روزشمار: ۳۰ اردیبهشت؛ اختراع دستگاه رادار توسط «رابرت داتسون وات» مبتكر انگليسی

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی پنجشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۳۰ اردیبهشت؛ اختراع دستگاه رادار توسط «رابرت داتسون وات» مبتكر انگليسی

در ۱۹ می ۱۹۳۶ میلادی دستگاه رادار توسط «رابرت داتسون وات» مخترع انگليسی ساخته شد.

«رابرت داتسون وات» مبتکر انگلیسی در ۱۹ می ۱۹۳۶ میلادی دستگاه رادار را اختراع کرد

رابرت داتسون وات

دستگاه رادار كه وسيله‌‏ای مهم برای كشف و شناسایی در عمليات مختلف نظامی و غيرنظامی است، برای اولين بار در يكی از فرودگاه‌های انگليس نصب شد.

رادار

رادار در جنگ جهانی دوم، وسيله هشداردهنده‌ مهمی محسوب می‌‏شد. درجنگ جهانی دوم زمانی‌که رادار وارد صحنه نبرد شد، انگلستان پایگاه‌های وسیعی را با رادار مجهز کرد و به این ترتیب هواپیماهای آلمانی در کار خودشان دچار اختلال شدند. به عقیده‌ی بسیاری از کارشناسان همین رادار بود که آلمان را علی‌رغم حمله‌های گسترده هوایی بر روی شهرهایی نظیر لندن، ناکام گذاشت. همچنین بسیاری از زیر دریایی‌هایی که تعداد زیادی از کشتی‌های حمل و نقل و ناوهای جنگی متفقین را به قعر دریا می‌فرستادند، با کمک رادارها شناسایی شدند و در عملیات گوناگون خود دچار شکست شدند.

رادارها حتی در توپخانه‌ها، موشک‌اندازها و جنگ‌های زیردریایی‌ها نیز وارد عمل شدند و توجه قدرت‌های بزرگ تسلیحاتی را، حتی پس از شکست هیتلر و پایان جنگ جهانی به خودشان جلب کردند. اما صرف نظر از کاربردهای نظامی، رادار خدمات صلح‌آمیز بسیاری را برای انسان امروزی دربر داشته است. کاهش سوانح در مسافرت‌های دریایی و هوایی همگی مدیون رادار هستند.

در حقیقت یکی از مهم‌ترین کاربردهای علمی رادار با آغاز عصر فضا بوجود آمد و بشر توانست برای اولین بار با کمک رادار به فضا دسترسی پیدا کند و حتی سطح سیاره‌ها و اشکال گوناگون آن‌ها را شناسایی کند. این موفقیت سال‌ها قبل از آن بود که سفینه‌ها بتوانند از سطح سیارات عکس‌برداری کنند. بنابرین رادار علی‌رغم خرابی‌هایی که با گسترده‌ترکردن جنگ‌ها به وجود آورد، توانست خدمات بسیار ارزنده‌ای را برای جامعه‌ی بشری به ارمغان بیاورد.

شناسایی حضور یا عدم حضور یک جسم در فاصله‌ه‏ای مشخص. عمدتاً آنچه که توسط رادار شناسایی می‌‏شود متحرک می‌باشد مانند هواپیما. اما رادار قادر به شناسایی حضور اجسامی که مثلاً در زیر زمین نیز مدفون شده‏‌اند، است. در بعضی از موارد حتی رادار می‌‏تواند ماهیت آنچه را که پیدا می‌کند، مشخص کند، مثلاً نوع هواپیمایی که شناسایی می‏‌کند. شناسایی سرعت آن جسم، دقیقاً همان هدفی که پلیس از آن در بزرگراه‌ها برای کنترل سرعت خودروها از آن استفاده می‌‏کند.

رادار

سیستم رادار در ابتدا با روشن كردن فرستنده، یک دسته موج رادیویی متراكم در آسمان و در جهات مختلف پخش می‏‌كند. این ارسال برای چند میكروثانیه صورت می‏‌پذیرد، حال فرستنده خاموش شده و گیرنده سیستم رادار منتظر دریافت پژواک امواج كه به همراه اطلاعات حاصل از پدیده‌ داپلر نیز هستند می‌‏ماند.

امواج رادیویی با سرعتی معادل سرعت نور حركت می‏‌كنند، تقریباً در هر میكروثانیه ۳۰۰ متر را در فضا طی می‏‌كنند. حال اگر سیستم رادار مذكور دارای یک ساعت بسیار دقیق و قوی باشد، می‌‏تواند با دقت بسیار بالایی موقعیت هواپیما را مشخص كند، با استفاده از روش‌های خاص پردازش سیگنال برای تحلیل پدیده داپلر بر روی موج‌های برگشتی می‏‌توان به دقت سرعت هواپیما را مشخص كرد.

آنتن رادار، یک دسته پالس امواج رادیویی كوچک، اما قدرتمند را با یک فركانس مشخص منتشر می‌سازد. هنگامی كه امواج به یک جسم برخورد می‌‏كنند منعكس شده و در اثر پدیده داپلر فشرده‌‏تر یا گسسته ‌تر می‌‏شوند. همان آنتن وظیفه‌ی دریافت امواج منعكس شده را كه البته بسیار كمتر از امواج ارسالی هستند بر عهده دارد.

در حال حاضر نیز از رادار در زمينه‌های گوناگون استفاده می‌‏شود. اما امروزه پلیس‌ها در برخی كشورها از جمله كشور خودمان از تكنولوژی لیزر به جای رادار برای تعیین سرعت خودروها در بزرگراه‌ها استفاده می‌‏كنند. این تكنولوژی به نام «لیدار» شناخته می‏‌شود. در این مدل به جای امواج رادیویی از اشعه‌ی نوری متمركز استفاده می‌‏شود.

رادار

در همین روز:

۱. تصرف شهر بلگراد پايتخت يوگسلاوی توسط سپاهيان عثمانی (۱۵۲۱ میلادی)

۲. تولد «فريدريش روكرت» شاعر و مستشرق معروف آلمانی (۱۷۸۸ میلادی)

۳. تولد «هوشی‏ مينه» مبارز انقلابی و قهرمان استقلال ويتنام (۱۸۹۰ میلادی)

۴. مصر اعلام کرد که کانال سوئز را بر روی تمامی کشتی‌ها و مقاصد اقتصادی اسرائیلی بسته است. (۱۹۵۰ میلادی)

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه