اورتون فلز؛ با سنگ فرش های شگفت انگیز

امیرعلی محمودی
امیرعلی محمودی سه شنبه، ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۰
اورتون فلز؛ با سنگ فرش های شگفت انگیز

اورتون فلز (Orton Fells) که واقع در شرق محوده دریاچه در شهر کامبریای انگلستان است، به‌لحاظ زمین‌شناسی ناحیه‌ای جالب‌توجه است. در ادامه با کجارو همراه باشید تا بیشتر با این منطقه آشنا شویم.

این منطقه‌ی وسیع، توسط روستاهای اورتون به نام‌های «گریت آسبی»، «لیتل آسبی»، «کراسبی ریونزورث» و «کراسبی گرت» احاطه‌شده است که دارای برخی از شگفت‌انگیزترین برون‌زدهای سنگ‌آهک، سنگ و سنگ‌فرش در بریتانیا است. این منطقه پوشیده از سنگ‌آهک و نیز سنگ‌هایی است که در معرض شرایط مختلف آب و هوایی بوده است. فرسایش ناشی از یخ رود و نیز شرایط جوی، شکاف‌های عمیقی روی سنگ‌آهک‌ها ایجاد کرده است که موجب شکسته شدن و نیز سنگ‌فرش‌های سطح زمین شده است؛ به‌طوری که گویی کار دست انسان است. بیشتر این سنگ‌فرش‌ها طی چندین قرن و به‌واسطه‌ی حفاری صدمه‌دیده‌اند. «سنگ‌های گریت آسبی» در نزدیکی روستای گریت آسبی و اورتون اسکارز در نزدیکی اورتون، دارای برخی از بهترین نمونه‌های این آهک‌ها در بریتانیا است.

سنگ فرش

سنگ‌آهک‌های این منطقه طی دوره‌ی زغال‌زا (دوره‌ی کربونیفر) و حدود ۳۵۰ میلیون سال پیش ایجاد شدند. در آن زمان، این ناحیه در زیرآب بود. با راه رفتن روی سنگ‌فرش‌های آهکی اینجا، هنوز هم می‌توان فسیل مرجان‌های باستانی، برخی از سختتان و لاله‌وش که توسط سنگ‌ها ساخته‌شده‌اند را دید.

سنگ فرش

طی دوره‌ی آخرین عصر یخبندان، سنگ‌آهک‌های این منطقه از لایه‌های زیاد یخ به قطر صدها متر پوشیده و موجب ترک خوردن سنگ‌بستر آن شد. وقتی‌که یخ‌ها آب شدند، رسوب ناشی از آن در بالای سنگ‌ها باقی ماند که بعدها با گرم شدن هوا، سنگ‌آهک توسط درختان و گیاهان احاطه شد. با جذب آب درون خاک، ضعف سنگ‌ها به خاطر ترک و شکستگی ناشی از فرسایش، بیشتر شد. ازآنجایی‌که خاکِ اطراف سنگ‌ها، هزاران سال بود که شسته شده بود، با ایجاد کانال و گودی‌هایی که آب درون سنگ‌ها ایجاد کرده بود، این سنگ‌ها هرچه بیشتر در معرض فرسایش قرار گرفتند. این شکاف‌ها و آبراه‌ها، قالب‌های بسیار زیبا و پر جزئیاتی ساخته‌اند که در سنگ‌فرش‌های اورتون فلز به چشم می‌خورد.

این شکاف‌های عمیق، زیستگاه تعداد زیادی از گیاهان و سرخس‌هاست که از خورده شدن توسط حیوانات و نیز تأثیر خشک‌کنندگی باد در امان مانده‌اند. موجودات بی‌مهره‌ی زیادی از جمله عنکبوت نیز از شکاف سنگ‌آهک‌ها برای تنیدن تار خود و شکار حشرات استفاده می‌کنند.

سنگ فرش

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه