مستند «کاوش در اعماق خلیج فارس» از امروز در شبکه سوم سیما

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۴۵
مستند «کاوش در اعماق خلیج فارس» از امروز در شبکه سوم سیما

مجموعه مستند تلویزیونی «کاوش در اعماق خلیج فارس» که از سال ۱۳۸۹ فیلمبرداری خود را آغاز کرده بود، پس از سال‌ها تلاش و سفر به جزایر و زیست‌گاه‌های ناشناخته، سرانجام به اتمام رسید و از ۲۱ اردیبشت‌ماه در معرض دید دوستداران ایران زمین و محیط زیست خلیج فارس قرار می‌گیرد.

مجموعه مستند تلویزیونی «کاوش در اعماق خلیج فارس» در ۱۴ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای، بزرگترین کار پژوهشی و تصویری است که توسط مستندسازان ایرانی و با همکاری تعدادی از اساتید علوم دریایی و دانشمندان رشته‌های مختلف دانشگاهی تاکنون درباره زیست بوم‌های دریایی خلیج فارس تولید شده است. هر قسمت از این مجموعه، داستان و موضوع مستقل داشته و در هر بخش، یکی از پدیده‌های مهم زیستی خلیج فارس بررسی شده است. این مجموعه از جذابیت‌های موضوعی و تصویری بالایی برخوردار بوده به گونه‌ای که هم عموم مردم و هم متخصصان می‌توانند از آن بهره‌مند شده و از زیبایی‌های اعماق خلیج فارس لذت ببرند.

خلیج فارس

در این مجموعه برای اولین بار در تاریخ سینمای مستند ایران، زیستگاه‌های ناشناخته اعماق، رفتارشناسی موجودات دریایی، مهارت‌های پنهان شدن، چگونگی تغییر فصل در دریا، زندگی در مناطق جزر ومدی، زیستگاه‌های مصنوعی، کشتی‌های غرق شده و… در معرض دید بینندگان قرار می‌گیرد.

تهیه کننده این مجموعه می‌گوید که با استفاده از پیشرفته‌ترین تجهیزات فیلمبرداری زیر آب، گونه‌های زیستی متنوعی در عمیق‌ترین و تاریک‌ترین قسمت‌های خلیج فارس، شناسایی و کشف شدند، زیستگاه‌های دریایی منحصر به فردی که تا کنون در هیچ یک از منابع علمی جهان، به آنها اشاره نشده بود.

غواصی

«علی عبدی‌پور» بیان می‌کند که با معرفی این زیستگاه‌ها و گونه‌های گیاهی و جانوری اخیر، اهمیت زیستی خلیج فارس بیش از گذشته مورد توجه دانشمندان و پژوهشگران داخلی و بین‌المللی قرار گرفته و این دریای پر نعمت علاوه بر داشتن منابع سرشار نفت و گاز، بخشی از زیبایی‌های طبیعی و زیستی‌اش نیز آشکار خواهد شد.

به گفته وی ۱۸ جزیره و بندر مهم در آب‌های جنوبی ایران از تنگه هرمز تا غرب خلیج فارس مورد کاوش‌های متعدد قرار گرفته است. جزایری چون فارسی، ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، خارگ، خارگو، قشم و…. با استفاده از سیستم‌های پیشرفته صدابرداری زیر آب، مجری مجموعه، بطور زنده با موجودات متعددی روبرو شده و درباره آنها، صحبت می‌کند. این روبرو شدن‌های بی‌واسطه و مستقیم گاهی با خطراتی همراه شده و هیجان ویژه‌ای در بینندگان ایجاد می‌کند.

تهیه کننده و کارگردان این مجموعه که پیش از این فیلم‌های مختلفی در خلیج فارس و دریای عمان ساخته می‌گوید:

گروه تولید این مجموعه با آنکه در عمیق‌ترین قسمت‌های خلیج فارس، غواصی و فیلمبرداری کرده‌اند ولی هیچگاه، هیچ نوع وسیله خاصی حتی برای دفاع در برابر موجودات دریایی خطرناک با خود حمل نکردیم. می‌خواستیم با شرایط دریا آنچنان که هست مواجه شویم، در صورتی که با احترام با دریا و طبیعت برخورد شود و تجربه و دانش کافی از رفتارشناسی جانوران داشته باشیم، می‌توانیم به سلامت به سطح آب بازگردیم.

کارگردان این مجموعه اضافه می‌کند که قصد داشتیم در شرایطی که بحران‌های زیست‌محیطی گسترده‌ای سراسر خلیج فارس را تهدید می‌کند، کاری بزرگ و جدی انجام دهیم. کاری که شایسته زیبایی‌های خیره‌کننده خلیج فارس باشد. می‌خواستیم نشان دهیم که چه گنجینه بزرگی در سینه‌ی این دریای با شکوه، نهفته شده است. می‌خواستیم نشان دهیم حیات شگفت انگیز دریای پارس و زندگی مردمان بومی این منطقه به راستی چگونه است. می‌خواستیم تصویری از حقیقت خلیج فارس ارائه کنیم.

غواصی

عبدی‌پور می‌گوید که در این مجموعه ما تلاش کردیم جاذبه‌های طبیعی زیر دریا را با هیجانات غواصی ترکیب کنیم و ضمن ارائه‌ی اطلاعات درست و مبتنی بر پژوهش‌های علمی، جاذبه خوبی برای جوانان و افراد کنجکاو و کاوشگر فراهم کنیم. خیلی مهم است که مردم به خصوص جوانان از ظرفیتی که دریای پارس دارد آگاه شوند. هم تفریح و هیجانات به حد عالی دارد و هم می‌تواند فضایی برای کارهای فنی، تخصصی و علمی پژوهشی باشد.

این مجموعه دیدنی و سرشار از زیبایی های خیره کننده و لحظات پر مخاطره و هیجان، از امروز ۲۱ اردیبهشت ماه، هر روز از ساعت ۱۸ عصر از شبکه سه سیما به نمایش درآمده و در ساعت‌های یک بامداد و ۱۰:۳۰ صبح بازپخش خواهد شد.

فیلمبرداران زیر آب این مجموعه علی عبدی پور، حمید شمسی و یاسین جمالی، فیلمبرداری روی آب و پشت صحنه محسن براتی مهر، گوینده فریدون اسماعیلی، صدابرداران استودیو قاسم کاظمی و میثم مقدم و گروه پژوهش این مجموعه دکتر محمد شریف رنجبر، مهندس محمدهاشم داخته، دکتر کاوه صمیمی و مهندس ملیکا قلیچ پور بوده‌اند.

مطالب مرتبط:

منبع مهرنیوز

دیدگاه