مصرف فست فود به همراه رژیم غذایی مدیترانه ای ضرر کمتری دارد

امیرعلی محمودی
امیرعلی محمودی جمعه، ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۰
مصرف فست فود به همراه رژیم غذایی مدیترانه ای ضرر کمتری دارد

طبق یافته جدید پژوهشگران، مطالعه‌ای که بر روی ۱۵ هزار نفر صورت گرفته، نشان می‌دهد برخلاف تصورات قبلی، مصرف متوسط غذاهای پر چربی، آنقدرها هم مضر نیست. در ادامه با کجارو همراه باشید.

«رژیم غذایی مدیترانه‌ای» یک رژیم غذایی جدید است که از نوع تغذیه سنتی مردم یونان، اسپانیا، ایتالیا و مراکش الهام گرفته شده است. اساس این رژیم بر مصرف نسبتاً بالای روغن زیتون، حبوبات، غلات کامل، میوه و سبزیجات و مصرف متوسط ماهی و محصولات لبنی، بخصوص ماست و پنیر و نیز مصرف بسیار کم گوشت و محصولات گوشتی استوار است.

فست فود

طبق تحقیقات جدید، اگر فست‌فود به‌همراه رژیم غذایی مدیترانه‌ای که متشکل از مقدار زیاد میوه، سبزیجات، ماهی و غذاهای خام، مصرف شود، مضرات کمتری خواهد داشت.

مطالعه‌ی مذکور بر روی بیش از ۱۵ هزار نفر در ۳۹ کشور دنیا انجام شد که طی آن، رژیم غذایی مدیترانه‌ای رابطه‌ی مستقیمی با کاهش خطر بروز حملات قلبی دارد؛ این در حالی‌ست که رژیم غذایی «غربی» با میزان زیاد شیرینی‌جات، نوشیدنی‌های شیرین و غذاهای سرخ‌کردنی افزایش هیچ‌گونه خطری را نشان نمی‌دهد.

فست فود

محققان «دانشگاه اوکلند» در نیوزلند از کسانی که مبتلا به بیماری شریان قلبی بودند، درخواست کردند تا پرسش‌نامه‌ای را درمورد زندگی روزمره خود بعد از شروع مصرف داروهای قلبی پُر کنند.

این پرسش‌نامه شامل سوالاتی مانند تعداد دفعات مصرف غذاهایی خاص مثل گوشت، ماهی، لبنیات، غلات، میوه، شیرینی‌جات، دسر، غذاهای سرخ‌کردنی و نوشیدنی‌های شیرین توسط بیماران می‌شد.

سپس محققان یک «برنامه غذایی رژیم مدیترانه‌ای» و یک «برنامه غذایی غربیِ» ۲۴ ساعته به آنها دادند.

طبق پژوهشی که در «مجله‌ی قلبیِ اروپایی» منتشر شد، وقتی محققان، پس از سه و نیم سال بیماران را ملاقات کردند، دریافتند که ۱۰.۱ درصد از آنان دچار حمله‌ یا سکته‌ی قلبی شده‌اند؛ از سوی دیگر، افرادی که امتیاز رژیم غذایی مدیترانه‌ای آنها ۱۵ یا پایین‌تر بوده، مشکلات قلبی-عروقیِ کمتری را تجربه کرده‌اند.

اما پرفسور «رالف استورات» که رهبری این پژوهش را بر عهده داشت، اذعان داشت، هیچ‌گونه رابطه‌ی مستقیمی بین رژیم غذایی غربیِ امتیازبالا و احتمال افزایش مشکلات قلبی وجود ندارد.

وی افزود:

بعد از هماهنگی برای عوامل دیگری که ممکن بود بر نتایج نهایی تاثیر گذارند، دریافتیم هر واحد افزایش در امتیاز رژیم غذایی مدیترانه‌ای، موجب کاهش ۷ درصدی در خطر بروز حملات قلبی یا مرگِ ناشی از مشکلات قلبی-عروقی و دلایل دیگر در بیماران قلبی می‌شود. در مقابل، مصرف بالای غذاهایی که فکر می‌کردیم زیاد سالم نیستند و نیز رژیم‌های غذایی غربی، با افزایش در بروز چنین رخدادهایی (یعنی حملات قلبی) رابطه‌ای نداشتند که دور از انتظار بود.

فست فود

اما این بدان معنی نیست که افراد می‌توانند فست‌فود را با خیالی آسوده بخورند، چه بسا، بایستی تمرکز خود بر تشویق افراد به خوردن غذای خوب کنیم تا اینکه آنان را از خوردن غذاهای بد باز داریم.

او می‌گوید: این مطالعه بیانگر آن است که در مصرف متعادل غذاهایی همچون کربوهیدرات خالص، غذاهای سرخ‌کردنی، شیرینی‌جات و دسرها ضرری دیده نمی شود؛ اما، چون این برآوردها داده‌های نسبتاً خام می‌باشند، برخی از مضرات قابل چشم‌پوشی نیستند.

همچنین این مطالعه تمام کالری جذب شده که عامل اصلی معضلات مربوط به چاقی است را ارزیابی نمی‌کند و ما قادر به سنجش چربی مضر و مفید نیستیم؛ بنابراین نمی‌توانیم درمورد اهمیت آنها در سلامتی نظر دهیم.

مطالب مرتبط:

منبع independent

دیدگاه