ثبت سروهای کهنسال قاین در فهرست میراث طبیعی - ملی

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۵
ثبت سروهای کهنسال قاین در فهرست میراث طبیعی - ملی

پرونده سروهای کهنسال نوغاب پسکوه قاین در استان خراسان جنوبی در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسید.

پرونده پیشنهاد ثبت سروهای کهنسال «نوغاب پسکوه قاین» در جلسه‌ی کمیته‌ی ثبت و حریم میراث طبیعی مورد تایید کارشناسان قرار گرفت و در فهرست آثار طبیعی ملی ثبت شد.

«زهرا رضایی ملکوتی» کارشناس ثبت میراث طبیعی استان خراسان جنوبی در این خصوص گفت:

در فاصله ۵/۱ کیلومتری از مرکز روستای نوغاب پسکوه، سه سرو کهنسال بسیار زیبا وجود دارد که از فاصله دور قابل مشاهده‌اند. این درختان در شکل ظاهری سالم به نظر رسیده و کاملاً شاداب هستند.

وی گفت که مردم در گذشته علاوه بر برگزاری مراسم مذهبی خاص در پای این درختان هر هفته چهارشنبه‌ها به این منطقه می‌آمدند و نذری می‌پختند. همچنین در ایام عزاداری ماه محرم از شاخه و برگ‌های این درختان جهت بستن عَلَم استفاده می‌کردند.

به گفته ملکوتی، همچنین وجود ۲ امامزاده در روستاهای مجاور روستای نوغاب پسکوه باعث شده در طول سال به ویژه در ماه‌های محرم و صفر، فصل تابستان و تعطیلات نوروز این روستا پذیرای کاروان‌های سیاحتی و زیارتی از مسافران و گردشگران باشد که این افراد پس از زیارت امامزاده‌ها در حسینیه روستای نوغاب پسکوه اسکان می‌یابند و برای دیدن درختان سرو به این منطقه سفر می‌کنند.

وی افزود که این درختان کهنسال به لحاظ وضعیت ظاهری کاملاً شاداب و سبز می باشد و تاج پوشش زیبای آن‌ها به همراه قطور بودن تنه و وجود فضای باز در اطراف آن موجب شده است تا از جاده دسترسی قابل مشاهده باشند.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه