سامانه اطلاعات جغرافيایی برای آشنایی مسافران با مقصد گردشگری

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۰
سامانه اطلاعات جغرافيایی برای آشنایی مسافران با مقصد گردشگری

به تازگی سامانه اطلاعات جغرافيایی برای آشنايی مسافران با مقصد گردشگری ایجاد شده است که نقش مفيدی در برنامه‌ريزی، پايش و ارزيابی فعاليت‌های گردشگری دارد.

«مرتضی رحمانی موحد» در بيست و سومين همايش «ژئوماتيک ۹۵» كه توسط سازمان نقشه‌برداری كشور برگزار شد ضمن تاكيد بر اهميت بهره‌مندی از سامانه‌های اطلاعات جغرافيايی در برنامه‌ريزی، پايش و ارزيابی فعاليت‌های گردشگری گفت:

از ويژگی‌های منحصر به فرد سامانه‌های اطلاعات جغرافيایی، امكان بهره‌گيری از داده‌های متنوع در قالب نقشه و جدول است كه همواره برنامه‌ريزان از اين توانایی و امكان برای شناخت كاستی‌ها و نقاط ضعف احتمالی و همچنين بررسی روند تغييرات به منظور برنامه‌ريزی برای بهبود شرايط و توسعه فعاليت‌های گردشگری استفاده می‌كنند.

رحمانی با بيان اينكه متقاضيان سفر برای شناخت ويژگی‌های مختلف مقصد و راه‌های رسيدن به آن، می‌توانند از سامانه اطلاعات جغرافيایی بهره‌مند شوند، بیان كرد که از مهمترين كاربردهای سامانه جغرافيایی كه امروزه بسيار مورد نياز برنامه‌ريزان گردشگری است. سيستم اطلاعات جغرافيایی (GIS) و ايجاد لايه‌های اطلاعات گردشگری به شمار می‌آيد.

رحمانی موحد همچنين با اشاره به رشد روزافزون صنعت گردشگري در سطح بين‌الملل با بيش از يک ميليارد گردشگر و انتفاع جهانی بالغ بر يک هزار ميليارد دلار، ادامه داد که تاسيسات گردشگری و رفاهی به عنوان پديده‌ها و نقاط جغرافيایی برای بهره‌وری، نيازمند سيستم اطلاعات جغرافيایی هستند تا با شناسايی و معرفی آن‌ها به جامعه هدف، زمينه تبليغات و بازاريابی گردشگری فراهم شود.

اين مقام مسئول ضمن اظهار اميدواری جهت تقويت همكاری با سازمان نقشه‌برداری كشور و نزديک‌شدن هر چه بيشتر به استانداردهای جهانی در مديريت گردشگران گفت:

ما در بخش صنعت گردشگری برای مديريت اشتغال، سرمايه‌گذاری، توزيع تسهيلات مالی و اعتباری نيازمند دانستن نحوه چينش تاسيسات خود در گستره جغرافيايی كشورمان هستيم و اطلاعات دقيقی نياز داريم تا فواصل تاسيسات از يكديگر را استخراج و بر اساس طول مسيرها و فاصله تاسيسات بعدی، تصميمات مربوط به سرمايه‌گذاری و ساخت و ساز خود را محاسبه نماييم.

معاون گردشگری با بيان اينكه امروزه نياز سرمايه‌گذاران به داشتن اطلاعات دقيق از تعداد و پراكندگی تاسيسات گردشگری، نقش بسزایی در هدايت سرمايه‌های آن‌ها دارد، بیان كرد که متاسفانه ما در اين بخش دچار فقر منابع هستيم. از پراكندگی و چينش تاسيسات خود نقشه مدون و كاملی نداريم و به عبارتی تصوری از جغرافيای كاری اين حوزه وجود ندارد. در نتيجه در ايفای نقش هدايتی و حمايتی خود برای بهره‌برداران جديد دچار مشكل هستيم.

رحمانی موحد افزود که علاوه بر اين نياز داريم اطلاعات توپوگرافی از زمين و عوارض آن در مبداء به سرمايه‌گذاران و متقاضيان ساخت و ساز به طور نسبی ارائه شود و با ترسيم مدل‌های سه‌بعدی از جاذبه‌ها و عوارض پيرامونی آن‌ها، سرمايه‌گذار را برای احداث ساختمان مورد نظرش ياری نماييم.

اين مقام مسئول در جمع‌بندی سخنرانی خود ضمن تشكر از «آزموده اردلان»، رياست سازمان نقشه‌برداری كشور و ابراز خرسندی از وجود همراهان توانمند همچون اين نهاد در بخش زيرساخت‌های فنی صنعت گردشگری كشور گفت که ما جمع حاضر را به چشم امدادگران گردشگری كشور می‌بينيم و اميدواريم اين رويداد فتح بابی برای تقويت حوزه برنامه‌ريزی توسعه فعاليت‌های گردشگری و مديريت آن با استفاده از ابزار تحليل مكانی بر مبنای تفسير و تحليل داده‌ها، رويدادها و فرآيندهای توسعه‌ای مبتنی بر سامانه‌های اطلاعات جغرافيایی باشيم.

به گزارش روابط عمومی سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری، بيست و سومين همايش «ژئوماتيک ۹۵» در تاريخ ۱۹ و ۲۰ ارديبهشت ماه برگزار شده و نمايشگاه جانبی آن نيز تا ۲۱ اردیبهشت ادامه داشت.

اين همايش با محوريت «نقشه و اطلاعات مكانی در خدمت برنامه‌ريزی و اقتصاد مقاومتی» به سرفصل‌های تخصصی اين حوزه از جمله «ژئودزی»، «هيدروگرامی»، «فتوگرامی»، «سنجش از دور»، «سامانه‌های اطلاعات مكانی»، «كارتوگرافی» و ... می‌پردازد.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه