ترکیه برای ایرانی‌ها ناامن نیست

مینا داودی
مینا داودی پنجشنبه، ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۰
ترکیه برای ایرانی‌ها ناامن نیست

تُرک‌ها پس از ناامیدی از بازگشت گردشگران روس و اروپایی، بار دیگر سراغ همسایه شرقی را گرفته‌اند تا این‌بار در ازای سرمایه‌گذاری در ایران، اقتصاد گردشگری خود را حفظ کنند.

«ماهیر اونال،» وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه در نشست خبری مشترک با مسعود سلطانی‌فر رییس سازمان میراث فرهنگی و گرشگری که امروز، ۲۳ اردیبهشت‌ماه در یکی از هتل‌های تهران برگزار شد، در پاسخ به سوال درباره‌ی اقدام و اراده جدی دولت ترکیه برای تامین امنیت گردشگران آن‌هم در شرایطی که صنعت گردشگری این کشور تحت تاثیر نا امنی‌های اخیر قرار گرفته است، گفت:

تروریسم صرفا مساله‌ای نیست که دامن‌گیر ترکیه شده باشد. این یک مساله‌ی جهانی است. متاسفانه حوادث و حمله‌های تروریستی در نقاط مختلف دنیا در حال وقوع است. حمله‌هایی که بلژیک و فرانسه را تحت تاثیر قرار داده به همان اندازه ترکیه را درگیر کرده است.

او که سعی داشت ناامنی را یک مشکل منطقه‌ای و نه درون کشوری نشان دهد، اظهار کرد:

در حال حاضر شهرهایی مثل استانبول و آنتالیا مشکل امنیتی ندارند. در سواحل دریای سیاه که منطقه مورد نظر ایرانی‌ها است، هیچ اتفاق امنیتی رخ نداده و از این به بعد هم نخواهد افتاد.

«اونال» ناامنی‌ها را به منطقه جنوب شرق ترکیه محدود کرد و افزود: فکر می‌کنم شما هم با من هم‌عقیده باشید که هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد در خیابان‌هایش فعالیت‌های مسلحانه انجام شود. قطعا ما برای تامین امنیت شهروندان خود تدابیر لازم را اتخاذ می‌کنیم و تاکنون هم چنین کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: این مسائل نباید حوزه گردشگری را تحت تاثیر قرار دهد، با این حال یک نکته قابل تامل وجود دارد، رسانه‌های غربی به آن اندازه که با حوادث تروریستی بروکسل و پاریس با حساسیت برخورد می‌کنند، به وقایع استانبول حساسیتی نشان نمی‌دهند. این واقعا قابل تامل است.

وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه همچنین در پاسخ به سوال روزنامه ملیت ترکیه درباره‌ی برنامه مشترک دو کشور به منظور برقراری ثبات در منطقه در راستای توسعه گردشگری، اظهار کرد: همکاری‌هایی که دو کشور برای معرفی جاذبه‌های گردشگری آغاز کرده‌اند در همین راستا بوده است، اما برای اثر‌گذاری بیشتر لازم است امنیت منطقه را تامین کنیم، چون یکی از نکات مورد توجه گردشگران در انتخاب مقصد، امنیت است.

«مسعود سلطانی‌فر،» رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در تکمیل این سخنان گفت:

ایران و ترکیه همکاری‌های امنیتی مشترکی دارند. ما از بابت ناامنی‌های اخیر متاسفیم و امیدواریم هرچه سریع‌تر ریشه‌ی تروریسم از بین برده شود. فکر می‌کنم با اراده‌ای که در مسؤولان منطقه برای مبارزه با خشونت و افراطی‌گری وجود دارد و با توجه به ایده رییس‌جمهور ایران در این‌باره که مورد تایید مجمع جهانی سازمان ملل قرار گرفت، همکاری جدی برای برطرف کردن این معضل داشته باشیم.

در ادامه وزیر فرهنگ و گردشگر ترکیه به موضوع همکاری‌های مشترک دو کشور پرداخت و اضافه کرد: توسعه زیرساخت گردشگری ایران مورد تاکید ترکیه است. ما تجربه زیادی در این زمینه داریم، به هر حال ترکیه رتبه ششم دنیا و رتبه چهارم اروپا را با ۴۰ میلیون گردشگر و ۳۶ میلیارد دلار درآمد به دست آورده‌ است.

وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه در ادامه نشست خبری که با حضور تعدادی از رسانه‌های ترک و ایران برگزار شد، درباره وضعیت پروژه‌های سرمایه‌گذاری این کشور در ایران به ویژه در بخش هتل‌سازی نیز توضیح داد: سرمایه‌گذارانی که همراه من به ایران آمده‌اند در حال مذاکره با بخش خصوصی هستند تا جایی که اطلاع دارم گروه "ریکسوس" در تهران پروژه‌ای را طراحی کرده که قرار است اجرا شود. تصور می‌کنم هیات حاضر برای شهرهای دیگر نیز پروژه‌های بیشتری را تعریف کند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه