روزشمار: ۲۹ فروردین؛ اختراع تلویزیون توسط «جان لوگی برد»

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی یکشنبه، ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۲۹ فروردین؛ اختراع تلویزیون توسط «جان لوگی برد»

«جان لوگی بِرد» مهندس بریتانیایی، مخترع تلویزیون و نخستین پخش رنگی برنامه‌های تلویزیونی الکترونیکی بود. او در ۱۷ آوريل ۱۹۲۶ میلادی توانست اولين تصوير تلويزيونی را برای انجمن سلطنتی انگلستان به نمايش بگذارد.

از نخستين پيش‏گامان موفق در ساخت اين دستگاه، «جيووانی کازلی» دانشمند ايتاليايى است که در سال ۱۸۶۲ میلادی موفق به ساخت دستگاهی شد که با استفاده از سيستم دستگاه تلگراف قادر به مخابره نقوش و تصاوير ساده بود. سال‏‌ها طول کشيد تا اين دستگاه برای انتقال عکس آماده شود. اما اولين کسی که عملاً يک تلويزيون ابتدايى ساخت، جان برد پژوهشگر اسکاتلندی بود. وی با کمک ابزارآلات اوليه در سال ۱۹۲۲ میلادی دستگاهی ساخت که برای اولين بار انتقال تصوير را امکان‌‏پذير کرد، گرچه در مراحل اوليه فقط قادر به انتقال يک تصوير از يک اتاق به اتاق ديگر در همان خانه بود. تلاش‌‏های جان برد ادامه يافت و سرانجام در ۱۷ آوريل ۱۹۲۶ میلادی اولين تصوير تلويزيونی برای انجمن سلطنتی انگلستان به نمايش گذاشته شد.

«جان لوگی بِرد» در ۱۴ اوت ۱۸۸۸ در هلنسبرگ واقع در نزدیکی کلاسگو به دنیا آمد. پدر او یک کشیش تحصیل کرده بود ولی در فقر بسر می‌برد. لاجی موقع تحصیل در مدرسه به حدی هوش از خود نشان داد که حتی در ۱۲ سالگی به کمک همکلاسی‌هایش یک خط تلویزیون به وجود آورد. او پس از پایان تحصیلات متوسطه در دانشگاه کلاسگو مشغول تحصیل شد و علی‌رغم اینکه از سلامتی برخوردار نبود کمک‌ مهندس شد و در ۱۶ سالگی با حقوق ۳۰ شیلینگ در هفته در یک شرکت الکترونیک شروع به کار کرد.

در سال ۱۹۲۳ زمانی که ۳۴ ساله بود، به لندن رفت و تصمیم گرفت به هر قیمت که شده اختراع تلویزیون خود را تکمیل کند. برای این منظور او یک قفسه قدیمی چای را که یک جعبه مقوایی مخصوص بسته‌بندی کلاه در آن بود، تهیه کرد و یک دیسک مدور در آن ایجاد کرد. سپس از یک سمساری یک موتور الکتریکی خرید و دیسک مدور را که چندین سوراخ در آن ایجاد کرده بود، روی آن نصب کرد. وقتی که دیسک را به گردش درآورد اشیائی که بر آن‌ها نور می‌تابید به‌صورت نقطه‌های نورانی ظاهر می‌شدند. او انواع و اقسام وسایل دیگر از قبیل لامپ پرتوافکنی، سلول سلینیوم، لامپ نئون، سوپاپ‌های رادیو و … را به کار گرفت و برای دریافت و انتقال علائم به تعدیلات زیادی دست زد. سرانجام تلاش‌های مستمر او در بهار ۱۹۲۴ ثمر داد و او توانست سایه صلیب مالتیس را تا فاصله سه یارد منعکس کند.

اختراع تلویزیون

متاسفانه برد، برای ادامه دادن آزمایش‌های خود پول کافی در اختیار نداشت. برای دریافت کمک در روزنامه‌ها اعلانی چاپ کرد. در نتیجه این اعلانات، او توانست مقداری پول فراهم آورد.

در دوم اکتبر ۱۹۲۵، «برد» برای انتقال تصاویر روی پرده، دستگاه دیگری ساخت. وقتی که آپارات را به کار انداخت، از نتیجه‌ای که حاصل شد، متعجب شد. زیرا حالا دیگر تمام تصاویر به‌طور کامل و بدون نقص روی پرده ظاهر شده بودند.

او در ۱۴ ژوئن ۱۹۴۶ میلادی در اثر آنفولانزای شدید در گذشت. بعد از مرگ او از تلاش‌های او بسیار قدردانی شد و کارهای او راه را برای مخترعان بعدی هموار کرد.

اختراع تلویزیون

تکنيک اصلی تلويزيون عبارت است از تصويربرداری از صحنه‏‌های موردنظر و تجزيه اين تصاوير به‌صورت نقاط و خطوط و سپس پخش آن از فرستنده پس از تبديل به امواج الکترومغناطيسی. پس از تکميل اين دستگاه، سرانجام اولين برنامه‏‌های تلويزيونی در سال ۱۹۳۶ میلادی در ايستگاه‌‏های فرستنده تلويزيونی تهيه و ارسال شد. طی سال‌‏های بعد تحولاتی در تلويزيون پيدا شد که دست‌يابی به تکنيک تلويزيون رنگی، استفاده از ماهواره برای پخش جهانی و کاربردهای علمی و آموزشی از آن جمله است.

تلویزیون الکترومکانیکی که جان برد اختراع کرد نهایتاً توسط «ولادیمیر زورکین» و «فیلو فارنزورث» تکامل یافت و به تلویزیون کاملاً الکترونیکی تبدیل شد. موفقیت‌های جان لوگی برد، در توسعه فناوری پخش برنامه‌های تلویزیونی و سینمایی رنگی جایگاه ویژه‌ای در تاریخ تکامل تلویزیون به وی عطا کرده است.

در همین روز:

۱. عملیات ساختمانی اتوبان کرج- قزوین آغاز شد (۱۳۵۲ شمسی)

۲. تولد «عبدی بيک‌شيرازی» ملقب به «نويدی» مورخ بزرگ ايرانی (۹۲۱ قمری)

۳. سدی كه در برابر دريا در منطقه «دورت» هلند ساخته شده بود، بر اثر توفان شكست و بيش از يكصد هزار تن از ساكنان اراضی اطراف كه پايين‌تر از سطح دريا قرار دارند، غرق شدند. (۱۴۲۱ میلادی)

زادروز «توماس هیزلهورست» می‌سی‌سی‌پی، معمار و بشردوست انگلیسی (۱۸۱۶ میلادی)

بندر «ولادی وستوک» كه به تصميم دولت روسيه در ساحل دريای ژاپن در خاور دور ساخته شده بود در اين روز گشايش يافت. (۱۸۶۰ میلادی)

درگذشت E. G. Squier، باستان‌شناس و روزنامه‌نگار آمریکایی (۱۸۸۸ میلادی)

نمايش اولين فيلم سينمايی ناطق جهان با نام «نگهبان گيج» در شهر نيويورک (۱۹۲۳ میلادی)

«بخاز = آبخازيا = آبخيزستان» در چارچوب جمهوری سوسياليستی گرجستان، يک منطقه خودمختار اعلام شد. اين منطقه، قرن‌ها و تا اوايل قرن نوزدهم گوشه‌ای از امپراتوری ايران بود. (۱۹۳۰ میلادی)

درگذشت Lagle Parek، معمار و سیاست‌مدار استونیایی، وزیر کشور استونی (۱۹۴۱ میلادی)

روز ملی و استقلال «سوريه» از تحت سلطه بودن فرانسه (۱۹۴۶ میلادی)

درگذشت «آندری کریشما» معماری استونیایی (۱۹۷۱ میلادی)

کپلر ناسا، کشف اولین سیاره به‌اندازه زمین در منطقه قابل سکونت ستاره دیگر را تایید کرد. (۲۰۱۴ میلادی)

درگذشت «ووچیچ لسنیکفسکی» معمار آمریکایی لهستانی‌تبار (۲۰۱۴ میلادی)

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه