پل ورسک امروز ۸۰ ساله شد

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۱۵
پل ورسک امروز ۸۰ ساله شد

پل ورسک که در سال ۱۳۱۵ در چنین روزی افتتاح شد، امروز ۸۰ ساله شد. این پل فقط مخصوص عبور قطار است و در حال حاضر قطارهای مسافری تهران - ساری و تهران - گرگان پس از گذشت بیش از ۷۰ سال هرروز چندین مرتبه از روی آن می‌گذرند.

پل وِرِسک از بزرگ‌ترین پل‌های راه‌ آهن سراسری ایران است که در ارتفاعات روستای ورسک در شهرستان سوادکوه استان مازندران قرار دارد. این پل که از شاهکارهای مهندسی به حساب می‌آید، سال ۱۳۱۵ افتتاح شد. این پل دو کوه عظیم و سخت‌گذر عباس‌آباد را به یکدیگر اتصال می‌دهد و راه‌آهن سراسری تهران - شمال را به هم متصل می‌کند. در ارتفاع ۱۱۰ متری از ته دره با دهانه ۶۶ متری و با وسایل ابتدایی ساخته شد. پل ورسک در شمار مهم‌ترین آثار فنی مهندسی راه‌آهن شمال ایران محسوب می‌شود که مهرماه ۱۳۵۶ با شماره ۱۵۳۴ ثبت آثار ملی شده است.

ورسک از جمله پل‌های استراتژیک ایران است که شرکت سوئدی - دانمارکی کامپساکس و با تضمین هفتاد ساله آن را احداث کرد. این پل در دوران جنگ دوم جهانی از سوی چرچیل، نخست‌وزیر وقت انگلیس، پل پیروزی لقب گرفت. همچنین ۲۳ تیرماه ۱۳۲۴ بنا بر پیشنهاد وزارت راه، پل ورسک به نام پل پیروزی نامیده شد. این پل فقط مخصوص عبور قطار است و در حال حاضر قطارهای مسافری تهران - ساری و تهران - گرگان پس از گذشت بیش از ۷۰ سال هرروز چندین مرتبه از روی آن می‌گذرند. همچنین قطارهای باری و سوختی نیز از روی آن عبور می‌کنند.

امروز پل ورسک علاوه بر اهمیت ویژه در صنعت حمل و نقل، از جاذبه‌های سیاحتی ایران نیز محسوب می‌شود. ورسک در کتاب رکورد گینس، در بخش پل‌های با ارتفاع بیش از ۶۱ متر به ثبت رسیده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه