مهم ترین نکاتی که هر مسافر تازه کار باید بداند

میلاد محتشم | دوشنبه, ۱۴ تیر ۹۵ ساعت ۰۹:۰۰

مسافرت در جهان برای تازه‌‌کارها می‌تواند عامل استرس و نگرانی باشد اما لذت و فایده‌های جهانگردی و آشنا شدن با فرهنگ‌های مختلف قطعا ارزش آن را دارد. اگر شما هم برای اولین تجربه جهانگردی خود استرس دارید با کجارو همراه باشید.

در ادامه توصیه‌های مفید را از زبان یک جهانگرد حرفه‌ای می‌شنوید که در سفرهای اول شما کاربرد فراوانی می‌تواند داشته باشد:

امید، ترس، هیجان؛ مسافرت برای اولین بار با موجی از احساسات به ظاهر متناقض به پیشواز من آمد. هنگامی که من خانه‌ی دنج خود برای سفر کردن در جهان ترک کردم اصلاً نمی‌دانستم باید انتظار چه چیزهایی را داشته باشم.

 وقتی تصمیم به گشت و گذار در جهان گرفتم زیاد مسافرت نکرده بودم و بسیار بی‌تجربه بودم. هیچ کدام از افرادی که من تا آن زمان می‌شناختم دست به چنین کاری نزده بودند. برای جبران عدم آمادگی خود من سعی می‌کردم دستور‌العمل‌های کتابچه‌ی راهنمای خود را دنبال کنم و این کار را با بی‌تجربگی تمام انجام می‌دادم و به همین دلیل اشتباهات آماتوری زیادی را مرتکب شدم.

انگار علامت بزرگی روی پيشانی من چسبانده شده بود كه می‌گفت‌: "من اصلا نمی‌دانم دارم چكار می‌كنم".

امروز پس از ده سال مسافرت تجربه‌ی بسيار بيشتری در اين زمينه دارم. اگر می‌خواستم به خودم در ده سال پيش توصيه‌هايی داشته باشم اين چيزها را به او می‌گفتم:

نترسید!

نترسید

ترس همه چيز را خراب می‌كند. قدم گذاشتن در دنيای ناشناخته‌ها ترسناك است، اما شما اولين كسی نيستيد که در جهان سفر می‌كنيد. شما قرار نيست قاره‌های جديدی را كشف كنيد يا به گشت و گذار در قلمروهای ناشناخته بپردازيد.

ردپای مسافران بی‌شمار قبل از شما در سرتاسر جهان وجود دارد و افراد بسياری می‌توانند شما را در اين مسير راهنمايی كنند. اگر ميليون‌ها نفر توانسته‌اند مسير خود را در سفر به دور دنيا پيدا كنند، چرا شما نتوانید؟ 

ممكن است احساس ترس یا عصبی بودن داشته باشيد اما مطمئن باشید شما مانند همه افرادی كه پای در اين مسير گذاشته‌اند توانایی‌های لازم را در خود داريد.

به كتابچه راهنمای خود وابسته نباشيد.

به کتابچه راهنمای خود وابسته نباشید

كتابچه‌های راهنما براي داشتن يك ديد كلی از مقصد شما مفيد هستند اما شما هيچ‌گاه جاذبه‌های خارج از مسير عمومی گردشگران، كافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها را در آنها پيدا نمی‌كنيد. برای بهترين تجربيات با مردم محلی ارتباط برقرار كنيد و از آنها بپرسيد چه چيزهايی در حال حاضر در مركز توجه است. از ديگر مسافران و كاركنان هتل راهنمایی بخواهيد.

مردم بهترين منبع بروز براي اطلاعات مسافرتی هستند. به جز در مواردی كه كتابچه‌ی راهنما ديجيتالی باشد و به صورت منظم به‌روزرسانی شود، راهنماها غالبا قديمی هستند پس خود را به آنها محدود نكنيد.

به آرامی مسافرت كنيد.

به آرامی مسافرت کنید

ديدن همه چيز بسيار وسوسه‌انگيز است. با محدوديت زمانی سفر ما هميشه سعی می‌کنیم همه چيز را مختصر كنيم –در ۲۰ روز از ۲۰ شهر بازديد كنيم، يا در سفری به دور دنيا ۱۰۰ كشور را ببينيم. در پايان همه‌ی آنچه ما برای نشان دادن خواهيم داشت عكس‌ها، استرس و تندباد تجربيات است در حالی كه اطلاعات واقعی از مكان‌هایی كه به آنها سفر كرده‌ايم به دست نياورده‌ايم. پس از يك بازديد فشرده از استراليا به غير از سوختگی پوست تنها دستاورد شما اين خواهد بود كه همه چيز را ديده‌ايد اما هيچ چيز را نديده‌ايد و آرزو خواهيد كرد كه آرام‌تر سفر می‌كرديد.

به سرعت سفر نكنيد. زمانی را به گذراندن يك روز در پارك و استراحت يا نشستن در يك كافه و نگاه كردن به مردم اختصاص دهيد. اين كارها به شما فرصت می‌دهد درك عميقی از فرهنگ يك مكان به دست بياوريد و آن را با تمام وجود لمس كنيد.

اطلاعات تماس مردم را بگيريد.

شما در سفر با افراد زيادی دوست خواهيد شد. بعضی از آنها به دوستان صمیمی شما تبديل خواهند شد. اما بعضی مواقع شما اطلاعات تماس آنها را نمی‌گيريد و تا آخر عمر حسرت آن را خواهيد خورد (شاید هنوز دوست دارید بدانید كه چه اتفاقی برای زوج خوشبختی كه در پاناما با آنها آشنا شديد افتاده است!). فيسبوك و ايميل در ارتباط بودن با افراد را حتی سال‌ها بعد از سفر آسان كرده‌اند، پس اطلاعات تماس افراد را بگيريد. نگذاريد دوستان جديد شما در خاطرات فراموش شوند.

 شما به تجهيزات زيادی نياز نداريد.

سبک سفر کنید

وقتی در سال ۲۰۰۳ به كاستاريكا رفتيد يك كيف بزرگ پر از وسایل مختلف خريديد- چكمه‌های پیاده‌روی، شلوار، ژاكت پشمی، مقدار زيادی لباس و بيشتر از يك داروخانه لوازم آرايشی. همه‌ي این‌ها در كيف شما بود و فضا را اشغال كرده بود و شما آن را به اين طرف و آن طرف می‌كشيديد.

درس مهم: سبك سفر كنيد. شما بار كمتری برای حمل كردن خواهيد داشت. يك كيف كوچك بخريد تا وسوسه نشويد هر چيزی را در آن قرار دهيد. اگر واقعا به چيزی نياز داشتيد می‌توانيد آن را در حين سفر تهيه كنيد.

به من اعتماد كنيد، شما به همه آن تجهيزاتی كه فكر می‌كنيد نياز نخواهيد داشت!

يك موبايل تهيه كنيد.

یک موبایل بخرید

شما با افراد زيادی در مسير ملاقات خواهيد كرد كه دوست داريد دوباره آنها را ببينيد. اگرچه فيسبوك برای در تماس ماندن مفيد است اما برای هماهنگ كردن ديدارها هنگامی كه افراد دائما در حركت هستند مناسب نيست. آيا دوستانتان پيام شما را گرفته‌اند؟ آيا آنجا خواهند بود؟ كسی نمی‌داند!

موبايل‌ها و سيم‌كارت‌های ارزان در سراسر دنيا در دسترس هستند. يكي از آنها را تهيه كنيد تا بتوانيد با دوستان جديد خود در تماس باشيد. با اين موبايل‌ها شما شك نخواهيد كرد كه آيا بی‌دليل منتظر دوستتان هستيد يا شايد آنها در آخرين لحظه نظرشان را تغيير داده‌اند و به رم رفته‌اند.

با جريان حركت كنيد.

با جریان حرکت کنید

هنگامي كه هر روز برنامه‌ريزی شده است و شما بايد بر اساس جداول زمانی حركت كنيد استرس به سراغ شما می‌آيد. بسيار عصبی می‌شويد، عجله می‌كنيد. و هنگامی كه بيش از حد برنامه‌ريزی می‌كنيد جايی برای اتفاقات خوشحال‌كننده‌ی سفر باقی نمی‌ماند.

به برنامه‌ی خود انعطاف بدهيد و با جريان حركت كنيد. هر روز يك يا دو فعاليت را برنامه‌ريزی كنيد و اجازه دهيد باقی روز خود به خود اتفاق بيافتد. اين تجربه‌ی لذت‌بخش‌تر و کم استرس تری خواهد بود و شما از آنچه پيش می‌آيد شگفت‌زده خواهيد شد (مثلا هنگامی كه دوستتان شما را به جزيره‌ای در تايلند دعوت می‌كند و شما يك ماه تمام آنجا می‌مانيد).

اجازه دهيد اتفاقات پيش آيند.

پول اضافی همراه خود داشته باشيد.

پول اضافی با خود ببرید

سفر كردن آن‌قدر كه فكر می‌كنيد پرهزينه نيست –شما می‌توانيد با روزانه ۱۵ دلار در آسيا و حدود ۴۰ دلار در اروپا مسافرت كنيد- اما متوجه خواهيد شد هميشه ممكن است هزينه‌های غيرمنتظره‌ای به برآورد اوليه‌ی شما اضافه شود.

 

براي خود یک حاشيه‌ی اطمينان در نظر بگيريد، هر چقدر خوب هم كه بودجه‌ی خود را برنامه‌ريزی كنيد نمی‌توانيد همه‌ی اتفاقات غيرمترقبه و تغييرات لحظه آخر‌ی مسير خود را پيش‌بينی كنيد (مثلا ممكن است ناگهان تصميم بگيريد به فيجی پرواز كنيد و شيرجه‌ی اسكوبا را ياد بگيريد). هر چقدر هم برنامه‌ريزی شما بی‌نقص باشد، ممكن است يك اتفاق ساده بودجه‌بندی شما را تماماً به هم بريزد.

پول بيشتری از آنچه فكر می‌كنيد لازم است با خود داشته باشيد. شما از اين آینده‌نگری خود خوشحال خواهيد شد.

خجالتی نباشيد.

می‌دانم كه شما يك انسان درون‌گرا هستيد. می‌دانم نگرانيد كه ديگران درباره‌ی شما چه فكری می‌كنند. باز كردن سر صحبت با ديگران جرات می‌خواهد، اما به ياد داشته باشيد همه‌ی ما در يك مسير هستيم. در اطراف شما مسافران تنهايی وجود دارند كه به دنبال يك دوست هستند و بدشان نمی‌آید با افراد جديدی آشنا شوند.

كافي است به آنها سلام كنيد و همه چيز خود به خود اتفاق می‌افتد. به جمع‌ مردم در كافه‌ها و مكالمات گروهی ملحق شويد. هيچ‌كس به تقاضای پيوستن شما به جمع پاسخ منفی نخواهد داد. قدم اول را برداريد. هدفون را از گوش خود بیرون بياوريد، رو به نفر كناری كنيد و به سادگیِ يك سلام سر صحبت را باز كنيد.

شما چيزی برای از دست دادن نداريد و اين كار به شما نشان می‌دهد چگونه بر خجالتی بودن خود غلبه كنيد. دوستان جديد پيدا كنيد (و در اين حين به چند عروسی دعوت شويد)، و مهارت مكالمه را در خود تقويت كنيد.

ماجراجو باشيد.

ماجراجو باشید

می‌دانم از ارتفاع خوشتان نمی‌آيد. می‌دانم به ورزش علاقه‌ای نداريد. اما هرچند مانتوی شما خيس خواهد شد مطمئن باشيد از پريدن از قايق در گالاپاگوس پشيمان نخواهيد شد. و سخن آخر اينكه، آيا آن كرم‌ها خوشمزه نبودند؟

در خودتان تغيير به وجود بياوريد. خطر كنيد. چيزهای جديد را امتحان كنيد. ممكن است از بعضی از آنها متنفر شويد اما از امتحان كردن هيچ‌كدام پشيمان نخواهيد شد. بعد از اين با اعتماد به نفس بيشتری گام بر خواهيد داشت.

شما گير نكرده‌ايد.

شما گیر نکرده اید

اگر از مسافرت متنفر شده‌ايد و به شما خوش نمی‌گذرد توقف كنيد و كمی به خود استراحت بدهيد. چند روز بيشتر در آمستردام يا سيدنی بمانيد. اگر بعد از اين كار هم در هنگام برگشت به مسير از مسافرت متنفر بوديد به خانه برگرديد. دلیلی ندارد که از اين مسئله ناراحت باشيد.

هميشه بهتر است امتحان كنيد و شكست بخوريد تا اين كه اصلا امتحان نكنيد. هميشه به ياد داشته باشيد در صورتی كه از سفر لذت نمی‌بريد راه برگشت به خانه باز است.

شما تنها نيستيد.

شکا تنها نیستید

هر جا برويد گروهی از مسافرين هستند كه دوستان شما خواهند بود، شما را راهنمايی و به شما كمك خواهند كرد. آنها پیشنهادهای خوبی به شما خواهند داد، شما را در مسير درست هدايت می‌كنند و معلم شما خواهند بود. شما آن بيرون تنها نيستيد. دوستان جديدی پيدا خواهيد كرد. همه چيز خوب پيش خواهد رفت. حتی اگر به تنهايی مسافرت می‌كنيد هيچ‌گاه تنها نخواهيد بود.

می‌دانم در مورد قدم گذاشتن به ناشناخته‌ها عصبی هستيد. اين امر كاملا طبيعی است. طبيعت انسان اين‌گونه است كه نگران باشد، اما نگران نباشيد! شما از پس آن برمی‌آیید و سفر شما را به انسان بهتری تبديل خواهد كرد.

پس يك نفس عميق بكشيد، آرام باشيد و لذت ببريد!

مطالب مرتبط:

منبع Nomadicmatt

دیدگاه