رشته های ورزشی المپیک؛ دو و میدانی

محمد مهدی حسنی
محمد مهدی حسنی چهار شنبه، ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۵
رشته های ورزشی المپیک؛ دو و میدانی

ورزش دو از زیبا‌ترین و قدیمی‌ترین رشته های المپیک به حساب می‌آید و تاریخچه‌ی آن به زمان خلقت انسان برمی‌گردد. البته جالب است که بدانید این ورزش مهیج، جزو اولین مسابقات المپیک یونان بوده است. با کجارو همراه باشید.

تاریخچه رشته ورزشی دو و میدانی

دو و میدانى ورزشی است که پیشینه‌ی آن مربوط به زمان انسان‌های نخستین است. در آن دوران مردم برای امرار معاش و حفظ امنیت منطقه‌ی خود، از دویدن، پرش و پرتاب کردن استفاده می‌کردند. به مرور زمان زندگی انسان‌ها رونق پیدا کرد و از این حرکات بیشتر برای جنگ‌ها استفاده می‌کردند.

باستان‌شناسان تصاویری از انسان‌های اولیه را رو تعدادی جام که از دوران قدیم برجای مانده، مشاهده می‌کنند و به این نتیجه می‌رسند که آن‌ها مشغول پرتاب کردن، دویدن و پرش هستند. جالب است بدانید قبلاً از اینکه المپیک یونان به وجود آید، این حرکات از ورزش‌های محبوب مردن کشور یونان بوده است.

 مسابقات دو و میدانی جزو اولین ورزش‌های المپیک یونان بوده است و بر اساس مدارک برجای مانده، شخصی به نام کوروبوس در سال ۸۸۴ میلادی، مقام اول را در مسابقات المپیک در رشته ورزشی دو بنام خود ثبت کرده است. روایات حاکی از آن است که المپیک یونان در سال ۷۷۶ میلادی با برگزاری این رشته ورزشی تا کنون افراد زیادی را تربیت کرده و به شهرت جهانی رسانده است.

محققان بر این باورند که در گذشته های بسیار دور، مسابقات دو  به طول ۱۸۲ متر انجام گرفته است. با تعطیلی بازی‌های المپیک توسط فرمانروای کشور روم، ورزش دو هم روز به روز رنگ و بوی خود را از دست داد. در فاصله‌ی زمانی توقف تا احیای مجدد مسابقات المپیک، اکثر دولت مردان دنیا جوانان خود را در زمینه‌های ورزشی مانند پرتاب نیزه، پرش از مانع و دو برای حفظ و امنیت کشورشان تعلیم داده‌اند.

 باستان‌شناسان ‌معتقدند حاکم کشور انگلستان که به هنری هشتم معروف بوده در زمینه‌ی پرتاب چکش قدرت و شگرد بی‌نظیری داشته است و به همین خاطر این مسابقات در سده‌ی ۱۲ میلادی، به طور گسترده در کشور انگلستان انجام گرفته است. همچنین این ورزش جذاب را در مدرسه‌ها و دانشگاه‌های این کشور برگزار می‌کردند و  در سال ۱۸۲۰ تا ۱۸۶۰ دانشجوهای زیادی جذب آن ‌شده‌اند.

کشور انگلستان در سال ۱۸۹۴ میلادی برای ارتش خود یک مسابقه‌ی دو ترتیب می‌دهد و نیز این ورزش با‌اهمیت  را به درس‌های دانشکده‌ی افسری انگلستان اضافه می‌کند.

 برای اولین بار در سال ۱۸۶۶ میلادی در شهر لندن یک باشگاه مخصوص دو  ایجاد شد.

 این ورزش زیبا و با ارزش، روز به روز در سرتاسر دنیا رواج  یافت و علاقه‌مندان بسیاری به سوی آن روی ‌آوردند.

در سال ۱۸۹۶ میلادی که المپیک مدرن به وجود آمد مسابقات دو و میدانی به‌عنوان قلب مسابقات معرفی شد و افراد زیادی از اقصا نقاط جهان در این ورزش با اهمیت و مهیج شرکت کردند.

 بر اساس مدارک موجود،کنگره‌ای در سال ۱۹۱۲ میلادی در کشور سوئد برگزار می‌شود و نمایندگانی از اورگان دو و میدانی کشورهای مصر، اتریش، شوروی، شیلی، بلژیک، کانادا، دانمارک، آمریکا، فنلاند، سوئد، آلمان، استرالیا، یونان، مجارستان، انگلستان و نروژ در آن شرکت می‌کنند. موضوع این جلسه این بوده که یک سازمان بین‌المللی دومیدانی تأسیس گردد. یک سال بعد یعنی در سال ۱۹۱۳ میلادی این سازمان ایجاد می‌شود. تلاش‌ها و زحمت‌های فراوان این ارگان باعث شد که ورزش دو و میدانی جزو بهترین و ارزشمند‌ترین رشته‌ها قلمداد شود.

المپیک سال ۱۹۲۸ میلادی که در شهر آمستردام برگزار شد بانوان بسیاری در رشته‌ی ورزشی دو و میدانی شرکت کردند.

اکنون رقابت خاصی بین این رشته با ورزش‌هایی مانند تنیس، فوتبال، والیبال و بسکتبال وجود دارد.

 

 در گردآوری این مقاله، سعی شد تا جامع‌ترین اطلاعات در مورد ورزش دو را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. منتظر نظرات سازنده‌ی شما دوستان کجارویی هستیم. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه