راهنمای سفر به سارایوو

سارایوو پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور بوسنی و هرزگوین و یکی از آن نقاط کمتر شناخته شده‌ای است که با وجود کم‌توجهی اغلب گردشگران به‌خصوص در میان ایرانی‌ها، جاذبه‌های در خور توجه طبیعی، تاریخی و مدرن زیادی دارد. سارایوو همچنین یکی از ارزان‌ترین شهرهای اروپایی به شمار می‌رود، بنابراین مقصد بدی برای تعطیلات نیست. در ادامه با کجارو همراه باشید.

با سارایوو  بیشتر آشنا شوید:

درباره سارایوو

اطلاعات ضروری سارایوو

آب و هوای سارایوو

بهترین زمان سفر به سارایوو

هزینه‌ های سفر به سارایوو

جاهای دیدنی سارایوو

درباره سارایوو 

نام سارایوو از ریشه‌‌ ترکی سارای اواسی (saray ovası) به معنی دشت سراها یا دشت قصرها می‌آید. این شهر جنگ‌زده در اواسط دهه ۱۹۹۰ بازسازی شده است. اگر دنبال مقصدی خاص با فرهنگی ویژه و در عین حال نسبتا آشنا هستید، این شهر جذابیت‌های زیادی برایتان خواهد داشت. مساجد، کلیساها، بازارها، پارک‌ها و یادآواره‌هایی که هرکدام نماد تاریخ، رنج‌ها و فداکارای‌های مردم این شهر به شمار می‌روند، از جمله‌های زیبایی‌های آن محسوب می‌شوند. 

سارایوو

اطلاعات ضروری سارایوو 

اختلاف ساعت با تهران: ۲:۳۰-

زبان رسمی: بوسنیایی

زبان‌های رایج دیگر: کرواتی، صربی

واحد پول: یورو- مارک تبدیل‌پذیر بوسنی و هرزگویین

نوع برق شهری: ۲۲۰ ولت/ ۵۰ هرتز (دو شاخه‌ نوع C,F)

پریز برق ترکیه

پریز نوع c

عکس‌ها از وب‌سایت netio-products.com

کد کشور: ۳۸۷+

کد شهری: ۳۳(۰)

شماره پلیس:  ۱۲۲

شماره آتش‌نشانی: ۱۲۳

آمبولانس: ۱۲۴

شماره دفتر اطلاعات گردشگری: ۷۲۴ ۲۲۰ ۳۳ ۳۸۷+

فرودگاه: فرودگاه بین‌المللی سارایوو (SJJ)

آب و هوای سارایوو 

سارایوو هوایی نسبتا معتدل دارد. زمستان‌های این شهر سرد و تابستان‌های آن گرم است. باراش باران در سراسر طول سال پراکندگی دارد، اگرچه در ماه دسامبر و کمی در اوت، روزهای بارانی بیشتری را شاهد خواهیم بود؛ بنابراین طبق انتظار تابستان بهترین زمان و زمستان فصل نامناسب برای این کار است.

چشم‌اندازی از سارایوو

عکس از وب‌سایت nl.hotels.com (عکاس: نامشخص)

بهترین زمان سفر به سارایوو 

پیست اسکی تنها حدود یک ساعت از سارایوو فاصله دارد، بنابراین این شهر دو فصل پر گردشگر را تجربه می‌کند. از ماه ژوئن تا سپتامبر و همچنین دسامبر تا فوریه را می‌توان فصل پرگردشگر یا به اصطلاح High season  نامید که به تبع آن قیمت انواع هتل افزایش پیدا می‌کند. اکتبر و نوامبر نیز فصل کم گردشگر  هستند. همان طور که انتظار می‌رود، در این مدت قیمت هتل‌ها کاهش می‌یابد؛ بنابراین می‌توان انواع اتاق را با قیمتی ارزان اجاره کرد.

بافت تاریخی سارایوو

عکس از وب‌سایت travellingking.com (عکاس: نامشخص)

هزینه‌ های سفر به سارایوو 

 هاستل (خوابگاه)

هزینه‌ اقامت یک شبه در اتاقی اشتراکی بین ۸ تا ۱۶ یورو می‌شود.

Hostel Balkan Han سارایوو

عکس از booking (عکاس: نامشخص)

 اقامت در هتل

هتل‌ها در سارایوو علاوه بر اینکه دارای استاندارد اروپایی هستند، قیمت‌های بسیار ارزانی هم دارند. فقط ممکن است در هتل‌های خیلی مجلل به‌خصوص در زمان‌هایی که برای مسائل تجارتی رزرو می‌شوند، با قیمت‌های نسبتا بالایی روبه‌رو شوید. همچنین انگلیسی‌زبانان زیادی در این شهر وجود ندارد و این موضوع شاید کمی مشکل‌آفرین باشد. میانگین قیمت انواع هتل بر اساس کیفیت و تعداد ستاره به شرح زیر است:

۱ ستاره      ۱۶ تا ۲۵ یورو

۲ ستاره      ۲۶ تا ۳۹ یورو

۳ ستاره      ۱۹ تا ۷۳ یورو

۴ ستاره      ۳۵ تا ۸۳ یورو

۵ ستاره      ۶۰ تا ۹۲ یورو

Hotel Sana سارایوو

عکس از booking (عکاس: نامشخص)

متوسط قیمت مواد غذایی

غذا و نوشیدنی هم مانند هتل‌ها در این شهر قیمت‌های بسیار ارزان و در عین حال کیفیت بالایی دارند. به‌خصوص اگر ساندویچ میل کنید به میزان قابل‌توجهی در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی می‌شود.

 صبحانه‌ مقرون به‌صرفه: اگر هتلی که در آن اقامت دارید، این وعده‌ مغذی را به رایگان ارائه نمی‌داد، می‌توانید در اطراف هتل گزینه‌های ارزان زیادی را پیدا کنید (۱ تا ۳ یورو).

 ناهار مقرون به‌صرفه: ساندویچ‌های پیتای محلی می‌توانند گزینه‌ مناسبی باشند، اما با این وجود انتخاب‌های ارزان دیگری مانند پیتزا هم وجود دارند (۲.۵۰ تا ۵ یورو).

شام مقرون به‌صرفه: اگر از هتل رستوران‌ها اجتناب کنید می‌توانید در بخش قدیمی شهر، رستوران‌های خوب و ارزانی را بیابید (۳.۵۰ تا ۷ یورو).

اگر دوست دارید خودتان آشپزی کنید، بسته به اینکه به کدام سبک غذایی (غربی یا آسیایی) علاقه‌مند باشید، می‌توانید مواد غذایی مورد نیاز یک هفته‌تان را با پرداخت به‌ترتیب حدود ۳۱ و ۲۳ یورو  تهیه کنید. به یاد داشته باشید محاسبه قیمت‌ها بر اساس میزان کالری استاندارد و مواد غذایی مورد نیاز یک انسان سالم و بالغ تنظیم شده است که شامل اقلامی چون نان تازه، برنج سفید، گوشت قرمز گاوی، تخم‌مرغ، شیر (سبک غربی)، سینه‌ مرغ (پوست کنده و بدون استخوان)، پنیر محلی (سبک غربی)، سیب درختی، موز، پرتقال، گوجه فرنگی، سیب‌زمینی، پیاز و کاهو می‌شود. مسلم است که اگر مواد بیشتری نیاز دارید، باید هزینه‌ بیشتری بپردازید.

غذاهای خوشمزه سارایوو

عکس از وب‌سایت peekingduck.co (عکاس: نامشخص)

هزینه‌ حمل و نقل عمومی در سارایوو

تاکسی از فرودگاه تا مرکز شهر

۴.۵۰ تا ۶.۵۰ یورو

اتوبوس عمومی از فرودگاه تا مرکز شهر

۱.۶۰ تا ۲.۵۰ یورو

هر ۳ کیلومتر جابه‌جایی توسط تاکسی

۴.۵۰ تا ۶ یورو

تراموا و اتوبوس در سطح شهر

۱.۸۰ یورو

توصیه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها

حمل و نقل عمومی در سارایوو

عکس از وب‌سایت sarajevo.travel (عکاس: نامشخص)

مهمان مردم محلی شوید

احتمالا با سایت کوچ‌سرفینگ آشنایی دارید. ارزان‌ترین اتاق‌ها در سارایوو خوابگاه‌های اشتراکی هستند که حدود ۸ تا ۱۶ یورو قیمت دارند. احتمالا دوست دارید از پرداخت چنین هزینه‌ای اجتناب کنید. خب مشکلی نیست! سایت کوچ‌سرفینگ راهی عالی برای این کار را پیش روی شما قرار می‌دهد. این سایت فرصتی را در اختیار شما می‌گذارد تا به‌جای رزرو هتل و هاستل، شب را کنار مردم بومی هر شهر و در خانه‌هایشان آن هم به‌صورت رایگان سپری کنید! عالی نیست؟ تنها کافی است از قبل در این سایت ثبت‌نام و درخواست خودتان را بفرستید تا احتمالا به‌زودی توسط شخصی دیگر از مقصد مورد نظرتان به شما پاسخ داده شود. علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، می‌توانید دوست‌هایی از کشورها و فرهنگ‌های دیگری پیدا کنید و به‌سادگی با سبک زندگی مردم آن منطقه آشنا شوید. در ضمن، بومی‌های سارایوو مردمی بسیار خون‌گرم و مهمان‌نواز هستند.

جاهای دیدنی سارایوو 

باسکارسیجا (Bascarsija)

اکثریت قریب به اتفاق کسانی که به سارایوو سفر می‌کنند، عقیده دارند که شهر قدیمی سارایوو یعنی باسکارسیجا، زیباترین بخش این شهر محسوب می‌شود. این نام برگرفته از بازار اصلی این ناحیه است. این محله‌ قدیمی که قدمت آن به دوران حکومت عثمانی‌ها باز می‌گردد، نقطه‌ تلاقی بین شرق و غرب به شمار می‌رود، جایی که سبک معماری عثمانی و دوره‌های مجارستانی با هم ترکیب می‌شود. زمانی که این محله در اوج شکوهش قرار داشت، میزبان هزاران مغازه‌ صنعتگری بود و خیابان‌های آن هنوز هم به اسم همان صنایع دستی قدیمی که زمانی به خاطر آن‌ها شهرت داشت نامگذاری شده‌اند. باسکارسیجا امروزه نسبتا کوچک‌تر از قبل است، اما هنوز یک مرکز فرهنگی مهم در سارایوو محسوب می‌شود. در اینجا می‌توانید از برخی جاهای دیدنی سارایوو مانند مسجد Gazi Husrev-beg و برج ساعت بازدید کنید. شما همچنین می‌توانید غذاهای بسیار خوشمزه‌ای را در این محله میل و در میان کوچه‌ها تاریخی آن سرگردان شوید.

باسکارسیجا

مناسب برای: مشتاقان تاریخ، تجربه‌ای مانند یک محلی، عاشقان خرید، افراد شب‌زنده‌دار، خوش خوراک‌ها

نکته‌ها:

برای ناهار می‌توانید به رستوران zeljo بروید و cevapcici میل کنید. cevapcici غذایی سنتی و ساخته شده از تکه‌های کوچک گوشت گاو، پنیر ویژه‌ کاجماک (kajmak) و نان خانگی (somun) است. تجربه‌ آن خالی از لطف نخواهد بود.

این محله با وجود گردشگران و محلی‌ها شلوغ است. همچنین کیف‌قاپی امری غیرمعمول نیست، پس بسیار مراقب اموالتان باشید.

اگر دنبال خرید سوغاتی هستید، در اینجا می‌توانید اجناس مناسبی پیدا کنید. به‌علاوه استفاده از هنر چانه‌زنی را فراموش نکنید.

باسکارسیجا

چشمه سبیل برونن (Sebilj Brunnen)

در مرکز میدان باسکارسیجا، مشهورترین چشمه آب سارایوو، یعنی چشمه سبیل قرار دارد. این چشمه در اغلب کارت پستال‌ها، نماد این شهر به شمار می‌رود. در فرهنگ تغذیه‌ سارایوو، آب شیرین از احترام ویژه‌ای برخوردار است، بنابراین تعجبی ندارد اگر این چشمه در میان مردم محلی تقدس دارد. طبق سوابق، این شهر بیش از ۳۰۰ نمونه از این چشمه‌ها داشت که بیشتر آن‌ها طی آتش‌سوزی در قرن هفدهم میلادی نابود شده‌اند. چشمه سبیل در سال ۱۹۱۳ ساخته شده و در ۱۰۰ سال اخیر سالم مانده است.

فواره‌ی سبیلج

مناسب برای: مشتاقان تاریخ، عاشقان معماری و هنر

نکته‌ها:

چندین کیک‌فروشی در اولد تاون وجود دارد که در نزدیک این چشمه قرار گرفته‌اند. اگر حلوا دوست دارید توصیه می‌کنیم به فروشگاه رامیز سر بزنید.

آب این چشمه یکی از ناب‌ترین آب‌های منطقه‌ بالکان را دارد. می‌توانید از آن بنوشید.

فواره‌ی سبیلج

موزه‌ بروزا بیزستان (Brusa Bezistan Museum)

موزه‌ مذکور در بخش قدیمی شهر (باسکارسیجا) قرار دارد. قدمت این موزه که به دستور وزیر رستم پاشا (مأمور رسمی دولت و رهبری در صنعت ابریشم) ساخته شده است،‌ به سال ۱۵۵۱ میلادی باز می‌گردد. خود بنا زیبا است. شش گنبد بزرگ و دو گنبد کوچک تا سقف، ظاهری جذاب به آن بخشیده‌اند. به‌علاوه‌ میزبانی از یک موزه، این بنا هنوز هم با هدف اصلی خود، یعنی محلی برای فروش ادویه جات، صنایع دستی، جواهرات و پوشاک فعالیت دارد. خود موزه به چند بخش از جمله نمایشگاه‌های دائمی موزه‌ سارایوو،  ماقبل تاریخ، عهد عتیق و قرون وسطی تقسیم می‌شود.

مناسب برای: عاشقان معماری و هنر، تجربه‌ای مانند یک محلی، عاشقان خرید، مشتاقان تاریخ

نکته‌:

فروشگاه‌های این موزه برای توریست‌ها طراحی شده‌اند و قیمت‌هایی مقرون به‌صرفه دارند.

موزه بروزا بیزستان در سارایوو

عکس از وب‌سایت bosnia4u.com (عکاس: نامشخص)

کلیسای جامع قلب مسیح

کلیسای جامع نئوگوتیک قلب جیسوس در سال ۱۸۸۹ توسط Josip Vancas، از شاگردان فردریک اشمیت (یکی از بهترین معماران زمان خود) ساخته شده است. وانکاز به خاطر بیماری که اشمیت داشت، به سارایوو فرستاده شد. این شخص ۳۸ سال در این شهر زندگی کرد و یادگاری باشکوهی برای شهر و مردمش به جا گذاشت. بازدید از این کلیسا را از دست ندهید.

کلیسای جیسوس هارت

مناسب برای: عاشقان معماری و هنر، مشتاقان تاریخ، افراد دنبال آرامش و سکوت

نکته‌ها:

کلیسا مانند مساجد به‌صورت روزانه باز است و بازدید از آن نیازی به پرداخت هزینه ندارد.

اغلب سارایوو را بیت‌المقدس اروپا می‌نامند، چراکه این شهر تنها نقطه‌ دنیا است که می‌توانید هم‌زمان مسجد، کلیسای ارتدکس، کلیسای کاتولیک و کنیسه‌های یهودی را در محدوده‌ای ۲۰۰ متر مربعی بیابید.

کلیسای جیسوس هارت

شعله‌ ابدی (Eternal Flame)

شعله‌ ابدی بنای یادبود برای قربانیان نظامی و غیرنظامی جنگ جهانی دوم در سارایوو است. نوشته‌های روی دیوار، تشکری از جانب سارایوو به تمام شهروندانی است که زندگیشان را برای مبارزه با فاشیسم فدا کردند. این بنا به‌طور رسمی ۲۷ نوامبر سال ۱۹۴۷ را آشکار می‌کند. شعله‌ این یادبود تنها یک بار در سال ۱۹۹۰ هنگام محاصره‌ سارایوو خاموش شده است، اما پس از آن دوباره روشن شد و تا امروز برای شهر و مردمش معنای امید و روشنایی می‌دهد.

شعله‌ی ابدی

مناسب برای: مشتاقان تاریخ

نکته‌:

کافه‌ای کوچک در نزدیکی این بنا وجود دارد که فضای داخلی زیبای آن، شما را متحیر می‌کند. در طرف چپ این بنای یادبود، گذرگاه کوچکی وجود دارد که شما را به سوی یکی از مشهورترین بازارهای سارایوو هدایت می‌کند. در این بازار می‌توانید پوشاک، کتاب و دی‌وی‌دی‌های ارزانی خریداری کنید.

شعله‌ی ابدی

اسکاکاواک (Skakavac)

اسکاکاواک با ۹۸ متر ارتفاع، بلندترین آبشار منطقه‌ بالکان به شمار می‌رود که بازدید از آن به همه توصیه می‌شود. اطراف این آبشار را محیطی زیبا و جنگل‌های ترموفیل فرا گرفته‌ است. آبشار مذکور تنها حدود ۱۰ کیلومتر از شهر فاصله دارد. بهترین زمان برای بازدید از این آبشار، پاییز و بهار است، زیرا آب بیشتری از ریزشگاه آن پایین می‌ریزد. آب این آبشار در فصل تابستان تا مرز خشک شدن پیش می‌رود.

اسکاکاواک

مناسب برای: افراد دنبال آرامش و سکوت، تجربه‌ای مانند یک محلی، عاشقان طبیعت

نکته‌ها:

مطمئن شوید آب کافی، مقداری ساندویچ، و خوراکی‌های انرژی زایی مانند شکلات به‌همراه داشته باشید، زمانی که وارد جنگل شوید، به آن‌ها نیاز خواهید داشت.

کفش کوهستانی برای بازدید از این منطقه ضروری است. همچنین مهم نیست چه موقع از سال باشد، حتما یک ژاکت برای مواقع نیاز به‌همراه داشته باشید، زیرا دمای این ناحیه همیشه مقداری از دیگر نقاط سارایوو پایین‌تر است.

آبشار اسکاکاواک سارایوو

عکس از وب‌سایت expedia.com (عکاس: نامشخص)

تونل جنگی سارایوو

بازدید از تونل و موزه‌ جنگ سارایوو باعث می‌شود دیدی بهتر از حال و روز این شهر و مردمش در هنگام محاصره‌ دهه‌ ۱۹۹۰ پیدا کنید. جنگ در بوسنی از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ به طول انجامید. سارایوو که به‌شدت آسیب‌دیده بود، به میدان جنگ تبدیل شد. در سراسر جنگ، تونل این شهر، تنها راه ارتباط سارایوو با دیگر نقاط دنیا بود و از آن برای انتقال غذا، اسلحه و سربازان، مجروحان و پناهندگان استفاده می‌کردند. برای مردم سارایوو، این تونل منبع بی‌پایان امید بود، ازاین‌رو آن را تونل امید هم می‌نامند.

تونل جنگی سارایوو

مناسب برای: مشتاقان تاریخ

نکته‌:

یک مغازه‌ سوغاتی در کنار موزه وجود دارد، می‌توانید مدتی را در آنجا برای خرید و تماشای مردم سپری کنید. برخی از این مردم ممکن است شما را به یک فنجان چای و شنیدن داستان جنگی‌شان دعوت کنند. البته اگر زبان بوسنیایی بدانید.

تونل جنگی سارایوو

چشمه‌ بوسنی (Spring of Bosna)

چشمه‌ بوسنی جواهری زیبا از طبیعت سارایوو در پای کوه ایگمن (Igman) است که در سال ۲۰۰۶  مجسمه‌ یاد‌واره‌ طبیعی را برنده شد. کل این پارک مانند واحه‌ای می‌ماند که در هر زمان از روز و هر موقع از سال می‌توان از آن بازدید کرد. ده‌ها پل روی جریان سریع رودخانه تکیه داده‌اند که به زیبایی آن می‌افزایند. راه‌های باریک زیبا شما را به‌سمت دریاچه‌های کوچکی هدایت می‌کند که پر از اردک و قو هستند. به‌علاوه راه رفتن در طول مسیری ۳ کیلومتری و پوشیده از درختان قدیمی شاه بلوط تجربه‌ای نشاط‌انگیز است. در این ناحیه همچنین می‌توانید تعداد بی‌شماری کاخ مربوط به دوره‌های مجارستانی و کالسکه‌های اسب را بیابید که تماشای آن‌ها برای لحظه‌ای هم که شده شما را در زمان به عقب خواهد برد.

چشمه بوسنی

مناسب برای: افراد دنبال آرامش و سکوت، مشتاقان تاریخ، عاشقان طبیعت

نکته‌ها:

چندین رستوران، کافه فضای باز در پارک وجود دارد؛ بنابراین نیازی نیست خوراکی به‌همراه داشته باشید.

این پارک همه‌روزه از ساعت ۶ صبح تا ۱۱ شب به روی عموم باز است و نیازی به پرداخت ورودی ندارد.

چشمه بوسنی

سیتی سنتر سارایوو

سیتی سنتر سارایوو، جدیدترین و مدرن‌ترین  مرکز خرید در این شهر به شمار می‌رود. این مرکز در سال ۲۰۱۴ افتتاح شد و ۸۰ فروشگاه آن در مساحتی به‌اندازه‌ ۴۹,۰۰۰ مترمربع، برندهای مشهور را به فروش می‌رسانند. البته وقتی در آن حضور دارید، ممکن است نسبت به انتظارتان کمی کوچک‌تر به نظر برسد. اگر طرفدار خریدهای لوکس و گرانقیمت باشید، از گشت‌و‌گذار در این مکان پشیمان نخواهید شد.

مناسب برای: سفرهای لوکس، عاشقان خرید

نکته‌ها:

اگر نیاز به تبدیل ارز دارید، می‌توانید یک صرافی و یک دستگاه ATMs در این مرکز بیابید.

علاوه بر خرید کردن، این مرکز سرگرمی‌های مختلفی مانند بولینگ را در اختیار مشتریان می‌گذارد.

سیتی سنتر سارایوو

تالار شهر سارایوو

تالار شهر سارایوو که نام دیگر آن کتابخانه‌ ملی بوسنی و هرزگویین است، بهترین بنای این شهر به شمار می‌رود. تالار شهر به سبک معماری خیره‌کننده‌ مور ساخته شده است و مثالی کامل از ترکیب سبک بین شرق و غرب  محسوب می‌شود. با وجود اینکه بنا در طول جنگ تخریب شد، اما اخیرا بازسازی و درهای آن به‌همراه موزه‌ای جالب در طبقه‌ زیرزمین به روی عموم  باز شده است. اگر روزی به سارایوو سفر کردید، به‌هیچ‌وجه بازدید از این بنا را به تأخیر نیاندازید.

تالار شهر سارایوو

مناسب برای: مشتاقان تاریخ، عاشقان معماری و هنر

نکته‌ها:

معماری بنا خیره‌کننده است، بنابراین برای توجه به جزئیات آن وقت کافی بگذارید. 

موزه‌ این بنا شامل چندین نمایشگاه موضوعی می‌شود. بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر، از وب‌سایت رسمی آن بازدید کنید.

تالار شهر سارایوو

رستوران پارک پرنسوا (Park Princeva)

پارک پرنسوا مکانی ایدئال برای میل کردن یک وعده شام عالی و تماشای محیط شهری به شمار می‌رود. این مکان در بالاترین نقطه‌ شهر و درست بالای قدیمی‌ترین محله‌ سارایوو (باسکارسیجا) قرار دارد. مناظر پانورامایی که می‌توانید در این رستوران تماشا کنید، بی‌نظیرند. به‌مدت چندین دهه، این مکان محل تجمع شاعران، بوهمی‌ها (مردم سرزمینی تاریخی در بخش غربی جمهوری چک)، گردشگران و حتی افرادی همچون بیل کلینتون، ریچارد گی‌یر و دیوید کاپرفیلد بوده است.

مناسب برای: خوش خوراک‌ها، تجربه‌ای مانند یک محلی، مشتاقان تاریخ

نکته‌:

غذای این رستوران خوشمزه است. تقریبا هرآنچه در اینجا سفارش دهید، به‌خوبی طبخ می‌شود.

رستوران پارک پرنسوا سارایوو

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: Mahmoud Alrahbi)

نویسنده: علی نظرپور

از کجا شروع کنیم

تایم لپس یک روز در سارایوو

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map