طرح جدید اروپا برای صدور ویزا برای اتباع کانادا و آمریکا

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا چهار شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۰
طرح جدید اروپا برای صدور ویزا برای اتباع کانادا و آمریکا

در پی اعمال شرایط و محدودیت‌های جدید برای اتباع کشورهای اروپایی در دریافت ویزای کشورهای آمریکا و کانادا، اتحادیه اروپا نیز تصمیم به سازمان‌دهی و اجرای شرایط مشابهی برای شهروندان کشورهای مذکور دارد.

اتحادیه اروپا شرایط و مراحل دریافت ویزای اتباع کانادا و آمریکا را مورد بحث و بازبینی قرار می‌دهد.

بنا به اعلام وزارت امور خارجه، در سال ۲۰۱۵ بیش از ۱۲/۵ میلیون شهروند آمریکایی به اروپا سفر کرده‌اند. از طرفی، مینا آندریوا، سخنگوی کمیسیون اروپا اعلام کرد که موضوع صدور ویزا برای شهروندان کشورهای کانادا و آمریکا روز جمعه در کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گیرد و هدف از این کار، لغو متقابل ویزای بی‌قید و شرط طرف‌های استراتژیکمان است. همچنین، از روز چهارشنبه کمیسیون اروپا برنامه جدیدی به نام «سیستم ورود و خروج» را به مرحله اجرا درآورده که طبق آن کلیه اتباع غیر اروپایی در هنگام سفر به این کشورها و عبور از مرز مورد بررسی و کنترل قرار می‌گیرند. گفتنی است چنین رفتاری از جانب کشورها برای اعطای ویزا در برابر رفتار سایر کشورها چندان غیرمعمول نیست.

طبق سیستم جدید کنترل ورود و خروج، مشخصات کلیه شهروندان غیر اروپایی در هنگام عبور از مرز اعم از نام، نوع مدرک مسافرتی و ویژگی‌های بیومتریکی و تاریخ ورود و خروج به مقصد ثبت می‌شود. اتحادیه اروپا امیدوار است تا با سختگیری در مورد تدابیر امنیتی مرزها، کلیه افرادی که بیش از موعد مقرر در این کشورها اقامت داشته و نیز افراد غیرمجاز در محدود شینگن را شناسایی کنند. همچنین در آینده نزدیک این سیستم جایگزین مهرزنی دستی گذرنامه‌ها خواهد شد، زیرا این سیستم بسیار زمان‌بر بوده و در آن امکان ثبت اطلاعات کافی برای رهگیری عابران مرزی و نیز اقامت‌کنندگان غیرمجاز وجود ندارد.

آندریوا در ادامه سخنانش افزود کمیسیون اروپا نیازمند قوانینی برای اعمال دوسویه شرایط دریافت ویزا برای کشورهایی است که به شهروندان اروپایی اجازه دریافت ویزای آزاد را نمی‌دهند. البته اعضای پارلمان و اتحادیه اروپا قدرت رد این طرح را دارند. طبق اعلام مقامات رسمی اروپا در حال حاضر آمریکا اتباع کشورهای بلغارستان، کروواسی، قبرس، لهستان و رومانی را ملزم به دریافت ویزا کرده است. کشور کانادا نیز چنین شرایطی را برای شهروندان بلغارستان و رومانی اعمال می‌کند.

مطالب مرتبط:

منبع mashable

دیدگاه