مرکز تبادل کتاب تهران، هدیه‌ای برای اهل کتاب و مطالعه

علیرضا کیخا
علیرضا کیخا چهار شنبه، ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۳۰
مرکز تبادل کتاب تهران، هدیه‌ای برای اهل کتاب و مطالعه

مرکز تبادل کتاب محلی است که از مدتی پیش حرکتی بسیار جالب و پسندیده توجه زیادی را به خود جلب کرده است. فرصتی پیش آمد تا گفتگویی با مدیر این مجموعه داشته باشیم.

مرکز تبادل کتاب نام یک مجموعه فرهنگی است که این روزها با توجه به فعالیت متفاوت و خوبی که به راه انداخته، بسیار مورد توجه اهل کتاب و فرهنگ و همین طور نویسندگان قرار گرفته است. اگر تاکنون به این مرکز سر نزده‌اید یا با فعالیت‌های این مرکز آشنا نیستید، با گزارش اختصاصی کجارو از این محل همراه باشید.

tehran-book--exchange-store

برای رفتن به این مرکز می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی مثل خط بی‌آر‌تی آزادی - تهرانپارس یا مترو (ایستگاه تئاتر شهر) استفاده کنید. نشانی مرکز تبادل کتاب تهران، چهار راه ولیعصر، ابتدای خیابان مظفر شمالی است.

در اولین روزهای بعد از تعطیلات نوروز و شلوغی بازارهای کتاب سری به مرکز تبادل کتاب زدیم و با آقای بحرینیان، مدیریت جوان این مرکز، به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌توانید توضیحات ایشان را در مورد فعالیت‌های این مرکز بخوانید.

مرکز تبادل کتاب، محلی برای مبادله کتاب‌های خوانده شده و بازگرداندن آن‌ها به چرخه استفاده است. برای این کار شرایط و سامانه‌ای طراحی شده تا افراد بتوانند کتاب‌های خود را تحویل دهند و بدون پرداخت هزینه و پس از گذشت مدتی، کتاب‌های دیگری انتخاب کنند. برای این کار قواعدی همانند قیمت‌گذاری توسط خود شخص، تخفیف‌های متوالی، رویکرد الکترونیک و تحویل گرفتن کتاب از افراد درب منزل پیش‌بینی شده و می‌توان گفت در نوع خود اولین مرکز تبادل کتاب ساختاریافته در کشور است.

مرکز تبادل کتاب در ابتدای تابستان سال ۱۳۹۴ راه‌اندازی شد و تاکنون مورد استقبال بسیاری از گروه‌های مرجع در حوزه کتاب و فرهنگ قرار گرفته است.

اهداف مرکز تبادل کتاب

۱. مردم کتاب‌هایی در خانه‌هایشان انبار کرده‌اند که استفاده نمی‌شود، در واقع این کتاب‌ها کالاهایی فرهنگی هستند که از چرخه استفاده خارج شده‌اند. با شیوه تبادل کتاب، این کتاب‌ها به چرخه استفاده برمی‌گردند و در اختیار دیگران قرار می‌گیرند.

۲. در مرکز تبادل کتاب تقریبا اکثر کتب سالم هستند، ولی هزینه یک‌سوم تا یک‌دومی از مردم گرفته می‌شود که هزینه بالای کتاب در سبد خانوار را کاهش می‌دهد.

۳. فضای مطبوع و خانوادگی ایجاد شده است که افراد بتوانند کتاب بخوانند و از فضا استفاده کنند. به عنوان مثال بخش کودک و نوجوان فضای بزرگی دارد که از سایر بخش ها جدا و مناسب استفاده کودکان و مادرانشان است.

۴. با مراکز فرهنگی فعال، مؤلفین، مترجمین، ناشران و فعالان حوزه کتاب همکاری کرده و با برگزاری رونمایی کتاب، نقد و بررسی آثار و... به یک قطب فعال و قلب تپنده حوزه کتاب تبدیل شود.

روند انجام کار

ساز و کار مرکز با حضور دو گروه مراجعه‌کننده رسمیت می‌یابد:

گروه اول کسانی هستند که کتاب‌هایشان را برای مبادله به مرکز می‌آورند و خودشان نیز آن را قیمت‌گذاری می‌کنند. این کتاب پس از ثبت در سامانه و برچسب‌گذاری، وارد چرخه فروش می‌شود و تا دو هفته به همان قیمت انتخاب شده از سوی شخص در معرض استفاده قرار می‌گیرد. اگر تا پایان دو هفته فروخته یا مبادله شد، شخص فروشنده با همان مبلغ می‌تواند از کتاب‌های دیگر موجود در چرخه فروش مرکز کتاب خریداری کند. حال اگر تا ۲ هفته به فروش نرسید، در هفته اول بعد از آن با ۳۰ درصد تخفیف در معرض فروش قرار می‌گیرد. اگر باز هم فروخته یا مبادله نشد، در هفته چهارم با ۵۰ درصد قیمت در چرخه قرار می‌گیرد. یعنی هر کتاب حداکثر ۵ هفته در چرخه فروش قرار خواهد داشت و در صورت عدم فروش بعد از آن فرد تا ۷۲ ساعت فرصت دارد تا کتاب خود را پس بگیرد و در صورت عدم مراجعه با رضايت شخص، مرکز تبادل آن کتاب را به کتابخانه‌های مناطق محروم یا مدارس  جنوب شهر که به کتاب نیاز دارند، اهدا خواهد کرد.

tehran-book-exchange-center

همچنین در مناسبت‌های خاص آیینی و علمی، مانند دهه فجر، اعیاد مذهبی، روز دانشجو و هفته کتاب، تخفیف‌های ۷۰ درصدی برای اقشار خاص و در موضوعات مختلف اعمال می‌شود. پس از فروش کتب معادل ارزش ریالی تعیین شده به حساب کاربری شخص صاحب کتاب اعتبار اختصاص داده می‌شود تا بتواند از کتاب‌های موجود در مرکز بدون پرداخت هزینه خرید کند.

نوع دوم مراجعه‌كننده کسی است که کتابی برای عرضه ندارد و فقط برای خرید مراجعه کرده است. در اين مركز کتاب‌ها ارزان‌تر پیدا می‌شوند و کتاب‌هایی دیده می‌شود که شاید در بازار وجود نداشته باشد؛ بنابراین فرد چون کتابی نیاورده که اعتباری داشته باشد، باید هزینه تهیه کتاب را به صورت نقدی بپردازد. البته این هزینه هم به نسبت آنچه در بازار وجود دارد، بسیار پایین است.

tehran-book-exchange-center

در مرکز تبادل کتاب محیطی آرام برای مطالعه و ورق زدن کتاب‌ها پیش از خریدن آن‌ها تعبیه شده است.

پایگاه اینترنتی مرکز تبادل کتاب پاسخگوی مخاطبان مرکز تبادل کتاب است. هر کس کتابی به مرکز واگذار می کند، با دریافت حساب کاربری می‌تواند از طریق اینترنت و از منزل وضعیت کتاب‌های خود در مرکز را کنترل کند و به اطلاعاتی از قبیل تعداد کتاب‌های فروخته یا مبادله شده، میزان اعتبار و وضعیت کتاب‌های مانده دست یابد.

علاوه بر حساب کاربری برای مشترکان، عموم افراد می‌توانند قبل از رجوع به مرکز تبادل کتاب برای اطلاع از موجودی کتاب مرکز از طریق سایت در کلیه کتب مرکز جستجو کرده و از وضعیت کتاب (موجود بودن یا نبودن) و در صورت موجود بودن از اطلاعات کتاب‌شناختی و قیمت پیشنهادی اطلاع یابند.

با تشکر از جناب آقای بحرینیان برای توضیح کامل فعالیت‌های مرکز تبادل کتاب، با هم سری به بخش‌های دیگر این مرکز می‌زنیم.

این مرکز به غیر از مرکز مبادله و فروش کتاب، دو قسمت دیگر هم برای دیدن و خرید کردن دارد. بخش اول گلخانه‌ای بسیار زیبا و فعال است.

در این گلخانه می‌توانید گیاه‌های زینتی و آپارتمانی و گل و گلدان‌های زیبا و شادابی را ببینید و بخرید.

تنوع بالای گونه‌های گیاهی در گلخانه مرکز تبادل کتاب

tehran-book--exchange-store

گلدان‌های زینتی گلخانه 

بخش دیگر فروشگاه صنایع دستی و زینتی است.

در این قسمت هم شاهد تنوع بالایی از محصولات صنایع دستی هستیم.

tehran-book--exchange-store

در این قسمت لوازم تحریر هم به فروش می‌رسد.

tehran-book-exchange-center

مرکز تبادل کتاب با رویکردی بسیار عالی در حال رشد است و با توجه به این که کمتر از یک‌ سال از افتتاح آن می‌گذرد، فعالیت‌های فرهنگی خوبی را انجام می‌دهد و با نظمی که در اداره آن مشاهده می‌شود، قطعا با نوآوری‌های دیگر می‌تواند مخاطبان بیشتری را به خود جذب کند.

 آیا شما هم کتاب‌هایی دارید که دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌کنید؟ نظر شما درباره فعالیت‌های این مرکز چیست؟ نظرات خود را درباره فعالیت‌های این مرکز با کجارو و خوانندگان در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه