راهنمای سفر به اوساکا (اوزاکا)

اوساکا یا اوزاکا سومین شهر بزرگ ژاپن است که روی جزیره‌ هونشو و قلب منطقه‌ کانسای قرار دارد. از نظر تاریخی این شهر را آشپزخانه‌ ملت می‌نامند. شهر اوساکا با داشتن گذشته‌ای زیبا و تلاش چشمگیر مردم برای بازسازی‌اش مزه‌ واقعی زندگی را به ساکنانش می‌چشاند. در ادامه باکجارو همراه باشید تا این منطقه را بهتر بشناسید.

با اوساکا بیشتر آشنا شوید:

درباره اوساکا

اطلاعات ضروری اوساکا

آب و هوای اوساکا

بهترین زمان سفر به اوساکا

هزینه‌ های سفر به اوساکا

جاهای دیدنی اوساکا

درباره اوساکا

اوساکا ترکیبی زیبا از فرهنگ سنتی و مدرن را در سراسر خود کرد می‌دهد. این شهر پر از پارک‌های تفریحی، معابد، زیارتگاه، موزه، فضاهای سبز شهری و مراکز خرید است که همین موضوع آن را به شهری متنوع تبدیل می‌کند. اوساکا از کیوتو فاصله‌ کمی دارد و جز شهرهای پرجمعیت ژاپن محسوب می‌شود. این شهر نسبت به کیوتو مدرن‌تر است، اما تفاوت‌های بسیاری هم با توکیو دارد. غذاهای اوساکا از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. شهر اوساکا نه خیلی گران و نه ارزان است؛ بنابراین می‌تواند مقصد مناسبی باشد. مطلب پیش رو برای سفری ۳ تا ۵ روزه به این شهر تنظیم شده است.

اطلاعات ضروری اوساکا 

اختلاف ساعت با تهران: ۵:۳۰+

زبان رسمی: ژاپنی

واحد پول: ین ژاپن

جهت رانندگی: چپ

نوع برق شهری: ۱۰۰ ولت/۵۰ هرتز- دوشاخه‌ نوع A, B

ساعات کار بانک‌ها: روزهای دوشنبه تا جمعه از ساعت ۹ صبح تا ۱۵ عصر

کد کشور: ۸۱+

کد شهر: ۰۶

شماره اورژانس و آتش‌نشانی: ۱۱۹

شماره پلیس: ۱۱۰

شماره دفتر اطلاعات گردشگری: ۳۳۱۱ ۶۳۰۵ ۶ ۸۱+

فرودگاه: فرودگاه بین‌المللی کانسای (KIX)

آب و هوای اوساکا 

به‌طور معمول، بهار و پاییز بهترین زمان برای سفر به اوساکا محسوب می‌شود، چراکه دمای هوا مطلوب و خنکی لطیفی در آن حکمفرماست. زمستان‌های این شهر معمولا سرد و تابستان‌ها هم طبق انتظار گرم هستند. در طول زمستان، دمای هوا بالای نقطه‌ انجماد است و به‌ندرت برفی در آن مشاهده خواهید کرد. با این حال، مهم است یادتان باشد که وقتی در این موقع از سال به اوساکا سفر می‌کنید، ژاکت و لباس گرم به‌همراه داشته باشید. در فصل بهار دمای هوا تا اواسط ماه مه هنوز هم مقداری سرد است. هم‌زمان که دمای هوا در ماه ژوئن افزایش پیدا می‌کند، بارش باران هم در اواسط ژوئیه آغاز می‌شود. بارش باران در طول تابستان با شدت بیشتری ادامه پیدا می‌کند و دمای هوا به بالاترین حد خود در این شهر می‌رسد.

فضاهای شهری و جذاب اوساکا

عکس از وب‌سایت onelifeadventures.com.au (عکاس: نامشخص)

بهترین زمان سفر به اوساکا 

در اوج (پیک) فصل تعطیلات، به‌ویژه در هفته‌ طلایی و جشنواره‌ مردگان جمعیت زیادی روانه‌ این شهر می‌شود و به تبع آن قیمت هتل‌ های اوساکا افزایش پیدا می‌کند. در بقیه‌ طول سال، قیمت انواع خوابگاه و هتل در رنجی متوسط و معقول قرار دارد.

هزینه‌ های سفر به اوساکا 

هزینه‌ هاستل (خوابگاه)

برای یک شب اقامت در اتاقی اشتراکی باید بین ۱,۶۰۰ تا ۲,۷۰۰ ین ژاپن بپردازید.

هزینه‌ اقامت در هتل

هتل‌های اوساکا، قیمت‌های نسبتا خوبی دارند و در عین حال کیفیت قابل‌قبولی را هم ارائه می‌دهند. اگر بخواهیم فهرستی از میانگین قیمت انواع هتل بر اساس کیفیت و تعداد ستاره تهیه کنیم، نتیجه به‌صورت زیر است:

۱ ستاره       ۲,۰۰۰ تا ۱۰,۰۰۰ ین

۲ ستاره       ۲,۰۳۴ تا ۱۲,۵۵۹ ین

۳ ستاره       ۳,۴۹۷ تا ۱۳,۴۷۶ ین

۴ ستاره       ۷,۴۷۶ تا ۲۵,۹۴۴ ین

۵ ستاره       ۱۴,۸۳۶ تا ۳۱,۶۸۵ ین

هتل‌های ۵ ستاره در اوساکا

عکس از وب‌سایت booking (عکاس: نامشخص)

متوسط قیمت مواد غذایی

 صبحانه‌ مقرون به‌صرفه: اغلب هتل‌های این شهر وعده‌ صبحانه‌ را به‌همراه اجاره‌ اتاق به‌صورت رایگان ارائه می‌دهند، اما با این وجود در اطراف شهر گزینه‌های ارزان بسیاری وجود دارد که می‌توانید روی آن‌ها حساب کنید. شاید بد نباشد سری به نودل فروشی‌ها بزنید (۴۰۰ تا ۸۰۰ ین).

 ناهار مقرون به‌صرفه: فروشندگان خیابانی در هر جایی پیدا می‌شوند. می‌توانید در حالی که غرق فرهنگ محلی این شهر شده‌اید، از غذاهای خوبشان لذت ببرید (۵۰۰ تا ۹۰۰ ین).

شام مقرون به‌صرفه: سوشی! سوشی! سوشی! می‌توانید این غذای مشهور را با سبک‌های مختلف طبخ در هر نقطه از شهر پیدا کنید. اگر به سوشی علاقه ندارید، رستوران‌های محلی و آسیایی هم گزینه‌های خوب و منطقی محسوب می‌شوند (۸۰۰ تا ۱,۵۰۰ ین).

اگر دوست دارید خودتان آشپزی کنید، بسته به اینکه به کدام سبک از غذای غربی یا آسیایی علاقه‌مند باشید، می‌توانید مواد غذایی مورد نیاز یک هفته‌تان را با پرداخت به‌ترتیب حدود  ۱۱۱۳۴ و ۸۰۲۰ ین تهیه کنید. به یاد داشته باشید محاسبه قیمت‌ها بر اساس میزان کالری استاندارد و مواد غذایی مورد نیاز یک انسان سالم و بالغ تنظیم شده است که اقلامی چون نان تازه، برنج سفید، گوشت قرمز گاوی، تخم‌مرغ، شیر (سبک غربی)، سینه‌ مرغ (پوست کنده و بدون استخوان)، پنیر محلی (سبک غربی)، سیب درختی، موز، پرتقال، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، پیاز و کاهو می‌شود. مسلم است که اگر مواد بیشتری نیاز دارید، باید هزینه‌ بیشتری بپردازید.

سوشی در اوساکا

عکس از وب‌سایت osakarestaurants.co.uk (عکاس: نامشخص)

هزینه‌ حمل و نقل عمومی

بلیط مترو در اوساکا

۲۰۰ تا ۳۰۰ ین

بلیط قطار در اوساکا

۱۲۰ تا ۲۵۰ ین

بلیط یک‌روزه Enjoy Eco Card (استفاده نامحدود یک‌روزه از مترو، تراموا، اتوبوس و تخفیف در بازدید از جاذبه‌های گردشگری درون شهر)

۸۰۰ ین برای بزرگسالان (۶۰۰ در تعطیلات و آخر هفته‌ها)

۳۰۰ ین برای کودکان

حمل و نقل عمومی در اوساکا

عکس از وب‌سایت japan-experience.com (عکاس: نامشخص)

توصیه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها

از فروشگاه‌های ۱۰۰ ینی (۱ دلاری) خرید کنید

تعداد زیادی فروشگاه ۱۰۰ ینی در ژاپن وجود دارد که انواع غذا، آب، لوازم آرایشی و وسایل خانگی را به فروش می‌رسانند. نام فروشگاه با توجه به هر منطقه‌ای متفاوت است، بنابراین بهتر است برای پیدا کردن آن‌ها از پذیرش هتل‌ سؤال کنید تا آدرس نزدیک‌ترین فروشگاه را به شما بدهند.

از جاذبه‌های رایگان دیدن کنید

به‌طور کلی ژاپن و شهری مثل اوساکا پر از جاذبه‌های رایگانی مانند پارک‌ها، موزه‌ها، معابد، محله‌های تاریخی و زیارتگاه‌ها است که می‌توانید به‌صورت رایگان در آن‌ها به گشت‌و‌گذار بپردازید و با فرهنگ غنی ژاپن آشنا شوید.

پارک‌های دیدنی اوساکا

عکس از وب‌سایت japan-experience.com (عکاس: نامشخص)

مهمان مردم محلی شوید

احتمالا با سایت کوچ‌سرفینگ آشنایی دارید. ارزان‌ترین اتاق‌ها در اوساکا خوابگاه‌های اشتراکی هستند که ۱,۶۰۰ تا ۲,۷۰۰ ین هزینه دارند. شاید دوست داشته باشید حتی  از پرداخت چنین هزینه‌ای اجتناب کنید. خب مشکلی نیست! سایت کوچ‌سرفینگ راهی عالی برای این کار را پیش روی شما قرار می‌دهد. این سایت فرصتی را در اختیار شما می‌گذارد تا  به‌جای رزرو هتل و هاستل، شب را کنار مردم بومی هر شهر و در خانه‌هایشان آن هم به‌صورت رایگان سپری کنید! عالی نیست؟ تنها کافی است از قبل در این سایت ثبت‌نام و درخواست خودتان را بفرستید تا احتمالا به‌زودی توسط شخصی دیگر از مقصد مورد نظرتان به شما پاسخ داده شود. علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، می‌توانید دوست‌هایی از کشورها و فرهنگ‌های دیگری پیدا کنید و به‌سادگی با سبک زندگی مردم آن منطقه آشنا شوید.

جاهای دیدنی اوساکا 

قلعه اوساکا

اگر قرار باشد در سفر به اوساکا تنها یکی از جاذبه‌های آن را ببیند، پیشنهاد ما قلعه‌ اوساکا است. این قلعه‌ زیبا به‌قدری از نظر تاریخی و معماری حائز اهمیت است که می‌توانید به‌راحتی یک روز کامل را برای بازدید از آن صرف کیند. ۱۵ هکتار فضای سبز اطراف این قلعه تفریحات زیادی را در اختیار بازدیدکنندگان می‌گذارد. خود قلعه هشت طبقه دارد و به خندق ساخته شده در اطرافش اشراف دارد. قلعه‌ اوساکا با داشتن تاریخی طولانی، از قرن ۱۵ میلادی به‌عنوان پناهگاه امن ارتش و اسلحه‌خانه استفاده می‌شد، اما امروزه یک موزه است و گذشته‌ پر اهمیتش در دوره‌های مختلف را ترسیم می‌کند.

مناسب برای: مشتاقان تاریخ، عاشقان معماری و هنر، عاشقان طبیعت

نکته‌: 

از بیرون به نظر می‌رسد که این قلعه تنها ۵ طبقه دارد اما تعداد طبقات آن در واقع ۸ طبقه است.

پارک قلعه‌ اوساکا

همان طور که در توضیحات قلعه‌ اوساکا ذکر کردیم، فضای سبز وسیعی در اطراف این قلعه قرار دارد. این فضای سبز یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های عمومی شهر محسوب می‌شود. زمین این پارک شامل درختان زیبای افرا و گینکو، فضاهای وسیع، زمین‌های بازی، یک استخر پر از اردک و مناظر بسیار دوست‌داشتنی است. این پارک مکان مناسبی برای قدم زدن و فرار از شلوغی شهر بزرگی مانند اوساکا به شمار می‌رود. پس از بازدید قلعه‌ می‌توانید در فضاهای سبز پارک از پیک‌نیک لذت ببرید.

مناسب برای: عاشقان طبیعت، سفرهای ماه عسل، زوج‌های جوان، خانواده، به‌همراه دوستان، سالمندان

نکته‌ها:

اگر در طول آخر هفته‌ها از پارک دیدن کنید، احتمالا بتوانید اجراهای زنده‌ موسیقی را در این مکان پیدا کنید.

در فصل بهار (از ماه آوریل تا مه) پارک قلعه‌ مکان اصلی برگزاری جشن هانامی (تماشای شکوفه‌ گیلاس) است. در این مدت می‌توانید از میل کردن غذا در زیر بارانی از شکوفه‌ لذت ببرید.

معبد شیتنوجی (Shitennoji Temple)

معبد بودایی شیتنوجی اولین معبد ژاپن در نوع خودش محسوب می‌شود که در سال ۵۹۳ میلادی ساخته شده است. این معبد  که به دستور شاهزاده شوتوکو بنا شد، با تاریخی طولانی‌تر از قلعه‌ اوساکا، گذشته‌ای دورتر را فریاد می‌زند. این سازه که تا به امروز پابرجاست، شامل یک بیمارستان قدیمی و مؤسسه‌ رفاهی است و در نزدیکی عمارت طلایی قرار دارد. دروازه‌های بزرگ که از این مجموعه حفاظت می‌کنند حتی در شلوغ‌ترین زمان سال هم باز هستند. اگر دوست دارید در زمان چند صد سال به عقب برگردید، معبد شیتنوجی مکان مناسبی است!

مناسب برای: عاشقان معماری و هنر، مشتاقان تاریخ

نکته‌ها:

با ارائه‌ کارت دانشجویی معتبر می‌توانید در خرید بلیط تخفیف بگیرید. 

برای بازدید از سالن گنجینه‌ها باید مقدار بیشتری هزینه بپردازید. اگر به عتیقه‌های بودایی، هنر و تصویرسازی ذهنی علاقه‌مند باشید، ارزشش را دارد.

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این معبد تنوجی (Tennoji) است که حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پیاده‌روی از آن فاصله دارد.

در روزهای ۲۱ و ۲۲ هر ماه، یک بازار بزرگ دست‌دوم‌فروشی در این معبد برپا می‌شود. اگرچه در این روزها معبد بسیار شلوغ است، با این وجود زمان بسیار خوبی برای بازدید به شمار می‌رود.

فلوتینگ گاردن (Floating Garden)

فلوتینگ گاردن یا باغ معلق در طبقه‌ چهلم آسمان‌خراش Umeda Sky قرار دارد که یکی از بلندترین بناهای ژاپن و یکی از خاطره انگیزترین جاهای دیدنی اوساکا است. طراحی منحصر‌به‌فرد آن شامل پله‌های متحرکی می‌شود که درون لوله‌های شیشه‌ای قرار دارند و بین دو برج این بنا معلق هستند. این پله‌ها تا بالاترین نقطه‌ برج بالا می‌روند. روی سقف این بنا می‌توانید مناظری خیره‌کننده از شهر به‌خصوص در هنگام غروب را تماشا کنید و از آن لذت ببرید. همچنین در این ساختمان می‌توانید یک فروشگاه هدیه برای خرید سوغاتی، یک رستوران در بالاترین طبقه و یک زیرزمینی پر از غذاهای منحصر‌به‌فرد پیدا کنید.

فلوتینگ گاردن اوساکا در شب

عکس از وب‌سایت .justgola.com (عکاس: Martin Abegglen)

مناسب برای: افراد دنبال آرامش و سکوت، عاشقان معماری وهنر

نکته‌ها:

زیرزمین این آسمان‌خراش به‌گونه‌ای ساخته شده است تا مانند مجموعه‌ای از خیابان‌های ژاپن در اوایل قرن نوزدهم به نظر برسد.

در طبقات بالایی بنا وای-فای رایگان شهری ارائه می‌شود، کافی است ایملیتان را وارد کنید تا بتوانید از آن استفاده کنید.

فلوتینگ گاردن در اوساکا

عکس از وب‌سایت .justgola.com (عکاس: Martin Abegglen)

پارک کماساکورانومیا (Kemasakuranomiya Park)

پارک کماساکورانومیا که حاضر نیستم دیگر نامش را تلفظ کنم در سواحل رودخانه‌ اکاوا، بین پل تماباشی و آب بند Kema Araizeki Overflow قرار دارد. این پارک مسیر پیاده‌روی باریک و زیبایی دارد که بیش از ۱۲۵ گونه درخت گیلاس (ساکورا) در طول آن به چشم می‌خورد. چه در فصل هانامی (مراسم تماشای شکوفه‌های گیلاس) و چه فصل‌های دیگر زیبایی و طراوت هوای تازه‌ای در این مکان احساس می‌شود. برپایی پیک‌نیک و تماشای مناظر اطراف می‌تواند دلیل خوبی برای بازدید از این پارک باشد.

مناسب برای: افراد دنبال آرامش و سکوت، سفرهای ماه عسلی، تجربه‌ای مانند یک محلی، عاشقان طبیعت، خانواده

پارک کماساکورانومیا در اوساکا

عکس از وب‌سایت insideosaka.com (عکاس: نامشخص)

پل ابیسو (Ebisu Bridge)

این پل جایی است که می‌توانید با گشت‌وگذار در آن، کل روز را مشغول خرید شوید. انواع فروشگاه‌های زنجیره‌ای خارجی و محلی اجناس متنوعی از برندهای مشهور را به فروش می‌رسانند. شما همچنین می‌توانید از دپارتمان فروش ۱۰ طبقه‌ تاکاشیمایا دیدن کنید که کالاهای داخلی متنوعی را به فروش می‌رساند. حتی اگر قصد خرید هم ندارید گشت‌و‌گذار در این منطقه و تماشای مردم محلی به‌همراه گردشگرانی از سراسر جهان خالی از لطف نیست. در طول شب فضای خاصی بر این ناحیه حکمفرماست که یکی از جذابیت‌های آن به شمار می‌رود.

مناسب برای: عاشقان خرید، افراد شب زنده‌دار، زوج‌های جوان، به‌همراه دوستان

نکته‌:

اگرچه این منطقه برای شب زنده‌داری مناسب است، اما ناحیه‌ فروشگاهی آن ممکن است ساعت ۹ شب بسته شود. پس حواستان به ساعت باشد.

پیاده‌‌روی خرید سرپوشیده‌ شینسایباشی‌سوجی (Shinsaibashisuji Shopping Arcade)

از دیرباز و به‌مدت حدود ۵۰۰ سال این منطقه‌ یکی از شلوغ‌ترین مناطق خرید اوساکا بوده که تا به امروز میراث خود را حفظ کرده است. این باریکه شامل فروشگاه‌های خارجی و ژاپنی می‌شود که از جمله‌ برندهای مشهور قابل خرید در آن می‌توان به H&M، Uniqlo، زارا و هایلفیگر  اشاره کرد. علاوه بر این برندها، اجناس سنتی هم در آن پیدا می‌شود. حتی یک فروشگاه دیزنی و فروشگاه سانریو هم وجود دارد که برای بچه‌ها جالب خواهد بود. بی‌شک خانم‌ها بیش از همه مشتاق بازدید از این منطقه هستند.

مناسب برای: عاشقان خرید، زوج‌های جوان، خانواده، سالمندان

نکته‌:

برای استفاده از وای-فای رایگان در این منطقه به شبکه‌ "shinsaibashi" متصل شوید و از ایمیل خود برای وارد شدن از طریق پنجره‌ بازشو استفاده کنید.

پارک مینو (Minoh Park)

پارک مینو جزیی از منطقه‌ شهری نیست، اما گشت‌و‌گذار در طبیعت زیبا و بکر آن ارزش بازدید را دارد. با طی مسافت نیم ساعت با قطار به‌سمت شمال اوساکا، این دره‌ جنگلی در نیمه‌ دوم ماه نوامبر یکی از بهترین و زیباترین نواحی منطقه‌ کانسای تاتامی در پاییز را پیش روی شما می‌گستراند. پیاده‌روی باشکوه یک ساعته از دره به‌سمت آبشار نمادین پارک و تماشای معبد Ryūanji در مسیر برگشت پیشنهاد سفری ما به شما است.

مناسب برای: افراد دنبال آرامش و سکوت، تجربه‌ای مانند یک محلی، عاشقان طبیعت، زوج‌های جوان

چشم‌اندازی از پارک مینو در اوساکا

عکس از وب‌سایت traversejapan.com (عکاس: نامشخص)

موزه تاریخ اوساکا

موزه‌ تاریخ اوساکا، جریان زندگی را به میراث این شهر دمیده است. از مدل‌های دقیق و پر جزئیات روش ساخت‌وساز ساختمان‌های قدیمی گرفته تا نمایشگاه‌های کوچک و تمام عیاری از فرهنگ قدیمی، تصویری زنده از اوساکای باستانی را ارائه می‌دهند. بازدید از این موزه‌ ارزشمند درکی عمیق‌تر از سایر نقاط شهر به شما ارائه خواهد داد؛ بنابراین اگر مشتاق یادگیری درباره‌ تاریخ ژاپن و به‌خصوص شهر اوساکا هستید، تماشای این موزه را در برنامه‌های سفرتان بگنجانید.

فضاهای موزه تاریخ اوساکا

عکس از وب‌سایت nippon.com (عکاس: نامشخص)

مناسب برای: عاشقان معماری و هنر، مشتاقان تاریخ

نکته‌ها:

اگرچه توضیحات نمایشگاه‌ها به زبان ژاپنی است، اما شما می‌توانید قبل از شروع بازدیدتان، یک راهنمای صوتی بسیار مفید به زبان انگلیسی خریداری کنید.

اگر از قلعه‌ اوساکا دیدن کردید، می‌تواندی یک بلیط ترکیبی برای بازدید از این موزه تهیه کنید تا در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی شود.

ویترین‌های موزه تاریخ اوساکا

عکس از وب‌سایت nippon.com (عکاس: نامشخص)

تئاتر ملی Bunraku

اگر دوست دارید موزه‌ تئاترهای ژاپنی و البته میراث اوساکا را ببینید، بهتر است سری به تئاتر ملی Bunraku بزنید. این تئاتر شکلی سنتی از بیان داستان از طریق عروسک‌گردانی است که در اوایل قرن هجدهم میلادی توسعه داده شده است. در طول اجرای نمایش ها، عروسک‌‌گردان‌ها (Ningyōzukai )، گویندگان قصه (Tayū) به‌همراه موسیقی شمیسن (موسیقی ژاپنی) و درام کوبه‌ای تایکو درگیر نمایش می‌شوند و قصه را بازگو می‌کنند.

مناسب برای: مشتاقان تاریخ، عاشقان معماری و هنر

نکته‌ها:

Bunraku فرمی خیره‌کننده از تئاتر است که همراه با نوارهای صوتی انگلیسی برای درک بهتر داستان در دسترس علاقه‌مندان خارجی است.

تئاتر عروسکی اوساکا

عکس از وب‌سایت dailysabah.com (عکاس: نامشخص)

آکواریوم کایی‌یوکان اوساکا (Osaka Aquarium Kaiyukan)

کایی‌یوکان یکی از جامع‌ترین و بزرگ‌ترین آکواریوم‌های جهان است که در نزدیک خلیج اوساکا قرار دارد. این موزه‌ زنده روی حیات دریایی از اقیانوس آرام تمرکز کرده و شامل یک مخزن تونلی است که موجودات دریایی همچون کوسه‌ها را در خود نگه می‌دارد. آکواریوم کایی‌یوکان از بازدیدکنندگان دعوت می‌کند تا از تمام زوایای آن بازدید و به تماشای لقمه‌ ماهی‌ها، فوک‌ها، سمورهای آبی، پنگوئن‌ها و غذا دادن به موجودات دریایی بپردازند و حتی در یک تور قایق‌سواری شرکت کنند. قدم زدن زیر یک دنیای آبی و تماشای ماهی‌های رنگارنگ تجربه‌ای است که به‌هیچ‌وجه نباید از دست دهید.

مناسب برای: خانواده، زوج‌های جوان، سالمندان، به‌همراه دوستان، عاشقان طبیعت

آکواریوم کایی‌یوکان اوساکا

عکس از وب‌سایت jrpass.com (عکاس: نامشخص)

نویسنده: محبوبه رستمی

از کجا شروع کنیم

بهترین جاهای دیدنی اوساکا؛ شهر آشپزی ملل در ژاپن

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map