برگزاری فینال جام حذفی برای اولین بار در خرمشهر

مرتضی گودرزی
مرتضی گودرزی یکشنبه، ۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۵
برگزاری فینال جام حذفی برای اولین بار در خرمشهر

برای اولین بار در تاریخ جام جذفی ایران قرار است فینال این بازی‌ها به صورت تک بازی در خرمشهر برگزار شود. این جام که به نام جام آزادسازی خرمشهر نام گرفته است از امسال و به‌طور دائم در این شهر برگزار خواهد شد. با ما در کجارو همراه باشید تا باهم نگاهی کوتاه به خرمشهر و استادیوم محل برگزاری بازی داشته باشیم.

خرم شهر کجاست

پل خرمشهر

خرمشهر اولین و بزرگ‌ترین بندر ایران و خاورمیانه قبل از وقوع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بوده و هم اکنون دومین بندر حمل کانتینری بعد از بندر شهید رجائی با ۱۳ اسکله حمل و تخلیه بار است. این شهر به خاطر داشتن رونق اقتصادی عظیم ۲۵۰هزار نفر جمعیت داشته، ولی هم اکنون جمعیت آن با احتساب بخش‌ها و دهستان‌های تابعه به ۱۶۳ هزار نفر کاهش یافته است.

اهمیت اقتصادی و موقعیت استراتژیکی این شهر و وجود ذخایر عظیم نفتی و داشتن دو رودخانه آب شیرین و دسترسی به خلیج فارس از طریق رودخانه اروندرود باعث شده این عروس جنوبی ایران همیشه مورد چشم‌داشت و حسادت دشمنان و استعمارگران قرار گیرد. قبل از وقوع جنگ مذکور، خرمشهر بزرگ‌ترین صادرکننده انواع خرما به جهان نیز بوده است.

آزادسازی خرمشهر از لحاظ نظامی نقطه عطفی در تاریخ جنگ ایران و عراق شناخته می‌شود. در ایران از این عملیات و روز به‌عنوان نمادی از پیروزی، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن یاد می‌شود. شورای عالی انقلاب فرهنگی سوم خرداد را در تقویم رسمی ایران به‌عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی نام‌گذاری کرده‌ است.

خرمشهر

موقعیت: منتهی اليه جنوب غربی كشور ايران و در استان خوزستان حاشيه خليج فارس بين دو رودخانه كارون و اروند رود (۳۰ درجه شمالی و ۴۸ درجه شرقی)

مساحت (کلیومترمربع): ۶۷/۵؛ حریم قانونی : ۳۲/۷؛ محدوده قانونی : ۲۲/۸

فاصله تا پايتخت : ۱۱۰۰ كيلومتر

فاصله تا مركز استان (اهواز) : ۱۲۵ كيلومتر

قدمت تاریخی شهر خرمشهر به ۲۱۷۳ سال پیش یعنی سال ۱۶۳ قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.

موقعیت خرمشهر روی نفشه

ورزشگاه نفت و گاز

ورزشگاه نفت گاز

استادیوم ورزشی نفت خرمشهر با ظرفیت ١٥ هزار نفر و مطابق با استانداردهای فیفا در زمینی به وسعت ١٤٠ هزار مترمربع (۱۴ هکتار) در ابتدای جاده خرمشهر – اهواز ساخته شده است.بودجه احداث این مجموعه ورزشی از محل اعتبارات عمرانی شرکت نفت و گاز اروندان تأمین شده است. 

این استادیوم مجهز به همه تجهیزات و امکانات و سالن‌های مجزا، جایگاه ویژه خبرنگاران و مقامات، دوربین مداربسته، پیست دو و میدانی (تارتان)، اتاق تست دوپینگ، بخش اورژانس، بورد نمایش امتیازات (score board) و پارکینگ عمومی به وسعت ٢٥ هزار مترمربع بوده و یکی از طرح‌های عمرانی شرکت نفت و گاز اروندان است که برای ارتقای سطح سلامت، شادابی و ورزش مردم و جوانان خرمشهر ساخته شده است

.

انجام مسابقاتی در این سطح به‌ویژه مسابقات بین تیم‌های ایرانی و دیگر کشورها در خرمشهر با توجه به رعایت استانداردهای مورد تائید فیفا در ساخت استادیوم، علاوه بر اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم، مواهب زیادی برای مردم خرمشهر خواهد داشت.

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت و گاز اروندان، حضور تیم‌های بزرگ و خارجی، سطح توقع از مسئولان شهری را بالا خواهد برد و براین اساس هتل‌های باکیفیت، خیابان‌ها و تفریحگاه‌های خوب، سالن‌های غذاخوری مناسب، فروشگاه‌های سطح بالا و ... حداقل انتظاری است که باید مسئولان و مردم خرمشهر داشته باشند.

بازی فینال؛ استقلال- ذوب آهن

فینال

نکته جالب برای این فینال این است که یک روز قبل از جام (کاپ) مخصوص بازی در مسجد جامع خرمشهر رونمایی شد. قرار است اسم تیم برنده روی جام حک شود و این جام برای همیشه در موزه خرمشهر باقی بماند و به تیم قهرمان یک جام نمادین دیگر برای نگه‌داری در باشگاهش داده شود.(مانند کاپ، جام جهانی)

استقلال و ذوب آهن برگزار کننده بیست و نهمین فینال جام حذفی ایران خواهند بود، فینالی که برای اولین بار در خرمشهر برگزار می‌شود.

قهرمانی در جام حذفی می‌تواند فصل را برای هر دو تیم با شیرینی به پایان برساند. ذوب آهنی که همین چند روز پیش از لیگ قهرمانان آسیا حذف شد و در لیگ هم ششم شده است و استقلالی که با سومی در لیگ برتر نتوانست انتظارات هواداران را به‌طور کامل برآورده کند.

استقلال

قهرمانی در جام حذفی علاوه بر این‌ که در عملکرد یک باشگاه در طول فصل تأثیر می‌گذارد در سرنوشت دو مربی هم تأثیرگذار خواهد بود. از اصفهان خبر می‌رسد احتمال جدایی یحیی گل محمدی از ذوب آهن وجود دارد، پرویز مظلومی هم که هفته‌هاست خبر جدایی‌اش را می‌شنود. احتمالاً قهرمانی در بازی فردا شب می‌تواند سرنوشت مربی قهرمان را هم تغییر دهد.

هر دو تیم برای بازی مهم فردا شب غایبانی هم دارند. خسرو حیدری و سجاد شهباز زاده دو بازیکن کلیدی استقلال محروم‌اند و در سوی دیگر هاشم بیگ زاده و احسان پهلوان مصدوم هستند و شاید به بازی یکشنبه شب نرسند.

از طرفی دو تیم شرایطی متفاوت دیگری را هم تجربه می‌کنند. ذوب آهن پس از بازی در لیگ قهرمانان آسیا تیمی خسته به نظر می‌رسد و شاید از این بابت در گرمای خرمشهر لطمه بخورد. در سوی دیگر استقلال هم ۱۶ روز است در مسابقه‌ای حضور نداشته و شاید این دوری از میدان برایش مشکل‌ساز شود.

نتیجه این فینال در سرنوشت آسیایی این دو تیم و حتی تراکتورسازی هم مؤثر است. استقلال هم اکنون سهمیه حضور در پلی آف را کسب کرده و اگر قهرمان شود سهمیه نسیه خود را نقد می‌کند و به سهمیه مستقیم می‌رسید. ذوب آهن هم در صورت قهرمانی فرصت دوباره‌ای برای حضور در آسیا به دست می‌آورد. از طرفی قهرمانی استقلال باعث خواهد شد تیم چهارم لیگ، تراکتورسازی هم به سهمیه حضور در پلی آف لیگ قهرمانان برسد.

یحیی

هر دو تیم، تیم‌های پرافتخاری در جام حذفی هستند. این دهمین فینال استقلال است. آبی‌ها با شش قهرمانی پرافتخارترین تیم جام حذفی محسوب می‌شوند. ذوب آهن هم که فصل قبل قهرمانی جام حذفی را جشن گرفت در خرمشهر پنجمین فینالش را تجربه می‌کند. این تیم سه بار جام را بالای سر برده که آخرینش فصل گذشته بوده. آخرین قهرمانی استقلال در جام حذفی هم در سال ۱۳۹۰ بوده است.در آن بازی پرویز مظلومی سرمربی استقلال بود.

دو تیم در مسیرشان برای رسیدن به فینال تجربه برد در ضربات پنالتی را دارند و باید دید بازی فرداشب به پنالتی کشیده می‌شود یا خیر؟

ذوب آهن می‌تواند به آمار یحیی گل محمدی امیدوار باشد که هرگز به استقلال نباخته است. در آن‌سو هم استقلال این فصل تیم بسیار خوبی در خارج از خانه بوده است.

این دو تیم در این فصل دو بار باهم بازی کردند. در دور رفت ذوب آهن در تهران استقلال را شکست داد و در بازی برگشت دو تیم به‌تساوی رسیدند.

محروم:

استقلال:خسرو حیدری و سجاد شهباز زاده، ذوب آهن:-

مسیر فینالیست شدن:

استقلال: استقلال۵-شهرداری سمنان صفر، استقلال ۳- فولاد یک، نفت یک- استقلال یک( برد استقلال در ضربات پنالتی ۵-۴)، تراکتورسازی یک- استقلال ۲.

ذوب آهن: ذوب آهن ۲- بادران تهران یک، گسترش فولاد صفر- ذوب آهن یک، ذوب آهن ۲- پرسپولیس صفر، ذوب آهن ۲- سپاهان ۲(برد استقلال در ضربات پنالتی ۴-۱)

تعداد قهرمانی:

استقلال:۶، ذوب آهن:۳

جایگاه در لیگ:

استقلال: سوم، ذوب آهن: ششم.

تیم داوری: علیرضا فغانی با کمک سجاد طوری و حسن ظهیری

 

تاریخ جام حذفی ایران

تاریخ جام جذفی

نام مسابقات حذفی فوتبال در ایران است که از سال ۱۳۵۵ بنیان نهاده شده است.

هم‌اکنون فدراسیون فوتبال ایران این جام را به صورت تک‌حذفی و تک بازی برگزار می‌کند و یکی از سهمیه‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا به قهرمان جام حذفی تعلق می‌گیرد.

از سال ۱۳۵۵ تاکنون ۲۸ دوره از مسابقات جام حذفی برگزار شده است و ۱۲ تیم قهرمانی در این جام را تجربه کرده‌اند

مسابقات جام حذفی ایران برای نخستین بار در سال ۱۳۵۵ و در دورهٔ ریاست کامبیز آتابای بر فدراسیون فوتبال ایران برگزار شد و تیم ملوان بندرانزلی با برتری ۴−۱ برابر تراکتورسازی تبریز در فینال بازی‌ها، نخستین عنوان قهرمانی جام حذفی ایران را به خود اختصاص داد.

تا پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران یک دورهٔ دیگر از مسابقات حذفی به انجام رسید که با قهرمانی تاج تهران همراه بود. پس از آن به دلیل وقوع انقلاب و آغاز جنگ ایران و عراق مسابقات جام حذفی ایران برای ۸ سال (از ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۵) برگزار نشد.

در سال ۱۳۶۵ مسابقات جام حذفی مجدداً از سر گرفته شد. از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۸ که لیگ سراسری فوتبال باشگاه‌های ایران وجود نداشت، جام حذفی تنها مسابقات سراسری و ملی ایران به شمار می‌رفت و قهرمان آن به مسابقات جام باشگاه‌های آسیا راه پیدا می‌کرد. با این حال پس از آغاز مسابقات لیگ سراسری در ایران و مسابقات جام برندگان جام در آسیا، نحوه مشخص شدن نمایندگان ایران در مسابقات آسیایی دگرگون شد. بدین ترتیب که قهرمان لیگ به مسابقات جام باشگاه‌های آسیا راه می‌یافت و قهرمان جام حذفی راهی مسابقات جام برندگان جام آسیا می‌شد. کنفدراسیون فوتبال آسیا در فصل ۰۳−۲۰۰۲ تصمیم به انحلال مسابقات جام برندگان جام آسیا و تغییر ساختار جام باشگاه‌های آسیا گرفت که در پی آن مسابقات لیگ قهرمانان آسیا راه‌اندازی شد. از آن پس همواره یکی از نمایندگان فوتبال ایران در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا، قهرمان جام حذفی ایران بوده‌است و این موضوع اهمیتی دوچندان را به مسابقات حذفی داده‌است.

استقلال تهران با ۹ بار حضور در فینال و شش بار قهرمانی در این جام، پر افتخارترین تیم فوتبال ایران در این مسابقات محسوب می‌شود.

۱) ۱۳۵۴-۵۵: ملوان بندر انزلی ۴-۱ تراکتور سازی تبریز

۲) ۱۳۵۵-۵۶: استقلال ۲-۰ هما (نام استقلال در آن زمان تاج بود)

۳) ۱۳۶۵-۶۶: ملوان بندر انزلی ۲-۰ خیبر خرم آباد

۴) ۱۳۶۶-۶۷: پرسپولیس ۱-۰ ملوان بندر انزلی (اولین فینال رفت و برگشت)

۵) ۱۳۶۷-۶۸: شاهین اهواز ۴-۴ ملوان انزلی (شاهین با گل زده بیشتر در خانه حریف برنده شد)

۶) ۱۳۶۹-۷۰: ملوان بندر انزلی - استقلال (ملوان در ضربات پنالتی ۶-۵ پیروز شد)

۷) ۱۳۷۰-۱۳۷۱: پرسپولیس ۲-۱ ملوان بندر انزلی

۸) ۱۳۷۲-۷۳: سایپا ۱-۱ جنوب اهواز (سایپا با گل زده بیشتر در خانه حریف قهرمان شد)

۹) ۱۳۷۳-۷۴: بهمن کرج ۲-۱ تراکتور سازی تبریز

۱۰) ۱۳۷۴-۷۵: استقلال ۵-۱ برق شیراز

۱۱) ۱۳۷۵-۷۶: برق شیراز - بهمن کرج (برق شیراز در ضربات پنالتی ۳-۰ برنده شد)

۱۲) ۱۳۷۷-۷۸: پرسپولیس ۲-۱ استقلال

۱۳) ۱۳۷۸-۷۹: استقلال ۳-۱ بهمن کرج

۱۴) ۱۳۷۹-۸۰: فجر سپاسی ۳-۱ ذوب آهن

۱۵) ۱۳۸۰-۸۱: استقلال ۴-۳ فجر سپاسی

۱۶) ۱۳۸۱-۸۲: ذوب آهن ۴-۴ فجر سپاسی (ذوب آهن در ضربات پنالتی ۶-۵ برنده شد)

۱۷) ۱۳۸۲-۸۳: سپاهان ۵-۲ استقلال (در مجموع دو بازی رفت و برگشت)

۱۸) ۱۳۸۳-۸۴: صبا ۲-۲ ابومسلم (در ضربات پنالتی صبا ۴-۲ برنده شد)

۱۹) ۱۳۸۴-۸۵: سپاهان ۲-۲ پرسپولیس (در ضربات پنالتی سپاهان ۴-۲ برنده شد)

۲۰) ۱۳۸۵-۸۶: سپاهان ۴-۰ صبا (در مجموع دو بازی رفت و برگشت)

۲۱) ۱۳۸۶-۸۷: استقلال ۳-۱ پگاه گیلان (در مجموع دو بازی رفت و برگشت)

۲۲) ۱۳۸۷-۸۸: ذوب آهن ۵-۲ راه آهن (در مجموع دو بازی رفت و برگشت)

۲۳) ۱۳۸۸-۸۹: پرسپولیس ۴-۱ گسترش فولاد تبریز (در مجموع دو بازی رفت و برگشت)

۲۴) ۱۳۸۹-۹۰: پرسپولیس ۴-۳ ملوان بندر انزلی (در مجموع دو بازی رفت و برگشت)

۲۵) ۱۳۹۰-۹۱: استقلال - شاهین بوشهر (در ضربات پنالتی استقلال ۴-۱ برنده شد)

۲۶) ۱۳۹۱-۹۲: سپاهان ۲-۲ پرسپولیس (در ضربات پنالتی سپاهان برنده شد)

۲۷) ۱۳۹۲-۹۳: مس کرمان ۰-۱ تراکتور سازی

۲۸) ۱۳۹۳-۹۴: ذوب آهن ۳-۱ نفت تهران

۲۹) ۱۳۹۴-۹۵: استقلال تهران ؟ - ؟ ذوب آهن

مطالب مرتبط:

منبع wikipedia 90Tv shana

دیدگاه