خواهرخوانده شدن مخاچ قلعه و گیلان

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۰
خواهرخوانده شدن مخاچ قلعه و گیلان

شهر مخاچ‌قلعه با استان گیلان قرارداد خواهرخواندگی می‌بندد كه توافق اولیه آن دوازدهم آوریل (۲۴ فروردین ۱۳۹۵) در جریان مذاكرات یک هیئت ایرانی با مقام‌های این شهر در داغستان به دست آمده است.

گروهی از شركت‌های سرمایه‌گذاری ایرانی پیشنهاد قرارداد خواهرخواندگی گیلان و مخاچ قلعه را مطرح كردند كه «موسی موسایف» شهردار این شهر از آن استقبال كرده و دستور تهیه اسناد لازم را داده است.

همچنین در جریان دیدار هیئت ایرانی با «عبدالسلام گامیدوف» نخست‌وزیر داغستان برای سرمایه‌گذاری دو میلیارد دلاری در این جمهوری مذاكره شد.

داغستان جزیی از خاک ایران زمان سلطنت فتح‌علیشاه قاجار بود که همراه بخش‌های زیادی از دیگر مناطق كشور بر اساس قرارداد گلستان از پیكره‌ی كشور جدا شد و به اشغال روسیه تزاری درآمد.

در فصل سوم این قرارداد آمده است که در ازای صلح‌نامه ولایات قره‌باغ و گنجه كه الان موسوم به «الیزابت پول» است و الكای خوانین‌نشین شكی، شیروان، قوبٌه، دربند، بادكوبه و هر جا از ولایات طالش را با خاكی كه الان در تحت تصرف دولت روسیه است و تمامی داغستان، گرجستان، محال شوره گل، آچوق باش، كورنه، مینگرلی، آبخازی و تمامی الكا و اراضی كه در میانه قفقازیه و سرحدات معینه‌الحاله بوده و نیز آنچه از اراضی دریای قفقازیه تا كنار دریای خزر متصل است مخصوص و متعلق به ممالک آمپیریه روسیه است می‌داند.

جمهوری داغِستان یا سرزمین كوهی با ۵۰ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع مساحت و حدود سه میلیون نفر جمعیت در سواحل غربی دریای خزر و در قسمت شرقی ناحیه قفقاز واقع‌شده و مركز آن «مَخاچ‌قلعه» بزرگ‌ترین شهر این جمهوری است.

دربند دومین شهر داغستان نیز با تاریخ پنج‌هزارساله كناره خزر كه از دوره ساسانیان تا قاجار شمالی‌ترین نقطه و دژ مرزی ایران به‌شمار می‌آمد، به‌عنوان ایرانی‌ترین، فارسی‌ترین و شیعی‌ترین شهر فدراسیون روسیه شهرت دارد و از دو هزار سال قبل تاکنون بافت و هویت سنتی خود را حفظ كرده و به همین دلیل در یونسكو ثبت‌شده است.

 

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه