زیباترین اسکله‌های تفریحی جهان

زهره ملکی | چهار شنبه, ۱ اردیبهشت ۹۵ ساعت ۱۶:۳۰

به طور حتم سواحل زیبا و گردشگاه‌های ساحلی از جمله جاذبه‌هایی هستند که هر توریست و گردشگری را به سمت خود جذب می‌کنند. در سفر به شهرهای ساحلی، قدم زدن و تفرج در اسکله‌های تفریحی، فراموش نشدنی‌ترین و خاطره انگیزترین بخش سفرتان خواهد بود. در این مقاله شما را با برخی از زیباترین اسکله‌های تفریحی جهان آشنا خواهیم کرد. با کجارو همراه باشید.

در گذشته، قبل از اینکه اسکله‌ها به گردشگاه‌های ساحلی تبدیل شوند، بیشتر به عنوان بارانداز کاربرد داشته‌اند و برای انتقال مسافران و محموله‌ها از قایق به خشکی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. اولین اسکله‌های تفریحی در بریتانیا و در طی سال های آغازین قرن نوزدهم ساخته شدند. در آن زمان راه‌آهن و سیستم حمل و نقل ریلی در بریتانیا در حال گسترش بود و مسافرانی از سراسر این کشور گروه گروه به سمت گردشگاه های ساحلی هجوم می‌آوردند. اما در بسیاری از این تفریحگاه‌ها مخصوصا در زمانی که دریا در حال جزر بوده، دریا از کنار ساحل به خوبی دیده نمی‌شد این مسئله باعث شد که مالکان این گردشگاه‌ها، اسکله‌های بلند و طولانی را بر روی ساحل بسازند تا اینکه توریست‌های منطقه بتوانند دریا را به خوبی ببینند و بر روی آب‌های ساحلی قدم بزنند. اکنون این اسکله‌ها با انواع مغازه‌ها، رستوران‌ها و کافه‌ها تجهیز شده‌اند و همچنین برای کارناوال‌های فرهنگی-هنری و اجرای کنسرت‌های ایستاده مکان مناسبی هستند. امروزه اسکله‌های تفریحی به یک بخش اصلی و مهم از شهرهای ساحلی مبدل شده‌اند. از اوایل دوران ویکتوریا، اسکله‌های تفریحی از جاذبه‌های اصلی شهرهای ساحلی در بریتانیا و آمریکای شمالی بوده‌اند. بسیاری از اسکله ها اکنون گنجینه‌های تاریخی محسوب می‌شوند و نشان‌دهنده‌ی بخشی از کهن‌ترین ساختارهای معماری در جهان هستند. اما از سویی دیگر معماری خاص و نامتعارف همراه با طراحی‌های هنری از ویژگی های بارز اسکله‌های مدرن امروزی هستند.

بهترین‌ اسکله‌ها

۱. اسکله‌ شِونینگن (Scheveningen)

اسکله‌ی شِونینگن در شهر شونینگن هلند و در نزدیکی شهر لاهه واقع شده است. این اسکله که دارای طراحی خاص و غیر معمول است در دو سطح ساخته شده طبقه‌ی پایین‌تر، قسمتی محصور و سرپوشیده است در حالی که طبقه بالایی، فضایی آزاد و کاملا باز است. این اسکله در پایانی‌ترین قسمت به چهار شاخه تقسیم می‌شود که آیلندز (Islands)  نامیده می‌شوند. در قسمت‌های پایانی این اسکله، چندین مغازه و رستوران و همچنین محلی برای اجتماعات و برگزاری جشن و ضیافت وجود دارد. یک برج به ارتفاع ۶۰ متر با یک بالکن رو به دریا، تجهیزات پرش بانجی جامپینگ از دیگر امکانات این اسکله تفریحی می‌باشند. طول این اسکله که در سال ۱۹۵۹ ساخته شده، تقریبا ۳۸۰ متر است.

اسکله‌ شِونینگن۳

اسکله‌ شِونینگن۲

اسکله‌ شِونینگن

اسکله‌ شِونینگن ۱

۲. اسکله راید (Ryde)

اسکله راید قدیمی‌ترین اسکله‌ی تفریحی در دنیا است که در شهر راید در جزیره ی وایت (Isle of wight) و به دور از سواحل جنوبی انگلستان واقع گردیده است. این اسکله‌ی تفریحی که با الوار پوشیده شده است در سال ۱۸۱۴ رسما افتتحاح شده و مورد استفاده ی عموم قرار گرفته است. طول این اسکله ۶۸۱ متر است. گردشگران می‌تواند با اتومبیل طول این اسکله را طی کنند و از پارکینگ‌هایی که در نوک اسکله تعبیه شده استفاده کنند.

اسکله راید ۱

اسکله راید ۳

اسکله راید ۲

۳. اسکله سَوث اِند (Southend)

اسکله سَوث اند در شهر ساحلی Southend on  sea در منطقه ی Essex انگلستان، طولانی‌ترین اسکله‌ی تفریحی در جهان است که بیش از دو کیلومتر طول دارد و تا نزدیکی مصبِ رود تیمز ادامه پیدا می‌کند. این اسکله در سال ۱۸۳۰ از چوب ساخته شده است اما بعدها در سال ۱۸۸۹ تجدید بنا می شود و به یک اسکله‌ی آهنی مبدل می‌گردد.

اسکله

۴. اسکله بلانکنبرگ (Blankenberge)

اسکله‌ی بلانکنبرگ در کشور بلژیک و در سال ۱۹۳۳ ساخته شده است. این اسکله از بتون ساخته شده و ۳۵۰ متر به سمت دریای شمال پیش رفته است. این اسکله‌ی تفریحی اولین اسکله‌ای بوده است که بر روی سواحل آتلانتیک در قاره‌ی اروپا ساخته شده است.

اسکله بلانکنبرگ

۵. اسکله برنبک (Birnbeck)

اسکله‌ی برنبک بر روی کانال بریستول (Bristol) در نورث سامرست انگلستان واقع شده است و تنها اسکله‌ای است که در بریتانیا به یک جزیره متصل می‌شود. این اسکله به جزیره ی برنبک منتهی می‌شود، این جزیره ی سنگی ۱.۲ هکتار وسعت دارد که دقیقا در غرب منطقه ی مرتفع ورل بری هیل (Worlbury Hill) قرار گرفته است. این اسکله در سال ۱۸۶۷ افتتاح شد و مورد استفاده‌ی مردم قرار گرفت اما اکنون بلااستفاده شده است زیرا ساختار این اسکله در حال نابودی است و در فهرست بناهایی قرار گرفته که در معرض فرسودگی و نابودی هستند. در حقیقت، در سی ام دسامبر ۲۰۱۵ قسمتی از این اسکله فرو ریخته است.

 اسکله برنبک۲

 اسکله برنبک

۶. اسکله‌ پروگرسو (Progreso)

این اسکله در شهر بندری پروگرسو، در ایالت یوکاتان کشور مکزیک قرار دارد و طولانی‌ترین اسکله در جهان است. این اسکله از بتون آرمه ساخته شده و مسافتی  به طول ۶.۵ کیلومتر به سمت خلیج مکزیکو پیش رفته است. طول این اسکله بسیار زیاد است و این مسئله کمی غیر عادی به نظر می‌رسد. برای این درازای بیش از حد، دلیل منطقی وجود دارد از آنجایی که سواحل یوکاتان کم عمق هستند این اسکله بسیار طویل ساخته شده است تا اینکه کشتی‌های بزرگ باربری بتوانند در کنار اسکله پهلو بگیرند. طول این اسکله در اصل ۲۱۰۰ متر بوده که بین سال‌های ۱۹۳۷ الی ۱۹۴۱ ساخته شده است. در سال ۱۹۸۸، چهار هزار متر دیگر به طول این اسکله اضافه می‌شود به طوری که ظرفیت حمل بار از این اسکله، توسط کشتی‌های باربری و کشتی‌های مخصوص حمل کانتینر، به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

این تصویراسکله ی پروگرسو از ایستگاه فضایی بین المللی گرفته شده است. ایستگاه فضایی بین المللی (International Space Station) در مداری نزدیک به زمین واقع شده است.

اسکله‌ پروگرسو

۷. اسکله کَستروپ سی باث (Kastrup sea Bath)

این اسکله بخشی از پارک ساحلی Kastrup Strand Park  محسوب می‌شود که در سواحل شرقی جزیره‌ی Amager در کپنهاگ  دانمارک واقع گردیده است. طول این اسکله که به سمت آب‌های دریای بالتیک امتداد پیدا کرده، ۱۰۰ متر است. در انتهای اسکله، محلی به شکل یک استخر روباز ساخته شده است. این ساختار چوبی به شکل یک نیم گنبد به سمت بالا و اطراف کشیده شده است که ارتفاع آن به تدریج زیاد و زیادتر می‌شود. این دیواره‌ی چوبی دایره‌ای شکل، نقش محافظتی دارد و شناگرانی را که در آن محوطه شنا می‌کنند از جریان باد محفوظ نگه می‌دارد. علاوه براین در انتهای اسکله یک سکوی شیرجه به ارتفاع ۵ فوت وجود دارد.

اسکله کَستروپ سی باث

۸. اسکله اوملانگا (Umhlanga)

 اسکله‌ی اوملانگا در شهر تفریحی اوملانگا در شمال شهر دوربان در آفریقای جنوبی قرار دارد. این اسکله طول زیادی ندارد و از نظر ساختار، بسیار شبیه به قفسه‌ی سینه‌ی یک حیوان بزرگ طراحی شده است. شبکهCNN  اسکله‌ی اوملانگا را به عنوان یکی از زیباترین اسکله‌های تفریحی جهان معرفی کرده است.

اسکله اوملانگا

اسکله اوملانگا

۹. اسکله‌ باسلتون جِتی (Busselton Jety)

باسلتون طولانی‌ترین اسکله‌ی چوبی در نیمکره‌ی جنوبی است که تقریبا ۲ کیلومتر به سمت دریا امتداد پیدا کرده است. این اسکله  در شهر باسلتون در ایالت استرالیای غربی (Western Australia) واقع گردیده است. اسکله‌ی باسلتون در سال ۱۸۵۳ و به منظور انتقال الوارهای بریده شده به داخل کشتی‌های باربری ساخته شده است. در طی سده گذشته، طول این اسکله طی پروژه‌های ساخت و مرمت چندین بار افزایش پیدا کرده تا اینکه در دهه‌ی ۱۹۶۰، نهایتا طول این اسکله به ۱۸۴۱ متر رسیده است. اسکله‌ی باسلتون یادگار و بازمانده‌ی راه آهنی است که روزگاری از شهر بانبری تا باسلتون امتداد داشته است. حالا این خط آهن، توریست‌های این منطقه را در امتداد این اسکله به یک آکواریوم دریایی می‌رساند که در سال ۲۰۰۳ برای استفاده ی عموم افتتاح شده است.

اسکله‌ی باسلتون جِتی

۱۰. اسکله کلیودِن (Clevedon)

اسکله‌ی کلیودن در سامرست انگلستان، یکی از جاذبه‌های توریستی این منطقه است. این اسکله در روزگاران گذشته، در شعر یکی از شاعران انگلیسی به نامSir John Betjeman  به عنوان زیباترین اسکله‌ی انگلستان توصیف شده است. این اسکله در طی دهه‌ی ۱۸۶۰ ساخته شده است  و به عنوان یک اسکله‌ی مسافربری برای انتقال مسافرانی که با قطار به سمت ولز جنوبی می‌آمدند، کاربرد داشته است. کلیودن گذشته از اینکه یک اسکله‌ی بارانداز است از نظر گردشگران و ماهیگیران، یک اسکله‌ی تفریحی بسیار محبوب نیز هست.

اسکله کلیودِن۲

اسکله کلیودِن

۱۱. اسکله سنت پترزبورگ (St. Petersburg)

اسکله‌ی سنت پترزبورگ یک جاذبه ی گردشگری بسیار خاص بوده که در خلیج تامپا (Tampa) در شهر سنت پترزبورگ فلوریدا در آمریکا واقع شده بود. از ویژگی‌های بارز این اسکله، وجود ساختمانی پنج طبقه به شکل هرم واژگون بوده است. این اسکله دارای امکاناتی از جمله مراکز خرید، غذاخوری، ماهیگیری، اجاره‌ی قایق‌های تفریحی، فستیوال های فرهنگی و یک آکواریوم دریایی بوده است. این اسکله سال گذشته تخریب شده تا اینکه اسکله‌ی جدیدی به جای آن ساخته شود.

اسکله سنت پترزبورگ۱

اسکله سنت پترزبورگ

۱۲. اسکله Rotonda a Mare

این اسکله در شهر سنیگالیا (Senigallia) در کشور ایتالیا واقع شده است، ساخت آن در سال ۱۹۳۳ به اتمام رسید و خیلی زود به یک جاذبه‌ی گردشگری تبدیل شد. در طی جنگ جهانی دوم این اسکله به عنوان یک انبار نظامی به کار گرفته شد اما زمانی که جنگ به پایان رسید این اسکله یکبار دیگر به یک مرکز تفریحی–سیاحتی مبدل شد. بر روی این اسکله یک سالن کنسرت مدور ساخته شده که در این سالن بسیاری از هنرمندان معروف، اجرای موسیقی داشته اند.

اسکله Rotonda a Mare

۱۳. اسکله لاس مورتوس (Los Muertos)  

این اسکله در سواحل پورتو والارتا (Puerto Vallarta) در کشور مکزیک قرار دارد. اسکله‌ی لاس مورتوس در سال ۲۰۱۳ طی مراسمی خاص افتتحاح شد.این اسکله یک گردشگاه ساحلی بسیار زیبا است که به شکل مارپیچ ساخته شده است.

اسکله لاس مورتوس۲

اسکله لاس مورتوس

۱۴. اسکله Sellin

اسکله‌ی Sellin در گردشگاه ساحلی دریای بالتیک و در جزیره‌ی روگن (Rugen) آلمان واقع شده است. این اسکله یک رستوران دارد که در نزدیکی ساحل و بر روی آب ساخته شده است. از دیگر امکانات این اسکله وجود diving gondola است که گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می کند. این اسکله در سال ۱۹۲۵ ساخته شده که در اصل ۵۰۰ متر طول داشته است. در طی دهه‌ی ۱۹۵۰ تا دهه‌ی ۱۹۷۰ این اسکله محل اجرای موسیقی بوده و محبوبیت زیادی داشته است. اما بی‌توجهی‌های طولانی مدت باعث می‌شود که این اسکله به یک مخروبه تبدیل شود، به ناچار در سال ۱۹۷۸ این اسکله به کلی تخریب می‌شود. اسکله‌ای که اکنون وجود دارد بر مبنای مدلی از اسکله‌ی قدیمی ساخته شده که در سال ۱۹۹۷ افتتحاح گردیده و مورد استفاده‌ی عموم قرار گرفته است. طول اسکله ی جدید ۳۹۴ متر است.

اسکله Sellin

اسکله Sellin۳

اسکله Sellin۲

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه