روزشمار: ۱۴ اردیبهشت؛ کشف جزایر جامائیکا توسط «کریستف کلمب»

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی سه شنبه، ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۱۴ اردیبهشت؛ کشف جزایر جامائیکا توسط «کریستف کلمب»

در ۳ می سال ۱۴۹۴، «کریستف کلمب» دریانورد اسپانیایی، جامائیکا را کشف کرد و نام آنرا سانتیاگو گذاشت.

نام جامائیکا در زبان اقوام ملی به مفهوم سرزمین چشمه‌‏سارها به‌کار رفته است. کشور جامائیکا در امریکای مرکزی و در دریای کارائیب قرار دارد. جامائیکا در ۳ می سال ۱۴۹۴ میلادی توسط کریستف کلمب کشف شد.

از اوایل قرن ۱۶ سیل مهاجرت اسپانیایی تباران به جامائیکا آغاز شد. جامائیکا تا سال ۱۶۵۵ تحت تسلط اسپانیا بود و اسپانیایی‌ها کشت نیشکر ، پنبه و پرورش دام را در آنجا رواج دادند.  انگلیسی‌‏ها طی سال‏‌های ۱۵۹۶ و ۱۶۳۶ به جامائیکا حمله کردند و سرانجام در سال ۱۶۵۵ میلادی اسپانیایی‌ها را مغلوب کردند و خود بر سراسر جامائیکا تسلط یافتند. از این‌پس جامائیکا به دست بریتانیا افتاد و تا سال ۱۹۶۲ مستعمره‌ی بریتانیا بود.

مردم جامائیکا با مبارزات استقلال‏‌طلبانه خود توانستند در سال ۱۹۶۲ میلادی استقلال یافته و خود سرنوشت کشورشان را در دست‌گیرند. جامائیکا پس از استقلال روابط نزدیک خود را با انگلستان در جامعه‌ی کشورهای مشترک‌المنافع حفظ کرده است.

کریستف کلمب، کاشف قاره آمریکا، در سومین سفر خود به این قاره در ماه مه ۱۵۰۲ میلادی برای چهارمین و آخرین بار به آمریکا رفت.

او و پسر کوچک‌ترش فردیناند برای یافتن راه عبوری به‌سوی غرب سراسر کرانه‌های آمریکای مرکزی را از بلیز تا پاناما جست‌و‌جو کردند، ولی حادثه‌ی تصادف با یک کشتی بازرگانی بومی آنان را از ادامه سفر بازداشت. تا رسیدن نیروی کمکی از هیسپانیولا، کلمب به‌ناچار یک سال را در جامائیکا به سر برد و سرانجام در ۷ نوامبر ۱۵۰۴ میلادی توانست به اسپانیا بازگردد. او از جامائیکا، نامه‌ای به دوستانش در اروپا می‌نویسد و از معادن طلای آنجا چنین یاد می‌کند: طلا چیز شگفت‌انگیزی است. مالک آن صاحب تمام چیزهایی است که آرزو می‌کند. با طلا حتی می‌توان ارواح مردگان را وارد بهشت کرد.

در همین روز:

۱. تصويب قانون تأسيس «بانک ملی ايران» در مجلس شورای ملی (۱۳۰۶ شمسی)

۲. ويرانی شهر لار و دهكده‌ی گراش به فاصله ۴ ساعت در اثر وقوع زلزله (۱۳۳۹ شمسی)

۳. سرنگونی هواپيمای حامل «بن يحيی» وزير امور خارجه الجزاير توسط عراق (۱۳۰۶ شمسی)

۴. راه‌آهن تهران و شمال افتتاح گرديد طول اين خط صد و سی كيلومتر بود. (۱۳۱۵ شمسی)

۵. تولد «رابرت پيری» دريانورد آمريكايی و كاشف قطب شمال (۱۸۵۶ میلادی)

۶. سالروز ورود جت به خطوط مسافری (۱۹۵۲ میلادی)

۷. روز ملی «لهستان»

۸. روز جهانی مطبوعات

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه