی صنعت گردشگری مصر را به زانو درآورده است. اقتصاد این کشور بحران‌زده شمال آفریقا در خطر سقوط قرار دارد، چراکه مسافران از اهرام مشهور و تفرجگاه ساحلی شرم‌الشیخ دوری می‌کنند.

سانحه‌ی سقوط هواپیمای «ایجیپت ایر» که ۶۶ کشته بر جای گذاشت، تازه‌ترین حادثه‌ای است که مصر به آن نیاز داشت تا پس از شماری از حملات تروریست‌های داعش به منطقه «ورود ممنوع» برای گردشگران تبدیل شود. دلیل سقوط این ایرباس ای ۳۲۰ در دریای مدیترانه هنوز مشخص نشده است. داعشی‌ها ماه نوامبر سال گذشته یک هواپیمای متروجت روسیه را که از شرم‌الشیخ پرواز کرده بود، بر فراز صحرای سینا منفجر کردند.

هتل داران در شرم‌الشیخ قیمت را به ۱۸ یورو در شب کاهش داده‌اند و به گفته‌ یکی از کارشناسان، این تفرجگاه به زانو درآمده است. حتی هتل رنسانس معروف هم که با ۳۸۴ اتاق نمایی دیدنی به دریای سرخ دارد، قیمت‌های خود را به ۲۳ پوند کاهش داده است.

شاخه‌ی داعش در صحرای سینا به سربازان مصری و افسران پلیس و نیز گردشگران حمله می‌کند.

به گفته شورای جهانی سفر و گردشگری، سفر به این کشور در سال گذشته چهار درصد کاهش داشته است. دولت انگلیس پروازهای ورودی و خروجی شرم‌الشیخ از فرودگاه‌های انگلیس را ممنوع اعلام کرده و میزان توریست‌های روسی نیز به‌شدت کاهش یافته است.

 متهم شدن ۱۶۰ آژانس‌ مسافرتی روسیه برای ارسال تور به ترکیه

آژانس مسافرتی

در ادامه تحریم‌های روسیه نسبت به گردشگری ترکیه و تنش‌های منطقه‌ای، این هفته آژانس‌های مسافرتی روسیه به فروش تورهای مسافرتی به ترکیه و نقض مقررات اداری و حقوقی متهم شدند.

آژانس فدرال روسیه در حمایت از حقوق مصرف‌کننده و رفاه انسانی با طرح دعوی حقوقی واداری علیه ۴۰۰ آژانس مسافرتی روسیه که طی شش ماه گذشته بلیط سفر به ترکیه فروخته بودند اعلام اتهام کرد.

این اقدام در راستای ممنوعیت فروش بسته‌های تور مسافرتی و پروازهای چارتر به ترکیه و همچنین ممنوعیت واردات کالاهای خاصی از ترکیه از سوی کرملین پس از سقوط هواپیمای جت نظامی روسیه توسط ترکیه در نوامبر گذشته بوده است.

آژانس Rospotrebnadzor اعلام کرده است که تاکنون ۱۷۰۰ آژانس مسافرتی روسیه را طی شش ماه گذشته تحت نظارت قرار داده که آیا همچنان تورهای مسافرتی به ترکیه فروخته‌اند یا خیر.

تحقیقات Rospotrebnadzor حاکی از آن است که در دوره زمانی دسامبر ۲۰۱۵  تا ماه می ۲۰۱۶ این آژانس بیش از ۱۷۰۰ مورد بازرسی فوق‌العاده را هدایت کرده است. نتیجه این تحقیقات و بازرسی نیز آشکار شدن بیش از ۱۶۰ مورد نقض مقررات اداری و نیز گردآوردن شواهدی درباره‌ی ۲۴۰ مورد تخلف اداری و نقض پروتکل‌های موجود بوده است.

آژانس Rospotrebnadzor اعلام کرده است که به فعالیت نظارتی خود فعالیت بر آژانس‌های مسافرتی مرتبط با ترکیه در وب‌سایت‌ها ادامه می‌دهد.

بیانیه‌های دولت ترکیه حاکی از آن است که تعداد بازدیدکنندگان روس در سه ماه نخست سال ۲۰۱۶ به‌شدت کاهش یافته و مشکلات منطقه‌ای سبب بروز بدگمانی گردشگران شده است. گردشگری ترکیه از تنش‌ها دیپلماتیک منطقه‌ای و تحریم روسیه به‌شدت آسیب دیده است.

 باز شدن درِ حاکم نشین بم پس از ۱۳ سال

ارگ بم

حاکم نشین شهر بم پس از ۱۳ سال سرانجام، این هفته از آوار برخاست. ارگ بم به‌عنوان بزرگ‌ترین بنای خشت و گلی جهان در حالی در حال بازگشت به شکوه و عظمت گذشته است که به‌زودی زیباترین بخش این بنای کهن نیز مرمت و در دسترس گردشگران قرار می‌گیرد.

ارگ قدیم بم بزرگ‌ترین بنای خشت و گلی جهان است که بیش از ۹۰ درصد از این مجموعه بزرگ تاریخی در زمین‌لرزه بم نابود شد و فروریخت اما از همان روزهای اول در کنار بازسازی شهر بم مرمت این بنای تاریخی نیز در دستور کار قرار گرفت و با استفاده از روش‌های تلفیقی سنتی و مدرن کار بازسازی بنا به‌گونه‌ای آغاز شد که در کنار حفظ هویت بنا استحکام‌بخشی ارگ نیز در دستور کار قرار گیرد.

در همین راستا کارگاه‌های مرمت در کنار این ارگ تشکیل شد و با همکاری کارشناسان کشورهای مختلف کار بازسازی بنا شروع شد و به مرور پیش رفت و حالا پس از گذشت سال‌ها از زمین‌لرزه بم، ارگ تاریخی بار دیگر به دوران پرعظمت خود نزدیک شده است و هرروز شاهد حضور هزاران گردشگر خارجی است که به قصد گذر در تاریخ سرزمین کهن تمدن شرق به شهر بم سفر می‌کنند.

هم‌اکنون آواربرداری از ۹۹ درصد این بنای تاریخی انجام‌شده است و مرمت بنا نیز همچنان ادامه دارد و با تلاش‌های صورت گرفته حالا بم جزو سه اثر برتر پربازدید کشور است.

مدیر پایگاه میراث جهانی بم بیان داشت که بخش‌های گسترده‌ای از ارگ بم مرمت‌شده است و این روند با مرمت راه دسترسی به حاکم‌نشین ارگ بم و همچنین هشتی ابتدایی ارگ بم ادامه خواهد یافت.

«افشین ابراهیمی» با ابراز رضایت از روند مرمت ارگ بم افزود که این ارگ در سال‌های اخیر به بزرگ‌ترین کارگاه مرمت آثار تاریخی در جهان تبدیل‌شده است و نمادی از همدلی برای حفظ بنای به‌جای مانده از یک تمدن کهن است.

وی با اشاره به بازدید چشمگیر گردشگران داخلی و خارجی از این بنای تاریخی در سال جاری گفت:

با مرمت راه دسترسی به حاکم‌نشین ارگ بم امیدواریم در ایام نوروز سال آینده گردشگران بتوانند از حاکم‌نشین ارگ نیز بازدید کنند.

حاکم‌نشین بلندترین مکان ارگ بم است که می‌توان از این بخش منظر شهر بم و ارگ بم را مشاهده کرد و یکی از زیباترین مناظر گردشگری در ایران است.

۲۹ محوطه باستانی در محدوده سد جامیشان شناسایی شد

محوطه باستانی

بررسی‌های باستان‌شناختی که به‌منظور اجرای عملیات نجات‌بخشی در محدوده‌ی مخزن سد جامیشان صورت گرفت، این هفته به شناسایی ۲۹ محوطه تاریخی از دوره های مس‌سنگی ، مفرغ قدیم ، ساسانی و... منجر شد.

«کامیار گودرزی» سرپرست هیئت بررسی باستان‌شناختی محدوده‌ی مخزن سد جامیشان شهرستان سنقر و کلیایی یکی از مهم‌ترین آسیب‌هایی که موجودیت آثار باستانی را تهدید می‌کند، فعالیت‌های عمرانی دانست.

او افزود که پروژه‌های سدسازی از جمله فعالیت‌های عمرانی است که ساخت آن‌ها در سال‌های اخیر به‌دلیل خشکسالی‌های مکرر و کاهش منابع آب زیرزمینی، رشد چشمگیری داشته و بسیاری از آثار را چه در حین ساخت دیوار سد و چه در زمان آبگیری آن به‌صورت کامل و برای همیشه نابود کرده است.

جزئیات بیشتر در این زمینه را می‌توانید از این صفحه از کجارو دنبال کنید.

هاکاتریپ شیراز، اولین ماراتون برنامه‌نویسی با موضوع گردشگری

هاکاتریپ

به گردشگری علاقه دارید یا به تکنولوژی؟ اگر به یکی از این دو علاقه‌مند هستید و دوست دارید نقشی در تغییر و بهبود آن‌ها در کشورمان ایجاد کنید، رویداد هاکاتریپ شیراز می‌تواند فرصت مناسبی برای شما باشد.

در دنیای امروز تقریبا همه چیز به اینترنت و فضای مجازی وابسته است و اگر قرار است تجارت یا سازمانی از قافله عقب نماند باید در این عرصه حداقل پا به پای دیگران حرکت کند. یکی از اتفاقاتی که می‌تواند این موضوع را در هر کشوری تقویت کند همایش‌ها و مسابقات برنامه‌نویسی هستند که می‌توان از طریق آن‌ها استعدادهای بالقوه را شناسایی کرد.

رویداد ???????? ????? با حمایت ????? ??????? ??? ????? قرار است در روزهای ۱۱ تا ۱۳ خرداد ماه ۱۳۹۵ برگزار شود. این رقابت سه روزه با هدف تولید سرویس‌های آنلاین و اپلیکیشن‌های موبایلی در حوزه‌ی گردشگری برگزار می‌شود. کجارو به‌عنوان حامی رسانه‌ای هاکاتریپ شیراز شما را از تمام اتفاقات آن با خبر می‌کند و گزارشی کاملی هم از روزهای برگزاری رویداد برای شما تهیه خواهد کرد.

هاکاتریپ یک ماراتون برنامه‌نویسی است که طی آن تیم‌های برنامه‌نویسی با هم به رقابت می‌پردازند تا بهترین سرویس آنلاین یا موبایلی را تولید کنند. به‌واسطه‌ی لغو تحریم‌های جهانی فرصت مناسبی برای شرکت‌های گردشگری فراهم شده تا با معرفی جاذبه‌های متعدد توریستی ایران، سهم بیشتری برای کشورمان در صنعت گردشگری رقم بزنند. استفاده از این فرصت با بکارگیری فناوری‌های پیشرفته‌ی روز سرعت و فراگیری بهتری خواهد داشت و برنامه‌های تحت وب و موبایل از مهم‌ترین عواملی هستند که می‌تواند به آن کمک کنند.

برای شرکت در هاکاتریپ شیراز باید در قالب یک تیم ۳ تا ۵ نفره‌ی برنامه‌نویسی وب یا برنامه‌نویسی موبایل (اندروید یا iOS) شرکت کنید. البته حتما لازم نیست که تمام تیم شما از برنامه‌نویس تشکیل شده باشد و می‌توانید حتی افرادی را به‌عنوان ایده‌پرداز در تیم خود داشته باشید. همچنین محدودیتی هم برای زبان‌های برنامه‌نویسی در نظر گرفته نشده و شما کاملا در انتخاب زبان برنامه‌نویسی آزاد هستید.

در روز اول رویداد توسط تیم برگزار کننده‌ی ماراتون، چالش‌هایی مطرح می‌شود که هر تیم باید یک چالش را انتخاب کند و با کمک مربیان راه‌حل مناسبی برای آن پیدا کند تا در ادامه‌ی ماراتون روی آن راه‌حل کار کند. تیم‌ها باید در ادامه تمام تلاش خود را برای پیاده‌سازی راه‌حل ارائه شده به کار بگیرند تا در روز آخر ماراتون محصول مناسبی  برای ارائه به هیئت داوران داشته باشند.

اگر علاقه‌مندید درباره هاکاتریپ بیشتر بدانید، با گزارش اختصاصی کجارو از جزئیات این رویداد همراه باشید.

برگزاری شب هنر اسپانیا در کاخ نیاوران

شب هنر اسپانیا با حضور مقامات کشور ایران و سفارت اسپانیا شامگاه ششم خرداد در تالار آبی کاخ نیاوران برگزار خواهد شد.

شب هنر اسپانیا یک برنامه‌ی مشترک فرهنگی - هنری در قالب نمایش آثار بزرگترین هنرمندان اسپانیایی قرن ۲۰ همچون دالی، پیکاسو، چیلیدا خوآنتگی، خوان میرو و تاپیس که آثارشان در کاخ‌ها و موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران موجود است، با تلفیقی از نوای موسیقی کلاسیک اسپانیایی با هنرنمایی «پدرام فلسفی» و همچنین سخنرانی مقامات و هنرمندان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی اسپانیا برگزار می‌شود.

برنامه‌ی یادشده با همکاری مجموعه‌ی فرهنگی تاریخی نیاوران، سفارت اسپانیا و نوازنده‌ی گیتار کلاسیک اسپانیایی «پدرام فلسفی» اجرا می‌شود.

تقویت مناسبات فرهنگی - هنری بین دو کشور از جمله اهداف برگزاری این برنامه است.

همچنین نمایشگاه آثار هنرمندان اسپانیایی از تاریخ ۷ تا ۱۳ خرداد ماه از ساعت ۹ تا ۱۷ در تالار آبی کاخ اختصاصی نیاوران پذیرای علاقه‌مندان است.

اولین گالری هنری تاریخ در اسپانیا کشف شد

غارنگاره

تعداد زیادی غارنگاره به قدمت ۱۴ هزار و ۵۰۰ سال توسط باستان‌شناسان در اسپانیا پیدا شد که ممکن است قدیمی‌ترین در نوع خود باشد.

پیدا شدن مجموعه‌ی بزرگی از غارنگاره‌های متعلق به ۱۲ هزار تا ۱۴ هزار سال پیش در اسپانیا، باستان‌شناسان را به‌سمت کشف قدیمی‌ترین گالری هنری تاریخ بشر سوق می‌دهد.

تعداد این نقاشی‌ها که روی دیواره‌ی غار «آکسورا» در شمال اسپانیا کشیده شده‌، حداقل ۷۰ عدد گزارش شده است. این غار در ۵۰ کیلومتری شهر بیلبائو در ایالت باسک واقع است. تصور می‌شود این آثار که در مساحت ۱۰۰ متری از این غار کشیده شده‌اند، اواخر دوره پارینه‌سنگی یعنی ۱۴ هزار و ۵۰۰ سال پیش خلق شده باشند.

این عصر از ۴۰ هزار سال پیش شروع شد و تا ۱۰ هزار سال پیش ادامه داشت. این غارنگاره‌ها تصاویری از حیوانات مختلف از جمله گاومیش، اسب، بز، گوزن و... را نشان می‌دهد. یکی از این نقاشی‌ها گاومیش کوهان‌دار آمریکایی است که نیزه‌هایی به پشتش فرو رفته است.

توکیو، امن ترین شهر دنیا!

توکیو

پایتخت ژاپن در حالی در صدر این فهرست جای گرفته که به‌لحاظ جمعیتی و جغرافیایی، شهری به‌شدت متراکم است. جمعیت این شهر تا سال ۲۰۱۴، بیش از ۱۳ میلیون نفر برآورد شده است. در این رتبه‌بندی، پژوهشگران اکونومیست همچنین عوامل دیگری مثل سوانح رانندگی، اقدامات و تدابیر پلیسی و سطح هزینه‌کرد و خرج شهروندان را در کنار عامل‌های دیگر بررسی کرده‌اند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه