فصل گلابگیری و عطر بهشت در قمصر و کاشان

علیرضا کیخا | پنجشنبه, ۶ خرداد ۹۵ ساعت ۱۸:۰۰

گلاب‌ گیری کاشان از آن مراسم‌ ایرانی است که هر بار در آن حضور پیدا می‌کنید روحیه شما را دگرگون می‌کند. این مراسم که شهرتی جهانی دارد هر سال از اواسط اردیبهشت ماه تا اواسط خرداد در کاشان، نیاسر، قمصر و سایر شهر‌هایی که در آن‌ها گل‌محمدی کشت می‌شود، انجام می‌شود. با گزارش اختصاصی کجارو همراه باشید تا با هم گشتی در باغ‌های گل محمدی بزنیم.

گل‌محمدی که یکی از گل‌های بومی کشورمان است همواره مورد توجه ایرانیان بوده و هست. گلابگیری که از دیرباز در ایران انجام می‌شده، روشی برای تهیه گلاب از گل محمدی است که این روش همچنان به‌عنوان کاربردی‌ترین روش تهیه اسانس در همه جای دنیا و برای تهیه اسانس‌های مختلف استفاده می‌شود. هنگامی که به مزارع گل‌محمدی وارد می‌شوید، گویی عطر خوش این گل‌ها شما را از زمین جدا می‌کند و اردیبهشت و خرداد ماه را برای شما به زمانی مانند یک زنگ تفریح در سال تبدیل می‌کند. با تصاویر اختصاصی کجارو همراه باشید تا با هم گشتی در مزارع گل‌محمدی در قمصر، برزک و روستای ون بزنیم.

GolabGiri

در باغ‌های گل محمدی هم می‌توانید از زیبایی گل‌ها و هم از عطر خوش آن‌ها لذت ببرید.

GolabGiri

قدم زدن در باغ‌های پایتخت گل و گلاب جهان، شهر قمصر بسیار لذت‌بخش است. وسعت این با‌غ‌ها بسیار زیاد است.GolabGiri

اگر در ساعات میانی روز به این باغ‌ها سر می‌زنید حتما با خودتان آب ببرید چون در طول روز هوا رو به گرمی ‌می‌رود.

GolabGiri

 گلاب قمصر از نظر کیفیت و میزان اسانس در سطح بسیار بالایی قرار داشته و شهرت جهانی دارد. 

GolabGiri

در اینجا امکان این وجود دارد که خودتان هم به چیدن گل بپردازید. 

GolabGiri

قبل از شروع چیدن گل‌ها با باغبان صحبت کنید و از او اجازه بگیرید. اینجا باغبان‌هایی بسیار مهربان و دوست‌داشتنی دارد که همیشه با روی خوش پذیرای شما هستند.

GolabGiri

در هنگام چیدن گل‌ها مراقب دستان خود باشید تا خارهای ریز ساقه گیاه به دست شما آسیب نرساند.

GolabGiri

در شهرهایی که گلابگیری انجام می‌شود در این فصل می‌توانید گلاب خالص را با راهنمایی باغبان‌ها بخرید.

GolabGiri

دستگاه‌های مدرن تولید بطری برای گلاب و عرقی‌جات گیاهی

GolabGiri

برای تهیه گلاب دیگ‌ها را روی اجاق‌ها قرار می‌دهند و حدود ۳۰ کیلوگرم (بسته به ظرفیت دیگ) را با حدود ۸۰ لیتر آب به آن اضافه می‌کنند.

GolabGiri

سپس درب آن را با سرپوش دیگ می‌بندند و با پوشاننده‌ای به گرفتن روزنه‌های احتمالی آن می‌پردازند تا از هدر رفتن بخار دیگ‌ها جلوگیری کنند. سپس شعله دیگ‌ها را روشن می‌کنند و فرآیند گلابگیری آغاز می‌شود.

GolabGiri

این فرآیند حدود ۴ ساعت طول می‌کشد و در پایان بهترین و با کیفیت‌ترین گلاب دنیا را به ارمغان‌ می‌آورد.

GolabGiri

اگر هنوز به کاشان و قمصر و سایر شهرهایی که گلابگیری در آن‌ها انجام می‌شود سر نزده‌اید، تا اواسط خرداد ماه فرصت دارید تا به این شهرها مراجعه کنید و ساعاتی را در این باغ‌ها بگذرانید تا برای ساعاتی از شهرها و دنیای شلوغ اطراف دور باشید. اگر خاطره و نظری درباره گلاب‌گیری دارید آن را با کجارو و خوانندگان در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه