خلیج فارس را بهتر بشناسیم؛ آشنایی با جاذبه های گردشگری جزیره کیش

عماد جعفری | سه شنبه, ۲۱ اردیبهشت ۹۵ ساعت ۱۸:۳۰

سواحل نقره فام کیش در کنار جاذبه‌های گردشگری بی‌شمار آن این جزیره را به مروارید خلیج فارس بدل کرده است. با کجارو همراه باشید تا با شماری از این جاذبه‌ها همچون کشتی یونانی، پارک آهوان، مجموعه درخت سبز، شهر زیر زمینی کاریز و شهر باستانی حریره بیشتر آشنا شویم.

سواحل نقره فام کیش

سواحلی نقره‌ فام، آفتاب تابستانی، آسمانی آبی و آرام، آب‌هایی نیلگون، هوایی پاک و آرامشی بینظیر کیش را به مروارید خلیج فارس بدل کرده است.

خاک جزیره کیش دارای ساخت مرجانی است و با رنگ نقره فام در زیرآفتاب از درخشندگی خیره‌کننده‌ای برخوردار است. این ویژگی را در بسیاری از سواحل دنیا که از ماسه خاکستری پوشیده شده‌اند، نمی‌توان یافت. آب دریا در ساحل این جزیره شفاف و روشن است و تا فاصله‌ای دور می‌توان کف دریا را به راحتی تماشا کرد. کارشناسان محیط‌زیست این خاصیت را به وجود مرجان‌ها در پیرامون جزیره نسبت می‌دهند و معتقد هستند که مرجان‌ها به صورت طبیعی موجب تصفیه آب و شفافیت و زیبایی آب‌های سواحل جزیره می‌شوند.

جاذبه های کیش

ماهی‌ها و دیگر آبزیان موجود در سواحل کیش از استثنایی‌ترین ویژگی‌های این جزیره به شمار می‌روند. ماهی‌های تزیینی و بسیار زیبا که در آب‌های حاشیه کیش غوطه‌ور هستند و وجودشان را از تماشاگران پنهان نمی‌کنند، می‌توانند گردشگران را ساعت‌ها به خود سرگرم کنند.

ساحل کیش از کمخطرترین سواحل دنیاست. آب‌های ساحلی کیش فاقد کوسه خطرناک بوده و استفاده از آب دریا کاملا بیخطر است. لازم به یادآوری است، کوسه‌هایی که گاه در ساحل کیش دیده می‌شوند از ماهی‌های کوچک تغذیه می‌کنند و برای شناگران خطری ندارند. ساحل کیش از آن نوع سواحل استثنایی است که هم در فصل سرد و هم در فصل گرم برای مسافران قابل استفاده است و امکان هرگونه تفریح دریایی برای گردشگران در آن فراهم شده است.

کشتی یونانی

جاذبه های کیش

در سمت غربی جزیره کشتی عظیم‌الجثه‌ای در سواحل نیلگون کیش آرام گرفته است که به کشتی یونانی معروف شده است. در یکی از روزهای گرم تابستان سال ۱۳۴۵، بومیان جزیره کیش ناگهان کشتی عظیم‌الجثه‌ای را دیدند که در نزدیکی روستای باغو به گل نشسته بود. هنوز پس از گذشت سال‌ها دلیل به گل نشستن این کشتی در پس پرده‌ای از ابهام است، اما گفته می‌شود به‌علت مه آلود بودن هوا و نبودن فانوس دریایی در سواحل جزیره کیش این اتفاق روی داده است.

جاذبه های کیش

این کشتی در سال ۱۳۲۲ شمسی توسط شرکت ویلیام هامیلتون به وزن ۷۰۶۱ تن و به طول ۱۳۶ متر در بندر گلاسکو در اسکاتلند ساخته شد و در روز ۴ مرداد ۱۳۴۵ هنگام بازگشت از ایران، در سفر دریایی خود به کشور یونان در عرض جغرافیایی ۲۶ و ۲۰ درجه شمالی و طول جغرافیایی ۵۳ و ۵۴ درجه شرقی به گل نشست و هشتاد روز تلاش اورینوکو، یدک‌کش هلندی، برای بیرون کشیدن این کشتی به ثمری نرسید. به ناچار سرنشینان کشتی مجبور به ترک آن شدند و بار آن تخلیه شد، چرا که عملیات بیرون کشیدن کشتی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبود. اطلاعات به‌ دست آمده از شرکت بیمه لویدز لندن نشاندهنده این است کهکشتی در زمان به گل نشستن متعلق به کشور یونان و به نام کولااف بوده است. این کشتی در ابتدا "شیپور امپراتور"، سپس "ناتورالیست" و در سال‌های بین ۱۳۳۸ تا یک سال قبل از توقف در مالکیت خطوط کشتیرانی ایران با نام‌های "سیروس فارس"‌ و"همدان" در تردد بوده است.

تماشای خورشید که به آهستگی در پشت کشتی یونانی در آب‌های نیلگون خلیج فارس غروب می‌کند خاطره‌ای فراموش‌ نشدنی به‌همراه دارد. درخشش آخرین شعاع‌های نور خورشید بر پهنه آسمان، طیف رنگ‌های زرد و قرمز و نارنجی و سایه روشن‌های لکه‌های ریز و درشت ابر، تابلویی چنان زیبا و خیال انگیز را در پشت کشتی یونانی پدید می‌آورد که تنها لذت تماشای آن هر مسافری را از سفر به کیش خشنود می‌کند.

پارک ساحلی کشتی یونانی در زمینی به مساحت ۶۰ هزار مترمربع با امکاناتی چون آمفی‌تئاتر، کافه تریا، رستوران ایرانی و لبنانی، غرفه‌های فروش تنقلات، ایستگاه‌های کرایه اسکیت، دوچرخه و فروش محصولات ورزشی در محیط پیرامون کشتی یونانی در دست احداث است.

روستای باغو در جزیره کیش

باغو از آبادی‌های قدیمی کیش است که در جنوب غربی جزیره قرار دارد. در حال حاضر، این آبادی جز چند خانوار دامدار، سکنه دیگری ندارد. در بین بومیان جزیره کیش، حاصلخیزی این منطقه زبانزد است.

جاذبه های کیش

در این منطقه بیشه انبوهی از انواع درختان بومی به چشم می‌خورد که در آن میان، مجموعه درختان کهنسال لور زیبایی چشمگیری به آن می‌بخشد. به منظور گسترش امکانات تفریحی و توسعه فضای سبز در جزیره و بهره‌برداری از زیبایی‌های طبیعی روستای باغو که از خاکی مستعد برخوردار است، «پارک دلیران» با وسعت ۶۰ هکتار در این منطقه احداث شده است.

بوستان آهوان کیش

جاذبه های کیش

اگر از علاقه‌مندان به باغ وحش هستید، می‌توانید سری به بوستان آهوان بزنید. جایی که بوستانی دو هکتاری با فضای سبز خوب و البته انواع حیوانات مختلف نگهداری می‌شود. در این بوستان همه حیوانات به جز آهوها در قفس نگهداری می‌شوندشیر، آهو، روباه، شغال، میمون، گوزن و انواع پرندگان در بوستان آهوان نگهداری می‌شوند.

نمایشگاه خزندگان کیش

جاذبه های کیش

در این نمایشگاه بیش از یکصد گونه خزنده از خانواده مارسانان به نمایش گذاشته شده است. مارهای عظیم بوآ، پیتون آفریقا و آمازون، سوسمارایگوانه ماداگاسکار، عقرب سیاه امپراتور آفریقا، مارپرنده تایلند، عنکبوت‌های بزرگ و پرنده خوار برزیلی نمونه‌هایی از این گونه خزندگان هستند. علاقه‌مندان به بازدید از نمایشگاه می‌توانند به کانون هنر واقع در جنب پارک آهوان مراجعه کنند. این نمایشگاه در آینده نزدیک به سالن مخصوصی در پارک آهوان منتقل می‌شود. در کانون هنر امکانات وسیع دیگری برای برپایی نمایشگاه‌های اختصاصی هنری تدارک دیده شده است که در اختیار هنرمندان داخلی قرار می‌گیرد.

جاذبه های کیش

مجموعه درخت سبز در جزیره کیش

در انتهای طولانی‌ترین مسیر آبرفتی باستانی کیش، آب‌های سطحی به قسمتی از منطقه شمالی جزیره که به دره پرتغالی‌ها معروف است سرازیر می‌شوند، بنابراین این منطقه از سرسبزی خاصی برخوردار است. در اطراف یکی از کهنسال‌ترین درختان لور جزیره، مجموعه درخت سبز احداث شده است.

جاذبه های کیش

سرسبزی محوطه ساختمان‌ها و نرده‌های چوبی و پیاده‌روهای این مجموعه، مناطق شمالی کشور را تداعی می‌کند، اما یکی از عواملی که سیاحت‌کنندگان را به این نقطه می‌کشاند، هیبت افسانه‌ای درخت سبز است.

درخت سبز کهنسال‌ترین درخت «لور» جزیره است و احتمالا بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ سال عمر دارد. بر شاخه‌های این درخت، گره‌هایی با نخ یا پارچه زده شده است که در نگاه اول آن را به نوعی مقدس می‌نمایاند. گروهی از مردم عقیده دارند که این درخت شگون دارد و به همین دلیل به قصد برآورده شدن نیازشان پارچه‌هایی به شاخه‌های آن می‌بندند.

مجموعه درخت سبز با آلاچیق‌های زیبا  برای استراحت و بازدید رایگان گردشگران بازسازی شده است. مسیرهای پیادهرو با چراغ‌های فانوسی شکل در میان فضای همیشه سبز با گل‌های کاغذی رنگارنگ، شما را به سوی جاذبه اصلی این مجموعه می‌برد. در این مجموعه نمازخانه، رستوران فصلی، بوفه و سرویس بهداشتی نیز وجود دارد.

جاذبه های کیش

مجموعه درخت سبز در مجاورت دو جاذبه مهم گردشگری کیش واقع شده و دارای دو درب ورودی است. یک درب آن با ورودی جاذبه گردشگری شهر باستانی حریره مشترک و ورودی دیگر آن در مجاورت آب انبار سنتی قرار دارد. تنها پس از چند دقیقه پیادهروی می‌توان از جاذبه‌های شهر باستانی حریره و آب انبار سنتی در مجاورت مجموعه درخت سبز نیز دیدن کرد.

جاذبه های کیش

درخت لور یا انجیر معابد، معروف‌ترین درخت جزیره کیش است. این نوع درخت در نواحی جنوبی ایران رشد می‌کند. پوست کهن‌سال درخت لور و برگ‌ها و ریشه‌هایش که از بدنه اصلی آن آویزان هستند، آن را از سایر انواع درختان متمایز می‌سازد. ریشه این درختان طوری رشد می‌کند که مانند چتری روی زمین سایه می‌افکند و ممکن است تا چند صد سال عمر کنند.

اسکله تفریحی جزیره کیش

اسکله تفریحی مجموعه‌ای است که در آن امکانات تفریحی از قبیل جت اسکی، قایق‌های پدالی (با ظرفیت چهار نفرقایق‌های ماهیگیری، قایق‌های پارویی، سه چرخه‌های آبی، امکانات غواصی و قایق‌های کف شیشه‌ای برای فراهم آوردن اوقاتی خوش برای گردشگران گرد هم آمده است.

جاذبه های تفریحی کیش

پارک ساحلی مرجان کیش

پارک ساحلی مرجان که در مجاورت بازار مرجان واقع شده، یکی از زیباترین دیدنی های کیش است که بازار مرجان را به دریا ارتباط می‌دهد. بسیاری از مسافران و ساکنان جزیره اوقات تفریحی خود را در کنار این پارک گذرانده و از مناظر زیبای ساحلی کیش لذت می‌برند.

جاذبه های کیش

آلاچیق‌ها و محوطهسازی جذاب این پارک ساحلی فرصت مناسبی را برای شما به وجود می‌آورد که فارغ از هیاهوی بازار به دیدار دریا و چشماندازهای زیبای طبیعت اطراف بروید.

شهر زیرزمینی کاریز در جزیره کیش

قنات کیش بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و از  آن زمان تا روزگاری نه چندان دور آب شیرین  ساکنان جزیره را تأمین می‌کرده، ولی اکنون به یک شهر زیرزمینی شگفتانگیز بدل شده که بیش از ۱۰۰۰۰ متر مربع وسعت دارد.

کارگزاران با تجربه آن زحمت تمام طراحی‌های آن را کشیده و می‌کوشند تا در پروژه بازسازی قنات کیش که اکنون کاریز کیش خوانده می‌شود، ضمن حفظ بافت تاریخی آن کاربری‌های جدیدی از این شهر زیرزمینی به‌دست آورند. شهر زیرزمینی کاریز در فاز یک خود به قسمت‌های ذیل تقسیم و قابل بهره‌برداری خواهد بود:

غرفه‌های صنایع دستی ایران و جهان، رستوران سنتی و جدید، موزه سالن آمفی تئاتر سالن کنفرانس، گالری‌های هنری.

جاذبه های کیش

شهر کاریز در عمق ۱۶ متری زیر زمین قرار دارد. سقف آن هشت متر ارتفاع و بیشتر سقف مملو از سنگواره، صدف و مرجان‌هایی است که با نظر کارشناسی ۲۷۰ تا ۵۷۰ میلیون سال قدمت دارند. کارگزاران شهر زیرزمینی بر این باور هستند که دو ویژگی کاریز را در فهرست ابنیه جهانی در خواهد آورد.

نخست اینکه کاریز در دل تنها جزیره مرجانی دنیا واقع است. دوم آنکه تنها بنایی است که سقفی مملو از صدف‌ها و مرجان‌های طبیعی دارد. صدف‌ها و مرجان‌هایی که برای بازدید آن‌ها دو راه وجود داشته، بازدید از موزه‌های طبیعی یا غواصی در آبهای آزاد و اکنون کاریز فصلی جدید و استثنایی در پیش روی تمامی دوستداران طبیعت گشوده که بیواسطه خواهند توانست از بزرگ‌ترین مجموعه مرجانی بازدید کنند.

شهر باستانی حریره در جزیره کیش

بقایایی در مرکز ساحل شمالی جزیره قرار دارد، که به احتمال بسیار قوی به دوره ساسانیان و اوایل دوره اسلامی بر‌می‌گردد. این بقایا در وسعتی بالغ بر سه کیلومتر مربع، بازگو کننده این مطلب است که روزگاری شهری بزرگ و آباد در این جزیره وجود داشته و جمعیت کثیری را در خود جای می‌داده است.

جاذبه های کیش

آنچه امروز از این شهر بر جای مانده حجمی از معماری شهری است. به ندرت طاق‌ها و پوشش‌ها و سقف‌ها سالم برجای مانده است، جز پاره‌ای موارد که پوشش‌های طاقی شکل سنگی از گزند تخریب در امان مانده است.

بقایای شهر حریره در امتداد ساختمان‌های بندرگاه و دفاتر آن قابل دیدن است. طبق نظر سازمان میراث فرهنگی، شهر باستانی حریره ۸۰۰ سال قدمت دارد.

آکواریوم کیش

جاذبه های کیش

جاذبه های کیش

قریب هفتاد نوع از ماهی‌های تزیینی در مجموعه آکواریوم کیش وجود دارد که از نظر شکل و رنگ پولک‌ها و زیبایی ظاهری، کم‌نظیر و برخی از آن‌ها نیز بسیار کمیاب هستند. مجموعه آكواريوم كيش شامل ماهيان آب‌های شور و شيرين، خزندگان ايران و جهان شامل مارها و تمساح‌ها، پرندگان کمیاب جهان، پستانداران و بخش علمی شامل حيوانات تاكسيدرمی شده و ديرينه‌شناسی است. اولين آكواريومم بیست هزار ليتری مخصوص آب‌های شيرين در اين مجموعه ساخته شده است .

ساحل درختان نارگیل جزیره کیش

یکی از زیباترین سواحل جزیره کیش ساحل درختان نارگیل است. این ساحل نقرهفام در شرق جزیره کیش با درختان نارگیل فراوان، لور قدیمی و با آلاچیق‌های متعدد در طول ساحل، نزدیک اسکله بزرگ تفریحی واقع شده و مکانی شگفتنگیز و آرامشبخش را برای بازدیدکنندگان پدید آورده است.

جاذبه های کیش

مطالب مرتبط:

دیدگاه