روستایی شش‌ هزار ساله در اورامان کردستان کشف شد

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۰
روستایی شش‌ هزار ساله در اورامان کردستان کشف شد

کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه باستانی «سرچم» در نزدیکی روستای روآر از توابع شهرستان سروآباد کردستان به کشف بقایای یک روستای ۶ هزارساله منجر شد.

«امیر ساعدموچشی» سرپرست کاوش در محوطه باستانی سرچم، گفت که در نزدیکی روستای روآر از توابع شهرستان سروآباد کردستان بقایای یک روستای ۶ هزارساله کشف شد که مربوط به دوره‌ای است که باستان‌شناسان آن را دوره مس‌سنگی می‌خوانند و در کاوش‌های به عمل‌آمده در این محوطه آثاری شامل سفال، ظرف سنگی، ابزار سنگی، بقایای استخوان حیوانات و بقایای معماری کشف شده است.

وی افزود که سفال‌های به دست آمده در سرچم شامل نمونه‌هایی با پوشش قرمز، نخودی و سفال‌هایی با تزیین فشاری انگشتی و منقوش هندسی هستند که به سنت سفال دالما و تعداد محدودی نیز به سنت سه گابی تعلق دارند.

به گفته کاوشگر این مکان، تا پیش از شناسایی محوطه سرچم اطلاعاتی از سکونت‌های دوره مس و سنگ میانی در منطقه اورامان وجود نداشت و تاکنون روستایی با این قدمت در منطقه اورامان شناسایی نشده بود.

این باستان‌شناس گفت:

کاوش‌های اخیر می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره نحوه معیشت، سنت‌های فرهنگی و ارتباطات آن‌ها را در اختیار پژوهشگران قرار دهد. همچنین در این کاوش‌ها آثاری از سکونت عصر آهن مربوط به سه هزار سال پیش نیز نمایان شده که نشان از مورد استفاده قرار گرفتن این ناحیه در دوره یاد شده دارد.

وی همچنین بیان کرد که کاوش اخیر بخشی از مجموعه کاوش‌های باستان‌شناسی گسترده‌ای است که به هدایت دکتر «فریدون بیگلری» در منطقه اورامان، خصوصاً در دره رودخانه سیروان در حال انجام است. این کاوش‌ها در طول یک سال گذشته باعث شناسایی مکان‌های متعددی از دوره‌های پارینه‌سنگی، مس‌سنگی، عصر آهن و ادوار اسلامی‌ شده که نشان‌دهنده غنای باستان‌شناسی این بخش از استان کردستان است که تا پیش از آغاز این کاوش‌ها اطلاعات اندکی از پیشینه کهن آن وجود داشت.

مطالب مرتبط:

منبع مهرنیوز

دیدگاه