باز شدن در حاکم نشین بم پس از ۱۳ سال

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۰
باز شدن در حاکم نشین بم پس از ۱۳ سال

ارگ بم به عنوان بزرگ‌ترین بنای خشت و گلی جهان در حالی در حال بازگشت به شکوه و عظمت گذشته است که به زودی زیباترین بخش این بنای کهن نیز مرمت و در دسترس گردشگران قرار می‌گیرد.

ارگ قدیم بم بزرگ‌ترین بنای خشت و گلی جهان است که بیش از ۹۰ درصد از این مجموعه بزرگ تاریخی در زمین‌لرزه بم نابود شد و فروریخت اما از همان روزهای اول در کنار بازسازی شهر بم مرمت این بنای تاریخی نیز در دستور کار قرار گرفت و با استفاده از روش‌های تلفیقی سنتی و مدرن کار بازسازی بنا به‌گونه‌ای آغاز شد که در کنار حفظ هویت بنا استحکام‌بخشی ارگ نیز در دستور کار قرار گیرد.

در همین راستا کارگاه‌های مرمت در کنار این ارگ تشکیل شد و با همکاری کارشناسان کشورهای مختلف کار بازسازی بنا شروع شد و به مرور پیش رفت و حالا پس از گذشت سال‌ها از زمین‌لرزه بم، ارگ تاریخی بار دیگر به دوران پرعظمت خود نزدیک شده است و هر روز شاهد حضور هزاران گردشگر خارجی است که به قصد گذر در تاریخ سرزمین کهن تمدن شرق به شهر بم سفر می‌کنند.

هم‌اکنون آواربرداری از ۹۹ درصد این بنای تاریخی انجام‌شده است و مرمت بنا نیز همچنان ادامه دارد و با تلاش‌های صورت گرفته حالا بم جزو سه اثر برتر پربازدید کشور است.

مدیر پایگاه میراث جهانی بم بیان داشت که بخش‌های گسترده‌ای از ارگ بم مرمت‌شده است و این روند با مرمت راه دسترسی به حاکم‌نشین ارگ بم و همچنین هشتی ابتدایی ارگ بم ادامه خواهد یافت.

«افشین ابراهیمی» با ابراز رضایت از روند مرمت ارگ بم افزود که این ارگ در سال‌های اخیر به بزرگ‌ترین کارگاه مرمت آثار تاریخی در جهان تبدیل‌شده است و نمادی از همدلی برای حفظ بنای به‌جای مانده از یک تمدن کهن است.

وی با اشاره به بازدید چشمگیر گردشگران داخلی و خارجی از این بنای تاریخی در سال جاری گفت:

با مرمت راه دسترسی به حاکم‌نشین ارگ بم امیدواریم در ایام نوروز سال آینده گردشگران بتوانند از حاکم‌نشین ارگ نیز بازدید کنند.

حاکم‌نشین بلندترین مکان ارگ بم است که می‌توان از این بخش منظر شهر بم و ارگ بم را مشاهده کرد و یکی از زیباترین مناظر گردشگری در ایران است.

مطالب مرتبط:

منبع مهرنیوز

دیدگاه