استانبول رنگارنگ

مینا رهبری | چهار شنبه, ۱۸ فروردین ۹۵ ساعت ۲۳:۰۰

شهر استانبول همچون نگینی در ترکیه می‌درخشد. معماری باشکوه این شهر و خیابان‌های قدیمی در کنار سازه‌های مدرن جلوه‌ی بسیار زیبایی به این شهر بخشیده است. اما یک عکاس و معمار ترک در صفحه‌ی اینستاگرام خود عکس‌های متفاوت، زیبا و رنگارنگی از این شهر به اشتراک گذاشته است. برای دیدن این مناظر رنگارنگ با کجارو همراه باشید.

عکس‌های معمول از استانبول همیشه کلیشه‌ای هستند، عکس‌هایی از مساجدی با مناره‌های بلند، کاخ‌های پرشکوه، خیابان‌های قدیمی، بازارها و مرغ‌های دریایی تنگه‌ی بسفر که همواره در بروشورهای تبلیغاتی سفر به استانبول می‌بینیم. بدون شک امپراتوری عثمانی با معماری باشکوه خود، تأثیر ماندگاری در افق این شهر گذاشته است، اما قسمتی از استانبول هست (بخشی مدرن) که کمتر کسی آن را دیده است. یک معمار و عکاس ۳۲ ساله به نام ینر تورون این قسمت ناشناخته‌ی را در عکس‌های خود ثبت کرده و در صفحه‌ی اینستاگرام خود به اشتراک گذاشته است. 

قسمت رنگارنگ استانبول۱

ینر تورون به واشنگتن پست می‌گوید:

انگیزه‌ی اصلی من ثبت جاهای متفاوت و کمتر شناخته‌‌شده‌ی استانبول بود تا از نگاه یک بعدی و شرق‌شناسی به این شهر فاصله بگیرم. من شروع کردم به‌دنبال خطوط مستحکم، رنگ‌های باطراوت و الگوهای هندسی گشتن. به نظر من افزایش تنوع مناظر به درک بهتر از این شهر، هم در چشم بینندگان و هم در چشم من کمک می‌کند. حتی ساکنان قدیمی این شهر نیز باور نمی‌کنند که این عکس‌ها از شهری گرفته شده باشد که آن‌ها زندگی می‌کنند.

قسمت رنگارنگ استانبول۲

تورون معمولا برای گرفتن عکس‌هایی با رنگ‌های شاد و باطراوت به مناطق صنعتی و در حال توسعه‌ی محله‌های شهر می‌رفت و آنجا همان خطوط، رنگ‌ها و هندسه‌ی مدرنی را پیدا می‌کرد که در پی‌اش بود. متأسفانه این مکان‌ها به آسانی پیدا نمی‌شوند، چون اکثر ساختمان‌های جدید به رنگ خاکستری و کسل‌کننده هستند. او گفت:

من بیشتر اوقات فراغتم را برای پیدا کردن این مکان‌ها می‌گذراندم. این کار شبیه پیدا کردن گنج است.

قسمت رنگارنگ استانبول۳

قسمت رنگارنگ استانبول۴

قسمت رنگارنگ استانبول۵

قسمت رنگارنگ استانبول۶

قسمت رنگارنگ استانبول۸

قسمت رنگارنگ استانبول۹

قسمت رنگارنگ استانبول۱۰

قسمت رنگارنگ استانبول۱۱

قسمت رنگارنگ استانبول۱۲

قسمت رنگارنگ استانبول۱۳

قسمت رنگارنگ استانبول۱۴

قسمت رنگارنگ استانبول۱۵

قسمت رنگارنگ استانبول۱۶

قسمت رنگارنگ استانبول۱۷

قسمت رنگارنگ استانبول۱۸

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه