مراحل نهایی برقی کردن مسیر ریلی تهران - مشهد

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۰
مراحل نهایی برقی کردن مسیر ریلی تهران - مشهد

قرارداد برقی‌شدن مسیر ریلی تهران - مشهد در مراحل نهایی قرار دارد و به گفته وزیر راه و شهرسازی، اصلی‌ترین هدف در وزارت راه و شهرسازی ارتباطات و گسترش ارتباطات است و باید در مرحله اول این ارتباطات در حوزه تمدنی ایران‌شهر از عراق تا آسیای میانه و شبه قاره هند توسعه یابد.

«عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی در مراسم آغاز به کار بزرگترین نمایشگاه حمل ونقل ریلی منطقه خاورمیانه در تهران، اصلی‌ترین هدف در وزارت راه و شهرسازی را ارتباطات و گسترش ارتباطات برشمرد و گفت:

لازم است در مرحله اول این ارتباطات در حوزه تمدنی ایران‌شهر از عراق تا آسیای میانه و شبه قاره‌ی هند توسعه یابد و تمامی کشورها به بهترین وجه در حوزه‌های ریلی، هوایی و جاده‌ای گسترش یابد. همچنین باید با در راستای این اهداف ارتباط دریاهای منطقه را از طریق ریل برقرار کرد و این مسیر ارتباطی باید بازتعریف و بازخوانی شود.

آخوندی با بیان اینکه در ادامه این ارتباطات در حوزه تمدنی ایران‌شهر می‌توان ارتباطات گسترده‌تری با چین، خاور دور، هند و اروپا داشت گفت که خوشبختانه بعد از اتفاقات اخیر سیاسی شرایط خوبی برای توسعه ارتباطات به ویژه با همسایگان برقرار شده است و در حال حاضر ارتباط بسیار خوبی با کشورهای پاکستان، افغانستان، تمامی کشورهای آسیای شمالی، عراق و ترکیه وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه برای گسترش ارتباطات ریلی نیاز است که ایران در سایر کشورها نمایندگی‌هایی داشته باشد و همینطور کشورهای دیگر نیز در ایران نمایندگی داشته باشند از حضور کشورهای عضو و مدیرکل UIC (اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌های دنیا) در این کنفرانس استقبال کرد.

آخوندی نگاه از موضع مشتری را بسیار مهم دانست و افزود که اتصال به چشمه‌های بار برای جذب مشتری بسیار اهمیت دارد و این امکان باید با حمل و نقلی سریع، ایمن، مطمئن و ارزان انجام شود.

وی نکته مهم در حمل و نقل ریلی را به کارگیری قطارهای برنامه‌ای و منظم دانست و بیان کرد که چنانچه قطارهای منظم و برنامه‌ای در شبکه ریلی تردد داشته باشند می‌توان نظر صاحبان کالا و بار را جلب کرد و رشد قابل توجهی در این حوزه را تجربه کرد. در حال حاضر نیز اتفاقات بسیار خوبی در این حوزه رخ داده و همانطور که می‌دانید قطار برنامه‌ای چین راه‌اندازی شده و برنامه‌هایی برای راه‌اندازی سایر مواد از جمله مسکو نیز در دستور کار قرار دارد.

وزیر با تاکید بر اینکه سنت قطار عمدتا به حمل بار برمی‌گردد گفت که باید در بخش مسافر نیز با سرمایه‌گذاری افزایش سرعت و برقی کردن مسیرهای پرتقاضا را در دستور کار قرار داد.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن سریع السیر تهران - قم- اصفهان گفت:

افتخار دارم بعد از مدت‌ها شاهد تجهیز کارگاه در این مسیر ریلی باشم و تا ۴ سال آینده به صورت عملیاتی این مسیر راه‌اندازی خواهد شد و قطارها با سرعت ۲۵۰ کیلومتر قابلیت سیر در این مسیر خواهند داشت.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید برقی کردن مسیر تهران - مشهد را نیز یکی دیگر از پروژه‌های مهم پرسرعت برشمرد و گفت که قرارداد این پروژه نیز در حال نهایی شدن است و در این مسیر نیز قطارها می‌توانند با سرعت ۲۰۰ کیلومتر سیر کنند.

وی با اشاره به موضوع حمل و نقل حومه با بیان اینکه در حال حاضر تمامی راه‌ها ریلی خروجی تهران در حال چهارخطه شدن هستند، افزود که در پاییز امسال مسیر ریلی تهران - گرمسار چهارخطه خواهد شد و مسیرهای کرج و ورامین نیز در دست اجرا و پیگیری است.

آخوندی ادامه داد که توسعه خطوط حومه باید به اندازه‌ای توسعه یابد که تردد روزانه ۴۵۰ هزار خودرو ورودی و خروجی تهران به ریل منتقل شود.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد که حمل و نقل حومه در شهرهای مشهد، اصفهان، شیراز، اهواز و تبریز نیز دنبال می‌شود و امروز شاهدیم در مشهد مسیر گلبهار - چناران به عنوان یک مسیر حومه‌ای در حال راه اندازی است.

آخوندی گردشگری ریلی را یکی دیگر از موضوعات در بخش حمل و نقل ریلی عنوان کرد و گفت که با راه‌اندازی قطارهای برنامه‌ای بین ایران و کشورهای همسایه این موضوع می‌تواند گسترش یابد هر چند به دلیل اینکه این بخش یک اقدام نوین و جدید است اقدام سختی است.

وی توجه به روش‌های تامین مالی را یکی از مهمترین مباحث روز دنیا عنوان و تاکید کرد که در مذاکره‌ای که با شرکت های خارجی داشتیم استفاده از روش های جدید تامین مالی از جمله لیزینگ و استفاده از بازار سرمایه برای تامین ناوگان مورد بحث است.

وی سیستم‌های جدید تامین مالی را سیستم‌های استانداردی برشمرد که یکی از موفق‌ترین روش‌های تجاری روز دنیا به شمار می‌آید و گفت:

این روش ابتکاری جدیدی در اروپا انجام شده و ما نیز در ایران پیگیر آن خواهیم بود.

آخوندی در پایان گفت که امیدواریم در سال آینده این کنفرانس تاثیر خود را در ارتباط حمل ونقل ریلی با بنادر و حمل کالاهای نفتی بگذارد و ما شاهد سرمایه‌گذاری و طراحی بنادر بر مبنای ریل باشیم. همچنین اتصال فرودگاه امام با بنادر از طریق ریل امکان‌پذیر شود.

مطالب مرتبط:

منبع CHN

دیدگاه