تخم مرغ های شگفت انگیز «خانواده سلطنتی روسیه»

امیرعلی محمودی
امیرعلی محمودی پنجشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۰۰
تخم مرغ های شگفت انگیز «خانواده سلطنتی روسیه»

«عیدپاک» مهم‌ترین جشن مسیحیان در روسیه و نیز غرب است. مسیحیان پرهیزکار تخم‌مرغ‌های نقاشی‌شده‌ خود را برای متبرک شدن به کلیسا آورده و سپس آنها را به دوستان و خانواده‌ خود هدیه می‌دهند. در ادامه با ????? همراه باشید.

در سال ۱۸۸۵ میلادی «الکساندر سوم» تزار روس؛ تصمیم گرفت تخم‌مرغ عید پاک به همسرش هدیه دهد؛ اما این هدیه یک تخم‌مرغ معمولی نبود، چرا که آن سال نیز سالی عادی نبود. سال ۱۸۸۵، بیستمین سالگرد ازدواج سزار و همسرش «سزارینا ماریا فیودوروفنا» بود؛ به‌همین دلیل سزار می‌بایست هدیه‌ای به همسرش بدهد تا او را تحت‌تأثیر قرار دهد. بنابراین الکساندر، جواهرساز دربار، «پیتر کارل فابرژ» را برای ساخت با ارزش‌ترین تخم‌مرغ عیدپاک به خدمت گرفت.

تخم مرغ

فابرژ با پیروی از دستور‌العمل‌های خودِ امپراتور، یک تخم‌مرغ سفید لعاب‌دار طراحی کرد که دقیقاً مانند تخم‌مرغ واقعی بود؛ با این تفاوت که با باز کردن آن جواهری طلایی خودنمایی می‌کرد. درون جواهر طلایی یک مرغ طلایی وجود داشت و درون آن مرغ، نسخه‌ کوچک یا همان ماکتی از تاج سلطنتی از جنس الماس و نیز یک تخم‌مرغ کوچک یاقوتی قرار داشت. ماریا از هدیه‌ای که الکساندر برای او تدارک دیده بود بسیار شگفت‌زده شد. این هدیه که توسط فابرژ، طلاساز دربار ساخته شده بود، موجب شد تا امپراتور از او بخواهد هرساله تخم‌مرغی برای عید پاک بسازد. و این‌گونه بود که پایه‌های یک سنت بنا نهاده شد.

تخم مرغ

«فابرژ» می‌بایست هر سال یک تخم‌مرغ خاص و منحصربه‌فرد طراحی کند که درونش یک اتفاق غیرمنتظره وجود داشته باشد. فابرژ و گروهش که متشکل از هنرمندان ماهر بود، برای ساخت هر تخم‌مرغ چندین ماه به‌طور مخفیانه و در پسِ پرده مشغول به کار بودند. حتی تزار هم نمی‌دانست چه چیزی درون تخم‌مرغ‌ها قرار دارد. فابرژ برای هر تخم‌مرغ طرحی در نظر می‌گرفت که مربوط به خانواده سلطنتی باشد و یا وقایع و دستاوردهای مهم سلسله‌ی «رومانوف» را دستمایه‌ی کار خود قرار می‌داد. برخی از این دستاوردها عبارت بودند از: بزرگداشت پانزدهمین سالگرد جلوس نیکولاس دوم بر تخت پادشاهی و یا سیصدمین سالگرد خاندان رومانوف

این غافلگیری‌های درون تخم‌مرغ، ارتباط مستقیم و ثابتی با دربار پادشاهی داشت. این غافلگیری‌ها از ماکت کالسکه‌ تاج‌گذاری گرفته تا یک سه‌پایه‌ نقاشی با طرح قلب و شمایل ۱۱ تن از اعضای خانواده‌ سلطنتی که هر ساله درون تخم‌مرغ‌ها یافت می‌شدند. تمامی این تخم‌مرغ‌ها از فلزات گران‌قیمتی مثل طلا و طلای سفید ساخته می‌شدند که با الماس، زمرد، یاقوت و دیگر جواهرات با ارزش تزئین شده بودند. یکی از گران‌قیمت‌ترینِ این تخم‌مرغ‌ها،«Winter Egg» بود که در سال ۱۹۱۳ ساخته شد؛ ارزش تقریبی این تخم‌مرغ به پول امروز، ۲.۳۶ میلیون پوند است. تخم‌مرغ Winter Egg در یک حراجی در سال ۲۰۰۲ به قیمت ۹.۶ میلیون دلارِ آمریکا به فروش رفت.

بعد از مرگ الکساندر سوم، پسرش نیکولاس دوم، این سنت را ادامه داد. بعد از سال ۱۸۹۴، پیتر کارل فابرژ هر سال ۲ تخم‌مرغ طراحی کرد؛ یکی برای همسر نیکولاس دوم، «الکساندرا فیودوروفنا» و یکی برای مادر نیکولاس، «ماریا فیودوروفنا». طی یک دوره‌ ۳۲ ساله، یعنی تا زمان وقوع انقلاب روسیه در سال ۱۹۱۷ که به حکومت سزارها پایان داد، فابرژ و همکارانش، ۵۰ تخم‌مرغ عید پاک برای خانواده‌ سلطنتی طراحی کردند؛ تخم‌مرغ‌هایی بسیار نفیس و ارزشمند که دنیا تا کنون به خود دیده است. این تخم‌مرغ‌ها تبدیل به بزرگترین و ماندگارترین دستاوردهای فابرژ شدند.

اکنون از ۵۰ تخم‌مرغ اصلی، ۴۳ عدد از آن‌ها سالم مانده‌اند. امروزه این تخم‌مرغ‌های کمیاب که ارزششان به میلیون‌ها دلار می‌رسد، در اختیار کلکسیونرهای شخصی، موزه‌ها و مؤسسات مختلف در سراسر دنیاست.

تخم مرغ

اولین تخم‌مرغ فابرژ، «Hen Egg»، در سال ۱۸۸۵.

تخم مرغ

ماکت تاج سلطنتیِ الماس و تخم‌مرغ یاقوتی گم شده‌اند.

تخم مرغ

The Caucasus Egg در سال ۱۸۹۳

تخم مرغ

The Gatchina Palace egg در سال ۱۹۰۱

The Rose Trellis Egg, 1907

The Rose Trellis Egg در سال ۱۹۰۷

The Imperial Coronation Egg۱۸۹۳,

The Imperial Coronation Egg در سال ۱۸۹۳

تخم مرغ

The Lilies of the Valley Egg, 1893

The Lilies of the Valley Egg در سال ۱۸۹۳

The Renaissance egg

«The Renaissance egg»، ۱۸۹۴. این آخرین تخم‌مرغی بود که الکساندر به ماریا هدیه داد.

The Rosebud Egg در سال ۱۸۹۵

The Memory of Azov Egg در سال ۱۸۹۱

تخم مرغ

The Moscow Kremlin Egg در سال ۱۹۰۶

تخم مرغ

The Peacock egg در سال ۱۹۰۸

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه