هفته نامه؛ از مشارکت فرانسوی ها در توسعه خطوط ریلی کشور تا گزارش اختصاصی کجارو از نمایشگاه آثار استاد لوریس چکناواریان

عماد جعفری | یکشنبه, ۵ اردیبهشت ۹۵ ساعت ۱۳:۳۰

هفته‌نامه کجارو فرصتی است برای مرور مهم‌ترین رویدادهای گردشگری در هفته‌ای که گذشت. با کجارو همراه باشید.

مذاکرات هسته‌ای اگرچه در مسیر به سرانجام رسیدن خود با موافقان و مخالفان بسیاری همراه بود، اما با حصول توافق، موجی از امید برای برچیده شدن تحریم‌های ظالمانه علیه کشور در روح مردم دمیده شد. در روزهای نخست خبرهای خوش بسیاری، یکی پس از دیگری در نوبت تیتر رسانه‌ها قرار گرفتند، اما رفته رفته فضای هیجانی از میان رفت و واقع‌نگری و گاه انتقاد از روند کند اجرایی شدن برجام بر محافل رسانه‌ای سایه افکند. با این حال، حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، در هفته‌ای که گذشت در جمع مردم سمنان، در خصوص آینده روزهای پسابرجام اظهار امیدواری کرد و وعده داد تغییرات مثبت اما زمانبری در انتظار روزهای پیش روی ایران اسلامی است. در همین راستا، هفته گذشته خبرهای مبنی بر امکان اتصال شبکه بانکی کشور به شبکه پرداخت آمریکایی، صادرات ۴۱ کیلویی زعفران به این کشور، رشد پنجاه درصدی ورود گردشگران آمریکایی به ایران، تمایل گردشگران روس برای سفر به ایران و همکاری فرانسه در بازسازی بخش مهمی از شبکه ریلی کشور منتشر شد. توسعه خطوط ریلی، در کشوری پهناوری چون ایران که از لحاظ جغرافیایی در چهارراه اتصال شرق و غرب قرار گرفته، بهترین راه حل برای توسعه تجارت و صنعت حمل و نقل کشور تلقی شده و ایران را به عنوان خط قدرتمند اتصال مسیرهای آسیای میانه به آب‌های آزاد و چین به اروپا مطرح می‌کند. در این شماره از هفتهنامه با گزارش اختصاصی کجارو سری به نمایشگاه استاد لوریس چکناوارین خواهیم زد و علاوه بر مرور آثار برجام در فضای این روزهای کشور، به مرور برخی از مهم‌ترین اخبار کشور در حوزه گردشگری خواهیم پرداخت.

اتصال شبکه بانکی شتاب ایران به یک شبکه پرداخت آمریکایی

هفته گذشته شرکت آمریکایی پیمنت‌وال (Paymentwall) در سایت رسمی خود اعلام کرد که اقدامات لازم برای هماهنگی و اتصال به شبکه شتاب را فراهم آورده است.

در اطلاعیه این شرکت آمده است تا زمان اتمام پروسه یک‌پارچه شدن با شتاب، پیمنت‌وال پیش ازهرچیزمطمئن خواهد شد که با آخرین قوانین وزارت خزانه‌داری آمریکا منافاتی ندارد.

«هونور گاندی» مدیرعامل پیمنت‌وال می‌گوید:

شرکت ما در آمریکا واقع است و تبعیت از قوانین وزارت خزانه‌داری آمریکا برای ما بسیار مهم است. با وجود قشر تحصیل‌کرده ایران، باور داریم که این کشور پتانسیل فراوانی برای امور تجاری دارد و امیدواریم که ما بتوانیم به‌زودی به شبکه شتاب متصل شویم.

بانک‌مرکزی عملیات تحت پوشش شتاب را دامنه وسیعی از تبادلات، از جمله برداشت وجه نقد، خرید الکترونیکی، انتقال وجه، پرداخت قبوض و مانده گیری می‌داند.

مرکز شتاب به‌طور متوسط روزانه بیش از دو و نیم میلیون تراکنش را پردازش می‌کند.

بر پایه اطلاعیه این شرکت، تراکنش‌های آنلاین در ایران از سال ۲۰۱۵ تاکنون به‌طور ماهانه ۱۵٪ افزایش داشته و روزبه‌روز به تعداد افرادی که از کارت‌های اعتباری برای پرداخت آنلاین استفاده می‌کنند افزوده می‌شود.

مدیرعامل پیمنت‌وال می‌گوید که با اتصال به ‌شتاب، ما می‌توانیم به صاحبان کسب‌وکار درجهان امکان دهیم تا محتوای دیجیتالی خود را به ایران بیاورند و پروسه پرداخت را در آنجا انجام بدهند. پیمنت‌وال می‌خواهد که نخستین شرکتی باشد که به استارتاپ‌های ایرانی کمک کند تا جهانی شوند.

در صورت اتمام این روند، بازرگانان سراسر جهان می‌توانند کسب‌وکار خود را با استفاده از شبکه شتاب به ایران بیاورند و این کار با پذیرش کارت‌های اعتباری و ریال ایران آغاز می‌شود.

با به‌کارگیری سامانه بانکی و واحد پول محلی، تجار می‌توانند به‌سادگی به مشتریان خود با پرداخت تراکنش‌های مالی آنلاین، خدمات ارائه دهند و به این طریق به‌راحتی به بازارهای محلی دسترسی خواهند یافت و کسب‌وکار خود را در ایران به‌سرعت گسترش می‌دهند.

کارت بانکی

در این مرحله امکان خرید کاربران ایرانی و پرداخت با ریال فراهم می‌شود.

برخی از کاربران در داخل ایران گزارش داده‌اند که در حال حاضر دسترسی به سایت پیمنت‌وال در ایران با مشکلاتی مواجه است.

اتصال پیمنت‌وال به شتاب، نخستین بار در ۱۲ آوریل در سایت این شرکت اعلام شد اما این خبر پس از استقبال کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی، بعد از چند ساعت از سایت و حساب‌های کاربری این شرکت در شبکه‌های اجتماعی حذف شد.

شرکت پیمنت‌وال در پاسخ به‌علت حذف این خبر درتوییتر نوشت که قصد ندارد تا در اعلام چنین خبر مهمی سوءتفاهمی وجود داشته باشد و به‌زودی این خبر را دوباره اعلام خواهد کرد.

در اطلاعیه جدید این شرکت، بررسی‌ها و هماهنگی‌های آن با وزارت خزانه‌داری آمریکا اضافه شده است.

پیمنت‌وال یک سامانه پرداخت جهانی برای طیف گسترده‌ای از محصولات دیجیتال و خدمات آنلاین است. این شرکت با ۱۴۰ ارائه‌دهنده روش پرداخت در جهان همکاری می‌کند و در بیش از ۲۰۰ کشور کاربر دارد. مقر این شرکت در سانفرانسیسکو است و در ۱۱ شهر دفتر دارد.

آمریکا میزبان ۴۱ کیلوگرم زعفران ایرانی

در خبر دیگری، عنوان شد که ایالات متحده پس از ۱۵ سال به جمع مشتریان زعفران ایرانی پیوست و بر این اساس تاجران ایرانی موفق شدند در ماه‌های اخیر ۴۱ کیلوگرم زعفران ایرانی به این کشور صادر کنند.

از بهمن‌ سال گذشته که نخستین محموله‌ی زعفران ایرانی به بازارهای آمریکا به‌صورت مستقیم وارد شد، آمریکا هم نشان داد در پی توافق هسته‌ای علاقه‌مند است به‌صورت مستقیم این محصول را خریداری کند که در نتیجه آن طی ۵۳ روز پایانی سال گذشته، زعفران در بسته‌بندی‌های مختلف کمتر از ۱۰ گرم، ۱۰ تا ۳۰ گرم و بیشتر از ۳۰ گرم به ارزش بالغ بر ۶۸ هزار دلار به این کشور صادر شد.

زعفران

البته پیش‌ از این نیز آمریکا هم مانند سایر کشورها مشتری زعفران ایرانی بود اما با توجه به تحریم‌ها این محصول را به‌صورت واسطه‌ای از کشورهایی مانند امارات خریداری می‌کرد که به نام این کشورها تمام می‌شد. چراکه کشورهای واسطه‌ای زعفران ایرانی را به‌صورت فله‌ای خریداری و در برندهای ملی خود بسته‌بندی می‌کردند و به آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی صادر می‌کردند.

در سال گذشته ۱۱۳ تن و ۵۷۹ کیلوگرم زعفران به ارزش بالغ‌بر ۱۶۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در بسته‌بندی‌های مختلف به ۴۲ کشور صادر شد که ازنظر وزنی ۲۸/۵ درصد و ازنظر ارزشی ۲۷/۴ درصد نسبت به سال ۱۳۹۳ کاهش داشته است.

با توجه به کاهشی شدن صادرات این محصول گران‌بها امید است مسئولان در سال جاری و سال‌های آینده برنامه‌ریزی‌ دقیق‌تری برای ساماندهی بازار داخلی و خارجی زعفران انجام دهند تا بتوان ضمن یافتن مشتریان جدید، درآمد ارزی بیشتری از محل صادرات این محصول ارزآور کسب کرد.

از تجارت و اقتصاد که بگذریم، گردشگری صنعت دیگری است که امید به رفع تحریم‌های بین‌المللی دارد. اگرچه از ابتدای اجرایی شدن برجام تاکنون، سفر گردشگران خارجی به ایران جان تازه‌ای گرفته، اما هنوز با چشم‌انداز توسعه فاصله زیادی دارد. مسعود سلطانی فر، معاون اول رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت:

میزان ورود گردشگران آمریكایی به ایران در سال ۹۴ نسبت به سال گذشته آن ۵۰ درصد رشد داشته است.

گردشگر خارجی

«مسعود سلطانی‌فر» معاون اول رئیس‌جمهوری، عصر روز سه‌شنبه در حاشیه جلسه شورای اداری گرمسار گفت:

به رقم تصویب برنامه لغو روادید، میزان ورود گردشگران خارجی به ایران افزایش یافته است.

وی بیان کرد که از ۳۸ كشور كه آمریكا با تصویب برنامه لغو روادید درزمینهٔ ورود گردشگران این كشورها به ایران مانع ایجاد كرده بود، گردشگری ۳۱ كشور از میان این كشورها به كشورمان افزایش داشته است.

وی گفت که در سال گذشته میلادی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر گردشگر خارجی از كشورهای مختلف دیدن كردند كه درآمد حاصل از گردشگری یک هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار بوده است.

سلطانی‌فر بابیان اینكه بر اساس آمار درسال ۹۳ پنج میلیون گردشگر وارد كشور شدند كه بر این اساس یک و نیم میلیارد دلار درآمد نصیب ایران شده است گفت که تعداد سفر گردشگران خارجی به ایران در مقایسه با جهان كمتر از نیم درصد است و درآمد كشور از این محل نیز به حدود نیم درصد می‌رسد.

سلطانی‌فر افزود:

ایران ازنظر توانمندی در حوزه گردشگری در ردیف ۲۰ كشور اول دنیا قرار دارد و سهم ایران از تعداد گردشگر و درآمد حاصل از آن باید به حدود سه درصد درآمد جهانی برسد.

ایران تا ۱۰ سال آینده بر اساس برنامه چشم‌انداز توسعه كشور باید میزبان ۲۰ میلیون گردشگر و دارای درآمد ۳۰ میلیارد دلاری باشد كه این رقم معادل درآمدهای نفتی كشورمان است.

سلطانی‌فر اضافه كرد که بر اساس آمار اعلامی سازمان جهانی گردشگری تا سال ۲۰۲۰ میلادی بر تعداد گردشگران تاریخی و فرهنگی كشور افزوده می‌شود و بر این اساس ایران مقصد گردشگران بی‌شماری خواهد بود.

وی ادامه داد:

دو و نیم میلیون نفر از گردشگران خارجی كشور ما را گردشگران مذهبی شامل می‌شوند و برای رونق گردشگری در همه زمینه‌ها باید تلاش كنیم. سلطانی‌فر با اشاره به اینکه استان سمنان از ظرفیت‌های مهمی درزمینهٔ گردشگری، طبیعت‌گردی و کویر نوردی برخوردار است گفت که كویرهای استان سمنان می‌تواند مقصد گردشگران داخلی و خارجی باشد. برنامه‌های رئیس‌جمهوری و هیئت دولت در بیست و ششمین سفر استانی به استان سمنان، شركت در شورای اداری، نشست با نخبگان، علما و ایثارگران، نشست با سرمایه‌گذاران و امضای نمادین تعدادی تفاهم‌نامه و مصاحبه مطبوعاتی است.

تمایل گردشگران روس برای سفر به ایران

گردشگران روس هرکجا باشند، توسعه و رونق صنعت گردشگری را برای آن کشور به ارمغان می‌برند. روس‌ها تمایل بسیار زیادی به سفر خارجی دارند، نکته‌ای که با بررسی تعداد گردشگران روس یا ضررهایی که ترکیه از عدم حضور آن‌ها متحمل شده به‌سادگی قابل‌درک است. درهفته‌ای که گذشت، به‌دنبال سفر هیئت روسی به استان همدان، شهرستان نهاوند میزبان وزیر فرهنگ ایالت ایکاترینبورگ استان سوردلوفسک روسیه بود.

توریست روسی

پاول کرکف در نشست با سرمایه‌داران شهرستان نهاوند با بیان اینکه ایران تا پیش از حضور سنایی به‌عنوان سفیر ایران در کشور روسیه، چندان شناخته‌شده نبود، اظهار کرد:

اکنون گردشگران روسی تمایل زیادی برای حضور و شناخت ایران، استان همدان و بویژه شهرستان نهاوند دارند.

او ادامه داد:

ایران با تاریخ بلند و فرهنگ قوی، انسان‌هایی با اراده و دوست‌داشتنی دارد، به‌طوری که برای دیدن مردم هر کشور فقط نباید به پایتخت آن کشور نگاه کرد، بلکه باید به شهرهای دیگر رفت و دید مردم آن مناطق چطور زندگی می‌کنند. ازآنجاکه ایران طبیعتی شگفت‌انگیز و مکان‌های گردشگری زیادی دارد، می‌توانیم از این پتانسیل‌ها برای تبادل گردشگر استفاده کنیم.

وی با دعوت از مسئولان شهرستان نهاوند برای حضور دراین استان روسیه، از مهمان‌نوازی مردم همدان قدردانی کرد و گفت:

در نمایشگاهی که از ۱۱ تا ۱۴ ماه ژوئن در استان ایکاترینبورگ برگزار می‌شود، از حضور فعالان شهرستان نهاوند در زمینه‌های فرهنگی و گردشگری استقبال می‌شود و یک غرفه در اختیارشان گذاشته خواهد شد. این نمایشگاه برای هفتمین‌بار در ایکاترینبورگ برگزار می‌شود و نمایندگان صنایع بزرگ دنیا به این شهر می‌آیند. این منطقه محل مناسبی برای مذاکرات بین‌المللی است.

او اضافه کرد هرسال نشستی در بخش گردشگری در روسیه برگزار می‌شود که در آن، ۲۶ کشور از تمام نقاط جهان شرکت می‌کنند. امیدواریم ایران جزو ۱۰ کشور اول باشد و در آن نشست شرکت کند.

فرماندار شهرستان نهاوند نیز گفت: نهاوند ازنظر تاریخی پیشینه‎ای کهن دارد و شهرستانی با توانمندی‌های بسیار در بخش‌های میراث فرهنگی، گردشگری، کشاورزی و صنعت و معدن است.


گزارش اختصاصی کجارو از افتتاح نمایشگاه نقاشی‌های استاد لوریس چکناواریان با موضوع نقاشی روی بوم

مراسم افتتاحیه گالری آثار استاد لوریس چکناواریان روز دوشنبه هفته گذشته در خانه هنرمندان تهران برگزار شد و فرصتی دست داد تا پای صحبت‌های استاد چکناواریان درباره این رویداد مهم بنشینیم.

استاد لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر اهل ایران و یکی از محبوب‌ترین چهره‌های فرهنگی و هنری و مفاخر ایران و ارمنستان است. اما دوشنبه ۳۰ فروردین ۹۴ استاد چکناواریان پرده از مجموعه آثار هنری خود در زمینه نقاشی با عنوان "موسیقی روی بوم" (Music on Canvas) برداشت.

با گزارش اختصاصی کجارو از این مراسم، گشت‌وگذاری مجازی در این نمایشگاه داشته باشید.

معرفی جاذبه‌های گردشگری ايران در نمايشگاه گردشگری آنكارا

درهفته‌ای که گذشت، جاذبه‌های گردشگری ايران در نمايشگاه گردشگری اكسپو ۲۰۱۶ آنكارا كه اولين نمايشگاه اكسپو گردشگری پايتخت تركيه است معرفی شد.

در مراسم گشايش اين نمايشگاه معاون وزير فرهنگ و توريسم تركيه، مقامات اتاق بازرگانی تركيه و آنكارا، شهرداری استان قهرمان ماراش، استاندار استان چروم، نمايندگان مجلس و ساير مقامات محلی و حسن صفرخانی، رايزن فرهنگی سفارت جمهوری‌ اسلامی‌ ايران حضور داشتند.

نمایشگاه گردشگری

در مراسم گشايش، مدیرعامل شركت آتيس، برگزار كننده نمايشگاه در خصوص برگزاری اولين نمايشگاه گردشگری آنكارا توضيحاتی ارائه كرد و هدف از برگزاری نمايشگاه را آشنایی مردم و مسئولين آنكارا و نمايندگان كشورهای خارجی با جاذبه‌های گردشگری تركيه و ساير كشورها دانست.

وی با اشاره به ظرفيت‌های آنكارا به‌عنوان پايتخت كشور تركيه تداوم برگزاری اين نمايشگاه و توسعه حضور شركت‌های گردشگری تركيه و ساير كشورها را موردتوجه قرارداد و از حضور ايران به‌عنوان اصلی‌ترين شريک نمايشگاه گردشگری تقدير و تشكر كرد.

صفرخانی تقارن بازگشایی نمايشگاه گردشگری اكسپو ۲۰۱۶ آنكارا را با ميلاد امام علی (ع) خليفه مسلمين و امام شيعيان تبريک گفت و سپس در خصوص روابط تاريخی و ارزش‌های مشترک فرهنگی ملت ايران و تركيه نكاتی را برشمرد.

وی گفت که ايران كشوری است با منابع تاريخی و ميراث فرهنگی ارزشمند و جغرافيا و جاذبه‌های طبيعی و گردشگری بسيار كه جزء ده كشور جهان است و تركيه نيز در ساليان جديد به يکی از قطب‌های گردشگری تبدیل‌شده و سالانه قريب به دو ميليون گردشگر از ايران با علاقه‌مندی به تركيه سفر می‌كنند ولی متأسفانه مردم تركيه به دليل عدم شناخت از جاذبه‌های گردشگری به‌صورت محدود به ايران سفر می‌نمايند.

رايزن فرهنگی ايران با ابراز اميدواری از اينكه برگزاری اين نمايشگاه و حضور ايران در اين رويداد فرصتی برای معرفی ايران باشد، گفت که می‌خواهند با معرفی بيشتر ايران و ارائه تسهيلات لازم توسعه زیرساخت‌های گردشگری، ارائه بسته‌های مناسب گردشگری حضور گردشگران دو كشور متوازن شود.

به این صفحه از کجارو  مراجعه کنید تا دراین‌باره بیشتر بخوانید.

فروش وقت ویزا و توضیحات سفارت آلمان در تهران

در پی انتشار مطلبی با عنوان «یک دلالی نوین: وقت سفارت!» با موضوع فروش وقت مصاحبه ویزا در سفارت آلمان در تهران، این سفارتخانه توضیحاتی را ارائه کرد.

سفارت آلمان

در توضیح سفارت آلمان در تهران، درباره موضوع فروش وقت مصاحبه ویزا در سفارت آلمان آمده است:

اصل مطلب در خصوص اشخاصی است که اعلام می‌دارند از طریق سیستم اینترنتی نمی‌توانند وقت بگیرند و ادعا می‌کنند که این امر تنها در قبال پرداخت پول و از طریق آژانس‌ها امکان‌پذیر است. پیشاپیش باید اعلام کرد که بله، در حال حاضر گرفتن وقت سفارت سخت است اما نه غیرممکن. متقاضیان بسیاری به ما اعلام می‌کنند که خودشان وقت گرفته‌اند، بسیاری نیز پس از اقدام ناموفق برای گرفتن وقت، با ما تماس می‌گیرند. دلیل این امر نیز تقاضای زیادی است که ما و همچنین دیگر سفارت‌های شنگن در این اواخر با آن روبه‌رو شده‌ایم. ما از این افزایش علاقه مرتبط با تحولات اخیر بسیار خرسندیم.

سفارت، روزانه بیش از ۲۰۰ درخواست روادید دریافت می‌کند. همکاران سفارت در سال ۲۰۱۵ میلادی به بیش از ۵۰ هزار درخواست روادید رسیدگی کردند. با این وجود افزایش تقاضا بیش از این است که به همین دلیل نیز بخش روادید سفارت آلمان، پرسنل خود را افزایش داده است و مقدمات انتقال به ساختمان بزرگ‌تری در دست اجرا است که رفاه بیشتری نیز برای مراجعه‌کنندگان به‌همراه خواهد داشت.

متن کامل این توضیحات را در این صفحه از کجارو دنبال کنید.

درهفته‌ای که گذشت، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، از مذاکرات با فرانسه در حوزه‌های توسعه ناوگان ریلی٬ هوایی و دریایی خبر داد و گفت: قرارداد بسیار خوبی در حوزه‌ی طراحی و نوسازی ایستگاه‌های راه‌آهن تهران٬ قم و مشهد بین دو کشور وجود دارد.

راه آهن

«عباس آخوندی» در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر حمل و نقل٬ دریا و شیلات فرانسه ضمن اظهار خرسندی از آغاز مجدد پروازهای ایرفرانس به ایران گفت:

مطمئن هستم راه‌اندازی این پروازها به‌عنوان یک اقدام سمبلیک می‌تواند از توسعه روابط ایران و فرانسه حکایت کن؛ طی یک ‌سال‌ونیم اخیر مذاکرات متعددی با فرانسه و شرکت‌های این کشور در زمینه‌های مختلف صورت گرفت و فرانسه جزو کشورهایی بود که بعد از شروع روابط تازه ایران با جامعه بین‌المللی٬ در حوزه اقتصادی پیشگام بود.

وزیر راه‌ وشهرسازی با بیان اینکه دو کشور برای پایداری و استحکام روابط خود متعهد هستند افزود که با توجه به آغاز به کار جدید روابط دو کشور باید این روابط را مدیریت و مراقبت کنیم.

آخوندی به مذاکرات ایران برای خرید هواپیما از شرکت ایرباس اشاره کرد و گفت:

از حدود یک‌سال گذشته مذاکرات خود با این شرکت هواپیمایی را آغاز کردیم و بعد از اجرای برجام پیش‌قرارداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیما از این شرکت به امضا رسید.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:

که بعد از امضای پیش‌قرارداد این خرید مذاکرات بین شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) و شرکت هواپیماسازی ایرباس در حوزه‌های مختلف تعمیر و نگهداری٬ تأمین مالی و جزئیات قرارداد نهایی با جدیت ادامه داشت. دو شرکت هما و ایرباس مذاکرات را به‌پیش می‌برند و ما نیز به‌عنوان دو دولت بر روند این مذاکرات نظارت داریم.

وی از مذاکرات با فرانسه در حوزه‌های توسعه ناوگان ریلی٬ هوایی و دریایی نیز خبر داد و گفت که قرارداد بسیار خوبی در حوزه طراحی و نوسازی ایستگاه‌های راه‌آهن تهران٬ قم و مشهد بین دو کشور وجود دارد. همچنین در ارتباط با احداث قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان که فاینانس آن از طرف چین تأمین می‌شود٬ در بخش مسائل فنی و تجهیزات با طرف فرانسوی مذاکراتی انجام شد.

آخوندی با تأکید بر اینکه روابط اقتصادی ما با فرانسه رو به افزایش است اضافه کرد:

حجم مبادلات در سال جاری میلادی و سال‌های آینده رشد خوبی خواهد داشت ضمن آنکه در زمینه‌های حمایت‌های مالی و روش‌های تأمین مالی پروژه‌ها برای بخش‌های هوایی٬ ریلی و دریایی طی چندماه گذشته موافقت‌نامه‌های خوبی به امضا رسید

رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد که ایران و عربستان بر سر موضوعاتی چون پرواز و تامین امنیت زائران به توافق رسیدند‌ اما اختلاف درباره صدور ویزای اتباع ایرانی همچنان باقی مانده است.

حج

«سعید اوحدی» رئیس سازمان حج‌وزیارت که به‌همراه هیئت مذاکره‌کننده حج ایران روز سه‌شنبه به کشور بازمی‌گردد، درباره نتیجه پنج روز مذاکره با وزارت حج عربستان گفت:

در جلسات متعددی که وزیر حج، معاون وزیر کشور و مسئولان وزارت خارجه عربستان حضور داشتند، دو طرف ملاحظات خود را درباره حج تمتع اعلام کردند که تأکید ما بیشتر بر تأمین امنیت زائران ایرانی با توجه به حوادث سال گذشته بود. در نهایت پیش‌نویسی ۶۰ صفحه‌ای از این مذاکرات طولانی تهیه شد که روی هر یک از بندها، بحث‌های زیادی صورت گرفت.

وی ادامه داد:

سعودی‌ها بندی را به این پیش‌نویس اضافه کرده بودند مبنی بر اینکه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برای برقراری پرواز با عربستان دوباره باید مجوز بگیرد که ما آن را در مغایرت با تفاهم‌نامه‌های قبلی اعلام کردیم. سرانجام طرف سعودی، استفاده ایرانی‌ها و جمهوری اسلامی ایران از شرکت‌های هواپیمایی داخلی را محق دانست.

سرپرست هیئت مذاکره‌کننده حج ۹۵ گفت که مسئله صدور ویزا هنوز حل‌نشده است، در حالی که ما راهکارمان را دراین‌باره به‌طرف سعودی به‌صورت مکتوب ارائه کرده‌ایم.

جزئیات بیشتر را در این صفحه از کجارو دنبال کنید.

بهره‌برداری ۲ هتل ۴ و ۲ ستاره در قشم

هفته گذشته، با حضور معاون رئیس‌جمهوری و رئيس سازمان ميراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، استاندار هرمزگان، مديرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و جمعی از مسئولان، هتل چهار ستاره «اِرَم» و دو ستاره «نخل هنگام» در اين شهرستان به بهره‌برداری رسيد.

هتل ارم

مدیرکل ميراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم در حاشيه اين مراسم گفت که هتل چهار ستاره قشم با ۲۵۰ تخت و صرف اعتباری افزون بر ۱۵۰ ميليارد ريال احداث‌شده است.

«عبدالجواد كمالی» بيان كرد:

با افزايش اين ميزان تخت به ظرفيت هتل های قشم، گنجايش تخت‌ها به چهار هزار و ۸۰۰ تخت افزايش يافت.

وی ادامه داد:

  اين هتل شامل قسمت‌های مختلفی چون سالن پذيرايی، سالن كودک و تعدادی سوئيت برای میهمانان است تا زمينه استفاده هرچه بيشتر آن‌ها از اين امكانات فراهم شود.

مديركل ميراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم همچنين با اشاره به افتتاح هتل دوستاره «نخل هنگام» افزود که اين هتل در زمينی به مساحت ۲۸۰ مترمربع در پنج طبقه و هزار و ۳۰۰ متر احداث‌شده است،  وی گفت که اين هتل ظرفيت ۶۵ تخت را دارد و برای احداث آن بيش از ۳۵ ميليارد ريال هزينه شده است.

هشت پروژه ساخت هتل در قشم از جمله پروژه‌هایی است كه به‌منظور رفع نيازهای اين جزیره لازم است در حال ساخت است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه