چرا جهان ۴۰ مدار زمانی متفاوت دارد؟

حامد شاه‌محمدی | پنجشنبه, ۶ خرداد ۹۵ ساعت ۰۷:۴۵

ده‌ها هزار سال پیش، هیچ ساعتی وجود نداشت. هیچ کسی از موقعیت جغرافیایی خورشید و زمین اطلاعی نداشت. در آن زمان اگر می‌خواستید از زمان باخبر شوید، باید به خورشید نگاه می‌کردید. اگر خورشید دقیقا بالای سرتان بود، پس ظهر بود. اما امروزه وضعیت این گونه نیست. با کجارو همراه باشید تا کمی بیشتر درباره مدار زمان بدانید.

خطوط نامرئی

زمان مقوله‌ای بسیار پیچیده است. حتی بعضی از ریاضی‌دانان نیز آن را به درستی درک نمی‌کنند. زمان در کره‌ی زمین براساس نصف النهار مبدا یا نصف النهار گرینویچ (Greenwich) اندازه‌گیری می‌شود. در واقع این نصف النهار، خطی نامرئی است که جهان را به دو قسمت تقسیم می‌کند. این نقطه مدار صفر نام دارد. اکثر کشور انگلستان و قسمت بزرگی از آفریقا در این مدار قرار گرفته اند. تمام مدارهای زمانی دنیا با این مدار اندازه‌گیری می‌شوند. اگر در طول جغرافیایی ۱۵ درجه به چپ یا راست حرکت کنید در مداری دیگر قرار می‌گیرید.مدارهای زمانی

یک ساعت تفاوت

مدارهای زمانی

به طور کلی هر مدار زمانی یا یک ساعت از مدار مجاور خود جلو یا عقب است. البته این تفاوت یک ساعته در هر کشور به طور دقیق رعایت نشده است.

مدارهای زمانی

مدارهای زمانی

اگر ما زمان را با تفاوتی یک ساعته تقسیم بندی کنیم، باید ۲۴ مدار زمانی داشته باشیم. ولی کره‌ی زمین ۴۰ مدار زمانی دارد. چندین منابع علمی در تعداد واقعی مدارها شک دارند و می‌گویند که کره‌ی زمین بین ۳۶ تا ۴۲ مدار زمانی دارد. در حالت کلی نقشه‌های مدار زمانی فقط ۴۰ مدار را نشان می‌دهند. انگار دنیا دیوانه شده است!

منحصر به فرد

مدارهای زمانی

بعضی کشورها دقیقا یک مدار قرار ندارند. این کشورها در عوض مدار زمانی خود را ساخته اند که ۳۰ یا ۴۵ دقیقه با مدار زمانی فاصله دارد.

نقشه‌ جهانی مدارهای زمانی

مدارهای زمانی

مدار صفر را به یاد آورید. به عنوان مثال کشور هند ۵ ساعت و ۳۰ دقیقه از آن فاصله دارد. به عبارت دیگر بین بمبئی و نیویورک ۱۰ ساعت و ۳۰ دقیقه فاصله است.

جدول زمان

مدارهای زمانی

هنوز هم سردرگم هستید؟ حالا می‌دانید که چرا دانشمندان نمی‌توانند تعداد دقیق مدارهای زمانی دنیا را پیدا کنند.

نور خورشید

مدارهای زمانی

تا قبل از قرن نوزدهم، تمام شهرها، زمان خودشان را براساس موقعیت خورشید مشخص می‌کردند. و این کار باعث به وجود آمدن بی‌نهایت مدار زمانی در سرتاسر دنیا می‌شد. بعد از این که دنیا روش‌های جدیدی برای برقراری ارتباط با اطراف پیدا کرد، این روش به مشکل بر خورد و کم کم منسوخ شد.

ساعت چند است؟

مدارهای زمانی

ایالات متحده‌ی آمریکا به تنهایی بیش از ۳۰۰ مدار زمانی محلی برای خود ساخته بود و همین تعداد عظیم زمان‌های متفاوت، برنامه‌ی خطوط قطار را بهم ریخته بود. دنیا به پایداری نیاز داشت.

دانستن زمان

مدارهای زمانی

نصف النهار گرینویچ در تاریخ ۱۸۸۴ میلادی به منظور ابزاری برای دانستن زمان در تمام دنیا به وجود آمد. مطمئنا این کار از نگاه کردن به خورشید بهتر بود. ولی مشکلاتی که در بالا اشاره شد همچنان بحث‌هایی را باقی می‌گذارد.

نور خورشید

مدارهای زمانی

حتی اگرهم شما متوجه نحوه‌ی کارکرد مدارهای زمانی بشوید، زیاد به شما کمکی نمی‌کند. در فصول مختلف روزها بلند و کوتاه می‌شوند و در زمانی معین در یک فصل هوا آفتابی است و در فصلی دیگر هوا تاریک می‌شود. چرا جهان ۴۰ مدار زمانی متفاوت دارد؟ چون در سال ۱۸۸۴ تصمیم این‌گونه لحاظ شد. و ما مجبوریم با نواقصش کنار بیایم.

به نظر شما چند مدار زمانی باید داشته باشیم؟

مطالب مرتبط:

منبع Allday

دیدگاه