آمریکا میزبان ۴۱ کیلو زعفران ایرانی است

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۰
آمریکا میزبان ۴۱ کیلو زعفران ایرانی است

در پی توافقات هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ آمریکا پس از ۱۵ سال به جمع مشتریان زعفران ایرانی پیوست و تاجران ایرانی موفق شدند در ماه‌های اخیر ۴۱ کیلوگرم زعفران ایرانی به این کشور صادر کنند.

از بهمن‌ سال گذشته که نخستین محموله‌ی زعفران ایرانی به بازارهای آمریکا به صورت مستقیم وارد شد، آمریکا هم نشان داد در پی توافقات هسته‌ای علاقه‌مند است به صورت مستقیم این محصول را خریداری کند که در نتیجه آن طی ۵۳ روز پایانی سال گذشته یک کیلوگرم زعفران در بسته‌بندی‌های مختلف کمتر از ۱۰ گرم، ۱۰ تا ۳۰ گرم و بیشتر از ۳۰ گرم به ارزش بالغ بر ۶۸ هزار دلار به این کشور صادر شد.

البته پیش از این نیز آمریکا هم مانند سایر کشورها مشتری زعفران ایرانی بود اما با توجه به تحریم‌ها این محصول را به صورت واسطه‌ای از کشورهایی مانند امارات خریداری می‌کرد که البته به نام این کشورها تمام می‌شد. چرا که کشورهای واسطه‌ای زعفران ایرانی را به صورت فله‌ای خریداری و در برندهای ملی خود بسته‌بندی می‌کردند و به آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی صادر می‌کردند.

در سال گذشته ۱۱۳ تن و ۵۷۹  کیلوگرم زعفران به ارزش بالغ بر ۱۶۵  میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در بسته‌بندی‌های مختلف به ۴۲ کشور صادر شد که از نظر وزنی ۲۸/۵ درصد و از نظر ارزشی ۲۷/۴ درصد نسبت به سال ۱۳۹۳ کاهش داشته است.

با توجه به کاهشی شدن صادرات این محصول گران‌بها امید است مسئولان در سال جاری و سال‌های آینده برنامه‌ریزی‌ دقیق‌تری برای ساماندهی بازار داخلی و خارجی زعفران انجام دهند تا بتوان ضمن یافتن مشتریان جدید، درآمد ارزی بیشتری از محل صادرات این محصول ارزآور کسب کرد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه