برگزاری سومین جشنواره لاله‌ های واژگون در خراسان‌ شمالی

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۲۶ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۴۵
برگزاری سومین جشنواره لاله‌ های واژگون در خراسان‌ شمالی

به گفته معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌ شمالی، سومین جشنواره لاله‌ های واژگون در این استان برگزار می‌شود.

«قدیر افروند» معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منطقه خراسان‌ شمالی، گفت:

سومین جشنواره لاله‌های واژگون طی هفته جاری در منطقه خمبی شهرستان گرمه برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد که هدف از برگزاری چنین جشنواره‌هایی معرفی بخش‌های گردشگری این استان است.

افروند گفت، علاوه بر سخنرانی مسئولان، اجرای برنامه‌های شاد و ارائه غذاهای سنتی نیز برگزار خواهد شد.

لاله واژگون یا لاله نگونسار، گیاهی با گل‌های بسیار زیبا از خانواده سوسن است. رنگ‌های این گل اکثرا قرمز ، نارنجی و زرد است که البته نوع زرد رنگ آن کمیاب‌تر از انواع دیگر است. گل‌دهی لاله‌های واژگون همراه با گرم شدن هوا و آمدن فصل بهار است و هر ساله هزاران نفر از مردم علاقه‌مند را از نقاط دور و نزدیک به سوی خود جلب می‌کند.

منطقه خمبی و سرای شهرستان گرمه واقع در خراسان‌ شمالی یکی از مناطق کوهستانی است که دشت وسیعی (حدود ۱۰ هکتار) از لاله‌های واژگون زرد رنگ دارد، به‌طوری‌ که این منطقه به‌عنوان ذخیره‌گاه ژنتیکی لاله واژگون معرفی شد.

با گرم شدن هوا این گل‌ها نیز شکفته می‌شوند به‌طوری که با روییدن آن‌ها پهنه‌ای از زمین رنگ زرد به خود می‌گیرد و هر گردشگر و شخص محلی را برای سپری کردن ساعاتی از روز وسوسه می‌کند.

علاوه بر منطقه خمبی، قسمت‌های غربی «کوه آلاداغ»، منطقه جوزک، «کوه پلنگ و بزداغی» در مانه و سملقان، «کوه بهار و سالوک» در جاجرم، قسمت‌هایی از «کوه اسدلی» در بجنورد و «کوه تکل قز» در نوار مرزی راز و جرگلان نیز محل رویشگاه این گل است.

در سیاست‌های بهره‌برداری، لاله واژگون خراسان‌ شمالی جز گیاهان ممنوع‌‌البرداشت معرفی شده است و این گل علاوه بر ارزش تفرجگاهی و ایجاد چشم‌انداز قابل‌توجه، برای حفظ پوشش گیاهی و تأمین علوفه خوراک دام نقش داشته و دارای ارزش دارویی نیز هست.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه