توالت های ویکتوریایی در زیرزمین لندن

راضیه شاهوردی | یکشنبه, ۱۲ اردیبهشت ۹۵ ساعت ۰۷:۴۵

آیا تا به‌حال به‌عکس گرفتن از توالت‌‌های عمومی فکر کرده‌اید؟ فکر می‌کنید سرویس‌های بهداشتی عمومی در کشورهایی مثل انگلستان چه وضعیتی دارند؟ «اگنس سانویتوریِ» انگلیسی تصمیم گرفته است که از توالت‌های عمومی شهر لندن عکاسی کند. برای دیدن این مجموعه با کجارو  همراه باشید.

از میان تمام چیزهای شگفت‌انگیزی که برای عکاسی در لندن وجود دارد، اگنس سانویتو، چیزی را انتخاب کرده که لندنی‌ها تنها درصورتی‌که مجبور باشند به سراغ آن می‌روند: توالت‌های عمومی.

توالت‌های عمومی که زمانی در روم باستان بسیار رایج بودند، پس از سقوط این امپراتوری بزرگ، از بین رفتند تا اینکه مجدداً در سال ۱۸۵۱ میلادی به شکلی مدرن در شهرهای بزرگ اروپایی مثل پاریس، برلین و لندن ساخته شدند. اهالی لندن تنها با پرداخت یک یا دو پنی می‌توانستند وارد این دستشویی‌های زیرزمینی شوند و شهر زیبای بالای سرشان را آلوده نکنند. اغلب این مکان‌ها پس از جنگ جهانی دوم بسته شدند، اما هنوز آثار باقی‌مانده‌ی آن‌ها در سطح شهر لندن قابل‌مشاهده است. پیدا کردن این سرویس‌های بهداشتی بسیار ساده است چراکه معمولاً بیرونشان نرده‌های آهنی مشخصی دارند و دارای پله‌هایی هستند که به زیرزمین منتهی می‌شوند. این‌ توالت‌‌ها همان‌هایی هستند که اگنس سانویتو به آن‌ها علاقه دارد.

توالت عمومی در لندن

 یک سرویس بهداشتی زنانه‌ی قدیمی در خیابان رزبری در کلرکن‌ول

اگنس در مصاحبه با نشریه‌ی اسپیتالفیلدز لایف گفت:

توالت‌‌های عمومی بخشی از بافت شهر هستند، اما به دلیل اینکه قابل‌استفاده نیستند کسی به آن‌ها توجه نمی‌کند. آن‌ها به فضاهای فراموش‌شده تبدیل‌شده‌اند.

در ابتدا اگنس قصد داشت که در روز از این دستشویی‌ها عکس بگیرد، اما به دلیل حضور همیشگی ماشین‌ها و مردم در اطراف آن‌ها که جلوی دید را سد می‌کردند مانع این کارشد. او شروع به عکاسی از توالت‌ها در آفتاب طلایی صبح زود کرد، که باعث شد به این مجموعه عکس، نام مستعار «توالت‌ها در سپیده‌دم» داده شود.

اگنس می‌گوید:

در حال حاضر، من تنها از توالت‌هایی عکس گرفته‌ام که در منطقه‌ها‌ی نزدیک به محل زندگی‌ام قرار دارند. این‌یک پروژه‌ی در حال کار است و من نمی‌دانم به کجا می‌رسد. حالا دیگر گاهی اوقات دوستانم زنگ می‌زنند و می‌گویند «بیا اینجا، من یک توالت دیگر پیدا کردم».

توالت عمومی در لندن

یک توالت عمومی مربوط به دوره‌ی ویکتوریایی در کنتیش تاون در شمال لندن

توالت عمومی در لندن

یک توالت قدیمی در گرنج رود در برموندسی، جنوب لندن. این سرویس بهداشتی حالا به یک بار تبدیل شده است.

توالت عمومی در لندن

این توالت عمومی در اسپیتالفیلدز برای مدتی به کلوپ‌ شبانه‌ای به نام پابلیک لایف (زندگی عمومی) تبدیل شد که تنها گنجایش ۶۰ نفر را داشت.

توالت عمومی در لندن

یک توالت عمومی قدیمی در استمفورد هیل در شمال لندن، که پر از درخت و شاخ و برگ است.

توالت عمومی در لندن

ورودی یک توالت در اسپیتالفیلدز

توالت عمومی در لندن

توالت‌ آلدویچ در مرکز لندن که حالا تبدیل به بار شده است.

توالت عمومی در لندن

ورودی یک توالت عمومی در خیابان فولی در فیتزروویا

مطالب مرتبط:

منبع Amusing Planet

دیدگاه