از جام زرین سه هزار ساله کلاردشت در ساری رونمایی شد

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۰
 از جام زرین سه هزار ساله کلاردشت در ساری رونمایی شد

جام زرین کلاردشت برای نخستین بار با رایزنی مسئولان میراث فرهنگی مازندران برای نمایش عمومی به زادگاهش، استان مازندران منتقل شد و در موزه‌ی تاریخ شهر ساری رونمایی شد.

جام زرین کلاردشت بخش مهم و بدیع گنجینه کلاردشت مازندران است که از سال ۱۳۲۲ در موزه ملی ایران در تهران نگهداری می‌شود و برای نخستین بار با رایزنی مسئولان میراث فرهنگی مازندران برای نمایش عمومی به زادگاهش، استان مازندران منتقل شد تا دوست‌داران و طرفداران این خطه از کشور بتوانند از نزدیک این اثر تاریخی را ببینند.

سال ۱۳۱۸ هنگام پی‌کنی برای ساخت عمارت «اوجابیت» روی «گنج تپه» در روستایی به همین نام در کلاردشت، مجموعه‌ای از آثار باستانی زرین، مفرغی و سفالی یافت شد که در همان زمان به نام «گنجینه کلاردشت» شهرت یافت.

تسلیم به خزانه‌ی بانک ملی به‌عنوان پشتوانه اسکناس، بخشی از سرنوشت این آثار باستانی کشف شده در آن زمان بود که پس از آن در سال ۱۳۲۲ این مجموعه‌ی فاخر میراثی به موزه‌ی ایران باستان یا همان موزه ملی فعلی تحویل داده شد.

جام زرین کلاردشت، جام استوانه‌ای شکل با وزن ۲۳۵ گرم ، ارتفاع ۹ سانتی متر و دهانه ای با قطر ۱۱ و نیم سانتی متر است که به‌همراه دیگر آثار باستانی گنجینه کلاردشت از نظر قدمت با آثار باستانی مارلیک گیلان، حسن‌لو آذربایجان و سیلک کاشان برابری می‌کند.

جام زرین کلاردشت که در آخرین روز هفته میراث فرهنگی، آیین رونمایی و نمایش عمومی آن در موزه‌ی تاریخ شهر ساری (عمارت کلبادی) برگزار شد، به‌مدت یک ماه در این مکان برای بازدید علاقه‌مندان باقی می‌ماند.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه