آثار تاریخی و باستانی که به زودی نابود می‌شوند

سارا صریحی | شنبه, ۸ خرداد ۹۵ ساعت ۲۱:۳۰

میراث جهانی فقط به یک کشور، فرهنگ و ملت تعلق ندارد و همان‌طور که از نامشان پیدا است، متعلق به تاریخ بشریت هستند. متاسفانه برخی از حکومت‌ها توجه زیادی به این آثار تاریخی ندارند و هزینه‌ی لازم را خرج آنها نمی‌کنند. گاهی هم فقط بی‌توجهی حکام دلیل نابودی این آثار نیست و جنگ و طبیعت هم می‌توانند بسیار مخرب باشد. با کجارو همراه باشید تا برخی از آثار تاریخی در خطر را شاید برای آخرین بار ببینید و بشناسید.

همان‌طور که گفتیم بشر، جنگ و طبیعت می‌توانند سه عامل مخرب برای بناهای تاریخی و میراث جهانی باشند و وجود و حیات آن‌ها را در خطر جدی بیاندازند. در ادامه از چند اثر تاریخی رو به نابودی خواهیم گفت که اگر به آن‌ها رسیدگی نشود، خیلی زود هیچ اثری از آن‌ها باقی نخواهد ماند.

آنی، ترکیه

آنی

شهر قرون وسطایی آنی، زمانی یکی از مدرن‌ترین و فوق‌العاده‌ترین شهرهای دنیا و مرکز هنر و فن‌آوری بوده است. زمانی تعداد ساکنان این شهر به ۲۰۰۰۰۰ نفر می‌رسید و زندگی در جای جای آن جریان داشت. اما پس از حمله‌ی مغول‌ها در سال ۱۲۲۶، آنی خالی از سکنه شد و به مدت ۶۰۰ سال در تنهایی خود به انزوا فرو رفت. زلزله و عملیات استخراج از معادن، آنی را بیش از پیش در معرض نابودی قرار داده است.

اورشلیم قدیم، فلسطین

اورشلیم قدیم

کمیته‌ی میراث جهانی، اورشلیم قدیم را جز میراث جهانی در خطر نابودی می‌شناسد. این شهر که در قرن هفتم هجری ساخته شده دارای ۲۲۰  اثر تاریخی است.

کاخ هشام، شمال اریحا

کاخ هشام

یک‌بار پیش از این‌ها، جهان این کاخ باستانی را از دست داده است و دیگر نباید چنین اتفاقی بیفتد. این کاخ سال ۷۴۷ زیر شن دفن شد، اما با قدرت تمام به حیاتش و دور از چشم دنیا ادامه داد تا اینکه سال ۱۹۳۴ کشف شد. این کاخ بقدری قدیمی است که تاریخچه‌ی آن هنوز هم مشخص نیست و همین امر دانشمندان را بر آن داشته است تا پیش از آنکه کاملا از بین برود، تحقیقات لازم را انجام دهند. متاسفانه پیشروی سریع شهری در اطراف این کاخ باعث خواهد شد که امسال به احتمال زیاد سال آخرش باشد.

سامرا، عراق

سامرا

شهری در اطراف رودخانه‌ی دجله که زمانی جز تأثیرگذارترین شهرهای خاورمیانه بوده است. این تأثیر را می‌توان در معماری به جا مانده از زمان اوج و عظمت شهر به وضوح دید. ولی متأسفانه جنگ امان نداده است و این زیبایی‌ها و جزئیات خیلی زود دیگر وجود نخواهد داشت. سال ۲۰۰۶  بمب باعث تخریب گنبدهای مسجد العسکریه شد و سال ۲۰۰۷  برج ساعت به کلی از بین رفت و همان زمان بود که سایت‌های تاریخی این شهر جز فهرست سایت‌های رو به نابودی و در خطر میراث جهانی قرار گرفتند. متأسفانه هنوز هم خطر سامرا را تهدید می‌کند و گهگاهی بمباران‌هایی در شهر رخ می‌دهد. سازه‌ای که در تصویر می‌بینید، قرن نهم میلادی ساخته شده است.

متسختا، گرجستان

متسختا

در گرجستان تعداد زیادی از بناهای تاریخی و کلیساهای بسیار قدیمی در معرض نابودی و خطر قرار دارند. قدمت برخی از این سازه‌ها به قرن چهارم میلادی می‌رسد و متأسفانه حکومت پس از گذار از کمونیسم، نگهداری از این میراث را به کلی فراموش کرده است. برای مرمت برخی از این آثار تلاش‌هایی شده اما متأسفانه نتیجه‌ی لازم را نداشته است.

فاماگوستا، قبرس شمالی

فاماگوستا

به فاماگوستا شهر پادشاه می‌گویند، زیرا فاتحان جنگ‌های صلیبی در این شهر تاج‌گذاری کردند. زمانی این شهر یک بندر پر تردد بود و ونیز از آن محافظت می‌کرد، اما حتی دیوارکشی و محافظت ونیز هم نتوانست این شهر را از هجوم ترک‌ها در امان نگه دارد. در این هجوم مردم شهر کشته شدند و شهر به غارت رفت. بسیاری باور دارند که این سایت تاریخی تا زمانی که اتحادی بین قبرس شمالی و جنوبی سر نگیرد و جنگ داخلی تمام نشود، نجات پیدا نخواهد کرد.

خانه‌ی بهاری، فلوریدا

خانه‌ی بهاری

خانه‌ی لوئیس یا خانه‌ی بهاری نام یکی از آثار فرانک لوید رایت، معمار برجسته‌ی آمریکایی، است که سال ۲۰۱۴ در فهرست آثار تاریخی در خطر آمریکا قرار گرفت. تلاش‌هایی برای نگهداری و حفاظت از این اثر تاریخی انجام شده است، اما متأسفانه وضعیت آن به قدری بد است که این تلاش‌ها تا الان نتیجه نداده‌اند.

نخن یا هیراکونپولیس، مصر

نخن

قدیمی‌ترین سازه‌ی خشتی مصر که در نخن واقع شده است و قدمت آن به سال ۲۷۰۰ پیش از میلاد برمی‌گردد در حال نابودی است. باران‌های سنگین و باد باعث تخریب این دیوار شده‌اند و حیوانات هم با کندن زمین‌های اطراف آن سهمی در تخریب آن داشته‌اند. اما باید اعتراف کرد که تأثیر طبیعت‌ و حیوانات روی تخریب این دیوار خیلی کم‌تر از تأثیر باستان‌شناسانی است که برای کشف گورهای قدیمی دائما در حال کندن زمین‌های اطراف آن بوده‌اند.

کلیسای ماکوایکائو،  هاوایی

کلیسای ماکوایکائو

پادشاه کامیهامیهای سوم اولین کلیسای هاوایی را در سال ۱۸۲۰ ساخت. این کلیسا در بیرون از سنگ‌های آتشفشانی و در درون از چوب درختان بومی کوآ ساخته شده و در درونش مکانی برای نشستن پادشاه آن زمان تعبیه شده است. متأسفانه کلیسا در حال حاضر در وضعیت خوبی قرار ندارد و سه میلیون دلار برای تعمیر و بازسازی‌اش نیاز است. از علل خرابی این مکان تاریخی می‌توان به آب و هوا، زلزله‌ی سال ۲۰۰۶ و سونامی سال ۲۰۱۱ اشاره کرد.

ساختمان پالادیوم، میسوری

ساختمان پالادیوم

یازدهم مارچ ۲۰۱۴ بود که به دلیل وزش باد شدید در میسوری، نمای بیرونی ساختمان پالادیوم آسیب شدید دید.

این ساختمان قدیمی اجرای افراد بزرگی جون الا فیتزجرالد، نات کینک کول و لوییس آرمسترانگ را به خود دیده است. این ساختمان در حال حاضر رو به نابودی است و اگر به آن رسیدگی نشود ممکن است برای افراد هم خطرناک باشد.

وینترزبرگ تاریخی، کالیفرنیا

وینترزبرگ تاریخی

روستای وینترزبرگ اواخر سال ۱۸۰۰ نزدیک ساحل هانتینگتون کالیفرنیا ساخته شد. بسیاری از ژاپنی- آمریکایی‌های کشور  از جمله خانواده‌ی برجسته‌ی فوروتا در این روستا زندگی کرده‌اند. این منطقه سال ۲۰۱۳ تبدیل به یک منطقه‌ی تجاری شد و همین اتفاق آن را در معرض نابودی قرار داد.

شوکو باتم، ویرجینیا

شوکو باتم

در قرن نوزدهم شوکو باتم مرکز تجارت برده بود. نویسنده‌ی کتاب ۱۲ سال بردگی هم در این منطقه مدتی در زندان بوده است. برنامه‌ی توسعه‌ای که قرار است اجرایی شود، این منطقه را به کلی در معرض نابودی قرار داده است.

دمشق، سوریه

دمشق

دمشق یکی از اولین شهرهایی بود که در خاورمیانه بنا شد. قدمت این شهر به قرن سوم پیش از میلاد بازمی‌گردد. در قرون وسطی این شهر به خاطر شمشیر و صنایعش شهرت داشت. در این شهر ۱۲۵ اثر تاریخی وجود دارد که نشان از قدمت زیادش است، ولی متأسفانه فرسایش و عدم حفاظت تمام این آثار تاریخی را تهدید جدی می‌کند.

چان چان، پرو

چان چان

پیش از اینکه اینکاها امپراطوری خود را بنا کنند، پادشاهی چیمو پایتخت چان چان یا همان پروی امروزی را بنا کردند. این شهر بزرگ‌ترین شهر گلی بوده که پیش از کشف آمریکا توسط کریستف کلمب بنا شده است. طراحی پیچیده‌ی این شهر به قدری پیشرفته است که سیستم مدیریت آب، ارگ و منطقه‌بندی شهری هم دارد. البته این طراحی پیشرفته نتوانسته مانع از نابودی شهر توسط کشاورزی غیر قانونی و آب و هوا شود.

مطالب مرتبط:

منبع allday

دیدگاه