روزشمار: ۲۱ اردیبهشت؛ انتصاب «نلسون ماندلا» به عنوان اولین رئیس جمهور سیاه پوست آفریقای جنوبی

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی سه شنبه، ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۲۱ اردیبهشت؛ انتصاب «نلسون ماندلا» به عنوان اولین رئیس جمهور سیاه پوست آفریقای جنوبی

«نلسون رولیهلاهلا ماندلا» متولد ۱۸ ژوئیه ۱۹۱۸ است. او نخستین رئیس جمهور آفریقای جنوبی است که در انتخابات دموکراتیک عمومی برگزیده شد. وی پیش از ریاست جمهوری از فعالان برجسته‌ی مخالف آپارتاید در آفریقای جنوبی و رهبر کنگره‌ی ملی آفریقا بود.

«نلسون ماندلا» نخستین رئیس جمهور آفریقای جنوبی است که در انتخابات دموکراتیک عمومی برگزیده شد. او به خاطر دخالت در فعالیت‌های مقاومت مسلحانه مخفی محاکمه و زندانی شد. مبارزه مسلحانه، برای ماندلا، آخرین راه چاره بود. او همواره پایبند به عدم توسل به خشونت بود.

او در ۱۸ ژوئیه سال ۱۹۱۸ در یک خانواده تمبو در روستای کوچک موزو در ناحیه متاتا، مرکز مناطق ترانسکی از استان کیپ در کشور آفریقای جنوبی به دنیا آمد.

پدر ماندلا، عضو شورای سلطنتی مردم تمبو بود و او از زمان تولد این مقام را به ارث برده بود و ماندلا نیز قرار بود چنین مقامی را به ارث ببرد. پدر ماندلا نقشی اساسی در به سلطنت رسیدن جونگینتابا دالیندیبو در تمبو داشت.

ماندلا در ۷ سالگی، نخستین عضو خانواده خود بود که به مدرسه پا گذاشت، وی در مدرسه توسط یک معلم متدیست، با تبعیت از نام هوراسیو نلسون دریاسالار انگلیسی «نلسون» نامیده شد.

وقتی ۹ ساله بود پدرش از بیماری سل درگذشت و جونگینتابا، نایب‌السلطنه سرپرستی وی را بر عهده گرفت.

وی در یک مدرسه تبلیغی وسلی در همسایگی محل زندگی نایب‌السلطنه مشغول به تحصیل شد. بر اساس رسوم تمبو، او در ۱۶ سالگی تشریف، و در موسسه شبانه‌روزی «کلارک بری» مشغول به تحصیل فرهنگ غرب شد. او توانست در طول ۲ سال مدرک مقدماتی خود را اخذ کند.

ماندلا در ۱۹ سالگی، در سال ۱۹۳۷، به هلدتون، دانشکده وسلی در «فورت بیوفورت» رفت و به ورزش‌های بوکس و دو و میدانی علاقه‌مند شد. پس از شرکت در کنکور، شروع به تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه «فورت هار» کرد.

نلسون ماندلا

ماندلا در پایان سال اول تحصیلات خود، در تحریم شورای نمایندگی دانشجویان که در اعتراض به سیاست‌های دانشگاه انجام گرفت شرکت کرد، و پس از آن از فورت هار اخراج شد.

به محض ورود به ژوهانسبورگ، به عنوان نگهبان معدن شروع به کار کرد. وی در حین کار، تحصیلات خویش را به صورت مکاتبه‌ای در دانشگاه آفریقای جنوبی (UNISA) به اتمام رساند و پس از آن شروع به تحصیل در رشته حقوق در دانشگاه ویتواترسرند کرد.

پس از آنکه حزب ملی‌گرا که اکثریت اعضای آن را آفریکانس‌های طرفدار سیاست جدایی نژادی آپارتاید تشکیل می‌دادند در انتخابات ۱۹۴۸ پیروز شد، ماندلا در مخالفت کنگره ملی آفریقا در سال ۱۹۵۲ و مبارزات کنگره خلق در سال ۱۹۵۵ که اتخاذ منشور آزادی توسط آن برنامه بنیادین آرمان ضد آپارتاید را فراهم می‌کرد نقشی اساسی داشت.

ماندلا در زمان دستگیری خود، در سال ۱۹۶۲، عضو برجسته‌ی کمیته‌ی مرکزی حزب کمونیست آفریقای جنوبی بود. فقط پس از درگذشت او بود که حزب کمونیست همزمان با کنگره‌ی ملی آفریقا این حقیقت تاریخی را اعلام کردند.

وی در طول ۲۷ سال زندان، که بیشتر آن را در یک سلول در جزیره روبن سپری کرد، مشهورترین چهره‌ی مبارزه علیه آپارتاید در آفریقای جنوبی شد. گرچه رژیم آپارتاید و ملت‌های طرفدار آن وی و کنگره ملی آفریقا را کمونیست و تروریست می‌دانستند، مبارزه مسلحانه بخشی جدایی‌ناپذیر از مبارزه علیه آپارتاید بود. ماندلا پس از آزادی از زندان در سال ۱۹۹۰، سیاست صلح‌طلبی را در پیش گرفت.

ماندلا پس از دریافت جوایزی در طول چهار دهه، یک چهره‌ی سرشناس دولتی بود که تا اواخر عمر خود در مورد مسائل مهم عقاید خود را ابراز می‌کرد. او را در آفریقای جنوبی اغلب تحت عنوان «مادیبا» می‌شناسند. این عنوان افتخاری را بزرگان خاندان ماندلا به وی داده‌اند. بسیاری از مردم آفریقای جنوبی نیز به نشانه‌ی احترام وی را «مخولو» به معنی پدربزرگ، صدا می‌زنند. وی بنیان‌گذار بنیاد ریش‌سفیدان می‌باشد.

ماندلا به عنوان رئیس‌جمهور از دهم ماه می ‌۱۹۹۴ تا ژوئن ۱۹۹۹، رهبری انتقال از فرمانروایی اقلیت و آپارتاید را بر عهده داشت، و به خاطر حمایت از صلح ملی و بین‌المللی، تحسین بین‌المللی را به دست آورد.

وی نخستین رئیس جمهور آفریقای جنوبی است که در انتخابات دموکراتیک عمومی برگزیده شد.

نلسون ماندلا در ۵ دسامبر سال ۲۰۱۳ در سن ۹۵ سالگی به دلیل ذات‌الریه در بیمارستانی در پرتوریا بستری شد و در همان سال درگذشت.

نلسون ماندلا

جنازه وی ده روز پس از مرگ در جمع خانواده و هزاران تن از دوستدارانش در روستای زادگاهش قونو و در گورستانی خانوادگی به خاک سپره شد. در آیین خاکسپاری او حدود ۴۵۰ نفر از اعضای خانواده‌اش حضور داشتند که او را طبق آداب سنتی قبیله‌ای که در آن زاده شده، به دور از لنز دوربین‌ها به خاک سپردند.

در همین روز:

۱. طوفان شدید در تهران چند ساختمان را در هم ریخت. درخت‌های کهن را از ریشه کند و دو نفر را کشت و ۹ نفر را مجروح کرد. (۱۳۴۹ شمسی)

۲. بازدید مأمورین صلیب سرخ جهانی از زندان قصر (۱۳۵۶ شمسی)

۳. ساختمان شماره یک سازمان تجارت جهانی بلندترین ساختمان نیم کره غربی شد. (۲۰۱۳ میلادی)

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه