۱۳ نمونه حرفه ای از ارتقاء عکس در فتوشاپ

رضا صادقی مقدم | شنبه, ۴ اردیبهشت ۹۵ ساعت ۰۹:۰۰

 امروزه نه‌ تنها در برخی از سبک‌ها و شاخه‌های عکاسی، ویرایش، عملی خطا و غیر اخلاقی محسوب نمی‌شود، بلکه تاریک‌خانه‌ی دیجیتال (به معنای ویرایش رنگ، نور و...) به هنری تبدیل‌ شده که هر عکاس حرفه‌ای باید بداند. با کجارو همراه باشید تا چند عکس ارتقاء یافته توسط فتوشاپ را ببینیم و در مورد تکنیک به کار رفته در هر یک صحبت کنیم.

ثبت یک عکس خوب آسان نیست. ثبت یک عکس عالی سخت‌تر هم هست. اما ثبت یک عکس غیرممکن، خب غیرممکن است، مگر این‌ که از فتوشاپ کمک بگیرید.

پیتر استوارت (Peter Stewart) یک عکاس حرفه‌ای است که کارها‌ی زیادی از او در سطح جهانی منتشر شده‌اند. او و کارهایش هزاران دنبال‌کننده و میلیون‌ها بیننده دارند. پیتر همچنین یک جادوگر در فتوشاپ نیز هست. در عکس‌های زیر که قبل و بعد از کار وی در فتوشاپ را نشان می‌هند،می‌توان به وضوح دید که مقداری ویرایش هوشمندانه چه تفاوتی را می‌تواند ایجاد کند.

پیتر استوارت به پتاپیکسل می‌گوید:

من دوست دارم روشم در عکاسی، ثبت تصاویری خیالی و فراواقعی باشد.

او از تکنیکی به نام براکت نوردهی چند‌گانه (bracketed multiple exposure) استفاده می‌کند که به وی اجازه می‌دهد جزئیات ریز هر عکس را قبل از ادغامشان با‌ هم و تبدیلشان به یک عکس، ثبت نماید.

او توضیح می‌دهد:

این نمونه‌های قبل و بعد، به معنی نمایش کار‌هایی است که می‌توان با قدرت فتوشاپ انجام داد.

استوارت ادامه می‌دهد:

برای این هدف من عمدا دراماتیک‌ترین نمونه‌ها را به نمایش می‌گذارم.

توضیح مترجم: براکت (Bracket) در عکاسی به معنای ثبت چند عکس با نور‌دهی‌های مختلف است تا بعدا یا آن‌ها را با هم ادغام کرده و تصویر HDR به دست آوریم یا با انتخاب یکی، ریسک نوردهی اشتباه را کم کنیم.

۱. براکت HDR که به صورت دستی با فتوشاپ ادغام شده‌اند. از Nik Color Efex Pro نیز برای ارتقاء و بهبود رنگ‌ها و نور‌ها استفاده شده است.

ویرایش عکس در فتوشاپ

۲. تک عکس Raw که کپی و چرخیده‌ است. این عکس سپس به صورت مورب بریده و از ماسک برای یکپارچه شدنش استفاده شده و برای بیرون کشیدن جزئیات، در پایان عکس کمی روشن شده است.

ویرایش عکس در فتوشاپ

۳. تنظیم دمای رنگ با استفاده از Adobe Cameraraw

ویرایش عکس در فتوشاپ

۴. اصلاح پرسپکتیو و حذف کابل برق در فتوشاپ. رنگ‌ها نهایتا در Nik Color Efex Pro بهبود یافته‌اند.

ویرایش عکس در فتوشاپ

۵. تنظیمات مختلفی روی آسمان در فتوشاپ صورت گرفته است. از Nik Color Efex Pro نیز برای ارتقاء و بهبود رنگ‌ها و نور‌ها استفاده شده است.

ویرایش عکس در فتوشاپ

۶. سوختگی و نور زیاد عکس (Overexposed) در فتوشاپ اصلاح شده و عکس نجات پیدا کرده‌ است. از Nik Color Efex Pro نیز برای ارتقاء و بهبود رنگ‌ها و نور‌ها استفاده شده است.

ویرایش عکس در فتوشاپ

۷. ویرایش نور در یک تک‌ عکس.

ویرایش عکس در فتوشاپ

۸. پخش ملایم رنگ نارنجی روی آسمان (Gradual Orange  Gradient) در Adobe Cameraraw. پرتو‌های آفتاب در فتوشاپ به وجود آمد‌ه و کمی براق‌تر شده‌اند.

ویرایش عکس در فتوشاپ

۹. براکت HDR که با کمک Merge To HDR در  فتوشاپ ترکیب شده‌اند. از Nik Color Efex Pro نیز برای ارتقاء و بهبود رنگ‌ها و نور‌ها استفاده شده است.

ویرایش عکس در فتوشاپ

۱۰. براکت HDR که به صورت دستی با فتوشاپ ادغام شده‌اند. از Nik Color Efex Pro نیز برای ارتقاء و بهبود رنگ‌ها و نور‌ها استفاده شده است.

ویرایش عکس در فتوشاپ

۱۱. براکت نوردهی چند‌گانه که ادغام شده‌ است.

ویرایش عکس در فتوشاپ

۱۲. تعدیل و تنظیم کنتراست و رنگ به هدف کاهش مه و گرم‌ کردن تصویر. آسمان ترکیبی در عکس ادغام ‌شده و درخشش آفتاب نیز اضافه شده است.

ویرایش عکس در فتوشاپ

۱۳. نوردهی دو‌گانه که در فتوشاپ ادغام شده‌اند. پرسپکتیو در Adobe Cameraraw اصلاح و تنظیمات رنگ نیز با Nik Color Efex Pro انجام شده است.

ویرایش عکس در فتوشاپ

نظر شما کاربران خلاق کجارو درباره‌ی این تصاویر خیره‌کننده چیست؟ آیا تجربه‌ای از تکنیک‌های ویرایش و براکت دارید که بخواهید با ما به اشتراک بگذارید؟ مثل همیشه با مطرح کردن سوالات و نظرات خود ما را خوشحال کنید.

مطالب مرتبط:

منبع boredpanda

دیدگاه