کشف یک مومیایی ۱۵۰۰ ساله با کفش‌ های مشابه کتانی‌ های آدیداس

محبوبه رستمی
محبوبه رستمی جمعه، ۲۷ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۰۰
کشف یک مومیایی ۱۵۰۰ ساله با کفش‌ های مشابه کتانی‌ های آدیداس

مومیایی به اعتقاد برخی‌ روشی برای ابدی کردن مردگان است. در کشف اخیری که انجام شده است، مردم به شباهت کفش‌های یک مومیایی به یک جفت کفش آدیداس، مشهور به آدیداس ترینرز (Adidas trainers)، اشاره دارند. در ادامه با کجارو همراه باشید.

باقیمانده‌های این مومیایی در ارتفاع ۲,۸۰۳ متری کوه آلتای مغولستان پیدا شده است. گمان می‌رود مومیایی یاد شده از یک خانواده‌ی ترکی باشد و سن آن را بیش از ۱,۵۰۰ سال تخمین می‌زنند. این مومیایی را چوپانی کشف کرد که به‌طور اتفاقی از محل دفن آن عبور می‌کرد و پس از آن به موزه‌ی Khovd اطلاع داد.

متأسفانه و طبق انتظار، محققان موزه هیچ‌گونه اشاره‌ای به یک جفت کفش کتانی مومیایی نکردند، با این وجود، آن‌ها به سیبری تایمز گفته‌اند:

«یافته‌ها به ما نشان می‌دهد، این مردم، صنعتگران ماهری بوده‌اند. با توجه به اینکه این قبر متعلق به شخصی معمولی است، متوجه شده‌ایم که در آن زمان، مهارت‌های پیشه‌وری، نسبتا  توسعه یافته بوده است.»

آن‌ها همچنین اضافه کردند:

«این شخص از نخبگان نبود و به دلیل اینکه هیچ نوع کمانی در آرامگاه وجود ندارد، احتمالا جسد مومیایی متعلق به یک زن است.»

علاوه بر تمام حرف‌های بیهوده‌ی سفر در زمان، محققان بیشتر در مورد چیزی علاقمند هستند که اسرار این مومیایی را در مورد فرهنگ باستانی ترکی  آشکار می‌کند. همراه با کفش‌ها، مدفن این مومیایی شامل یک بقچه از اشیا مورد استفاده‌ی روزانه، باقیمانده‌های کامل یک اسب، زین اسب و چهار قطعه‌ی ریز بافت لباس می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع iflscience

دیدگاه