آیا دوست دارید سوپی ۲۴۰۰ ساله میل کنید؟

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا دوشنبه، ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۰۰
آیا دوست دارید سوپی ۲۴۰۰ ساله میل کنید؟

آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید که در گذشته مردم از چه غذاهایی استفاده می‌کرده‌اند؟ به لطف پژوهش‌های باستان‌شناسی دانشمندان پاسخ این سوال را یافته‌اند و حتی می‌توان این غذاهای کهن را در دنیای امروزی تهیه و میل کرد. با کجارو همراه باشید

شیوه زندگی مردم در اعصار گذشته همواره مورد توجه بوده و یکی از موارد جالب مربوط به عادت‌های غذایی شامل خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مردم در سال‌ها و حتی قرن‌های گذشته است. در حال حاضر، به لطف یافته‌های باستان‌شناسان بخشی از این ابهام‌ها رفع شده و طرز تهیه غذاهای قدیمی در زندگی امروزی فراهم شده است.

۱. دلستری متعلق به سده ۱۸۰۰ میلادی

آیا دوست دارید تا سوپی ۲۴۰۰ ساله میل کنید؟

در سال ۲۰۱۰، دانشمندان مقدار زیادی دلستر را در لاشه کشتی بلژیکی در نزدیکی ساحل فنلاند کشف کردند که در سال ۱۸۴۲ غرق شده بود. این محموله تا زمان کشف لاشه کشتی دست نخورده باقی‌مانده بود.

۲. عسل سلطنتی

آیا دوست دارید تا سوپی ۲۴۰۰ ساله میل کنید؟

عسل قدیمی در واقع مورد کمیابی نیست. به‌ عبارت دیگر، تعداد زیادی از خمره‌های این مایع طلایی در مقبره‌های مصر کشف شده‌اند که قدمت آن‌ها به هزارن سال قبل باز می‌گردد و با این وجود کاملا قابل خوردن هستند! همچنین، قدیمی‌ترین عسل کشف شده متعلق به ۵۰۰۰ سال قبل (۲۰۰۰ سال قدیمی‌تر از عسل متعلق به فرعون توت در مصر) است. این عسل باستانی در گرجستان کشف شده و نمونه‌ای بارز از تنوع سلیقه‌ها است. انواع عسل‌های تهیه شده از میوه‌ها، دشت‌های گل و علفزارها به دست آمده در آرامگاه یک اشراف زاده شاهدی بر این مسئله است. این موارد به‌همراه گنجینه‌ای از آثار و صنایع دستی در سال ۲۰۰۳ در جریان انجام پروژه لوله‌کشی کشف شده‌اند.

۳. سوپ چینی

آیا دوست دارید تا سوپی ۲۴۰۰ ساله میل کنید؟

پر واضح است که مایعات طول عمری کوتاهی دارند؛ ازاین‌رو، دانشمندان پس از کشف سوپ باستانی بسیار شگفت‌زده شدند، زیرا این سوپ پس از گذر سال‌ها همچنان سالم و دست‌نخورده درون ظرف باقی مانده بود. البته در اثر فرآیند اکسیداسیون رنگ آن به سبز روشن تبدیل شده بود ولی در مقایسه با قدمت ۲۴۰۰ ساله‌اش تغییر چندان محسوسی به شمار نمی‌رفت! طبق بررسی‌ها این سوپ از استخوان تهیه شده که چندان اشتها برانگیز به نظر نمی‌رسد.

۴. کره ایرلندی

آیا دوست دارید تا سوپی ۲۴۰۰ ساله میل کنید؟

جای تردیدی نیست که ۳۰۰۰ سال قبل یخچالی وجود نداشته است، ولی با این وجود مردم آن دوران از کره استفاده می‌کرده‌اند. در دوران گذشته و در کشور ایرلند، امکان نگهداری مقدار بسیار زیادی از کره در مکانی جز باتلاق وجود نداشته است، زیرا دمای پایین و قدرت نگه‌دارندگی باتلاق بهترین شرایط را برای حفظ کرده فراهم می‌کند. در این خصوص، دانشمندان در سال ۲۰۰۹ مقدار بسیار زیادی کره قدیمی را به‌صورت کامل از باتلاق کشف کرده‌اند. این کره در اثر گذشت زمان سفیدرنگ شده و حالت مومی پیدا کرده است، ولی در حالت کلی ظاهر آن چندان ناخوشایند به نظر نمی‌رسد. موزه ملی ایرلند نیز آن را درون خمره‌ای چوبی قرار داده و به‌عنوان گنجینه ملی معرفی کرده است.

۵. آب انگور خدایان

در دوران باستان، به هنگام مرگ یکی از اهالی روم و در مراسم خاکسپاری وی، مکان مملو از جام‌های آب انگور شده و فقط یک جام به‌صورت خالی قرار داده می‌شد. نوشیدنی سایر جام‌ها نیز به مرور زمان بخار شده و از بین می‌رفته است. در این رابطه، یکی مایع داخل یکی از جام‌ها در طول ۱۶۰۰ سال از بین نرفته و دانشمندان موفق به کشف آن شده‌اند. 

۶. رشته فرنگی اولیه

آیا دوست دارید تا سوپی ۲۴۰۰ ساله میل کنید؟

بحث بسیاری بر سر اختراع رشته در بین کشورها وجود دارد، ولی دانشمندان رشته‌هایی را در بستر رودخانه خوانگ‌خه (رود زرد) چین کشف کرده‌اند که دارای قدمتی ۴۰۰۰ ساله است.

۷. غذایی از اور

آیا دوست دارید تا سوپی ۲۴۰۰ ساله میل کنید؟

دانشمندان در جعبه‌ای چوبی در بالای کمدی واقع در دانشگاه بریستول جعبه‌ای را پیدا کرده‌اند که محتوای آن غذایی باستانی متعلق به شهر اور است. پیش‌تر روی جعبه برچسبی با عنوان مکشوفه از مقبره سلطنتی درج شده بود. گفتنی است اور بخشی از بین‌النهرین -عراق امروزی- بوده است. تاریخ کشف جعبه نیز بین سال‌های دهه ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ بوده و قدمت آن نیز در حدود ۴۵۰۰ سال برآورد شده است.

۸. پنیر باستانی

آیا دوست دارید تا سوپی ۲۴۰۰ ساله میل کنید؟

پنیر در صورت ماندگاری طعمی خوشمزه پیدا می‌کند، ولی ۳۶۰۰ سال نیز اندکی مبالغه است! این پنیر در زمان کشف در چین به توده‌های زردرنگی تبدیل شده بود. در واقع این پنیرها در گردن و سینه اجساد مومیایی قرار داشت که در داخل پوست گاو مدفون شده بودند و همین مسئله باعث ماندگاری آن‌ها شده است. دانشمندان در مطالعه‌های خود روی پنیرهای باستانی به این نکته دست یافتند که فرآیند تخمیر انجام گرفته بر این پنیرها همانند فرآیندهای مدرن امروزی است.

۹. مواد اولیه ایتالیایی

آیا دوست دارید تا سوپی ۲۴۰۰ ساله میل کنید؟

لاشه کشتی ۲۰۰۰ ساله کشف شده در نزدیکی ایتالیا، گنجینه‌ای غنی از مواد غذایی قدیمی است. در عرشه این کشتی مقدار بسیار زیادی روغن، ماهی، غلات و ملزومات تهیه غذاهای ایتالیایی کشف شده است.

۱۰. شکلاتی از غرب میانه

آیا دوست دارید تا سوپی ۲۴۰۰ ساله میل کنید؟

قدیمی‌ترین شکلات جهان نه در لاشه کشتی غرق شده یا تابوتی در مصر به دست نیامده است، بلکه این شکلات ۱۳۰۰ ساله در شهر یوتای آمریکا کشف شده است. محققان شکلات‌ها را در داخل ۱۳ خمره قدیمی در حومه چاکوکانیون به دست آورده‌اند. برخی از محققات بر این باورند که خمره‌های شکلاتی کشف شده حاصل داد و ستد بومیان آمریکا با قوم مایاها است، ولی برخی دیگر نیز اعتقاد دارند که خمره‌های قدیمی دال بر مهاجرت مایاها به این منطقه است. در هر حال، شکلات یاد شده قدیمی‌ترین شکلات جهان به شمار می‌رود و شاهدی بر این مدعی است که مردم در دوران گذشته نیز علاقه‌مند به شیرینی‌جات بوده‌اند.

مطالب مرتبط:

منبع allday

دیدگاه