روزشمار: ۱۲ اردیبهشت؛ روز جهانی خنده

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی یکشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۱۲ اردیبهشت؛ روز جهانی خنده

اولين يکشنبه ماه می «روز جهانی خنده» نام دارد. هرسال در این روز مردم با خنده و شادی راهی خيابان‌ها می‌شوند تا این روز را جشن بگيرند.

در سال ۱۹۹۸ هندی‌ها تصميم گرفتند زنجيره خنده راه بيندازند و جشن خنده را در بمبئی برگزار کنند. این مراسم اولین بار توسط دکتر «مادان کاتاريا» بنیان‌گذار حرکت يوگای خنده ایجاد شد تا به قول خودش عاطفه‌ای مثبت را برای تغيير خويشتن افراد و تغيير جهان به شيوه‌ای صلح‌آميز و مثبت به جريان درآورد.

یوگای خنده

«مادان کاتاريا» يک پزشک هندی است که سال‌ها قبل، وقتی در حال تهيه مقاله‌ای درباره تأثیرات خنده‌درمانی بود، تصميم گرفت يک مرکز عمومی برای خنده راه‌اندازی کند. او صبح همان روز ايده‌اش را در پارک عملی کرد و به کسانی که در حال ورزش بودند، گفت هم‌زمان باهم شروع به خنديدن کنند. پيشنهادی که خيلی‌ها آن را شوخی تلقی کردند اما وقتی پنج نفر از مردم با دکتر کاتاريا شروع به خنديدن کردند، کم‌کم اولين باشگاه خنده تشکيل شد. اين ايده آن‌قدر با استقبال مواجه شد که حالا بيشتر از ۶۰۰۰ باشگاه خنده در دنيا وجود دارد که شعار همه آن‌ها برادری و دوستی از راه خنده است. اين باشگاه‌ها در ۱۰ سال گذشته در بيشتر شهرهای بزرگ ایران نیز شعبه دارند.

ازآنجاکه خنديدن هم از قانون مسری بودن تبعيت می‌کند، خنده یک شخص دیگران را نیز به خنده می‌اندازد. به همين دليل هم بود که شهرداری تهران در دو سه سال گذشته، اين باشگاه‌ها را رواج داده و برنامه خنده‌درمانی جمعی را در فرهنگسراهايی مثل بانو، ملل و سرو برگزار کرده است. يوگای خنده‌ای که در اين باشگاه‌ها آموزش داده می‌شود، نوع بومی‌شده اين فن‌هاست که با حذف برخی حرکات و تغيير بعضی ديگر، به يک سبک ايرانی تبدیل‌شده است.
روز خنده

روز جهانی خنده که از ۱۴ سال قبل وارد تقویم جهانی شده است، حداقل سالی یک‌بار اخم و اندوه را در تمام دنیا ممنوع می‌کند!

در روز خنده، اعضای باشگاه‌های خنده‌ی دنیا همراه با دوستان و خانواده‌هایشان، کارناوال‌هایی را تشکیل می‌دهند که در خیابان‌ها حرکت کرده و با شعارنوشته‌هایی، روز خنده را به اطلاع دیگران می‌رسانند.

آن‌ها در میدان یا پارک اصلی شهر توقف می‌کنند، ۱۰ دقیقه بدون وقفه می‌خندند و به رهگذران چند فن از یوگای خنده را آموزش می‌دهند.
خنده

در همین روز:

۱. زلزله‌ی شديد در كيفان و شيروان و شهر كهنه قوچان (۱۳۰۸ شمسی)

۲. مذاکرات اقتصادی ایران و فرانسه با شرکت وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران و «ژان پیر فورگارد» وزیر برنامه‌ریزی فرانسه در تهران آغاز شد. (۱۳۵۶ شمسی)

۳. موافقت‌نامه‌ی توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و هند توسط نخست وزیران دو کشور در تهران امضا و مبادله شد. (۱۳۵۳ شمسی)

۴. مورس نخستين تلگراف را مخابره كرد. (۱۸۴۴ میلادی)

۵. دانشگاه «هوارد Howard» كه با هزینه دولت آمريكا در شهر واشنگتن برای سياه‌پوستان ساخته‌شده بود آغاز به کارکرد. (۱۸۶۷ میلادی)

۶. کشورهای قبرس، جمهوری چک، استونی، مجارستان، لاتویا، لیتوانی، مالت، لهستان، اسلواکی و اسلوونی وارد اتحادیه اروپا شدند و به همین مناسبت جشنی در کاخ ریاست جمهوری ایرلند در دوبلین برگزار کردند. (۲۰۰۴ میلادی)

۷. روز ملی «جزاير مارشال»

۸. روز جهانی کارگر

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه