معرفی کوه واشنگتن؛ به جهنم یخی خوش آمدید!

شایان شفایی | شنبه, ۲۱ فروردین ۹۵ ساعت ۲۰:۰۰

در این مقاله قصد داریم تا شما را با یکی از بدترین مناطق جهان از نظر آب و هوایی آشنا کنیم. منطقه‌ای که سرمای طاقت‌فرسا، وزش بادهای شدید و بارش بی‌وقفه برف از ویژگی‌های بارز آن است. پس در ادامه با کجارو همراه باشید تا با «سرزمین بدترین نقطه آب و هوایی جهان» بیشتر آشنا شوید!

کوه واشنگتن (Mount Washington) یکی از بلندترین قله‌ها در منطقه شمال‌شرقی ایالات متحده و برجسته‌ترین کوه در منطقه شرق رودخانه می‌سی‌سی‌پی است. پیش از اینکه ساکنان اروپایی به این منطقه بیایند، نام آنجا کوه آگیوکوچوک (Mountain Agiocochook) به‌معنای «خانه روح بزرگ» (Home of the great spirit) بود، اما امروزه این منطقه را بیشتر با نام «خانه بدترین نقطه آب و هوای جهان» (Home of the world’s worst weather) می‌شناسند.

کوه واشنگتن در منطقه معتدل آب و هوایی واقع است، اما شرایط آب و هوایی آن از حالت اعتدال خارج شده و شبیه آب و هوای مناطق قطبی است. سرمای بسیار زیاد، بارش یکسره برف در تمام طول سال، وجود مه متراکم، یخ بستگی سنگین و وزش بادهای استثنایی و غیرمعمول از ویژگی‌های بارز و برجسته کوه واشنگتن است. جالب اینجا است که قله این کوه ارتفاع زیادی ندارد (۶.۲۸۸ پا)، اما با این وجود این منطقه بدترین شرایط آب و هوایی کل کره زمین را حتی در مقایسه با کوه‌های بسیار بلندتر همچون اورست (Everest) دارد.

Mount Washington

همان طور که در تصویر بالا می‌بینید، ایستگاه آب و هوایی این منطقه که در بالای کوه قرار دارد، با چند زنجیر به زمین متصل شده‌است تا باد آن را با خود نبرد!

کمترین دمایی که تابه‌حال در این منطقه به ثبت رسیده‌ است، دمای ۴۶- درجه سانتی‌گراد بوده که تنها قطب جنوب نسبت به این دما سردتر است. بیشترین سرعت وزش باد که در این منطقه محاسبه شده‌، ۲۳۱ مایل بر ساعت معادل ۳۷۲ کیلومتر بر ساعت بوده‌ است که این عدد برای مدتی طولانی، رکورددار بیشترین سرعت وزش باد روی کره زمین در قرن بیستم بود. این رقم حتی سنگین‌ترین طوفان‌ها را نیز پشت سر می‌گذاشت. خود قله به‌طور میانگین ۱۱۰ روز از سال را در باد و طوفان سپری می‌کند که همین امر باعث کاهش شدید میانگین دما می‌شود. در تاریخ ۶ ژانویه ۲۰۰۴، قله کوه به دمای ۴۲- درجه سانتی‌گراد رسید و وزش باد با سرعت ۸۷.۵ مایل بر ساعت معادل ۱۴۰.۸ کیلومتر بر ساعت را متحمل شد که نتیجه وزش چنین بادی در این دما، بادی با دمای معادل ۷۴.۷۷- درجه سانتی‌گراد است!
وضعیت فاجعه‌بار کوه واشنگتن به‌علت منطقه جغرافیایی آن است. قله کوه دقیقا در مسیر تلاقی چند طوفان واقع شده‌ است. طوفان‌هایی که به اقیانوس اطلس در شرق، منطقه خلیج و اقیانوس آرام در شمال‌غرب مربوط می‌شوند، عامل اصلی بروز سرما و باد شدید در قله کوه واشنگتن است. در ماه‌های فصل زمستان به‌علت اختلاف شدید دما بین منطقه شمال‌غربی و اقیانوس اطلس، جریان هوایی با فشار بسیار کم روی خط ساحلی به‌وجود می‌آید و همین امر باعث بروز تندبادهای شدید در قله می‌شود.
به‌مدت ۶۲ سال، کوه واشنگتن رکورد بیشترین سرعت وزش باد در جهان را در اختیار داشت. در تاریخ ۱۲ آوریل ۱۹۳۴، محققان کوه واشنگتن وزش بادی معادل ۲۳۱ مایل بر ساعت را ثبت کردند. این رکورد تا سال ۱۹۹۶ نگه داشته شد تا اینکه در این سال محققان منطقه‌ای در استرالیا در طی طوفان الیویا (Olivia) وزش بادی معادل ۲۵۳ مایل بر ساعت را به ثبت رساندند و رکورد کوه واشنگتن شکسته شد. ایستگاه آب و هوایی کوه واشنگتن در سال ۱۹۳۲ روی قله ساخته شد و این مکان نیز همانند دیگر مکان‌ها و ساختمان‌های این منطقه، برای اینکه وزش باد شدید نتواند آن‌ها را جابه‌جا کند، با زنجیر به زمین بسته شد!
منطقه کوه واشنگتن از نظر بارش برف نیز آمار و ارقام جالبی در اختیار دارد. میانگین بارش برف سالانه در این منطقه ۲۸۰ اینچ در طول یک سال است. در ماه فوریه سال ۱۹۶۹، رکورد بارش برف به‌اندازه ۴۹.۳ اینچ تنها در ۲۴ ساعت به ثبت رسید. بروز چنین وضعیت آب و هوایی نابسامانی به سرعت چارلز بروکس (Charles Brooks)، احداث کننده تشکیلات علمی و بررسی وضع آب و هوایی منطقه کوه واشنگتن، را متقاعد کرد که این منطقه را «خانه بدترین نقطه از نظر آب و هوایی در جهان» بنامد.
بد نیست بدانید که قله این کوه و ایستگاه تحقیقاتی آن، جاذبه توریستی محبوبی است. خود کوه نیز مکان محبوبی برای کوهنوردی است. وزش شدید باد در این منطقه باعث رونق و محبوبیت به پرواز درآوردن گلایدرها در آنجا شده‌ است. برای آن دسته از افرادی که چندان به کوهنوردی علاقه ندارند، یک ریل مهیا شده است که گردشگران را مستقیما به نوک قله کوه واشنگتن می‌رساند. در ادامه با چند تصویر از این منطقه همراه باشید.

Mount Washington

Mount Washington

Mount Washington

Mount Washington

Mount Washington

Mount Washington

Mount Washington

Mount Washington

Mount Washington

Mount Washington

Mount Washington

Mount Washington

Mount Washington

حال سؤال اصلی این است که آیا شما حاضر هستید برای ماجراجویی و کسب یک تجربه جدید به کوه واشنگتن بروید؟

مطالب مرتبط:

منبع Amusingplanet

دیدگاه