هفته نامه؛ از صدور شناسنامه برای جزایر خلیج فارس تا رشد چشمگیر گردشگری در تاجیکستان

عماد جعفری | یکشنبه, ۱۲ اردیبهشت ۹۵ ساعت ۱۳:۳۰

هفته‌نامه کجارو فرصتی است برای مرور مهم‌ترین رویدادهای گردشگری در هفته‌ای که گذشت. با کجارو همراه باشید.

در هفته‌ای که گذشت، دهم اردیبهشت ماه، روز ملی خلیج فارس را پشت سر گذاشتیم. روزی که اگر تاریخ توطئه‌ها و دست اندازی های کشورهای استعمارگر و حاشیه نشین های زیر نفوذ آنها را به نام و هویت و تمامیت آن مرور کنیم، به اهمیت آن بیشتر پی می‌بریم. خلیج همیشه فارس، این نیلگون بی همتای کرانه‌های جنوبی ایران، در طول تاریخ هواره از اهمیت اقتصادی، سیاسی و استراتژیک خاصی برخوردار بوده است. آب‌های بیکرانی که امروز توطئه‌های گاه و بیگاه برای جعل و مصادره هویت آن، باعث شده تا حدی در معرض توجه افکار عمومی قرار بگیرد، هنوز هم ظرفیت‌های اقتصادی و جاذبه‌های گردشگری ناشناخته بسیاری را در خود جای داده است. ساده‌ترین مثال وجود ۳۵ جزیره تا به امروز شناخته شده در آب‌های سرزمینی ایران است، که تنها چند مورد از آنها، همچون جزیره‌های کیش، قشم و هنگام توانسته‌اند، بخشی از زیبایی‌های خود را در معرض دید گردشگران قرار دهند. هفته گذشته اما، با خبری خوش همراه بود، خبر مبنی بر آن بود که پروژه‌ی صدور شناسنامه برای جزایر جنوبی کشور در خلیج فارس با تأمین اعتبارات لازم از سوی سازمان حفاظت محیط زیست امسال آغاز می‌شود. خبر خوش دیگر این هفته در زمینه توسعه گردشگری خلیج فارس از زبان معاون گردشگری کیش جاری شد، وی از اجرای طرحی مشابه دیزنی‌لند با عنوان «لاکی‌آیلند» در این جزیره خبر داد. در شرایطی که مسئولان گردشگری کشور به دنبال راهکارهایی برای توسعه صنعت گردشگری کشور در روزهای پسا برجام هستند، تاجیکستان، همسایه و بردار فرهنگی ایران بال پرواز خود را گشوده است. اگر دلایل توسعه گردشگری تاجیکستان را زیر ذره بین قرار دهیم، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بومی این کشور بیشترین نقش را در توسعه بی حد و حصر صنعت گردشگری در این کشور داشته است. مسئله‌ای که مستلزم توجه دقیق مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری کشور است. دیگر خبر امیدوار کننده این هفته از زبان  مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید جاری شد، وی با اعلام حمایت از پشتیبانان مشاغل خانگی و کارگاهی گفت که کارآفرینان دارای ایده‌های اجرایی در حوزه گردشگری تسهیلات قرض‌الحسنه می‌گیرند. با این شماره از هفته نامه کجارو همراه باشید، تا علاوه بر مرور مشروح این اخبار، از لغو مجوز  ۲۰۲ دفتر خدمات مسافرتی در تهران، پرواز در بی وزنی، هشتاد سالگی پل ورسک، افزایش دوبرابری قیمت و صادرات خاویار و بسیاری دیگر از اخبار مهم گردشگری این هفته بخوانیم.

 جزایر خلیج فارس با هدف توسعه گردشگری شناسنامه دار می شوند

خلیج فارس

در هفته‌ای که گذشت، جمعه دهم اردیبهشت ماه، روز ملی خلیج فارس را پشت سر گذاشتیم. روزی که اگر تاریخ توطئه‌ها و دست اندازی های کشورهای استعمارگر و حاشیه نشین های زیر نفوذ آنها را به نام و هویت و تمامیت آن مرور کنیم، به اهمیت آن بیشتر پی می‌بریم. خلیج همیشه فارس، این نیلگون بی همتای کرانه‌های جنوبی ایران، در طول تاریخ هواره از اهمیت اقتصادی، سیاسی و استراتژیک خاصی برخوردار بوده است. آب‌های بیکرانی که امروز توطئه‌های گاه و بیگاه برای جعل و مصادره هویت آن، باعث شده تا حدی در معرض توجه افکار عمومی قرار بگیرد، هنوز هم ظرفیت‌های اقتصادی و جاذبه‌های گردشگری ناشناخته بسیاری را در خود جای داده است. ساده‌ترین مثال وجود ۳۵ جزیره تا به امروز شناخته شده در آب‌های سرزمینی ایران است، که تنها چند مورد از آنها، همچون جزیره‌های کیش، قشم و هنگام توانسته‌اند، بخشی از زیبایی‌های خود را در معرض دید گردشگران قرار دهند. هفته گذشته اما، با خبری خوش همراه بود، خبر مبنی بر آن بود که   پروژه‌ی صدور شناسنامه برای جزایر جنوبی کشور در خلیج فارس با تأمین اعتبارات لازم از سوی سازمان حفاظت محیط زیست امسال آغاز می‌شود.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، توسعه گردشگری دریایی در سواحل و دریاهای جنوب و شمال کشور را به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سازمان حفاظت محیط زیست ذکر کرد و با اشاره به پتانسیل بالای آب‌های جنوبی و شمالی کشور برای جذب گردشگران، گفت:

تاکنون از این پتانسیل آن‌طور که باید بهره‌برداری لازم صورت نگرفته است و مسئولان مربوطه در سازمان‌های دریایی اقدام جدی در این خصوص انجام نداده‌اند.

«پروین فرشچی» گفت که در آب‌های خلیج فارس تعداد زیادی جزیره وجود دارد که ۳۵ مورد آن شناسایی شده است و این جزایر هنوز مورد استفاده‌ی گردشگری قرار نگرفته‌اند.

وی بیان کرد که هنوز راه دسترسی گردشگران به بسیاری از این جزایر وجود ندارد در حالی که می‌توان گردشگران بسیاری را به این جزایر جذب کرد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد که اقدامات عملی برای تهیه‌ی شناسنامه زیست‌محیطی برای جزایر جنوبی کشور آغاز شده است و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال جاری شناسنامه جزایر جنوبی کشور تهیه خواهد شد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، گفت که تهیه‌ی شناسنامه برای این جزایر یک پروژه‌ی طولانی‌مدت است اما امیدواریم با انجام مطالعات به صورت پیوسته بتوانیم هر چه سریع‌تر به شناسنامه‌ی محیط زیست تک تک جزایر جنوبی کشور دست یابیم.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، همچنین افزود که با تهیه این شناسنامه موقعیت زیست محیطی جزایر مشخص می‌شود و بر اساس آن می توان عملیات حفاظت محیط زیست را متناسب با نیاز هر جزیره انجام داد. همچنین تهیه شناسنامه زیست محیطی جزایر باعث آشنایی هر چه بیشتر عموم مردم به ویژه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای سفر به این جزایر و ایجاد امکانات گردشگری و طبیعت‌گردی در آنجا خواهد شد.

وی افزود که از سوی دیگر، زمانی که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ایجاد امکانات گردشگری در این جزایر اقدام می‌کنند، با در اختیار داشتن شناسنامه‌ی زیست محیطی جزایر می‌توانیم خیلی سریعتر با بررسی طرح گردشگری ارائه شده، نسبت به اخذ مجوزهای لازم در این جزایر اقدام کنیم.

فرشچی در ادامه بر ضرورت توسعه گردشگری دریایی در جزایر خلیج فارس تاکید کرد و گفت که باید هر چه سریعتر اقدامات عملی در راستای توسعه گردشگری در سواحل و به ویژه جزایر بسیار منحصر به فرد خلیج فارس صورت گیرد. در حال حاضر بسیاری از جزایر خلیج فارس بکر و دست‌نخورده هستند و به دلیل ناشناخته‌ماندن، طبیعت‌گردان نیز از دیدن آنها محروم مانده‌اند.

خبر خوش دیگر این هفته در زمینه توسعه گردشگری خلیج فارس از زبان معاون گردشگری کیش جاری شد، وی از اجرای طرحی مشابه دیزنی‌لند با عنوان «لاکی‌آیلند» در این جزیره خبر داد.

«محمد محب‌خدایی» معاون گردشگری کیش، گفت که پروژه‌ی اجرای «لاکی‌آیلند» که از حدود یک و نیم سال پیش آغاز شده، طرحی مشابه دیزنی‌لند است، اما از ظرفیت‌ها و فرهنگ بومی در اجرای آن بهره گرفته شده است.

او درباره زمان بهره‌برداری جزیره لاک‌پشت‌ها گفت که حتی دیزنی‌لند هم یک شبه بوجود نیامده، طبیعتا اجرای هر پروژه‌ای زمان می‌برد، مخصوصا آن‌که لازم است چنین طرحی مطابق فرهنگ ایرانی پیش برود و برای آن، تولید محتوا شود.

خدایی، از ساخت سریال‌های تلویزیونی و فیلم سینمایی برای معرفی جزیره کیش و سفرهای خانوادگی خبر داد و افزود:

سریال «رالی باجناق‌ها» با محتوای معرفی ظرفیت‌های گردشگری ایران در یک سفر خانوادگی از جمله محصولات فرهنگی است که ساخت آن آغاز شده و قرار است در شبکه‌های تلویزیونی داخل ایران و خارج از کشور پخش شود. همچنین سریالی برای کودکان با شخصیت‌پردازی از دو گونه بومی جزیره، لاک‌پشت (لاکی) و دلفین (دلفی) به منظور فرهنگ‌سازی کودکان هنگام مسافرت تولید خواهد شد. تاکید این سریال علاوه بر گردشگری بیشتر بر حفظ محیط زیست جزیره و فرهنگ بومی ایران است. علاوه‌ بر این یک فیلم سینمایی با عنوان سرزمین لی‌لی‌پوت‌ها در دست ساخت است.

وی کیش را بهشت خانواده‌ها دانست و افزود که شعار اصلی کیش نیز همین است. ما می‌خواهیم با تولید فیلم و سریال، برگزاری رالی‌های خانوادگی و ساخت لاکی‌آیلند، تجربه لذت سفر خانوادگی به جزیره‌ای که مهمترین مقصد گردشگری ایران در خلیج فارس است را به اشتراک بگذاریم.

خدایی گفت که می‌خواهیم محیطی ایجاد کنیم که گردشگران، کیش را جایگزین مقاصد دیگری چون ترکیه و دبی کنند و مردم ایران از فضای مفرح این جزیره در یک سفر خانوادگی، بهره ببرند و شادی واقعی و نه کاذب را تجربه کنند.

 «مهدی عنبر» معاون گردشگری ادره میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران گفت:

۲۰۲ دفتر خدمات مسافرتی در سال گذشته تعلیق و لغو شد. این دفاتر خدمات مسافرتی در جریان بازدیدهای نظارتی شناسایی و به اداره اماکن معرفی شدند.

وی با بیان اینکه نوروز امسال ۹۵ شکایت در مورد خدمات ارائه‌شده توسط دفاتر خدمات مسافرتی و تورهای گردشگری به اداره کل میراث فرهنگی استان تهران دریافت شده گفت که به بیش از ۷۹ مورد از این شکایت‌ها رسیدگی و تعدادی از آن در تعطیلات نوروز به‌صورت شفاهی حل‌وفصل شد.

آقای عنبر با اشاره به اینکه اغلب شکایت‌های دفاتر خدمات مسافرتی مربوط به تورهای گردشگری خارجی بود افزود که در ایام نوروزی مجوز دو دفتر خدمات مسافرتی لغو شد که این دفاترعموماً تورهای گردشگری خارجی برگزار می‌کردند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران با اشاره به شکایت‌های دریافتی به این اداره کل درباره واحدهای غیرمجاز گردشگری گفت که قبل از تعطیلات نوروز دو دفتر خدمات گردشگری غیرمجاز شناسایی و به اداره اماکن معرفی شدند اما اقدام قانونی در این رابطه انجام نشد.

مشروح گزارش را می توانید از این صفحه از کجارو دنبال کنید.

در اين گزارش آمده است، سال ۲۰۱۵ حدود ۴۱۴ هزار گردشگر وارد تاجيكستان شدند كه در مقايسه با سال قبل از آن ۹۴ درصد رشد داشته است.

اين سازمان دلايل توجه سياحان به تاجيكستان را وجود كوه‌های زيبای سر به فلک كشيده بدخشان و پيكره‌ی بودا دانسته است.

در اين گزارش نوشته شده است:

رشته كوه‌های زيبای پامير و ديگر منظره‌های بی‌نظير اين كشور گردشگران را برای سياحت به اينجا جلب كرده است. شاهراه معروف ابريشم از قلمروی اين كشور می‌گذرد. در دوشنبه بزرگترين پيكره‌ی قديمی بودا نگهداری می‌شود كه هر گردشگری برای ديدن آن تلاش می‌كند.

شكار گوسفند وحشی ماركوپولو و ديگر جانوران نادر و همچنين ماهیگيری در رودخانه «اسكندركول» و درياچه سريز از ديگر عوامل جلب سياحان به تاجيكستان اعلام شد.

درياچه‌ی سياه موسوم به «كاراكول» در شرق منطقه «پامير» تاجيكستان با طبيعتی بی‌نظير به عنوان یکی از بزرگترين مخازن طبيعی آب، رازهای فراوانی در خود نهفته است.

منطقه «قراكول» دارای آب و هوای بسيار مرطوب است و آنچه كه موجب علاقه گردشگران برای سفر و بازديد از اين منطقه شده، طبيعت نسبتا دست‌نيافتنی و بكر آن است.

درياچه «كاراكول» نيز اگر چه در روزهای زيادی از سال و گاهی تا اوايل تابستان يخ‌زده است اما از نظر مسافران، مناظر بكر و وضوح انعكاس آن‌ها در آب، تشعشع نور و رنگ دامنه‌ی آن از سبز تيره تا آبی لاجوردی خيره‌كننده است.

در پی سقوط هواپيمای روسيه در مرز تركيه و سرد شدن روابط دو كشور، شركت‌های سياحتی روسيه از پذيرایی درخواست سفر به تركيه خودداری كردند و اين موضوع هم باعث شد تا گردشگران روس جلب كشورهای آسيای مركزی به خصوص تاجيكستان شوند.

شركت‌های سياحتی می‌گويند، ورود روس‌ها به تاجيكستان در حال افزايش است، زيرا برای روس‌ها كشورهای آسيای مركزی در مقايسه با تركيه نزديک‌تر و از نگاه مالی هزينه‌ی كمتری را طلب می‌كند. 

دیگر خبر امیدوار کننده این هفته از زبان  مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید جاری شد، وی با اعلام حمایت از پشتیبانان مشاغل خانگی و کارگاهی گفت که کارآفرینان دارای ایده‌های اجرایی در حوزه گردشگری تسهیلات قرض‌الحسنه می‌گیرند.

 «اصغر نوراله‌زاده» مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید، گفت که به‌منظور گسترش و تقویت مشاغل خانگی و کارگاهی، حمایت از پشتیبانان این دسته از مشاغل را برای حضور در فضای منزل و راه‌اندازی کسب‌وکارهای خانگی در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی رویکرد حمایت صندوق از افراد نیازمند را حمایت از خیریه‌های اشتغال‌زا عنوان کرد و گفت که صندوق کارآفرینی امید دستورالعمل‌های لازم را تهیه و از همه خیریه‌ها دعوت کرده تا برای آشنایی با روش‌های حمایت صندوق و هماهنگی‌های لازم به دفاتر صندوق مراجعه و در صورت تمایل اعلام آمادگی کنند.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در ادامه به مزیت‌های گردشگری اشاره کرد و افزود که حوزه گردشگری از پتانسیل‌ها و قابلیت‌های بسیاری برخوردار است و در صورت حمایت و سرمایه‌گذاری خصوصاً در عرصه‌های طبیعت‌گردی، گردشگری تاریخی، توریسم درمانی و پزشکی، درآمدزایی و اشتغال‌زایی بسیاری به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به رتبه پانزدهم ایران در خصوص جاذبه‌های گردشگری بیان کرد که باوجود جاذبه‌های گردشگری فراوان به لحاظ زیرساخت گردشگری جایگاه مناسبی در جهان نداریم که لازم است اقدام شایسته برای حمایت از زیرساخت‌ها صورت گیرد.

نوراله‌زاده درعین‌حال آمادگی صندوق کارآفرینی امید را از کسب‌وکارهای خدماتی نظیر رستوران‌داری ، کافی‌شاپ و حمل‌ونقل کوچک اعلام کرد.

به گفته وی صندوق کارآفرینی امید از طرح‌هایی که موردپذیرش بانک‌ها نیستند حمایت می‌کند.

پرواز در شرایط بی‌وزنی با ایرباس

بی وزنی

دنیای امروز، دنیای ایده‌های نوین است. در شرایطی که قرن بیست و یکم عرصه رقابت تنگاتنگ در همه زمینه‌هاست، اجرایی کردن ایده‌های نوین است، که به جذب سرمایه و توسعه یک کشور را پایدار می‌کند. در همین زمینه هفته گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه یک شرکت سوئیسی قصد دارد امسال تجربه‌ پرواز در شرایط بی‌وزنی یا «گرانش صفر» را برای مسافران ایرباس A۳۴۰-۳۰۰ خود فراهم کند.

شرکت سیستم‌های فضایی سوئیس (اس۳) اعلام کرد که قصد دارد امسال تجربه‌ پرواز در شرایط بی‌وزنی را برای مسافران ایرباس خود فراهم کند. هواپیمای ایرباس خریداری‌شده قادر به حمل حدود ۷۰ مسافر است که در طول پرواز ۹۰ دقیقه‌ای مسافران را ۱۵ بار در قوس سهموی (parabolic arcs) شرایط بی‌وزنی قرار می‌دهد.

مسافران در هنگام عبور از نقطه‌ اوج هر مسیر سهموی ۲۰ تا ۲۵ ثانیه شرایط بی‌وزنی را تجربه می‌کنند. «پاسکال جاسی» مدیر اجرایی اس۳ می‌گوید:

هدف نهایی ما همگانی کردن دسترسی به فضا، پرتابگر قابل‌استفاده مجدد است. قبل از اینکه ایده‌ پرتابگر به واقعیت بپیوندد، تجربه‌‌ی گرانش صفر در هواپیمای ایرباس به همه این امکان را می‌دهد تا برای مدت یک روز به‌یک فضانورد تبدیل شوند.

جزئیات بیشتر را در این صفحه از کجارو مطالعه کنید.

سال گذشته بیش از ۶۵ درصد خاویار تولید شده ایرانی به کشورهای مختلف صادر شد که ۴۶ درصد نسبت به سال قبلش افزایش یافته است اما این میزان برخلاف پیش‌بینی‌های سازمان شیلات ایران بود چرا که بر این اساس باید میزان تولید و صادرات خاویار در سال گذشته به سه برابر سال قبلش می‌رسید.

براساس آمارهای رسمی منتشر شده، سال گذشته یک تن و ۲۹ کیلوگرم خاویار به هشت کشور ژاپن، آلمان، امارات، انگلستان، ایتالیا، بلژیک، کره جنوبی و نروژ صادر شده که ارزشی بالغ بر یک میلیون و ۷۰۰  هزار دلار داشته است. این میزان صادرات از نظر وزنی با ۴۶ درصد و از نظر ارزشی با ۱۸۳/۳ درصد رشد نسبت به سال ۱۳۹۳ همراه بوده است.

البته قیمت خاویار در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۳ با ۹۴/۱ درصد افزایش مواجه شده است، چرا که هر کیلوگرم خاویار ایرانی در بازار جهانی ۱۶۵۲ دلار عرضه شده است که معادل حدود پنج میلیون تومان می‌شود در حالی که در سال قبل از آن هر کیلوگرم خاویار ۸۵۱ دلار ارزش داشته است.

باوجود افزایش ۴۶ درصدی صادرات خاویار، این میزان ارزآوری می‌توانست بسیار بیشتر از آمار منتشر شده باشد، زیرا برنامه‌ریزی‌های سازمان شیلات مبنی بر افزایش سه برابری تولید خاویار در رسیدن میزان آن به حدود سه تن بود. در حالی که میزان تولید این محصول ارزآور به حدود ۱/۵ تن رسید و صادرات آن نیز طبیعتا به یک تن کاهش یافت.

«علی نورزاد» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت که با احداث راه‌‌‌آهن دو خطه میانه - بستان‌آباد - تبریز علاوه بر کاهش مسیر قطارهای مسافری، مسافت برای قطارهای باری - ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج‌فارس به اروپا و بالعکس نیز به همین میزان کاهش می‌یابد و با توجه به اینکه راه‌آهن از تبریز ادامه یافته و در مرز جلفا به راه‌آهن جمهوری آذربایجان و در رازی به راه‌آهن ترکیه متصل می‌شود، احداث این محور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود که محور میانه - تبریز یکی از پروژه‌های اولویت‌دار شرکت ساخت و توسعه است که فاز اول آن، حدفاصل میانه - بستان آباد با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی در بخش زیرسازی در صورت تخصیص منابع و تکمیل ریل‌گذاری تا پایان سال آماده بهره‌برداری می‌شود و بخش بستان‌آباد - تبریز با طی کردن مراحل قانونی و کسب مجوزهای لازم برای تضمین دولت آماده سرمایه‌گذاری خارجی است.

جزئیات بیشتر در این زمینه را در این صفحه از کجارو بیشتر دنبال کنید.

 روز یکشنبه هفته‌ی گذشته  پل ورسک که در سال ۱۳۱۵  افتتاح شده بود، ۸۰ ساله شد. این پل فقط مخصوص عبور قطار است و در حال حاضر قطارهای مسافری تهران - ساری و تهران - گرگان پس از گذشت بیش از ۷۰ سال هر روز چندین مرتبه از روی آن می‌گذرند.

پل وِرِسک از بزرگ‌ترین پل‌های راه‌آهن سراسری ایران است که در ارتفاعات روستای ورسک در شهرستان سوادکوه استان مازندران قرار دارد. این پل که از شاهکارهای مهندسی به حساب می‌آید، سال ۱۳۱۵ افتتاح شد. این پل دو کوه عظیم و سخت‌گذر عباس‌آباد را به یکدیگر اتصال می‌دهد و راه‌آهن سراسری تهران - شمال را به هم متصل می‌کند. در ارتفاع ۱۱۰ متری از ته دره با دهانه ۶۶ متری و با وسایل ابتدایی ساخته شد. پل ورسک در شمار مهم‌ترین آثار فنی مهندسی راه‌آهن شمال ایران محسوب می‌شود که مهرماه ۱۳۵۶ با شماره ۱۵۳۴ ثبت آثار ملی شده است.

ورسک از جمله پل‌های استراتژیک ایران است که شرکت سوئدی - دانمارکی کامپساکس و با تضمین هفتاد ساله آن را احداث کرد. این پل در دوران جنگ دوم جهانی از سوی چرچیل، نخست‌وزیر وقت انگلیس، پل پیروزی لقب گرفت. همچنین ۲۳ تیرماه ۱۳۲۴ بنا بر پیشنهاد وزارت راه، پل ورسک به نام پل پیروزی نامیده شد. این پل فقط مخصوص عبور قطار است و در حال حاضر قطارهای مسافری تهران - ساری و تهران - گرگان پس از گذشت بیش از ۷۰ سال هر روز چندین مرتبه از روی آن می‌گذرند. همچنین قطارهای باری و سوختی نیز از روی آن عبور می‌کنند.

امروز پل ورسک علاوه بر اهمیت ویژه در صنعت حمل و نقل، از جاذبه‌های سیاحتی ایران نیز محسوب می‌شود. ورسک در کتاب رکورد گینس، در بخش پل‌های با ارتفاع بیش از ۶۱ متر به ثبت رسیده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه