هفته نامه؛ از تلاش های ترکیه برای توسعه روابط گردشگری با ایران تا طرح سه شنبه های بدون خودرو در اصفهان

عماد جعفری | یکشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۹۵ ساعت ۱۳:۳۰

در این شماره‌ی‌ هفته‌نامه کجارو از تلاش ترکیه برای تعمیق روابط دوجانبه گردشگری با ایران، طرح سه شنبه‌های بدون خودرو در اصفهان، آخرین وضعیت حضور زائران ایرانی در حج تمتع امسال و بسیاری دیگر از اخبار مهم هفته در حوزه گردشگری خواهیم خواهند، با کجارو همراه باشید.

پس از گذشت ماه‌ها از ساقط کردن هواپیمای روسی و البته ایجاد تنش با کردهای ساکن شهرهای جنوبی ترکیه و نا امنی‌های که برای شهرهای بزرگ ترکیه به ارمغان آورده، افول رونق گردشگری و مشکلات اقتصادی ترکیه را این روزها در اوضاع نابسامانی قرار داده است. از خبرهای منتشرشده در هفته‌ای که گذشت این‌طور برمی‌آید که ترک‌ها پس از نا امیدی از بازگشت گردشگران پرشمار روس و اروپایی به کشورشان در نظر دارد تا در قبال مشارکت اقتصادی در صنعت گردشگری ایران، شمار گردشگران ایرانی خود را با تعمیق روابط دوجانبه افزایش دهند. در همین زمینه این هفته خبری مبنی بر سرمایه‌گذاری ترکیه برای ساخت ده هتل در کشورمان منتشر شد. خبر دیگر حاکی از آن بود که ایران و ترکیه برای توسعه گردشگری ترکیبی و افزایش خطوط پروازی تفاهم همکاری امضا کردند. باید دید، رفتارهای نسنجیده ترکیه و نزدیکی به عربستان سعودی در سال‌های اخیر تا چه اندازه روابط دوجانبه اقتصادی آنها را با این تحت شعاع قرار خواهد داد. نمایشگاه کتاب تهران، امسال برای نخستین بار در مجموعه شهر آفتاب برگزار شد، دیروز شنبه معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران از استقبال مافوق انتظار بازدیدکنندگان از این مجموعه خبر داد. در شرایطی که حضور زائران ایرانی در حج تمتع امسال همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، خبرهای منتشرشده این هفته نشانگر آن بود که با توجه به کارشکنی‌های پی‌درپی مسئولان سعودی، به‌احتمال قوی زائران ایرانی در مراسم امسال حضور نخواهند یافت. با این شماره از هفته‌نامه کجارو همراه باشید تا علاوه بر مرور مشروح هریک از خبرهای ذکرشده، از بازگشت هفتادوسه مهر باستانی به کشور، سامانه اطلاعات جغرافیایی، طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو در اصفهان و بسیاری دیگر از اخبار مهم حوزه گردشگری در هفته‌ای که گذشت بخوانیم.

زیان ترکیش ایرلاین به دلیل کاهش گردشگران خارجی

ترکیش ایر

دامنه‌های ساقط کردن هواپیمای روس، دخالت در امور سوریه و درگیری با گروه‌های کرد شهرهای جنوبی ترکیه همچنان دامن‌گیر اقتصاد ترکیه است. در هفته‌ای که گذشت به دنبال کاهش ورود گردشگران به ترکیه، ایرلاین ملی این کشور اعلام کرد که در سه‌ماهه نخست ۲۰۱۶، بزرگترین زیان خود دست‌کم از سال ۱۹۹۹ تاکنون را تجربه کرده است.

شرکت ترکیش ایرلاین اعلام کرد که در سه‌ماهه نخست امسال ۱/۲۴ میلیارد لیره، معادل ۴۲۲ میلیون دلار متضرر شده، در حالی که سود خالص این شرکت در مدت مشابه سال قبل ۳۷۳ میلیون دلار بود. این برخلاف پیش‌بینی ۱۰ تحلیلگری بود که انتظار داشتند این شرکت ۱/۰۴ میلیارد لیره متضرر شود.

پس از آنکه شرکت ترکیش ایرلاینز در سال ۲۰۱۵ به دلیل کاهش شدید قیمت نفت و کاهش هزینه‌ها سودی بی‌سابقه را تجربه کرد، این زیان ضربه‌ای به این شرکت هوایی خواهد بود.

جنگ در کشورهای همسایه ترکیه یعنی عراق و سوریه، تشدید درگیری‌ها با جدایی‌طلبان کرد در داخل ترکیه و حملات تروریستی در استانبول و آنکارا موجب کاهش رونق صنعت گردشگری ترکیه شده است.

بر اساس آمارهای دولتی، میزان ورود گردشگران خارجی به ترکیه در ماه مارس برای هشتمین ماه متوالی کاهش داشته که طولانی‌ترین دوره کاهش دست‌کم از سال ۲۰۰۶ تاکنون بوده است.

ارزش سهام این شرکت در سال جاری ۹/۱ درصد کاهش داشته است.

 

ترکیه برای ایرانی‌ها نا امن نیست

انفجار بمب در ترکیه

تُ

رک‌ها پس از ناامیدی از بازگشت گردشگران روس و اروپایی، بار دیگر سراغ همسایه شرقی را گرفته‌اند تا این‌بار درازای سرمایه‌گذاری در ایران، اقتصاد گردشگری خود را حفظ کنند.

«ماهیر اونال،» وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه در نشست خبری مشترک با مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که امروز، ۲۳ اردیبهشت‌ماه در یکی از هتل‌های تهران برگزار شد، در پاسخ به سؤال درباره‌ی اقدام و اراده جدی دولت ترکیه برای تأمین امنیت گردشگران آن‌هم در شرایطی که صنعت گردشگری این کشور تحت تأثیر نا امنی‌های اخیر قرارگرفته است، گفت:

 

تروریسم صرفا مساله‌ای نیست که دامن‌گیر ترکیه شده باشد. این یک مساله‌ی جهانی است. متاسفانه حوادث و حمله‌های تروریستی در نقاط مختلف دنیا در حال وقوع است. حمله‌هایی که بلژیک و فرانسه را تحت تاثیر قرار داده به همان اندازه ترکیه را درگیر کرده است.

او که سعی داشت ناامنی را یک مشکل منطقه‌ای و نه درون کشوری نشان دهد، اظهار کرد:

در حال حاضر شهرهایی مثل استانبول و آنتالیا مشکل امنیتی ندارند. در سواحل دریای سیاه که منطقه مورد نظر ایرانی‌ها است، هیچ اتفاق امنیتی رخ نداده و از این به بعد هم نخواهد افتاد.

«اونال» ناامنی‌ها را به منطقه جنوب شرق ترکیه محدود کرد و افزود: فکر می‌کنم شما هم با من هم‌عقیده باشید که هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد در خیابان‌هایش فعالیت‌های مسلحانه انجام شود. قطعاً ما برای تأمین امنیت شهروندان خود تدابیر لازم را اتخاذ می‌کنیم و تاکنون هم‌چنین کرده‌ایم.

با مرور این صفحه از کجارو در این باره بیشتر بخوانید.

 

ساخت ده هتل در ایران، تلاش ترکیه برای حفظ گردشگران ایرانی

نشست گردشگری ایران و ترکیه

یکی از مسیرهای که ترکیه برای ترغیب ایران برای افزایش همکاری‌های گردشگری در پیش‌گرفته است، تلاش برای سرمایه‌گذاری در ایران به‌منظور تعمیق روابط دوجانبه در صنعت گردشگری است. در هفته‌ای که گذشت، تفاهم‌نامه توسعه همکاری‌های گردشگری بین ایران و ترکیه توسط «مسعود سلطانی‌فر» معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و «ماهر اونال» وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه در چهارمین کمیته فنی مشترک فعالان بخش گردشگری ایران و ترکیه در هتل لاله تهران، به امضای مسئولان گردشگری دو کشور رسید.

براساس این تفاهم‌نامه، طرف ترک برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری ایران و به ویژه ساخت ۱۰ هتل در شهرهای مختلف کشورمان اعلام آمادگی کرده است، همچنین برنامه‌ریزی برای ایجاد توازن در تبادل گردشگر بین دو کشور از دیگر موارد مورد توافق بین ایران و ترکیه است.

براساس نتایج چهارمین کمیته فنی مشترک گردشگری، طرف ترک آمادگی خود را برای انتقال تجربیات در زمینه بازاریابی و تبلیغات گردشگری به طرف ایرانی اعلام کرده است، همچنین دو طرف از حضور در رویدادهای مختلف حوزه گردشگری ایران و ترکیه استقبال کرده‌اند.

افتتاح دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری ایران در ترکیه از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه بود در عین حال طرف ترک نسبت به ارائه ظرفیت‌های آموزشی بخش گردشگری این کشور به بخش خصوصی و دولتی ایران اعلام آمادگی کرد.

همچنین بر اساس توافق صورت گرفته در این تفاهم‌نامه، دو طرف در خصوص معرفی ایران و ترکیه در مناطق دوردست دو کشور، تولید محصولات گردشگری و تعریف بسته‌های گردشگری جدید اعلام آمادگی کردند.

بنا به توافق دو طرف، نشست بعدی کمیته فنی مشترک گردشگری ایران و ترکیه در شهر آنکارا برگزار خواهد شد.

به گفته‌ی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، همکاری‌های ایران و ترکیه در حوزه گردشگری وارد فاز اجرایی شده است.

اگر مایلید در این باره بیشتر بخوانید، به این صفحه از کجارو مراجعه کنید.

 

در همین راستا در خبر دیگری که این هفته منتشر شد، ایران و ترکیه برای گسترش گردشگری ترکیبی و افزایش خطوط پروازی میان دو کشور توافق کردند.

«محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار با «ماهیر اونال» وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه، گفت:

ایران و ترکیه در سال های اخیر سندهای همکاری متعددی را برای گسترش همکاری فرهنگی و گردشگری امضا کرده‌اند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تهران و آنکارا با افراط‌گرایی و اندیشه‌های تکفیری و تروریسم مخالف هستند، افزود که ایران و ترکیه دو کشور بزرگ جهان اسلام به شمار می‌روند که می‌توانند چهره واقعی اسلام را به جهانیان نشان دهند.

واعظی با بیان اینکه برقراری صلح و ثبات در منطقه می‌تواند به توسعه گردشگری منجر شود، گفت که شورای راهبری مشترک ایران و ترکیه که با حضور رئیسان جمهوری دو کشور در آنکارا برگزار شد، نتایج مثبتی به همراه داشته است.

وی به جلسه امروز خود با مقام ترک اشاره کرد و افزود که دو کشور توافق کرده‌اند مناسبات فرهنگی در همه زمینه‌ها ازجمله بخش گردشگری توسعه یابد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد که تهران و آنکارا خواستار حمایت از بخش خصوصی هستند تا بستر توسعه مناسبات فرهنگی و گردشگری را فراهم کنند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به این که با شرایطی که برقرار می‌شود، روابط فرهنگی و گردشگری دو کشور افزایش قابل‌توجهی یابد، افزود که توسعه مراودات گردشگری می‌تواند، زمینه را برای توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور فراهم کند.

وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه امروز در دیدار با واعظی اعلام کرد، برنامه‌ای جدی را آغاز کرده‌ایم تا بتوانیم گردشگری فرهنگی، تاریخی و طبیعی را نسبت به گردشگری ساحلی بیشتر گسترش دهیم.

برای مشاهده مشروح این خبر به این صفحه از کجارو سری بزنید.


مجموعه مستند تلویزیونی «کاوش در اعماق خلیج‌فارس» که از سال ۱۳۸۹ فیلمبرداری خود را آغاز کرده بود، پس از سال‌ها تلاش و سفر به جزایر و زیست‌گاه‌های ناشناخته، سرانجام به اتمام رسید و از ۲۱ اردیبهشت‌ماه در معرض دید دوستداران ایران‌زمین و محیط‌زیست خلیج‌فارس قرارگرفته است.

مجموعه مستند تلویزیونی «کاوش در اعماق خلیج‌فارس» در ۱۴ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای، بزرگترین کار پژوهشی و تصویری است که توسط مستندسازان ایرانی و با همکاری تعدادی از اساتید علوم دریایی و دانشمندان رشته‌های مختلف دانشگاهی تاکنون درباره زیست‌بوم‌های دریایی خلیج‌فارس تولید شده است. هر قسمت از این مجموعه، داستان و موضوع مستقل داشته و در هر بخش، یکی از پدیده‌های مهم زیستی خلیج‌فارس بررسی شده است. این مجموعه از جذابیت‌های موضوعی و تصویری بالایی برخوردار بوده به‌گونه‌ای که هم عموم مردم و هم متخصصان می‌توانند از آن بهره‌مند شده و از زیبایی‌های اعماق خلیج‌فارس لذت ببرند.

جزئیات بیشتر از گزارش را از این صفحه از کجارو دنبال کنید. کجارو رو نیز در این مدت، در سری مقالات خلیج فارس را بهتر بشناسیم، تلاش کرده تا این بخش جدانشدنی از تمدن کهن ایران را بیشتر به مخاطبان خود معرفی کند، اگر تاکنون با این مجموعه مقالات همراه نبودید، پیشنهاد می‌کنیم پیوندهای زیر را مرور کنید:

مطالب مرتبط:

دیدگاه