خدمه زن هواپیمایی ایرفرانس می‌توانند به دلیل قانون حجاب از پرواز به ایران امتناع کنند

سعید میرزاپور
سعید میرزاپور سه شنبه، ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۰
خدمه زن هواپیمایی ایرفرانس می‌توانند به دلیل قانون حجاب از پرواز به ایران امتناع کنند

خطوط هوایی فرانسه به خدمه زن پروازهایش اعلام کرده بود که در خاک ایران باید حجاب مورد انتظار ایران را رعایت کنند و این موضوع با شکایت خدمه پرواز و اتحادیه همراه بود. حال این خطوط هوایی اعلام کرده است که خدمه زن به دلیل عدم تمایل به داشتن حجاب می‌توانند پرواز پاریس به تهران را رد کنند و در پرواز دیگری حضور داشته باشند. همراه کجارو باشید.

ایر فرانس یا شرکت هواپیمایی فرانسه بعد از واکنش شدید اتحادیه در خصوص داشتن حجاب برای خدمه زن پرواز در ایران، به خدمه زن پرواز‌هایش اجازه داد تا در خصوص سفر به ایران خودشان تصمیم بگیرند. بر این اساس خدمه‌ای که مایل به پرواز به ایران (تهران) هستند، باید با ورود به خاک ایران روسری و مانتو به تن داشته باشند.

ایر فرانس چندی پیش به خدمه‌ی پرواز‌هایش اعلام کرد خدمه‌های زنی که در پرواز مسیر پاریس به تهران که از ۱۷ آوریل شروع شده، شرکت می‌کنند باید لباسی منطبق با قوانین ایران بر تن داشته باشند. این به معنای الزام پوشیدن شوار برای خدمه زن در طول این پرواز است (خدمه زن ایر فرانس به طور معمول دامن به تن می‌کنند). همچنین باید لباسی بلند و پوشیده (مانتو) همراه با روسری به تن کنند تا موهایشان پوشیده شود.

ایر فرانس همچنین از این خدمه درخواست کرده است که در محیط‌های عمومی ایران، سیگار نکشند. البته دستوراتی در خصوص پوشش، به خدمه مرد این پرواز داده نشده است. پرواز مسیر پاریس به تهران از سال ۲۰۰۸ به دلیل تحریم‌های هسته‌ای ایران متوقف شده بود، اما با توافق هسته‌ای سال گذشته، این پرواز‌ها از سر گرفته شد. بعد از این تصمیم ایر فرانس، اتحادیه مربوطه شکایت‌های مختلفی را از سوی خدمه پرواز در رابطه با این تصمیم و جرایم عدم رعایت آن دریافت کرده است. اتحادیه SNPNC این موضوع را تجاوز به آزادی شخصی و فردی و تهاجم به حریم خصوصی اعلام کرده بود.

ایر فرانس در مقابل اعتراض اتحادیه اعلام کرد که موضوع حجاب موضوع جدیدی نیست و در پرواز‌های مربوط به عربستان صعودی نیز شاهد این قانون هستیم. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که در درون هواپیما این قانون مد نظر نیست، اما خدمه در خارج از هواپیما و در خاک ایران باید آن را رعایت کنند. ایر فرانس روز دوشنبه در این خصوص گفت:

این تعهد در طول پرواز صدق نمی‌کند، ولی توسط تمام شرکت‌‌های هواپیمایی بین‌المللی برای احترام به قوانین ایران انجام می‌شود (تعهد به پوشیده بودن در خاک ایران و البته خارج از هواپیما).

روز سه‌شنبه ایر فرانس مجبور شد تا در مقابل خواسته خدمه و اتحادیه سر خم کند و اعلام کرد که خدمه بدون این که مجازات شوند، می‌توانند پرواز به تهران را رد کنند.

Gilles Gateau، مدیر بخش منابع انسانی ایر فرانس در این خصوص به ABC گفت:

تمام خدمه پرواز زن می‌توانند به دلیل عدم تمایل به داشتن حجاب، از حضور در پرواز پاریس-تهران خودداری کنند و در پرواز دیگری حاضر شوند. در نتیجه موظف به انجام این پرواز نیستند.

لازم به ذکر است که فرانسه پوشاندن صورت با روسری، ماسک یا هر وسیله دیگر برای مسلمانان و غیر مسلمانان (درون خاک فرانسه) ممنوع کرده است و این موضوع شامل استفاده از بیرق (Burqa) نیز می‌شود. البته در ایران بر اساس قانون، بانوان باید با پوشش اسلامی در مکان‌های عمومی حاضر شوند.

این در حالی است که هواپیمایی استرالیا با نام Qantas در حال حاضر به کشور‌هایی نظیر عربستان سعودی و ایران یا سایر کشور‌های خاورمیانه به دلیل موضوع حجاب پرواز ندارد. سخنگوی هواپیمایی Qantas در گفتگو با IBT استرالیا اعلام کرده است که آن‌ها به دوبی پرواز دارند و دلیل آن نیز احترام این کشور به تمام مقررات مربوط به لباس است.

سخنگوی خطوط هوایی بریتانیا در گفتگو با Sydney Morning Herald اعلام کرده است که پرواز هیترو (Heathrow) به ایران از ماه جولای از سر گرفته می‌شود و به خدمه‌اش این موضوع را اعلام کرده که تا این موعد، وقت زیادی باقی نمانده است.

مطالب مرتبط:

منبع news republic

دیدگاه