مصاحبه‌ی اختصاصی کجارو با برگزارکنندگان اولین ماراتون ایران

بهداد خسور | شنبه, ۲۱ فروردین ۹۵ ساعت ۱۱:۱۵

روز شنبه ۲۱ فروردین ماه امسال اتفاق مهمی در استان فارس رخ می‌دهد. قرار است اولین ماراتون ایران در این روز در تخت جمشید برگزار شود و دوندگان زیادی از ایران و کشورهای دیگر دنیا در این رویداد شرکت خواهند کرد.

ماراتون ایران با نام "I run Iran" شناخته می‌شود.مدیر رسانه‌ای این رویداد آقای دانیل بلینی است. خود آقای بلینی عاشق ایران است و شاید این پانزدهمین بار است که به ایران سفر می‌کند. با دانیل برای مصاحبه درباره‌ی جزئیات اولین ماراتون ایران تماس گرفتم و ایشان با کمال میل دعوت من را پذیرفتند. در ادامه مصاحبه‌ی من با آقای دانیل بلینی درباره‌ی این رویداد مهم را مطالعه می‌کنید.

او می‌گوید مدیر اصلی این پروژه یک فرد هلندی است که از دوستان قدیمی او است. شغل اصلی دانیل مدیر رسانه‌ای است و به خاطر اینکه پیش از این بارها به ایران سفر کرده از او درخواست شده تا در این پروژه با برگزارکنندگان ماراتون همکاری داشته باشد.

خودتان هم تجربه‌ای در ماراتون داشته‌اید؟

بله، حدود دو سال پیش یک ماراتون در آمستردام برگزار شد که خود من یکی از شرکت‌کنندگان آن مسابقه بودم. من کلاً عاشق ورزش هستم.

چطور شد که ایده‌ی برگزاری این رقابت‌ها به ذهن تیم شما رسید؟

همان‌طور که گفتم، برگزارکننده‌ی اصلی این رقابت‌ها یک شرکت هلندی به نام ایران سیلک رود (Iran Silk Road) است. در واقع بنیان‌گذار این شرکت یک هلندی به نام سباستین اشتراتن است و سال‌ها است که در ایران زندگی می‌کند.

خود ماراتون رویداد بسیار بزرگی است و برگزاری آن مشکلات بسیاری دارد. حالا در نظر بگیرید که این رویداد قرار است اولین ماراتونی باشد که در ایران برگزار می‌شود. ترکیب این دو بسیار جالب و چالش برانگیز می‌شود. به نظر من چنین ترکیبی این رویداد را به امری کاملاً متمایز تبدیل می‌کند. همچنین اگر شما نگاهی به سابقه‌ی ملت ایران بیاندازید و اندکی با صنعت توریسم آشنا باشید، متوجه می‌شوید که هیچ چیز در ایران غیر ممکن نیست و برای هر ایده‌ای یک شانس وجود دارد. فقط باید راه خود را بشناسید و به فرهنگ و رسوم این مردم احترام بگذارید.

i-run-iran-marathon

چرا شیراز برای برگزاری این ماراتون انتخاب شد؟

سوال بسیار خوبی پرسیدید. دلیل اصلی تخت جمشید است. این مکان یکی از مهمترین سایت‌های تاریخی ایران است و همچنین آب و هوای این منطقه در این فصل سال برای برگزاری چنین رویداد ورزشی بسیار مناسب است. هوا نه زیاد گرم و نه چندان سرد است.

چه سازمان‌های بین‌المللی یا ایرانی در این رویداد دخیل هستند؟

هیچ سازمان بین‌المللی این رویداد را پشتیبانی نمی‌کند و تنها یک شرکت خصوصی هلندی در برگزاری این رویداد دخیل است و همچنین فدراسیون دو و میدانی ایران تا حدودی از این ماراتون پشتیبانی می‌کند. به علاوه این ماراتون هیچ پشتیبان مالی خارجی یا ایرانی ندارد.

چند دونده قرار است در این ماراتون شرکت کنند؟

براساس آخرین آمار، بیش از ۱۴۰ دونده از بیش از ۳۵ کشور مثل بریتانیا، آمریکا، یونان، آلمان و چندین کشور دیگر در این رویداد شرکت خواهند کرد.

مسافت ماراتون چقدر است؟

مسافت در نظر گرفته شده ۴۲/۹۵ کیلومتر است.

پس رویداد پیش رو یک ماراتون کامل است و قرار نیست که نیمه ماراتون باشد؟

بله، قرار است که یک ماراتون کامل برگزار شود.

نقطه‌ی آغاز و پایان کجا است؟

دوندگان از تخت جمشید ماراتون را آغاز می‌کنند و پس از طی یک مسیر ۴۲ کیلومتری مجدداً در تخت جمشید ماراتون را به پایان می‌رسانند.

چه جوایزی برای برندگان ماراتون در نظر گرفته شده است؟

به دلیل نداشتن پشتیبان مالی متاسفانه نتوانستیم جوایزی برای برندگان مسابقه تهیه کنیم.

یعنی هیچ حامی مالی از یران هم شما را پشتیبانی نمی‌کند؟

خیر، متاسفانه تا این لحظه چنین اتفاقی رخ نداده است. به نظر می‌رسد چیزی که برای شرکت‌کنندگان این ماراتون اهمیت دارد، حضور در اولین ماراتون برگزار شده در ایران به عنوان یک رویداد تاریخی است. در واقع نفرات اول تا سوم این مسابقه بعداً بابت این که جزو نفرات برتر اولین ماراتون ایرانی بوده‌اند به خود می‌بالند و این برای آن‌ها خیلی مهم‌تر از مسائل مالی است.

ولی خیلی عجیب است که هیچ حامی مالی پیدا نکرده‌اید.

بله، اما مطمئن هستم اگر این بار موفق شویم، حتماً در دفعات بعد حامی مالی خواهیم داشت و رسانه‌ها هم توجه بیشتری به ماراتون‌های بعدی معطوف می‌کنند.

 آیا تاکنون مسئله‌ی خاصی وجود داشته که برای شما قابل انتظار نباشد؟

شاید عجیب‌ترین مسئله برای ما و کسانی که قرار است از خارج ایران به این ماراتون بیایند، ممنوعیت شرکت زن‌ها در ماراتون باشد. اما این یک مسئله‌ی فرهنگی است و ما هم به آن احترام می‌گذاریم و از مقامات متشکریم که به ما اجازه‌ی برگزاری ماراتون را داده‌اند. پس سعی می‌کنیم کار خود را براساس قوانین ایران پیش ببریم.

در هر صورت امیدواریم که اولین ماراتون تاریخ ایران شروع خوبی برای برگزاری ماراتون‌های بعدی باشد و موفقیت ما به اندازه‌ای باشد که بتوانیم این مسابقه را هر سال برگزار کنیم و در سال‌های بعدی با استقبال بهتری مواجه بشویم.

اگر با کجارو همراه باشید یک گزارش اختصاصی هم از روز برگزاری ماراتون برای شما تهیه و منتشر خواهیم کرد.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه