انتقال آب خزر به سمنان و مشکلات زیست محیطی آن از نگاه پدر علم کویر شناسی ایران

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۵
انتقال آب خزر به سمنان و مشکلات زیست محیطی آن از نگاه پدر علم کویر شناسی ایران

پدر علم کویرشناسی ایران معتقد است که با انتقال آب خزر به سمنان، آب دریا شور نمی‌شود و مشکلات زیست محیطی نیز بوجود نمی‌آید.

مقاله مرتبط:

پرویز کردوانی با اشاره به طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان اظهار کرد:

پس از انقلاب مسئولان به این نتیجه رسیدند که باید کشاورزی توسعه یابد و در کنار آن صنعت نیز رشد کند که در ادامه دولت‌مردان و اندیشمندان متوجه شدند که برای پیشبرد همه این موارد به آب نیاز دارند.

وی با اشاره به اینکه پیشرفت در زمینه کشاورزی و صنایع به آب نیازمند است، افزود:

برای ایجاد شهرها و پیشرفت در زمینه کشاورزی، سدسازی آغاز و وقتی تمامی رودخانه‌ها بر روی آنها سد احداث شد بار دیگر نیز با کمبود شدید منابع آب روبه‌رو شدند و کشاورزان به فکر حفر چاه افتادند.

پدر علم کویرشناسی ایران معتقد است که وزارت نیرو با وجود تمامی سدسازی‌ها و حفر چاه‌ها به دنبال راهکار دیگری برای تأمین آب است. همچنین در مناطق خشک ایران همانند یزد، سیرجان، کرمان و اصفهان برای احداث کارخانه‌های بزرگ به دلیل بارندگی اندک نیازمند آب است.

وی با بیان اینکه مسئولان کارخانه‌های بزرگ به دلیل کاهش ضررهای مالی از وزیر نیرو درخواست کمک کرده‌اند، تاکید کرد:

با امضای قراردادی با ۱۳ استان، تامین آب برای کارخانه‌های کویر مرکزی از خلیج فارس آغاز شده است.

کردوانی تصریح کرد:

برای تأمین آب کارخانه‌های سمنان قرار شد از دریای مازندران، آب تأمین شود که با توجه به مخالفت‌های زیست‌محیطی، این طرح متوقف شده است. در حال حاضر در سمنان هیچ منبع و ذخیره آبی وجود ندارد و برای رهایی از کمبود آب، باید آب خزر را شیرین کرده و انتقال دهند.

وی همچنین این نظریه که نمک‌ها را به شکل قالب در جایی دفن کنند را روش مناسبی ندانست و یادآور شد:

بهترین نمک برای انسان نمک دریا است چرا که منبع غنی ید است. با این انتقال، آب دریا شور نمی‌شود و مشکلات زیست محیطی نیز بوجود نمی‌آید.

پدر علم کویرشناسی ایران در مورد نظریه برخی از مسئولان محیط زیستی که اگر آب دریای خزر انتقال یابد خزر شورتر می‌شود، اظهار کرد:

۸۰ درصد آب دریای خزر از منطقه‌ای در ولگای روسیه تامین می‌شود و نمک‌های موجود در دریای خزر در خلیجی در نزدیکی ترکمنستان تجمع می‌شود و البته در کنار این خلیج ده‌ها کارخانه برای استخراج نمک وجود دارد.

کردوانی تصریح کرد که در حال حاضر نمی‌توان با انتقال آب دریا مخالفت کرد، اما انتقال آب در مجموع نباید انجام شود؛ چرا که وقتی آب با لوله از دریا مکیده می‌شود با خود ماهی‌های کوچک و جانداران فراوانی را انتقال می‌دهد که موجب از میان رفتن آنان می‌شوند.

این استاد دانشگاه افزود:

مناطق اطراف خلیج فارس مانند دبی که رودخانه و آب زیرزمینی ندارد دارای بیشترین فضای سبز هستند که دلیل آن شیرین کردن آب و استفاده از آن برای محیط زیست است.

کردوانی با بیان اینکه در مناطق جنوبی برای کاهش هزینه‌های شیرین کردن آب دریا می‌توان از انرژی خورشیدی استفاده کرد، خاطرنشان کرد که استفاده از راکتورهای اتمی، آب‌شیرین‌کن‌های اسمز معکوس و یا مبادله معکوس می‌تواند از روشهای موثر در این زمینه باشد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه